Eerste Kamer stemt in: trekkerkenteken definitief

De Eerste Kamer heeft akkoord gegeven op het implementeren van een kentekenplicht voor trekkers en andere landbouwvoertuigen. Na jaren is daarmee de kentekening definitief. Begin dit jaar stemde de Tweede Kamer al in met de plannen.
 Eerste Kamer stemt in: trekkerkenteken definitief - Nieuws Trekkerkenteken (boerenbusiness.nl)

De Eerste Kamer heeft akkoord gegeven op het implementeren van een kentekenplicht voor trekkers en andere landbouwvoertuigen. Na jaren is daarmee de kentekening definitief. Begin dit jaar stemde de Tweede Kamer al in met de plannen.

Nieuwsgrazer

Bijlages

(klik om te vergroten)

Afbeelding van gelinkte bron artikel

Reacties

+4
jehan
Hehe eindelijk ..
Koiter
@jehan zeg dat wel
+5
kramer
Ik heb hem er al op zitten.

(klik om te vergroten)

Deutz fahr 5206
Onzin
weer hoge kosten natuurlijk ?

Het t rijbewijs is toch al duur genoeg
moet dit er ook nog eens bij komen ?

Wat het t rijbewijs nu ook moeilijker
En nog duurder ?

Gaat de snelheid ook omhoog ?
+2
1046
@Deutz fahr 5206 valt mee. Paar tientjes aanvraag en een kentekenplaat
+1
Puma165
@1046 je vergeet de jaarlijkse apk, de wegenbelasting die je in de toekomst mag gaan betalen en de toeslag voor oude diesels
1046
@Puma165 onder de 40 voorlopig geen apk
+10
langeslagdiesel
@Deutz fahr 5206 T rijbewijs moeilijk😖😖..??? Je hoef er niet eens mee achteruit een 8 je te draaien met een schamel of zo. Stelt toch geen ruk voor vergeleken met 1 die met een vrachtwagen ze brood moet verdienen. Laten we het dan maar niet over bijzonder vervoer hebben. En achter een trekker mag je alles binden bijna.
Pieter Buren
@langeslagdiesel volgensmij hoef je met een vrachtwagen ook geen 8je achteruit te draaien met schamelaanhanger. En spul achter de trekker zijn ook regels voor (Dat daar niet op gehandhaafd word is wat anders). Dat een vrachtwagenrijbewijs strengere eisen heeft is ook wel logisch. Vrachtwagen zit de hele dag op de weg en een trekker alleen naar het land en terug.
mike_v
Weet je waar de meeste ongevallen gebeuren @Pieter Buren? Binnen een straal van een paar km rond huis. Dus de trekker kan evengoed een ongeval mee gebeuren hoor ...
+8
Pieter Buren
@mike_v ja goh. Je bent ook vaker een paar kilometer van huis dan verder weg. Dan is de kans ook groter dat het ongeluk een paar kilometer van huis is.
redeagle14
@Deutz fahr 5206 ja daarmee kan de snelheid omhoog. Dat was een eis van de RDW. Zonder kenteken geen handhaving en geen snelheid verhoging.
+3
B - W
Snelheid dan ook maar gelijk verhogen naar 65 km per uur 🤣🎉
Kramer U800
@B - W Boven de 40 kmh APK en kenteken. Dus ik denk dat tot 80 kmh de grens is. Boven de 80 is snel verkeer.
+6
Ritchie
Op zich geen verkeerde maatregel zo, ben alleen bang dat dit de deur open zet naar de volgende stap -> wegenbelasting.
JohnDeere5085
@Ritchie zet ook de stap open voor extra verzekering kosten, stageboer in frankrijk vertelde daar over, toen kentekenplicht daar ook kwam voor trekkers en alles wat niet in de hef hing moest hij ook opeens verzekering betalen over, schamelwagen en kipper. Alles van vanaf 2018 moest kenteken hebben
dennisbouter
@JohnDeere5085 onzin auto aanhanger hoeft toch ook niet verzekerd te zijn, een aanhanger kan toch niemand aan rijden🤷‍♂️
Bert353
@dennisbouter dacht je?! alle aanhangers boven de 750 Kg hebben een eigen verzekering!
hobbyist mf 35
@Bert353 Volgens mij niet tenminste weet niet hoe dat geregeld is !? Als ik een kar koop wordt die overgeschreven en meer niet.
+1
walker1
@hobbyist mf 35 Hoe het in Frankrijk bij Bert geregeld is weet ik niet, maar in NL is een aanhanger achter de auto gewoon met de auto mee verzekerd, ook als je met je Nederlandse auto en aanhanger in Frankrijk rijd. Kijk ook maar op de groene kaart van de verzekering, staat ook aangegeven dat aanhanger mee verzekerd is.
mike_v
Quote Reactie van @walker1:
in Frankrijk

