John Deere 2850 - Motor is niet taai

Motor heeft weinig vemogen bij lage toeren.

urenstand 12500h
motor start goed warm en koud.
rookt nauwelijks.
opvoerpomp is vervangen.
inspuitpomp is getest en geeft ruim voldoende.
kleppen zijn gesteld.
brandstof systeem is gereinigd en nieuwe filters.
pomp nog iets vroeger gezet, pakt nu wel beter op maar werd niet sterker.
turbodruk nog niet gecontroleerd.

wat zou het kunnen zijn?
bart-bijvoet

Reacties

+1
Welten
Compressie meten en turbo druk meten kan je nog doen
bart-bijvoet
@Welten inderdaad
+1
nhfendt fan
@bart-bijvoet je zegt geeft weinig vermogen bij lage touren mij is wel eens verteld dat een turbo weinig doet bij lage touren zou het dus ergens anders zoeken maar zoals hier al vermeld zou ik hem eens aan de waterrem zetten ook weet ik niet of de trekker altijd lui werk heeft gedaan of dat die vaak hard heeft moeten werken
+1
bart-bijvoet
@nhfendt fan mijn turbo doet helemaal niks. Volgas een heel klein beetje.
+1
Hkramer
@bart-bijvoet zonder belasting zal je nooit veel druk hebben
+1
GROENEDEERE
@bart-bijvoet
Hoe bedoel je dat je turbo helemaal niks doet?
Hij draait niet of geeft geen druk?
+1
roscho
@bart-bijvoet Als een motor wel brandstof krijgt maar geen lucht, zal hij dat laten zien door vreselijk te roken. Dat doet jouw JD niet, dus hij krijgt lucht genoeg. Je hoeft dus niet aan je turbo te twijfelen.
+3
valmet6400power
Al voor de waterrem gehad? Dan krijg je wellicht ook wat inzicht in het vermogen dat ie levert bij welke toeren.
bart-bijvoet
@valmet6400power nee nog niet, wil eerst zoveel mogelijk uitsluiten voordat ik daaraan begin.
+8
Koiter
@bart-bijvoet lijkt me dat je daarmee begint om inzicht te krijgen wat het probleem kan zijn
+2
valmet6400power
@bart-bijvoet
Volgens mij heb je al redelijk veel uitgesloten als ik je lijstje bekijk. Een keer voor waterrem kost nog geen €100 en dan heb je ook op papier staan of die pk mist en zo ja, hoeveel. Ik vind dat onze Valmet van 120 pk ook veel beter trekt dan een New Holland TSA van 120 pk maar dat komt onder andere door het verschil in isolatie waardoor je het idee hebt dat de Valmet harder trekt.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @valmet6400power:
Ik vind dat onze Valmet van 120 pk ook veel beter trekt dan een New Holland TSA van 120 pk maar dat komt onder andere door het verschil in isolatie waardoor je het idee hebt dat de Valmet harder trekt.

Juist 😃
+2
Tom VB
"Motor heeft weinig vemogen bij lage toeren."

Wat is weinig en wat is laag?
Hou er rekening mee dat deze trekker al ruim 25 jaar oud is dat toendertijd de motorkarakteristieken er heel anders uitzagen als nu. En daarmee wellicht jou verwachtigen ook?

Ik zou m voor de waterrem zetten.
bart-bijvoet
@Tom VB als ik hem vergelijk met andere trekkertjes van deze leeftijd en dit kaliber vind ik dat hij wat achterblijft. misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
+1
Hkramer
@bart-bijvoet heeft ook bijna een vierkante slag motor toch? dus geen extreem taaie motor ofwel?
+1
case 745 xl
@Hkramer meen dat deze trekkers normaal enorm taai zijn. Mijn 1640 teminste wel
+1
deJong
@case 745 xl

Wij hebben destijds ook een 2850 gehad. Volgens mijn vader deed de trekker alles goed. Behalve trekken t.o.v. de 309.

We hebben de trekker uiteindelijk opgedraaid van 87 tot 112 pk.

(klik om te vergroten)

bart-bijvoet
@deJong kan je mij die foto mailen of appen?
deJong
@bart-bijvoet tuurlijk
+1
deJong
@bart-bijvoet zal hem morgen even sturen.
bart-bijvoet
Ik heb geen tot nauwelijks turbodruk. Stationair 0 bar
Vol gas 0,3 bar
Fabrieks opgave is 0,6 bar.

