Ford 5610 - motor probleem

Na een motor revisie en weer in elkaar zetten word de motor zeer warm ( er zit wel genoeg koelvloeistof in en een nieuwe thermostaat ) en loopt heel rouw ( er zit wel olie genoeg in.
Deze motor is ook weggeweest omdat de motor krom was ( krukaslagers stuk en 3 cilinders ingevreten ).
Wie ow wie weet nu het probleem van het rauw lopen en het zeer heet worden van de motor?

Deel dit topic

johndeere6100

Reacties

Valtra-Fordpower
Wat is rauw? Evt. een fimpje met geluid?

Revisie zelf uit gevoerd, uitbesteed?

Info is altijd welkom 😛
johndeere6100
Film zal niet lukken denk ik.
revisie uitbesteed een een bedrijf in noord nederland die dat werk vaker doet.
even over het geluid het is een knarsend geluid waarvan je denkt dat als die trekker bij wijze van moet schudden dan nog geen 2 maand volhoud
basia
Weet je zeker dat de brandstofpomp op tijd staat ?
Als een brandstofpomp te vroeg staat ; is de motor in
no-time heet ! En loopt ook rauw (nagelt )
jouwstra
Of er is iets niet goed gegaan met de montage van de bussen en de zuigers...
johndeere6100
@basia

ik neem aan dat een gespecialiseerd bedrijf het toch het beste zal weten?
basia
Heb je de motor dan compleet naar dat revisiebedrijf gebracht ? Roden of Marum ?

Heb je dat bedrijf ook al geraadpleegd ; met je klacht ?
johndeere6100
Ja compleet heen gebracht in heerenveen was het volgens mij ( ik was er neit bij geweest heeft een oosterbuur uitgepuzeld ). dat bedrijf is gesloten om 5 uur en om half 7 ff de trekker aan loop gehad
basia
Ja ; moeilijk te zeggen wat er loos is ; motor krom geweest ? Betje vreemd verhaal ; hoe krijg je een motor krom ; en dan , hoe weer recht ?
Draait ie met de hand normaal ? of zwaar ? Als je motor krom is zal de krukas ook kans maken om te breken !
Een goed revisiebedrijf zal wel een monteur sturen denk ik om diagnosete stellen ; wat er loos is .
de yanmarman
Motor zal ni krom zijn geweest ma de krukas krom.

Die duwen ze recht onder de pers maar dan is die nooit meer 100 % goed (wel in rechtheid,maar niet in sterkte) .
basia
@jouwstra

Volgens mij hebben deze Ford motoren geen losse bussen ; bij revisie worden de cilinders opgeboord ; en worden overmaat zuigers gemonteerd .
Valtra-Fordpower
Nee, origineel geen bussen inderdaad. Soms worden ze ook geboord en dan bussen erin slaan, of zoals Basia vermeld. ;P
nhmonteur
Inderdaad eens goed kijken of alles op tijd staat, want als je brandstofpomp niet goed staat dan loopt de motor raar en word hij zeer heet.
Heb je zelf de distributie op tijd gezet of dat bedrijf gedaan? misschien is hier iets fout gegaan?
jouwstra
@basia

ah ok dat wist ik niet. Mssn de verkeerde gemonteerd. Maar ik neem aan dat ze de motor eerst proefdraaien na revisie voordat ze hem terug sturen naar de klant.
bert8210
@jouwstra

proefdraaien wordt moeilijk als ze maar alleen het blok hebben, maar als ie met de hand goed ronddraait weet je ook al veel
weurding
Je kan hier wel een vraag stellen maar tegen de tijd dat je het juiste antwoord weet denk ik dat het bedrijf zijn deuren ook wel weer geopend heeft, dus gewoon even wachten en hun erbij roepen alvorens je dingen gaat proberen waardoor de reparatiegarantie komt te vervallen 😉
heimans
@weurding

Zo is dat! Bovendien kunnen overal fouten worden gemaakt, ook bij een revisie bedrijf. Niks is zaligmakend.
Wimsumar
Beste Heimans]

Quote:
Niks is zaligmakend.

