Ritje maken in Corona tijden.

TF’ers, vanaf vandaag 4 mei worden de maatregels in Belgie wat versoepeld. Onder andere plezier ritjes met de motor 🏍, worden weer toegestaan. Zouden we dan ook terug de baan op mogen voor een tochtje met de tractor? Over ons wordt nooit gesproken😔
Towaberg

Reacties

+1
Martinsame
Denk als je gewoon op de trekker blijft en met een klein clubje dat het wel mogelijk is.
+2
Dies
@Martinsame lijkt mij ook
+4
erik9831
En toch is dit helemaal niet correct … Ik heb er een mail over gekregen, dat het uiteindelijk toch nog niet mocht. overheidsprobleem weer … *diepe zucht*
+3
erik9831
@erik9831 de mail die ik kreeg.

(klik om te vergroten)

+4
Towaberg
Bedankt Erik, jij beschikt steeds over goede bronnen. Het is dus een kwestie van nog een beetje geduld te. Als je iets hoort of leest, hou ons op de hoogte? Ik ben deze voormiddag met een geladen batterij naar het schuurtje waar de same binnen staat geweest. Na een wintertje stilstand direct broem broem, zalig. @erik9831
+2
fendt farmer309c
Als je het niet te gek maakt en alleen gaat rijden zullen ze niks zeggen, dan lijk je gewoon op het normale landbouwverkeer die wel hun dingen mogen doen enige verschil is de witte plaat ipv een rode.
En als je ergens een stukje grond hebt mag je er gewoon met de tractor heen rijden, ookal ben je geen landbouwer.
+1
Towaberg
Tja ik heb geen stukje grond en idd een witte plaat. Ik zou alleen niet graag 250€ boete krijgen van een of andere mieren......@fendt farmer309c
ambu954
@Towaberg de handhaver die je en boete geeft omdat je je niet aan de richtlijnen houdt is dat een miere ... of iemand die voor onze gezondheid staat
+3
Towaberg
Alleen wandelen, fietsen, met de motor rijden enz. mag. Met de tractor alleen is dan toch geen bedreiging voor de volksgezondheid ?[[/b]@ambu954
erik9831
@Towaberg zo ook al gevallen gelezen, die met de fiets aan het rijden zijn, de fietsweg volgen en plots in Nederland blijken te zijn vanuit België. Maar wanneer ze omkeren en terug naar België fietsen en net over de grens halt moeten houden, 250€ boete moeten betalen. men mag tot en met 8 juni de grens helemaal niet over, zolang het niet essentieel is.
+1
Towaberg
Ik wil alleen de taalgrens over😉@erik9831
erik9831
@Towaberg waar trek je dan de grens 😜
+1
Towaberg
@erik9831

(klik om te vergroten)

