Nieuwe stoel voor in de trekker

Hallo,

Ik ben aan het speuren voor een nieuwe stoel voor in de trekker. Nu heb ik alleen ervaring met Grammer stoelen. Nou was mijn oog gevallen op een KAB stoel. Is dit een goed alternatief, of mag ik ze niet met elkaar vergelijken? Andere alternatieven zijn ook welkom, mits luchtgeveerd en met draaiplaat.

Groeten Marc.

Deel dit topic

Reacties

flip1150
Als je Grammer gewend bent zal al het andere tegen vallen.
jehan
@flip1150 ik vind en isri ook lang niet verkeerd
1046
Grammer is wel et neusje van de zalm natuurlijk
+2
wotan2
Waar moet hij op? Op mijn 3075 had ik een kab, superfijne stoel met lengte vering en draaiplateau. Later nog een 4072 bij gekocht waar een grammer met de zelfde opties in stond. Bij de laatste stond de stoel altijd te hoog, of de vering (balg) te slap, een tussen weg was er niet.
Sojaboontje
@wotan2 Op de 3048. De de Mauser cabine is ook best laag, dus dat is ook een puntje om op te letten.
wotan2
@Sojaboontje op mijn 3056 staat nu ook een grammer, maar als hij wat ver pompt kan ik niet/nauwelijks bij treeplanken. Ik ben toch 180 lang met verhoudings gewijs lange benen. Ik weet niet wat voor type je van kab je in gedachten hebt, maar die ik op de 3075 had was wel breed. Ik betwijfel of hij op de 3056 paste. Mijn 3056 heeft nog de Edscha kabine.
Sojaboontje
@wotan2 Deze: destoelenshop.nl/nl/tractorstoel/…

destoelenshop.nl/nl/tractorstoel/…

De Grammer valt iets duurder uit vanwege de draaiplaat.
wotan2
@Sojaboontje mijn stoel was een ouder model van kab (25 jaar geleden aangeschaft in guldens toen nog) in grote lijnen wel vergelijkbaar met de huidige. Goed meten is weten, de kab is 1 cm breder op zit vlak, maar hoe komen de armleuningen uit? De grammer word met een draai plateau 3 cm hoger, bovendien is de rugverlenging op de foto nog optie als ik het goed lees.
Kortom, probeer beide stoelen live te zien, liefst naast elkaar, nog beter beide op de trekker passen.
Sojaboontje
@wotan2 Allereerst bedankt voor je antwoorden 👍. Wat jij zegt dat je op moet passen qua breedte in deze trekkers is inderdaad een punt. Wil je nog fatsoenlijk bij je handrem en hydroliekhendels kunnen komen iniedergeval. Een tweede optie zou kunnen zijn om voor een smal model te gaan, die ze ook in smalspoor trekkers bouwen. Maar ik denk dat een normaal model wel past. Heb jij misschien een foto voor mij met de stoel in jou 3056? Mag ook via pb.
wotan2
@Sojaboontje Ik zal hier wel foto posten, kan nog wel een paar dagen op zich laten wachten want de 3056 staat momenteel niet thuis.
Sojaboontje
@wotan2 Geen probleem, de 3048 is ook nog niet thuis. Maar ben me al aan het verdiepen op de brede keus aan stoelen. Het is toch een boel geld natuurlijk dus ik overweeg alles.
Ik zie je foto wel verschijnen, alvast bedankt iniedergeval.
roscho
@wotan2 Soms staan die stoelen op busjes. Als je die verwijdert, zit je zo 2 a 3 cm lager.
Sojaboontje
@wotan2 Dus die op de 3075 zat wat een mechanische stoel?
wotan2
@Sojaboontje nee ook luchtgeveerd. Grammer pompt op naar je gewicht, daarna kun je hem leeg laten voor meer comfort/juiste zithoogte. De Kab had een knop voorop waarmee je kon oppompen/ aflaten, en een draaiknop die demping en de hoogte regelde.
+4
kerstrunner
Op onze Fiat die we aangekocht hadden in 1993(!) stond een mechanisch geveerde KAB, het type weet ik niet meer maar het is altijd een goede stoel geweest, zowel op gebied van vering als zitcomfort. Ik vond hem zo goed dat toen ik 10 jaar geleden mijn nieuwe New Holland kocht, ik de standaard luchtgeveerde Grammer op 2e hands heb gezet met als bedoeling deze te verkopen en er een nieuwe KAB in te zetten. Omdat ik hem toen niet voor een schappelijke prijs kon verkopen, is hij blijven staan. Soms nog steeds tot mijn ergernis. Toen ik vroeger vrachtwagenchauffeur was, heb ik altijd Isri stoelen gehad, perfecte vering en goede zit, en er kwam nooit iets aan. Ik weet dat bij een ander vrachtwagenmerk standaard Grammer stoelen stonden, en dat deze na enkele jaren moesten gereviseerd worden... Kortom: ik ben absoluut geen Grammer fan
Sojaboontje
@kerstrunner Bedankt voor jou mening 👍. Voor mij is KAB nog een onbekend merk, maar ik sta er wel voor open. Stel: Zou je nu toch een nieuwe KAB kopen. Zou je dan weer voor mechanisch, of toch voor lucht gaan?
kerstrunner
@Sojaboontje Ik zou gerust terug een mechanisch geveerde durven kopen. Liever een mechanische KAB dan een Grammer op lucht. Mischien is het de moeite om ergens te informeren om te kunnen proefzitten? Het kost toch ook wel wat, en bovendien is het belangrijk voor je rug dat je goed zit.En je koopt het ook voor jaren
Fendttrisixfan
@kerstrunner in mijn 600 staat ook een originele ISRI, ook machtig goed
Sojaboontje
@Fendttrisixfan Die vindt jij ook prettiger dan een ander merk? Heb zojuist op hun site gekeken en ze hebben brede keus, alleen de goedkoopste zullen ze wel niet zijn.
Fendttrisixfan
@Sojaboontje vind in ieder geval dat hij niet moet onderdoen voor de grammer in onze 712
Arie_MF
Bostrom (Viking) vond ik ook heel goed zitten.
frammi
Ik heb diverse keren geveerde KAB stoelen (o.a.303 en 711) gemonteerd tot tevredenheid van de chauffeurs. Stoelen zijn degelijk, vrij simpel te herstellen en onderdelen zijn goed te krijgen.
+1
wotan2
@Sojaboontje bij deze de foto's