Tot hoever kan je de druk opvoeren?
Nieuwe bestellen origineel of imitatie?
Is repareren ook een goed alternatief?
nhmonteur
@bart-bijvoet je zegt brandstofsysteem gereinigd en nieuwe filters. Ook nieuwe luchtfilters?
Een luchtfilter die net te weinig lucht doorlaat kan soms gekke dingen doen.
+6
valmet6400power
Vol gas is wat anders als onder volle belasting he. Je moet dat ding gewoon voor de waterrem stil krijgen en dan zal het niet ver van de 0,6 bar druk komen hoor. Vol gas heb je maar kort veel diesel nodig dus heb je ook weinig druk van de turbo.

Je moet eerst dingen uit gaan sluiten ipv geld gaan weggooien. Althans dat doen wij het liefst.
+3
Tom VB
Meten = weten Bart!
+2
stephan-inter
Gewoon stationair vol gas geven kom je nooit aan 0.6
Ding moet aan het werk.
Dus voor de waterrem er mee dan weet je tenminste echt of het tussen je oren zit of dat er wel wat is met de trekker.
+1
roscho
"Motor heeft weinig vemogen bij lage toeren."

Waarmee vergelijk je? Met andere trekker met gelijke pk's? Of met zelfde merk/type trekker?
Is dit niet gewoon de aard van deze trekker?
Als je weten wilt of hij aan zijn pk's komt, zul je, zoals anderen al aangeven, hem moeten testen voor de waterrem.
Als je tenminste zeker bent dat je niet ergens een klein gaasje in de brandstofleiding nog dicht hebt zitten. Soms zit er nog een verstopt in de banjobout waarmee de brandstofleiding aan de opvoerpomp zit.
verwijderd
Welten
@Kidd fiat niet in lage toeren niet taai? Haha nee daar ben ik het niet mee eens. Al onze fiat tractors gaan langer door bij lage toeren dam andere tractors die ik gehad heb. Zeker de fiat met de lange slag motors.
+1
valmet6400power
@Welten
Man die 110-90’s zijn niet te stoppen inderdaad
Kidd
@Welten een 850 of grotere types wel ja maar die lichtere 4 cilinders (waar dit topic ook over gaat) uit een 640 of een 680 etc moet je echt niet onder de 2000 toeren laten zakken want dan is het gelijk klaar, ik rij nog dagelijks met zulke trekkers op het werk en het is mij vies tegen gevallen.
Welten
@Kidd 450, 500, 350 allemaal moeilijk stil te krijgen. Maar dat is gewoon een mening. Is maar net wat je een mooie trekker vindt. Ik heb geen gevoel voor ford en deutz dus vind ik al gauw dat het niet trekt
Kidd
@Welten 350, 450 en 500 zijn allemaal 2 of 3 cilinders, en we hadden het in dit topic volgens mij over 4 cilinders...
Feit blijft: een diesel motor die volgas standaard dik 2500 toeren loopt zoals bij John Deere (of 2650 zoals bij Fiat) is niet zo ontworpen omdat hij onderin zijn vermogen levert🤷‍♂️
+1
dennisbouter
@Welten ik heb wel gevoel voor ford, maar als een ford trekt heeft hij of 6 cilinders of er is heel veel aan gesleuteld naar mijn idee,
jammermaarhelaas
@dennisbouter

Heb je ook ervaring met de 3 cilinders van Ford?
dennisbouter
@jammermaarhelaas een 3600 is wel taai dat weet ik toevallig
jammermaarhelaas
@dennisbouter

Dat bedoelde ik te zeggen, persoonlijk vind ik ze alle 3 best taai, zeker ook de 4000.
Hkramer
@jammermaarhelaas 3600 en 4100 3 cyl lange slag motor, vandaar ook taaier.
jammermaarhelaas
@Hkramer

De 3600 is vierkant (107*107) en de 3055 en 4100 zijn lange slag (107*112).

Heb inderdaad van horen zeggen dat die lange slag blokken goed trekken.
dennisbouter
@jammermaarhelaas de 3600 ook hoor of de fendt 250s moet echt helemaal niet taai zijn dat kan ook, maar met stro de tunnel uit doet het fordje het veel beter
jammermaarhelaas
@dennisbouter

Dat zal ik niet ontkennen, alleen een Ford 3600 was nooit een langeslag diesel, altijd een vierkante motor geweest. Dat een langeslag motor goed trekt zal ik niet ontkennen, echter, vierkante motoren kunnen ook best trekken, dat zie je bijvoorbeeld aan de 3600.

