Illustratie van:

John Deere 6810 - Loopt bij maaien snel warm

Mijn john deere 6810 loopt snel warm tijdens maaien of ander zwaar werk. Maat bij ploegen met een 4 schaar wentel gaat het wel prima. Ik heb de termostaten vervangen. Iemand enig idee wat het kan zijn? Wil hem namelijk deze week weer gebruiken met maaien.
Groet matthijs jansen

Deel dit topic

Reacties

dave 7810
Deurtjes uit de kap halen dat scheelt aanzienlijk. 1 van onze werd ook altijd erg warm en na een tijdje blies hij de koppakking er uit. Sinds die vervangen is wordt hij lang niet meer zo heet
@dave 7810 deurtjes zijn vaak al los bij maaien, koppaking is een paar jaar geleden al vervangen toen hij lekte, als ik die nu weer moet vervangen kan ik beter e hele motor reviseren
+2
Fendt926Driver
Hoorde laatst bij mijn verhaal dat de trekker heet / warm werdt dat de koelvloeistof ook maar een 3 jaars werking had ongeveer.
dat die verversen ook positief kon werken
@Fendt926Driver oke, goed te horen, zal het proberen!
+1
Arie_MF
@Fendt926Driver dat ging dan waarschijnlijk over de antivries werking vd koelvloeistof. Er zijn ook toevoegingen om de levensduur vd antivries koelvloeistof te verlengen.
hobbyboer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Hoorde laatst bij mijn verhaal dat de trekker heet / warm werdt dat de koelvloeistof ook maar een 3 jaars werking had ongeveer.

Die 3 jaar of 3000 draaiuren (wat het eerste komt!) is ook pas bij de wat nieuwere trekkers van ongeveer deze eeuw, bij trekkers uit pak em beet eind vorige eeuw kwam 2 jaar of 1500 uur ook regelmatig voor.
Jorrick 1455XL
Dit is toch een algemeen kwaaltje bij de 10 serie. Wat dave 7810 zegt heb ik zelf ook al is gehad met een 6410 en daarna lang niet zo veel last meer gehad inderdaad kapjes weghalen scheelt heel wat en de boel goed schoonhouden.
@Jorrick 1455XL bedankt voor de reactie
+1
Martinsame
Meschien de radiateur van de andere kant schoon blazen als je hem allen van de voor kant schoon blaast dan ga het vuil soms achter in zitten.
+1
@Martinsame al gedaan(😀
+5
Siete
Heb je de radiateur wel ns uitgespoeld?
Uitblazen doen de meesten wel, maar uitspoelen is ook wel ns goed.
Motor laten draaien en dan van een afstand (ivm beschadigen van je radiateur) water er doorheen blazen. (Mag ook met tuinslang want t druk ben je niet nodig) Doordat de koelvin er aan zuigt trekt hij het water er doorheen en zul je (vaak) zien dat er nog enorm veel aangekoekte rommel uit spoelt.
Ik doe het zelf ook omdat we met het grondwerk veel in stoffige omstandigheden werken. Dan blaas ik m met de motor uit vaak eerst in het schuim, ga even om koffie om het te laten weken, en blaas m daarna schoon met draaiende motor.
@Siete nog niet geprobeert, zal het proberen, bedankt!
+1
Corne S
@Siete

Dat doe ik gerust met een handspuit aan een tuinslang. Liefst met warm water zonder draaiende motor.
+1
Arie_MF
Haalt de ventilator het voorgeschreven toerental? En heeft er altijd het juiste koelmiddel in gezeten, misschien is je koelsysteem vervuild, daar heb je reinigingsmiddel voor om het systeem te spoelen.
@Arie_MF ja dat klopt wel!
+1
wim-same
Ik had vroeger een 6400, precies hetzelfde probleem. 's zomers de kachel aan om de motor nog iets extra te koelen. ba ba.
@wim-same datdoe ik dan weer niet, datisecht niet prettig
wim-same
@Matthijs john deere Nee klopt. Dat is niet prettig. thermostaten waren goed. Radiateur hebben we vernieuwd, De trekker is naar de dealer geweest, en kon het probleem ook niet oplossen.
+2
Jeroen-ford
Onze mf 6255 had hetzelfde. Het probleem werd ook steeds erger. Radiateur al een keer doorgespoeld en leek niet verstopt te zitten.

Thermostaat vervangen hielp ook niet. De bestaande radiateur laten testen bij autotemp en die bleek nog wel water door te laten maar 3/4 van de kleine kanalen zaten dicht. Ze laten daar flink heet water onder druk er door heen en kijken dan met een infrarood thermometer of hij overal warm word.

Dit is eventueel ook zelf te proberen denk ik
@Jeroen-ford dat is bij mij niet het probleem, maar bedankt!
Neem de waterpomp eens los,
hier een 6110 die al twee keer een nieuwe waterpomp heeft gekregen.
Had ook een hoge watertemperatuur bij lichte werkzaamheden.
Waren de schoepen van de waterpomp dermate versleten er dat te weinig doorstroming was om goed te koelen.
Die pompen waren kwalitatief uitermate teleurstellend.
@Ford revisiemotor hallo, ik heb ook al het vermoeden dat de schoepen dermate versleten zijn van de trekker en ga dewaterpomp binnemkort ook eens loshalen, bedankt
AVA
De viscofin is vaak het probleem bij deze serie, is een ombouwkit voor. Dan draait de ventilator altijd.
mdoornekamp
De waterpomp kan inderdaad een probleem zijn. Later was er ook een inzet "blikje" die de flow verbeterd. Die zou ik er zeker bij in (laten) zetten als je de water pomp los haalt.

Is de trekker trouwens standaard of wat opgedraaid. Koeling blijft toch een probleem met 6810 en 6910. Vooral met wat stof en gras en hoge buitentemperatuur.

