Illustratie van:

New Holland TM - Intercooler TM 120

Hallo,
Bij onze TM 120 blijft de intercooler maar aan staan terwijl dit niet nodig is. Dus hij blijft heel de tijd extra koelen. Het gezoem is erg irritant, we kunnen thuis hem al 10 minuten eerder horen voordat hij het erf op draait. De dealer kan het probleem zo snel niet vinden, daarvoor zouden in de winter er een paar dagen naar gaan kijken.

Daarom is mijn vraag of meerdere gebruikers hier last van hebben gehad, en waar het dan aan lag.

Bij voorbaat dank,

Tommy

Deel dit topic

Reacties

radium45
Een intercooler kun je niet uit of aan zetten, ik denk dat je de koelfan bedoelt.
Is het de visco koppeling die altijd volledig open of gesloten staat zodat de ventialtor altijd op hoge toeren blijft draaien? of heeft een Tm120 dat nog niet? want de intercooler is niet af te zetten 😃 foto misschien?
radium45
@StijnTheDeereDriver

Hier in de buurt lopen er ook een paar en die maken ook een godsklere herrie als ze over de weg komen.
_-_Bluepower_-_
Wij hebben het ook al voorgehad dat onze tm een heel irritant gezoem maakte, idd. net of de ventilator de hele tijd op hoge toeren bleef draaien, wij hebben toen gewoon alle filters uitgeblazen/ vervangen, en het probleem was opgelost, maar denk dat er bij jullie wel iets meer aan de hand zal zijn.... 😞
@_-_Bluepower_-_ heeft een TM al een visco koppeling voor de ventilator toeren te regelen onafhankelijk van het motor toerental?
_-_Bluepower_-_
@StijnTheDeereDriver

de onze heeft dat nog niet, maar is al 10 jaar oud... volgens de foto's die ik op het profiel van tommy6610 zie is hun tm120 jonger, dus die heeft dat mss. wel al?
wouterdp
Bleu power.
ik weet ni of je veel van techniek af weet maar tm heeft standaard visco koppeling ze.
_-_Bluepower_-_
@wouterdp

ok, dacht nogtans van niet, maar kan me vergist hebben. :-s
tommy6610
@StijnTheDeereDriver

Dat bedoelde ik eigenlijk, dat de ventilator altijd op hoge toeren draait.
basia
Misschien het lager in de visco-koppeling vastgelopen ?
Als de motor uit is moet je ventilator met de hand rond kunnen draaien !
En idd als ie vast zit maakt het een behoorlijk joelend geluid zoals Radium ook zegt .
johnd-ts
Ghehe, intercooler zegtie.. 😛
nhmonteur
Als het goed is heeft je TM een viscoventilator die niet elektronisch geregeld is. waarschijnlijk is deze defect en blijft hij altijd op volle toeren meedraaien.
Als hij wel elektronisch geregeld is dan kan het zijn dat er een temperatuurzender kapot is waardoor hij te vroeg aanslaat.
basia
@nhmonteur

Een visco koppeling is toch nooit electronisch geregeld?
Dat was zijn voorganger ; een electromagnetisch bediende koppeling die tegenwoordig ook op de aircopompen zit !
bert8210
Toen ik de TM nieuw had deed hij het ook ongeveer zo, hij sloeg veel te vroeg aan, dat hebben ze dan bijgeregeld, dus ik denk wel dat het elektronisch te regelen is
basia
@bert8210

Ik zal morgen even kijken wat er precies op zit .
inter-Eric
Zit een visco op ja,als die kapot gaat help je je koppaking er uit dooradt die niet meer koelt,die bij ons was dus langzamer gaan draaien!
basia
Af en toe even op je temperatuur meter kijken ; ook niet verkeert !
nhmonteur
@basia

ja er zijn ook elektronsch geregeld viscofans.
Ben toevallig op de zaak met een tm155 bezig en daar zit ook een elektronische op.
Die zorgt er bv ook voor dat als je de airco aanzet hij wat meer gaat blazen.
basia
@nhmonteur