De taalgrens bereikt😷
+1
erik9831
@Towaberg dat is de grens overschreden 😂
ambu954
@Towaberg wat mij betreft niet als je alleen op pad gaat .Maar het ging mij meer om het woord miere . Als er een veroordering is dan dient men zich daar aan te houden doe je dat niet ja dan loop je het risico van een boete maar is die handhaver dan een miere in mijn ogen niet . Maarja wie ben ik ,ik hoor te veel van achter de schermen van de eerste lijns zorg hoe het daar is .Maar nogmaals van mij mag je lekker toeren smiley:
+1
bas101
Heb t bericht zojuist ook ontvangen van de Bfov , eerst was t sinds vandaag weer toegestaan om t vervolgens even later weer in te trekken , t blijft allemaal vaag en onduidelijk , als je gaat zou ik i i g alleen op de tractor gaan zitten dus zonder bijrijder.
+1
Towaberg
Ik dacht van een ritje naar trois-pont te maken😉@bas101
bas101
@Towaberg altijd welkom , hier in de Ardennen geen probleem om te rijden , t is hier allemaal wat losser 😄
Towaberg
Beste stuk van t land, daar hebben ze nog de heerlijke jaren 70 mentaliteit.@bas101
Freggel
@bas101 ik had het bericht van BFOV eerder al gelezen en hou me dan ook die instructies. De motorrijders die ik ken waren vorige week al duchtig een artikel aan het delen waarin stond dat ze vanaf 4 mei weer zouden mogen. Opmerkelijk detail: het kwam van een motorwebsite en dat was dan ook de enige bron die ik kon vinden, geen enkel ander persmedium bracht de info, wat op zich al opvallend was. Ik heb dat artikel eens gelezen en er werd gelinkt naar een ministerieel besluit dat nog niet gepubliceerd was en enkel in kladversie bestond. Dat ook maar eens doorgenomen en in heel die tekst werd met geen woord gesproken over motorritjes en oldtimer gebruik. Ik heb dus ook mijn twijfels over het feit dat de motorrijders weer mogen toeren.
bas101
@Freggel zo gauw t mooi weer is , zeg 20 graden en een zonnetje wordt t noirmaliter een racebaan bij ons voor t huis , nu blijft t opvallend rustig , komt praktisch geen motorrijder voorbij op de N68.
+3
inspecteurfendt
Ik rijdt ook met een witte plaat. Hiernet nog gaan klepelen en een 3 tal politiewagens gekruisd. Niets aan de hand 😁 ik zou zeggen, hang er een machine aan en ga gerust een toertje doen, het gaat er toch over dat je niet on contact komt met andere mensen?
Freggel
@inspecteurfendt als je het ding gebruikt om mee te werken is het geen probleem, dan doe je namelijk geen onnodige verplaatsing. Ik werk niet met mijn oldtimer, doe er hoofdzakelijk enkel rondritten mee en dat mag dan weer niet. Ben er wel al een paar keer mee naar het containerpark gereden, dan mag het weer wel.
Bert353
@Freggel dan heb je nog geluk, hier zit het containerpark sinds het begin van de "confinement" dicht!
En wat gaat iedereen doen die gedwongen thuis vastzit? opruimen, tuin etc.
Word nog lachen als het containerpark weer opengaat...
+1
Freggel
@Bert353 bij ons is het na 3 weken weer open gegaan, maar enkel voor groenafval (reden: is gratis, dus er hoeft geen parkwachter vlakbij te komen om je naam te vragen en alles in te tikken, er is ruimte genoeg om 5 auto's met aanhanger met ruime tussenstand naast elkaar te zetten om te lossen) ook was er een maximale tijd van 15 minuten per bezoeker en mocht je maar 1x per week komen. De eerste dagen stond er constant een rij van een 15 tal voertuigen, maar dat is geleidelijk aan geminderd. 2 weken later is het park dan weer "normaal" opengegaan en mocht je met alles binnen, maar er wordt op toegezien dat het niet te druk wordt. Eerste paar dagen natuurlijk weer een rij van 20 auto's maar dat is intussen redelijk genormaliseerd.
inspecteurfendt
@Bert353 ik ben net terug van het containerpark, was wel op afspraak. Aan de ingang stond iemand van de gemeenschapswacht met mondmasker. Eenmaal binnen liepen ze gewoon zo rond. Diegene die mijn pas inscande was zelfs rustig zijn boterham aan het opeten. #belgië zeker?
Albert Peters
@Bert353 bij ons containerpark staat meer file als in de botlek in de spits ben gister door gestuurd na 3 rondjes om 2 rotondes ben ik maar terug gekeerd
Bert353
@Albert Peters kleine koningkjes met hun kleine container rijkjes, hebben ze ook wat macht :-))
Bert353
Denk 't, hier is alles ferm toe!
Freggel
bfov-fbva.be/nl/covid-19-coronavirus/

Een recreatief ritje mag nog steeds niet, motorrijders mogen wel, maar niet in clubverband. Zucht...
Towaberg
Bedankt voor de update, als ik dus een ritje maak ben ik op weg naar de colruyt😉@Freggel
Freggel
@Towaberg yup 😂 of onderweg naar een tankstation 😉
Met de versoepelde maatregelen die vanaf vandaag gelden gaan de controles op niet-essentiële verplaatsingen ook wel afnemen denk ik. En ik denk niet dat ze snel een oldtimer tractor langs een polderwegje gaan tegenhouden, zowat elke agent (hier "op den buiten" toch) begrijpt wel dat iemand met z'n oldtimer tractor niet even naar Knokke gaat rijden om te gaan shoppen ofzo. Sowieso ben ik in die 2 maand ook nog geen enkele keer tegengehouden met de auto, terwijl ik gewoon naar het werk ben blijven gaan. Het scheelt natuurlijk wel dat ik tegen de NL grens woon en niet ver van de kust, de controles focussen zich eerder op grensverkeer en verkeer richting kust.
+1
erik9831
Goed nieuws, men kan vanaf heden, in België, met je oldtimer naar het museum, je 2de verblijf, enz.