België is ook inschrijvingsplicht wil je boven de 750 kg gaan. Landbouwaanhangwagen enkel als die met een rood kenteken rondrijdt is er geen aparte inschrijving nodig. Wit kenteken/Q-plaat is eigen inschrijving, ook voor traag verkeer.
erik9831
@mike_v voor aanhanger is er inderdaad jaarlijkse tax en verzekering nodig boven de 750kg in België. Ik denk zelfs, dat de verzekering van het voertuig iets omhoog gaat wanneer je zegt dat er een aanhanger bijkomt. Ik ben dit jaar binnen geweest in het verzekeringskantoor ... Ik betaal als bedrijfsvoertuig iets van een 620€. Moest dezelfde bestelwagen ingeschreven staan als personenvoertuig, was het maar een 450€.

Ook kennen wij hier helemaal niet het systeem van bijtelling op de verzekering. Iedere trekker apart te verzekeren.

Jaarlijks is het een 82€ denk ik naar onze staatskas voor de aanhanger.
mike_v
Quote Reactie van @erik9831:
dat de verzekering van het voertuig iets omhoog gaat wanneer je zegt dat er een aanhanger bijkomt

Hoef je niets over te zeggen, op je inschrijvingsbewijs (of een ander document) staat wel vermeld dat er een trekhaak gemonteerd is.
Bert353
@walker1 Klopt, maar daar zie je ook staan dat dat maar voor aanhangers tot 750 Kg geld.
walker1
@Bert353 Nee hoor, toevallig net een andere auto gekocht en de groene kaart ligt hier nog op de tafel. Verzekering geld voor de categorieën A en F. A is de Auto. F de aanhanger. Ga ik kijken wat ze precies verstaan onder F, dan is het aanhangwagen, trailer of oplegger en er staan geen maximale gewichten bij vermeld.
dennisbouter
@Bert353 nee hoor in Nederland niet, heb er 2 staan 3000kg
+1
Ritchie
@JohnDeere5085

Frankrijk is sws een apart land wat dat betreft, trekkers mogen daar ook maar echt max 40 en geen km harder. De 824 Vario van mijn stageboer liep ook maar 40 maar das dan ineens wel langzaam hoor.
JohnDeere5085
@Ritchie vond 40 op die wegen daar hard zat, gebrek aan fietser beviel me wel, maar die gekken die je met 90 inhalen op smalle weggetjes met slechte bermen en zomaar hele kuilen in die wegen moest je goed tegen sturen met volle kipper erachter
Ritchie
@JohnDeere5085

Klopt helemaal haha. Waar zat jij?

Ik zat er in juni en juli, toen hadden ze daar net vakantie. Had denk ik iedere dag wel een keer bijna botsting. Allemaal Parijse kentekens..
Bert353
@Ritchie Parijzenaars kunnen in de stad al niet rijden, laat staan op het platteland, die zijn dat helemaal niet gewend, alleen te rijden! (geen auto op de weg, tenminste hier toch niet.)
JohnDeere5085
@Ritchie ik zat vlakbij bourges, juli-augustus
ambu954
@Ritchie dat kan niet missen die wegen belasting komt er
+1
bas101
Na ja i i g 10tallen jaren kunnen genieten van t rijden zonder kenteken
Henk E
Dus als ik het goed begrepen heb zijn de minitrekkers vrijgesteld?
flip1150
@Henk E Klinkt eigenlijk vreemd. Zoals het staat hoef ik voor mijn 1.21 meter brede trekker geen kenteken. Maar mag ik dan met mijn 3,20 meter brede schudder er achter over de weg?
p.s. ik heb ontheffing tot 3,50 meter.
dennisbouter
@flip1150 maar is dat de praktijk? Ik heb een kubota maar de rotor/zaaimachine is wel 158 ja die kubota ga ik echt geen plaat op doen
flip1150
@dennisbouter Eerlijk gezegd moet wel eerst de velgen omdraaien. Hij is nu 132 buitenwerks. Ik rij nu wel met mijn getrokken maaier van 2,65 meter (JF cmt 245) met 43 km/h over de weg.
Jotke
@Henk E