Misschien toch eens kijken naar een 20 serie. Die hebben veel meer koel capaciteit. Mijn 6620 deed het altijd stukken beter voor de opraapwagen dan de 6810 van mijn pa.
@mdoornekamp dag, hetde trekker is niet opgeschroefd. Een 20 serie is wel mooier ja maar die ouwen zijn ook nostalgish(😆
+1
GerbertXL
Bij mijn 6910 hielp het om de thermostaten te vervangen. Als je frontmaaier flink gras omhoog blaast zou ik daar ook iets aan doen.
Het is ook de moeite waard om de radiator met de stoomcleaner schoon te spuiten. Even accu en luchtfilter weghalen, kun je er prima bij. Is het tussen de verschillende radiators wel schoon? Daar kan een hele vracht gras tussen komen maar als je dat mist heb je niet echt opgelet, net zoals de horren ervoor.
+1
mdoornekamp
@GerbertXL
Quote:
de horren

die gazen zijn echt handig bij john deere. Je hebt de lucht wegen zo weer vrij,
zonder blaas pistool
+2
GerbertXL
@mdoornekamp Mwah, ik vind het maar een lapmiddel om de dramatische toegankelijkheid van de achterkant van de radiateur te verbloemen. Misschien een goed idee in weilanden met alleen maar mooi gras maar als je gras gaat maaien met vrachten rijp fijn zaad erin houd dat horretje het ook niet meer tegen.
+1
mdoornekamp
@GerbertXL Ik vind de radiateur prima schoon te maken. Horretjes even uitkloppen (eerst motor af zetten) en dan met lange spuit pistool tussen de koelers door. Ben je in 2 minuten klaar.
+3
bartjuh
@mdoornekamp met stro persen hebben we die horren er niet voor zitten... Zijn te fijn. Zonder de horren trekt hij 't gewoon door de radiator en blijft de hele dag koel
+1
mdoornekamp
@bartjuh Ok. Dat had ik nog niet eerder gehoord. Met gras blijft het inderdaad voor de horren zitten.
+2
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Dat had ik nog niet eerder gehoord.

Ik heb het ook wel geroepen hier op de site.
Ik trok de horren er met kuilen ook meestal uit.
+2
Bafra
Radiator van 6910 monteren, deze hebben een dikker koelpakket. Toerental visco koppeling voor waterrem onder vollast controleren.
+1
guy s
Een vuile luchtfilter kan er ook voor zorgen dat de motor warm loopt , het is niet veel moeite om de luchtfilter uit te blazen of te vervangen en weet je ineens of het helpt
+1
Steyr.frl
Controleer de waterpomp maar eens,heb meerdere keren meegemaakt dat de schoep van de as was losgeraakt
Ruben-Wind
Onze 6510 heeft dit probleem nu ook, bij stationair draaien blijft die koud maar als je de kunstmest strooier ook maar een zet loopt die al warm. Hoe kan ik de werking van een waterpomp controleren? Verder is alles schoon.
trekkerdockter
@Ruben-Wind dunne slang aan de waterpomp moet opbollen als je gas geeft, doet hij dit niet, is je waterpomp-schoep ontploft.
spotmelker
@Ruben-Wind controleer je vin eens. Die (zinloze) viscokoppelingen willen er wel eens mee ophouden. Ik heb bij beide JDs al een vaste koppeling, nooit meer warmgelopen.
DualPower
Heb veel met een 6810 gereden die daar ook last van had. Daar volstond het de zijkappen bij de dam neer te gooien, maar als ik dit zo lees was er meer aan de hand.
+1
Heeft onze 6110 ook met bijv maaien. Zorgen dat er genoeg koelvloeistof in zit grilles schoon houden en proberen de raditeur door te spoelen. Net wat @mdoornekamp zegt 20 series hebben meer koeling maar snap dat die 10 serie mooier is 😂
+1
mdoornekamp
@Jelle Boerkamp6110 ik heb persoonlijk niet zoveel met de 10 serie. 6820 vond ik een machtige trekker. 190 pk en nauwelijks koel problemen.
@mdoornekamp ik vind beide wel mooi de 6110 brult lekker door en is ontzettend taai. En de 6620 had ook die 190 pk was niet stil te krijgen 😁
+2
Johny power
@Jelle Boerkamp6110 190 pk? Versleten verstuivers 🤔
@Johny power ja maar was al 6 jaar zo, vorig jaar begon die echt raar te lopen in begin september kwam er overal koelvloeistof uit
+1
mdoornekamp
@Jelle Boerkamp6110 mijn 6630 liep bij 8000 uur al zo beroerd als een Trabant . Alles trilde als ie stationair draaide. En roken. Toen nieuwe verstuivers erin en nu loopt ie weer als een nieuwe
+1
Siete
@mdoornekamp
Herken ik idd wel van de 6920 toen ja. Haha. Je had t idee of zou hij elk moment uit elkaar klappen.. 🙈
@mdoornekamp onze ook
GerbertXL
Ik heb een paar jaar gemaaid met een JD 6910 met triple en dan was het wel zaak dat ik de radiateur goed schoon hield, en de wijzer stond eigenlijk altijd in driekwart. Nu met een 6930 n dat is wel een verschil, wijzer rond de helft en no problemo. Wel zaak om de koelvloeistof bovenin peil te houden anders loopt de transmissie warm.
mdoornekamp
@GerbertXL en je (water gekoelde) intercooler functioneert minder als je koelvloeistof laag staat
+1
hobbyboer
@mdoornekamp met ploegen hoef je idd het koelvloeistofpeil nooit te controleren.
Hij begint al te piepen met de melding "inlaatlucht temp te hoog" ruim voordat het peil op het minimum staat.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6810 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!