Ford 3000 - Onderhoud advies, filters vervangen

Hallo, ik ben sinds kort in het bezit van een Ford 3000 uit 1968 nu wil ik hem binnenkort een volledige beurt geven maar aangezien ik geen ervaring heb met deze trekkers vraag ik me af of ik ergens op moet letten bij het kopen van de olie/diesel filters, olie en wanneer de hydrauliekfilter vervangen moet worden.
verdere tips omtrent het onderhoud van een 3000 zijn ook welkom 😄
sjoerd-de-graaf

Reacties

+2
john.voort
Dieselfilter zit rechts langs de motor , let op het glazen schaaltje onder de filter (kan ook aluminium zijn) dat je deze niet te vast aandraait gaan soms kapot.
Oliefilter is een filterelement aan de linkerzijde van het blok deze zit in de ronde pot tegen het blok aangeschroefd.
Luchtfilter is een oliebadfilter voor in de neus, onderste pot eraf schroeven door de klem los te draaien, binnendeel eruit halen , schoonmaken en opnieuw vullen met olie tot de markering
Hydrofilter zit er niet op volgens mij is dit een gaasfilter in de achterbrug.
sjoerd-de-graaf
@john.voort geen bijzonderheden dus, dankjewel👍👍
sjoerd-de-graaf
@john.voort neem aan dat 15W30 geschikt is voor deze motoren?
basia
@sjoerd-de-graaf

Ja kan ; 15 W 40 is gangbaarder denk ik
jammermaarhelaas
@sjoerd-de-graaf

Mijn advies is om eerst een aantal weken de trekker in de gaten te houden qua lekkages. Door hem vooraf goed schoon te spuiten zie je wel waar ie lekt.

Aandachtspunten zijn de rem-dwarsas, de pto hendel, het lekgaatje onder het koppelingshuis/versnellinsgbak (hier hoort een open gevouwen splitpennetje in te zitten om hem open te houden) en eventueel de aftakas stomp en de kleppendekselpakking.

Als je weet of er veel lekkage is (niet een klein beetje zweten, maar een klein kringetje/plasje er onder) kun je kijken of je het wilt maken, daarbij moet de olie er in sommige gevallen af, en kun je nadien meteen nieuwe olie er in doen.

In de motor zou ik een 15W40 of een 10W40 Motorolie doen, en in de versnellingsbak en achterbrug een universele transmissie/hydrauliek olie (dus geen speciale hydrauliekolie, die is daar niet goed geschikt voor). In het stuurhuis kan die transmisie olie ook wel, of je doet er een nog dikkere transmissie olie in.
sjoerd-de-graaf
@jammermaarhelaas zal ik zeker doen, enige lekkage die er op dit moment is is aan de achterbrug waar hij af en toe een druppel lekt.
Heel erg bedankt voor de info!
sjoerd-de-graaf
@jammermaarhelaas zou Agrifluid HT geschikt zijn voor de Ford? en hoeveel liter gaat er ongeveer in in totaal? achterbrug,stuurhuis,transmissie
kroon-oil.com/nl/catalogus/…
jammermaarhelaas
@sjoerd-de-graaf

Versnellingsbak 13 liter, achterbrug 25liter. De olie in de link is uitstekend, en is voor alles behalve de motor en het natte luchtfilter.
Beide reservoirs hebben een eigen aftapplug, en eigen peilplug. Vullen kun je de versnellingsbak via de dop naast de versnellings hendels, en de achterbrug via eenzelfde dop achter/onder de stoel, op het midden van de achteras.

Peilplug, zie foto in link: tractorfan.nl/topic/88992/

In de motor gaat ca 6 liter motorolie, gewoon even na het verversen kijken of het tot max. aan de peilstok staat, en als je ook het filter vervangen hebt, dan even laten draaien, dan vult zich ook het filter met olie en nadat ie een paar minuten stil gestaan heeft nogmaals het peil controleren en zo nodig bijvullen.
sjoerd-de-graaf
@jammermaarhelaas komt helemaal in orde👍👍 hartelijk bedankt
sjoerd-de-graaf
@jammermaarhelaas hallo,alles is inmiddels vervangen maar nu zit ik nog met een vraag: mijn 3000 heeft een Simms lijnpomp waarvan ze op sommige forums zeggen dat hier olie in moet en andere zeggen weer dat ze zich na het inlopen zelf smeren met diesel.
bij het loshalen van de aflaat plug aan de pomp kwam er alleen wat diesel uit.
jammermaarhelaas
@sjoerd-de-graaf

Hoe dit zit weet ik niet, zou je anders even een topic voor moeten maken.

Heb hier alleen roterende pompen, die hebben geen eigen oliereservoir, en heb vroeger een SuperDexta gehad, die had een lijnpomp met eigen olie reservoir die na verversen (zat niks meer in) veel mooier is gaan lopen.
blauwe tractor
@sjoerd-de-graaf
Diesel is ook een smeermiddel, gewoon een beetje olie indoen tot deze er bij de peilplug uitloopt.
Freggel
@sjoerd-de-graaf er hoort in de Simms pomp inderdaad (motor) olie. De plunjers worden intern gesmeerd door de diesel, maar de nokkenas onderin heeft toch echt wel wat olie nodig om niet droog te lopen. Als de pomp lang genoeg draait lekt er sowieso wel wat diesel in de pomp (het overschot aan diesel/olie zal na verloop van tijd via het overloop pijpje er weer uit lopen) mijn idee is nog steeds dat olie beter smeert dan diesel (anders zouden we in een motor ook gewoon diesel kunnen gooien ipv olie) diesel is een pak dunner dan olie en mist de kleverigheid. De diesel van 50 jaar geleden had trouwens heel andere eigenschappen dan de diesel vandaag, die smeerde inderdaad wat beter dan wat we nu tanken.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Freggel:
De diesel van 50 jaar geleden had trouwens heel andere eigenschappen dan de diesel vandaag, die smeerde inderdaad wat beter dan wat we nu tanken

Belangrijk gegeven!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 en hebben de trefwoorden olie , onderhoud , filters , informatie en brandstof geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!