Hebben deze motoren ook een ETS sensor; als de cil kop boven 120 graden komt ; de motor-management computer de motor stop zet ( of op stationair ) ?
nhmonteur
@basia
Ik weet wel dat alle temperatuursensoren in de cilinderkop zitten dus daar altijd de temepratuur word gemeten.
Maar hij geeft geloof ik alleen een melding met geluidssignaal als hij te warm word.
Wel weet ik dat bij de t6000 plus,elite,rc en pc/t7000 vaak een functie zit dat je kan instellen dat de motor automtisch afslaat bij bv lage motoroliedruk en hoge watertemperatuur. Dit kan je dan gebruiken voor bijvoorbeeld een beregeningshaspel.
Maar op de tm's kan dit niet.
guus hiddink
Bij ons was van een tm120 een sensor kapot daardoor blaasde hij ook constant door
Siebenga
Hoe zit het met je radiator! Heb je die wel goed uitgeblazen? Die is helemaal schoon? EN het vloeistof pijl? Hoe lang hebben jullie deze tm120 al? Wij hebben destijds de software laten veranderen omdat de trekker anders niet koel kon blijven met de twee maaiers er aan. Daardoor ging hij eerder en harder koelen
basia
@nhmonteur

Aha ; Jasowieso 2 sensors ; koelvloeistof en kop zelf ;

en een electronisch geregelde visco fan wist ik niet !

Bedankt voor je uitgebreide info ! !
nhmonteur
@basia

niks te danken.

Maar gelukkig hebben de nieuwe types new hollands geen elektronische visco fans meer want het is echt een drama om een snaar te vervangen als ie elektronisch is.
tommy6610
@Siebenga

Radiator is helemaal schoon, vloeistofpeil is goed. De TM hebben we nu zo'n 6 jaar. Bij ons koelt hij juist te hard. geeft maar een blokje aan bij de temperatuur of soms helemaal niet.

De monteur heeft al naar de sensor gekeken maar die zegt dat tie nog goed werkt.
basia
@nhmonteur

Ja ik heb vandaag even gekeken ; er loopt idd een kabel heen ; aan de voorkant ; dus de visco -fan kan electronisch geregeld worden naar koelbehoefte .
En als je de multiriem wilt vervangen ; moet de kabel ergens afgekoppeld worden ?
Trouwens de temp -meter van de TM 120 van mijn broer ; is ook heklemaal niet stabiel ; dan weer tegen het rode ; dan weer onderin ; maakt niet uit licht of zwaar belast ; altijd zo geweest ; dealer maakt zich er ook vanaf ; zegt dat het niks hindert .
nhmonteur
@basia
ja de kabel kan je inderdaad ergens afkoppellen, maar omdat hij door de windtunnel loopt kan je de snaar er moeilijk tussendoor krijgen.

Maar even over die schommeling bij de tm van je broer. Ik heb net ff gekeken en dit euvel is wel eens vaker voorgekomen.
het kan zijn dat de omloopklep niet goed is bij de thermostaten.
Als er zo'n omloopklep kapot is dan moet je beide thermostaten verangen.
Dus laat hem ff de thermostaten bekijken.
basia
@nhmonteur

Nogmaals bedankt !
WimBe
@basia

Kijk Leendert, hier heb je meer aan, als ff zeggen dat dat 'normaal' is 😉
nh mecanieker
Om de riem van tm 120 tot 155 genIII te vervangen doe ik altijd te visco af ipv kabel los te koppelen sleutel 50 lingse schroefdraad veel vlotter.
nhmonteur
@nh mecanieker

Ja dat kan inderdaad ook, maar die willen ook nog wel eens vies vast zitten.
Het is ook altijd fijn als er een frontaftakas op zit, voorals als het een zuidberg is, dan kan je mooi aan het sleutelen om ff een snaartje te vervangen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland TM ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
13