De federatie doet dus niets, dat is toch wat ik kan concluderen. Veel praten geen resultaat. Maar ondertussen zit men wel andere federaties, die in verband met oldtimers en lez zones acties zitten te ondernemen, gewoon zwart te maken. Zij worden op vraag van de bfov geweerd op evenementen.

Praten in België met regeringsleden, is als praten met tomaten. Komt buiten vocht ook niks bruikbaar uit. Persoonlijk vind ik de arrogantie van de bfov ook stilaan buiten proportie aan het gaan is, door zichzelf steeds te benoemen als de enige, grootste en beste organisatie die er is.

Hun laatste mail, waar duidelijk staat te lezen dat je maar mag doen wat je wilt, verzin enkel een goed excuus.

Naar aanleiding van de barre tijden die we als mens in het algemeen moeten meemaken als gevolg van het Coronavirus, stuiten de genomen beslissingen van de overheid steeds meer op onbegrip van onze oldtimerliefhebbers. Onze mailbox puilt dan ook over met de enige hamvraag :

“Wanneer mogen we weer met de oldtimer een recreatief ritje rijden?”

Het is onmogelijk om iedereen individueel te antwoorden en daarom raden we aan om geregeld onze Coronapagina te raadplegen. Als er echt een enorme verandering tot stand komt, dan sturen we uiteraard een communiqué.

Sinds begin april heeft uw federatie er, wekelijks, bij de GEES (Groep Experten voor de Exit Strategie) erop aangedrongen om individuele ritjes opnieuw toe te laten zonder in contact te komen met andere personen. Tot op heden is dit, jammer genoeg, nog steeds niet toegelaten.

Uiteraard is het niet uit te leggen waarom de ene wel en de andere niet en daarom hernemen we hieronder een quote van viroloog Marc Van Ranst, lid van de GEES, die een antwoord formuleerde op volgende vraag.

Een recreatieve rit met de motorfiets mag weer sinds begin deze maand. Maar de oldtimer mag voorlopig nog niet uit de garage voor een toertje. Maakt het virus een onderscheid tussen oldtimers en motorfietsen?

“Hier heb ik al tientállen mails over gekregen. Wel, ik weet het ook niet. Er is op een bepaald moment beslist dat motorrijden onder de noemer ‘sport’ valt, dus werd het licht daarvoor op groen gezet. En de oldtimer valt niet onder die noemer, dus mag het nog niet. Daar kan je over discussiëren, maar zo kan je over álles discussiëren. Het kan niet de bedoeling zijn dat we de vrijetijdsbestedingen van alle Belgen in kaart brengen en dan alles puntje per puntje in regeltjes gieten. Zo werkt het niet. Elke maatregel zal meteen nieuwe vragen opwerpen. Pas op, ik vind het goéd dat die vragen gesteld worden. Het toont aan dat de mensen erover nadenken, dat ze de wil hebben om het volgens de regels te doen. We hebben nog nooit zo’n collectieve vrijheidsberoving gekend, en het is zeer on-Belgisch om zo braaf in de pas te lopen.”

Als de GEES het niet kan uitleggen waarom wij geen ritje met de oldtimer mogen maken, wij als federatie uiteindelijk ook niet.

Als federatie merken we steeds meer uiteenlopende uitspraken van onze politiekers. U merkt dit ook in de media voor tal van andere beslissingen waar de deelstaten, of zelfs burgemeesters, eigen beslissingen gaan nemen in tegenstelling tot deze die de federale gezondheidscrisis moeten managen.

Zo konden we een drietal weken geleden op een positieve houding rekenen van een aantal politici, maar uiteindelijk konden ze ons voorstel niet doordrukken bij de Nationale Veiligheidsraad (of meer bepaald bij andere politici).

Kritiek op de BFOV

Uiteraard komen er heel wat boze mails en reacties naar onze federatie toe omwille van het feit dat we geen gelijk halen bij de overheid.

Uitspraken als : “De tweedeverblijvers spannen een juridische zaak in en ze halen gelijk! Waarom doet de BFOV dit niet?” of “Piloten mogen terug racen, waarom mogen wij niet rijden?”

