Ford 2000 - Accu laad niet op

Beste mensen,
Ik heb een Ford 2000 uit 197? Met een gelijkstroom dynamo.
Helaas, de accu laad niet op.

Heb eerst de spanningsregelaar (Lucas) vervangen, maar dat loste het probleem niet op. Na wat Googlen ontdekte ik dat je die eerst moet polariseren, en dat heb ik gedaan door de draad van Field even kort te sluiten op Batt. Geen resultaat. Toen met een los draadje van de pluspool accu naar Field. Nog steeds niets.

Vervolgens de motortest van de dynamo gedaan, riem los en rechtstreeks op de accu. Dynamo draaide, maar niet overtuigend. Vervolgens de boel weer vastgezet, maar de draden op de dynamo losgelaten. Motor gestart, rechtsreeks op de aansluitingen van de dynamo gemeten, was minder dan 1 volt, 1.6 volt bij hogere RPM.
Dynamo vervangen, gepolariseerd, en..... Nog steeds niets.
Wel is nu het laadlampje uit, maar bij stationair gaat die na ongeveer een minuut weer aan. Bij gasgeven gaat het dan weer uit, maar zie je het laadlampje flikkeren.

Bij meten op de accupolen zie ik dat bij hogere RPM juist het voltage zakt, van 12,3V naar 12,1V.

Bedrading uiteraard doorgemeten, daar zie ik niets aan.
Ik ben een beetje uitgedacht qua oplossingen.
Zijn hier nog mensen met suggesties?
Eric72

Reacties

sypodj
Je moet met het meten van de dynamo wel de field bekrachtigen met de + van de accu net zoals in mijn filmpje waar je het Engels niet goed verstond waarschijnlijk 😉 groetjes Sybren
sypodj
Ik woon in de buurt van Leeuwarden als je ook in de buurt woont wil ik je wel even helpen.
+1
Eric72
Ik woon in Dalfsen, net even te ver denk ik...
sypodj
@Eric72 dat is inderdaad wat te ver helaas. Maar toen je de dynamo gemeten hebt had je toen het field contact wel bekrachtigd?
Eric72
@sypodj ja, evrn met de pluspool geprikt
sypodj
@Eric72 die moet je met het testen er op houden en de motor stationair laten draaien of iets harder dan zou je voltage moeten zien
jan-reitsma
Wat is de spanning van de accu als de trekker uit is/aan/aan het laden? Daar kun je al veel uit op maken. Is de accu niet stuk en laadt hij niet dan is het waarschijnlijk de dynamo. Hoeveel spanning geeft de dynamo? Als je de stroom kunt meten is het mooist maar dat kan niet met multimeter
Eric72
Spanning op de accu net boven de 12.
Van 12.3V bij stilstand, ook na starten, en bij bijna volgas 12.1V
jan-reitsma
@Eric72 dan is de accu nog goed. Dus de dynamo of bedrading als de regelaar nieuw is
+2
nhmonteur
Ik ben bij een klant tijden bezig geweest die hetzelfde probleem had. Dan weer nieuwe regelaar, dan weer nieuwe dynamo. Toen hele bedrading vervangen. Nieuwe accu gezet. Met enige regelmaat de dynamo en regelaar bij de specialist hier in de buurt laten testen en afregelen.
Elke keer was het even goed, maar na verloop van tijd ging toch elke keer het lampje flauw branden alleen niet als je volgas gaf.
Toen uiteindelijk weer dynamo en regelaar bij de specialist neer gelegd. Die heeft uiteindelijk de regelaar helemaal elektronisch gemaakt. Dus de diverse relais en weerstanden eruit en daar een stukje elektronica in gedaan die de regelaar vervangt.
Sindsdien werkt het helemaal super.

De specialist vertelde al dat de regelaars die nu nieuw verkocht worden van zeer slechte kwaliteit zijn. En dat ze vooral bij weinig starten en korte stukken lopen snel
Kapot gaan.
+1
basia
Gewoon een wisselstroomdynamo monteren ; ben je van die Lucas troep af .
RPCounty
@basia en de toerenteller dan?
+2
Freggel
@RPCounty ik heb op mijn Nuffield een Dynamator gezet. Is een moderne alternator met geïntegreerde regelaar. Ziet er exact hetzelfde uit als de klassieke Lucas generator en past dus ook gewoon 1 op 1, maar wordt wel aangesloten zoals een moderne alternator (kabel rechtstreeks naar de batterij of in mijn geval naar de ampèremeter) en een kabel naar het laadlampje. Ze bestaan volgens mij ook met een aansluiting voor kabel naar de toerenteller.
basia
@RPCounty

Tja ; bedacht ik me later ook .
Die Engelsen hadden zeker een "normale " toerenteller aansluiting op motor vergeten ; en maar wat anders bedacht .
+1
Freggel
@basia wat versta je onder normale? Want die Nuffield is toch oer Engels en heeft de aandrijving voor de toerenteller gewoon op de distributie zitten.
Eric72
Tja....mijn theorie is ook de regelaar.
Ben gistermiddag bij een LMB geweest, heb daar erg goede ervaringen mee.
Hun conclusie, gewoon rijden en in de gaten houden, zo moet het goed zijn.
Volgens de monteur meet je ook geen 13V op de polen bij draaiende motor als de accu volgens de regelaar niet geladen hoeft te worden, en brand het laadlampje alleen bij spanningsverschil.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!