Jawel hoor! Een banketbakkerij.
( De slagroomtaartjes 'vliegen' immers de deur uit. 😉 )
fluiter
Mijn advies is niets reviseren dit is zonde van het geld dit is met een ford moter niet te doen gewoon een nieuw draaiend hart[blok] en je kan er weer jaren tegen ik heb het zelfde gehad bij een 4000 bleef druk opbouwen in koelsysteem en moest alsnog een nieuwe moter dus koste 2 x geld.
basia
@fluiter

Ja ; goeie tip ; nieuw draaiend gedeelte ( blok met zuigers en krukas+lagers ) En de prijs valt vermoedelijk ook mee !
Kun je idd niet voor reviseren met alle risico.s van dien .Desnoods distriebutie en pomp laten afstellen bij dealer .
Wimsumar
Beste Basia]

Quote:
nieuw draaiend gedeelte

Wat betekent "nieuw"? Als het een "ruilmotor" betreft is het toch ook 'gewoon' een gereviseerde oude.
basia
@Wimsumar

Nieuw is nieuw ; anders is het een ruildraaiend gedeelte ;
Ford heeft een serie motoren gehad die slecht waren gegoten (gietgallen ) Vermoedelijk daardoor heeft Ford veel nieuwe blokken gegoten ; en kon je prijsgunstig een nieuwe motor kopen . Dat was destijds ; of het nu nog zo is weet ik niet .
( Toen ik nog werkte bij Ford ; kosste een nieuw draaiend gedeelte van b.v. een transit maar een dikke 1000 euro )
bert8210
@basia

idd, dit was zo maar is nu over. de blokken op reserve zijn op waardoor de nieuwe fors duurder geworden zijn. heb ook geinformeerd voor mijn 6600 en revisie kwam veel voordeliger uit
johndeere6100
Dit was ook een geld kwestie of 2000 voor reviseren of 5200 voor een "nieuw" blok
weurding
@johndeere6100 neem aan dat je nu de openingstijden weer zijn geweest het euvel ook hebt gevonden? zo ja, wat was er loos en wat heeft desbetreffend bedrijf eraan gedaan?
johndeere6100
@weurdingen de rest.

ff wat dingen op een rijtje:

- Motor liep niet ( schade 3 cilinders = ingevreten - blok krom en krukas krom )
- Motor gereviseerd ( 3 nieuwe cilinders - nieuwe krukas - blok gevlakt - e.d.)
- Motor ingebouwd en laten lopen ( raar geluid en motor word veel te warm )

Prijs kwestie = een motor blok reviseren kost zoals gezegt 2000 euro en 5200 voor een 'nieuw' blok
johndeere6100
Ik heb het desbetreffende bedrijf niet zelf aan de telefoon gehad ik was er vandaag ook niet en heb wel te horen gekregen dat het vanzelf wel over gaat ( wel een beetje rare reachtie of niet? )
weurding
@johndeere6100 ok, maar wat is nou het euvel dat hij na de revisie warm wordt en rauw loopt? (al lopen die dingen altijd al vrij rauw)
jan zonderland
Johndeere6100,
Dat is inderdaad een beetje vreemde reactie. Maar ik vind jouw verhaal ook wel een beetje vreemd. Je laat een motor reviseren bij een bedrijf waarvan je zelf niet weet waar het is, je weet niet precies wat er loos is (krom motorblok??????, dan ben je niet tevreden met het resultaat en probeer je hier op dit forum een oplossing te vinden en tot slot bel je niet zelf met het revisiebedrijf maar "heb wat te horen gekregen dat bla bla bla". Beetje vreemd zou Maxima zeggen. Succes verder met de Ford
bert8210
En waarom geen 4 nieuwe cilinders gemonteerd? nu hij toch open was
Valtra-Fordpower
Verkeerde zuinigheid ja!
de yanmarman
@bert8210

Idd, weer een halve revisie
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!