(klik om te vergroten)

Grammer 3056

(klik om te vergroten)

Grammer 3056

(klik om te vergroten)

Grammer 3056
roscho
@wotan2 Als het mechaniek nog goed is, kun je er dan niet veel voordeliger nieuwe kussens bij kopen?
wotan2
@roscho Deze is ook goed, nieuwe bekleding over de rugleuning mag ie wel hebben. @Sojaboontje heeft dit topic geopend, en zoekt een nieuwe stoel. Ik heb wat foto's van mijn stoel beloofd: hoe hij er in staat.
roscho
@wotan2 Sorry, ik had een deel van het gesprek overgeslagen en wist niet meer wie wat precies heeft gezegd.
Sojaboontje
@wotan2 Die zou wel passen. Hier rijden we met zon zelfde stoel op de 305. Je had alleen als min puntje dat hij eigenlijk te hoog zat?
Sojaboontje
@wotan2 En waar is die drukmeter voor als ik vragen mag?
+1
wotan2
@Sojaboontje Stoel zit eigenlijk net te hoog ja, zoals al eerder gezegd; ik ben met 1 meter 80 toch zeker niet klein, maar kan maar net mijn voeten vlak op de treeplank houden. Een paar cm lager zitten zou fijn zijn, gaat alleen door balg slapper te laten, en dat gaat ten koste van veer comfort.
De druk meter zit gekoppeld aan de hefinrichting; deze tractor heeft een jaar of 5 met een krabbak de koeien gevoerd, drukmeter was voor gewichtsindicatie.
Sojaboontje
@wotan2 Kon hij de bak makkelijk tillen? Zit toch wel wat gewicht in denk ik.
wotan2
@Sojaboontje heeft een hulphefcylinder bij gekregen. Een bak aan de voorlader was dan ook een aanrader.
+2
Jan mf6465
Ik heb een tijdje terug een mechanisch grammer Maximo gekocht bij de stoelenshop. De verkoper daar (of eigenaar van de zaak) vertelde me dat een luchtgeveerde enkel een meerwaarde was als je vaak van bestuurder wisselde om snel de juiste hoogte in te stellen. Voor meer comfort hoefde je het niet te doen. De stoel beviel mij prima. Ik heb nu een tractor met een luchtgeveerde stoel en vind die niet beter dan de mechanische wat ik in de de vorige tractor had. Horizontaal vering is wel een heel belangrijke optie. Als je per ongeluk de hendel verzet hebt van de horizontaalvering merk je al na 5sec.
+3
deJong
Ik heb vorig jaar nog een nieuwe grammar in de 514 laten zetten.

Had eerst een andere helft goedkopere poolse luchtgeveerde beunstoel. Want in edn oude trekker hoeft ook geen dure stoel...
Daar ben ik mooi op terug gekomen. Die stoel zat voor geen fl*kker en na een half jaar reed ik over een drempel. Zakten de voorste scharnieren inelkaar en lag ik op het stuur👎
+1
contitour
Ik heb een week geleden deze stoel in de Ford 8210 gomonteerd:

trucksystems.de/GRAMMER-Traktor-Sitz-Luftsitz-MSG-…

Prijs in de BTW (16%) Duitsland.
Typisch gevalletje van: "had ik vier jaar eerder moeten doen". Ik maak de laatste tijd wat meer uren op de Ford en het zit echt heerlijk.

Groet Bouke

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0