Illustratie van:

International 685 - Sinasappelhuid lak wat nu?

Ik heb mijn international 658xl moterkap laatst gespoten maar de verf spetterde erg en nu is het een sinasappelhuid. Ik heb kramp ihc xl rood gebruikt.
Moet ik het nu polijsten? Of helemaal wegschuren en dan op nieuw spuiten?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Dies
Dan had je hem te weinig verdund ik zou hem wat opschuren en een laag erop spuiten
@Dies
Hoeveel tinner moet erbij?
En kun je het met p800 vlak schuren en dan weer spuiten?
A
Dies
@International 685 xl gewoon opschuren dat hij weer wat dof is dat de verf er goed aan kan hechten ik zou hem zelf niet met thinner verdunnen maar met het verdun-middel dat van hetzelfde merk is en anders terpentine en dan de mengstok erdoor halen en boven de verf houden en dan als hij na rond de 6 seconden begint te druppelen is het goed maar dat ligt ook aan de verf en een beetje op gevoel gewoon dat hij mooi is voor de spuit
+1
@Dies oke, dit zal ik proberen bedankt voor de hulp
josje
@International 685 xl kramp verkoopt ook verdunner met harder dat gebruik ik meestal. En wat dies zeg doe ik ook met een ouwe schroevendraaier mengen tot hij om de paar tellen verf af drupt. Mag zeker geen slierten trekken met druppen dan is die nog te dik.
pmh.trekker
Was het nieuw verf? Want als je oude verf heb gebruikt en hem niet heb gefilterd kan er vuil in de verfspuit zijn terecht gekomen. Dat gebeurd als een blikverf een laagje op de verf krijgt en je die er dan uithaalt dan kunnen kleine schilfertjes in de verf terecht komen
@pmh.trekker
Nee het is een nieuwe pot verf
+2
a3vandiejen
Het kan ook gebeuren als de grondverf (primer) en de lak elkaar niet verdragen.

(klik om te vergroten)

Net wat Dies zegt , gewoon opnieuw schuren, en weer spuiten.
+2
wim-same
Is meestal een kwestie van te lage temperatuur, of te dikke verf. Verf wel verdunnen met het juiste middel, on de juiste hoeveelheid die de fabrikant voor schrijft. Verschilt per merk.
@wim-same er staat op het etiket met 20% verdunnen maar dan is het nog steeds best wel dik. Is het erg om het dan nog meer te verdunnen of is dit niet goed?
a3vandiejen
@International 685 xl controleren wat josje en Dies hier boven zeggen, en kan ook nog verharder in. Maakt het ook weer wat dunner.
@a3vandiejen techniekwebshop.nl/snelharder-verdunning-1l-950008…
Deze verdunner wou ik gebruiken hier zit harder in vgm
a3vandiejen
@International 685 xl Dit moet goed zijn. 👍
+2
wim-same
@International 685 xl en is dit 20 % advies om te spuiten of met de kwast te verven ? Daar zit ook een groot verschil in.
ruinerdexta
Je kunt 2 dingen doen polijsten en op passen dat je er niet door gaat of licht schuren er niet door schuren heb je mooie ondergrond en nog keer spuiten 20% doorverdunnen en weet niet hoeveel druk je op je spuitpistool hebt ? maar zou toch gerust een bar of 3 a 4 gebruiken te weinig druk kan ook sinaasappel veroorzakken
a3vandiejen
@ruinerdexta klopt, m,n broer spuit met 3,5 bar.
+1
ruinerdexta
@a3vandiejenen wat voor nozzel en naald hebben jullie in de spuit pistool zitten oook dat kan effect hebben op het spuit structuur wij gebruiken meestal voor de lak een 1.3 nozzel en als 20% in jullie ogen te dik is kun je hem gerust iets door verdunnen belangrijk is de lak op goede temaperatuur
wim-same
@ruinerdexta 20 % verdunnen is meestal voor verven met de kwast. Bij de meeste spuit lakken moet je 50 % verdunnen, Maar lees wel wat de fabrikant voorschrijft om te spuiten. Hoeveel verharder, en hoeveel verdunner. Verschilt echt per merk verf. Ook de soort verdunner is afhankelijk van het merk verf.
+1
ruinerdexta
@wim-same weet het werk zelf in een spuiterij zit er alle dagen in
a3vandiejen
@ruinerdexta Geen idee, mijn broer is spuiter, dat weet ik niet.
+1
wim-same
3,5 tot 4 bar is vaak de mooiste druk om te spuiten. een veel hogere druk geeft alleen maar veel nevel, dus minder zicht.
@wim-same de verfspuit die ik gebruik is geschikt voor 2 bar. Of kan je hiermee ok met 3 bar spuiten
+3
roscho
@International 685 xl Als je reduceerventiel op de compressor 2 bar aangeeft, dan hou je aan het eind van de slang minder over, misschien maar 1,5 bar. Zeker als je een lange, dunne slang gebruikt. Ik spuit meestal rond 4 bar. Voor jouw spuit zal het absoluut geen probleem zijn om het eens op 3 bar te proberen. En spuit eerst een proefstukje.
@roscho oke bedankt
+1
Jan mf6465
Zie wel dat de verf goed uitgehard is eer je begint te schuren, anders kan je ze terug afwassen tot op de plaat. Het is geen 2k dus kan wat langer duren eer ze goed uitgehard is. Ik vind die verf van kramp sowieso niet super. Ik vind het zonde om zoveel tijd en moeite in iets te steken en het dan niet met 2k te lakken. Industriële 2k kost niet veel meer dan acryl verf. Kwaliteitsverschil is wel zeer groot. Voor echt mooi resultaat is autolak nog een heel groot verschil met industrie 2k lak.
josje
Je zou ook nog een scheutje blanke lak er door kunnen gooien. Werkt ook wel fijn en een mooi resultaat. Alleen bij de laatste laag die je erop spuit.
+1
oldtimerfan
Ik gebruik altijd cellulose thinner voor te verdunnen
Dies
Zat nou toevallig even te kijken maar wat denken jullie van deze lak nonpaints.com/nl/…
@Dies is 2k lak ook moeilijker om te spuiten?
Dies
@International 685 xl nee dat valt mee is bijna hetzelfde maar ik dacht dat je op die site voor 14 euro een blik kon kopen maar toen had ik de inhoud nog niet ingevuld toen was het 46 euro voor een liter ofzoiets maar je kan volgens mij geen 2k over 1k heen doen of het was juist andersom dat weet ik even niet
@Dies Het is absoluut mogelijk om een 2K lak over een 1K lak heen te spuiten. Sterker nog, zo worden fabrieksorigineel auto's en motoren gespoten! Echter moet je er wel goed op letten dat beide kwaliteiten (lees: samenstellingen van de lak), met elkaar overeenkomen.
Dit las ik bij crop
Dies
@International 685 xl oke weer wat geleerd;)
johndeere 2650
@International 685 xl over grondverf lukt dat wel maar niet met lak dat gaat niet met elkaar.en sowieso moet je nu een tijd wachten voordat je kan spuiten want de verf is niet uitgehard en als de 2k lak erover een gaat gaat hij borrelen/scheuren.
is je spuit goed schoon voordat je rood bent gaan spuiten? bedoel vooral de beker er mee.anders trekt hij vacuum.op je deksel zit normaal een gaatje die moet open zijn
@johndeere 2650
Ja het is een nieuwe
+1
AG35
Bij kramp en andere leveranciers, kan je een viscositeitsmeetbeker bestellen.
Hiermee kan je de dikte, van je verf meten, en in de produktbeschrijving van je verf, staat hoeveel seconden, je verf nodig heeft om door meter te lopen.
Is wat preciezer, als met een oude schroevendraaier, zeker als je het niet dagelijks doet.
jammermaarhelaas
Er zijn al wijze woorden gesproken, maar wat ik graag wil zeggen is het volgende:

Begin met een schone spuit, dus nozzle eruit, en kijken of er geen aangekoekte randen/klodders verf in zitten. Zonder schone spuit wordt het nooit wat.
Ook de luchtkanalen in de kop, waar de nozzle door steekt, moeten open zijn, kun je zo voelen als je het pistool bedient en een voor een vinger voor elk van de gaatjes houdt.

Maak alleen aan wat je nodig hebt binnen pakweg een half uur. Dus niet de hele pot verf in eens verdunnen, maar een andere pot of maatbeker gebruiken. Hier een vaste maat verf in doen, dan een streep zetten met een stift (buitenkant pot/glas) en dan verdunnen tot ie goed is, en dan weer een streep zetten, dan weet je voor de volgende keer hoeveel je nodig hebt aan verf en verdunner, en hoef je je spuit niet weer opnieuw in te stellen.

En dan iets heel belangrijks: giet de verdunde verf door een lap stof, die als filter dient, als je de verf in de spuitbeker giet. Zo houd je verontreinigingen en kloddertjes tegen. Dingen die anders de spuit kunnen verstoppen. Die lap stof kun je bijvoorbeeld over de spuitbeker heen trekken, niet te strak, en met een plakband een keer rondom de beker trekken, dat ie vast zit, dan gieten.

Zorg dat de compressor ontwaterd is, dus vocht/water vooraf aftappen.
Werk met een reduceer ventiel, zodat je de druk kunt afstellen en constant houden kunt.

Ik kan hier verf spuiten met een slang van 5 meter, en een druk op het reduceerventiel van tegen de 2 Bar, dus iets van 1,8 Bar. Ligt ook aan de nozzle die je gebruikt, maar zo lang je spuitresultaat goed blijft, hoeft de druk niet hoger. Hogere druk geeft meer verlies van verf.
Maar nogmaals, dat is afhakelijk van onder andere je nozzle maat, en van hoe veel lucht je er bij geeft. Die lucht hoeveelheid kun je instellen op het spuitpistool.

Succes ermee! 😃

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 685 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0