De enigste Ford 3 cilinders met langeslag motor waren de 3055 en 4100, de rest was vierkant of korteslag.
+1
Hkramer
@jammermaarhelaas klopt was even in de war, wij hadden ook een 4100 taaie krengen echter met reviseren wel overmaatse zuiger af moeten draaien ivm lange slag motor.
+1
jammermaarhelaas
Communiceert de turbo met de brandstofpomp?

Bijvoorbeeld via een luchtslang/leiding, die een membraan versteld en zodoende de pomp bijregelt naar gelang de turbodruk. Is hier wat lek of kapot (slang, leiding, membraan) dan zal de pomp allicht te weinig brandstof geven, en wordt de motor een stuk tammer.
+2
roscho
@jammermaarhelaas Dat is allemaal mogelijk, maar als @Tom VB niet precies weet of de trekker aan zijn vermogen komt, kunnen wij allerlei adviezen geven, maar we kennen dan eigenlijk het probleem niet. Ik denk dat al wel 10x het advies is geweest om de trekker te laten testen. Zolang dat niet gebeurd is, kunnen we alleen maar gissen.
+1
jammermaarhelaas
@roscho

Klopt helemaal wat je zegt!
+2
Tom VB
@roscho
Klopt als een bus... alleen ik ben de topicstarter niet 😂😂
+2
roscho
@Tom VB sorry, ik had hier @bart-bijvoet moeten zeggen.
bart-bijvoet
Het vermogen viel bar tegen. De oorzaak is een versleten nokkenas. Normaal moet de lifthoogte 11mm zijn ....... nu is dat 6mm.
valmet6400power
@bart-bijvoet
Hehe opgelost! Hoeveel pk gaf ie dan?
bart-bijvoet
@valmet6400power de helft......
valmet6400power
@bart-bijvoet
Dat is niet veel 😂
bart-bijvoet
@valmet6400power nog niet, maar kan nu aan de gang
stephan-inter
@bart-bijvoet ik geloof er niks van.
5 mm nokkenas weg..........
bart-bijvoet
@stephan-inter

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Dennis_dB
@stephan-inter Mijn oom heeft dat eens gehad met een 1950. Ook van alles vervangen en uiteindelijk ontdekt dat de nokken bijna rond waren.
stephan-inter
@Dennis_dB 5 mm is machtig veel. Gaan kleppen helemaal niet meer open.
En waar is al het gruis gebleven?
Koiter
@stephan-inter 2.5mm is dat eigenlijk, het is 2x 2.5 omdat hij in de rondte draait, dat resulteert in 5mm totaal
JD3010
@Koiter Slijt het dan ook op het onbelaste gedeelte af?
Koiter
@JD3010 zit ook weer wat in
bart-bijvoet
@stephan-inter ze gaan nu dus 6mm open ipv 11mm
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @bart-bijvoet:
6mm

Als ik de klok op de foto's lees begint de meting bij 1,01mm, en eindigt bij 5,72mm, verschil van 4,71mm, nog lang geen 6mm 😉
+1
Dennis_dB
@stephan-inter Het is al zeker 10 jaar terug anders was er wel een foto geweest maar die nokkenas was ook echt enorm afgesleten.
stephan-inter
@Dennis_dB dat merk je.
Al het gruis in je lagerschalen.
Oorzaak weinig olie.
Kortom 1 x oudijzer.
+1
Dennis_dB
@stephan-inter Trekkertje heeft daarna nog heel wat jaren dienst gedaan zonder problemen.
+1
roscho
@stephan-inter Ach, er is natuurlijk wel wat tussen de lagerschalen gekomen, maar vergeet niet dat het een slijtage is over 12500 uur. Het meeste zal wel onderin het carter en in het oliefilter zijn gekomen en zijn afgevoerd met de onderhoudsbeurten. Waarschijnlijk heeft het carter een magnetische plug die de deeltjes nog heeft vastgehouden. En het is er natuurlijk niet in stukjes afgekomen, maar als minuscule ijzerdeeltjes.
In ieder geval weten we nu dat dit bij bepaalde JD's een zwak punt is.
+2
Koiter
@bart-bijvoet Is daar een foto van?
bart-bijvoet
@Koiter alleen van de meetklok
JD3010
@Tinus Heb je eigenlijk wel toestemming om de foto hiernaast te plaatsen?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 2850 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!