Uiteraard kunnen we ook een juridische zaak aanspannen om onze +/- 38 EUR verkeersbelasting terug te eisen, maar daar zal de overheid niet van wakker liggen, omdat ze nadien deze belastingen drastisch zullen verhogen om het geleden verlies te recupereren. En dit kan de bedoeling niet zijn! Een tweedeverblijf ga je niet zomaar afnemen van de belastingbetaler.

Dus moeten we redelijk blijven in wat we eisen om onze passie te kunnen blijven beleven.

De raad van bestuur van de BFOV, die allen individueel ook snakken naar een recreatief ritje met de oldtimer, heeft alle mogelijke pistes overlopen om na te gaan op welke manier we nog meer druk kunnen uitoefenen op de overheid. Van een zachte aanpak tot de harde aanpak.

Na lang overleg concluderen we dat de problematiek die we nu meemaken slechts een momentopname is in het bestaan van de mensheid. Dat dit een impact zal hebben op het verdere leven, dat weet iedereen intussen ook wel.

Als federatie kan je geen beleid aanpassen op de grieven van elke oldtimerliefhebber want ze zijn allemaal verschillend, maar moeten we denken aan een lange termijnvisie voor wat de oldtimers betreft. Heel wat dossiers liggen momenteel op tafel die we in de toekomst tot een goed einde zullen moeten brengen.

Een federatie is, in tegenstelling tot wat sommigen denken, niet altijd een vrijgeleide voor alle problemen die we kunnen tegenkomen. Dit is niet alleen van toepassing op de BFOV, maar van toepassing op elke andere beroepsfederatie. Veel hangt af van de goodwill van de politici.

101 redenen om te rijden

Er zijn, sinds de versoepelingen, 101 redenen om te rijden met de oldtimer. Je vindt deze uiteraard terug op onze Coronapagina. Nu mag je opnieuw naar een museum rijden, naar uw tweedeverblijf, … Kortom, net zoals elke Belg vind je wel een excuus om te rijden met de oldtimer. We benadrukken dat het uiteraard jammer is dat we op z’n Belgisch moeten denken.

De overheid meldde eveneens dat de politie de controles niet kan aanhouden. Ze rekenen op uw burgerzin.

Wat biedt de toekomst?

8 juni is in zicht, waar, onder voorbehoud van de evolutie van de statistieken, tal van versoepelingen opnieuw zullen toegelaten worden. Dit betekent dat we een nieuwe fase moeten voorbereiden, met name de clubevenementen.

Nu zijn er al tal van gemeenten die ongepaste maatregelen nemen om bijvoorbeeld autotochten (dus ook oldtimerritjes) aan vergunningen te onderwerpen vanaf 5 deelnemende voertuigen, of gemeenten die 5 EUR per oldtimer vragen als je met de groep oldtimerliefhebbers wil halthouden in een toeristisch dorpje.

Dit zal niet leiden tot het duurder maken van onze hobby, maar het zal ook de talrijke vrijwilligers ontmoedigen om nog evenementen voor de leden te organiseren. En dit willen we als BFOV vermijden.

De BFOV werkt aan een nota om aan de bevoegde ministers van Cultuur en Toerisme (één per deelstaat) en de provinciegouverneurs te overhandigen om dergelijke kakafonie van maatregelen te vermijden.

Conclusie

Niettegenstaande we de frustraties van onze liefhebbers begrijpen, is de BFOV blij dat we in het straatbeeld opnieuw meer oldtimers zien opduiken, wat duidt op de ‘goesting’ om opnieuw te rijden. Dit toont aan dat we kunnen rekenen op uw burgerzin en de 101 mogelijke redenen om te rijden.

De BFOV blijft dagdagelijks werken om de toekomst van de oldtimerliefhebbers te vrijwaren.

En toch is het belangrijk om verenigd te blijven, want de huidige minieme versnippering die we nu al kennen binnen onze oldtimergemeenschap, leidt nu al tot problemen op politieke onderhandelingen.

Als federatie weten we, met onze jarenlange ervaring, dat dialoog met de overheid, en het zoeken/vinden van compromissen, voor wat onze hobby betreft, de enige duurzame oplossing is.

Vergeet vooral niet dat de “OFF-Switch” door de politiek veel sneller kan ingeschakeld worden om onze hobby aan banden te leggen. Dit kan inderdaad veel sneller gaan dan u echter zou durven denken.

Ik hoop jullie allen in de komende weken en maanden te mogen ontmoeten, uiteraard mits inachtneming van de Social Distancing.

Stay United & Keep Safe

Peeter Henning
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!