Gemiddelde tuimbouwtrekker gaat tegenwoordig ook 40+ toch?
Henk E
@Jotke Die van mij niet hoor, volgens de fabriek 17,5 km/uur en zelfs dat rijdt niet lekker.
Jotke
@Henk E

Oké.

Hier in de buurt rijdt een Deutzje die zeker 40 kan. Rijdt iedereen voorbij.
Henk E
@Jotke Maar ik heb geen Deutz maar een Belarus 132H
JovisL6550
Slaat nergens op!! t wordt tijd dat niemand hier oren naar heeft en iedereen dit compleet links laat liggen zodat die wet niet eens uitgevoerd kan worden want alleen samen staan we sterk hier in!! laat je niet pakken!! dit is niet zomaar want hier zit ook weer een verdien model achter. let maar op en wat is er nou zo mooi aan een kentekenplaat op een trekker toeters en bellen dubbele zwaailampen moet er niks van hebben!! origineel maar wel veilig zonder poes pas dat is veel beter lijkt mij.
+1
flip1150
@JovisL6550 Het is al jaren dom gelul. We zijn het enigste land in de EU. die geen trekker kenteken hebben en d meeste landen hebben zelfs apk voor alle trekkers. Dit is een uitzondering waarbij Nederland eens niet het braafste jongetje van de klas is en niet voorop loopt. Ga maar gewoon dwars liggen en niet mee doen. dan zal je trekker snel aan de ketting liggen en in beslag genomen worden. Dit ga je niet met lompigheid winnen.
JovisL6550
@flip1150 nou ja zeg dus als er een inbreker komt dan zeg je zeker ook neem maar alles mee graag zelfs en dan als ik nog eens een Trekker koop dan zit ik niet te wachten op een gatenkaas aan plekken waar die platen wel niet allemaal bevestigd hebben gezeten.
+1
mike_v
Wat voor trekker ga jij zoeken @JovisL6550? Eentje die al bij zijn 7e eigenaar is? Laat hem dan maar snel staan want die wordt niet voor niets zovaak verkocht dan 🙄 . Daarbij hebben vrijwel alle landbouwtrekkers wel een bevestingspint voor een kenteken affabriek ...
Jotke
Quote Reactie van @mike_v:
Daarbij hebben vrijwel alle landbouwtrekkers wel een bevestingspint voor een kenteken affabriek ...

Geldt niet voor alle merken dat dat standaard aanwezig is.

Bij de meeste vanaf rond 2010 - 12 wel maar daarvoor het gros niet( enkele merken uitgezonderd).

Bij de meeste belanden ze vooraan op de grille of achter 't raam( zelfs bij de nieuwere).
JovisL6550
@mike_v Ja zeker minstens 7 eigenaren!! in ieder geval geen van een half miljoen.
+1
geweldenaar
En meteen een fijnstof/roet-tax eroverheen. Het word tijd dat er iets gedaan word aan die ouwe meuk met zwarte rookpluimen.
De vervuiler betaald.
leroy s
@geweldenaar vooral doen. Als ik er voor betaald heb ga ik het gebruiken ook.
+4
Jotke
@geweldenaar

Vervuiler betaald???

Hoeveel betaald Schiphol dan? 1 boeiing slurpt bij 1 keer opstijgen meer dan 1 trekker het hele jaar. Over de vervuiler betaalt gesproken...

Die paar rokende trekkers zet echt geen zoden aan de dijk.
mike_v
Quote Reactie van @Jotke:
Hoeveel betaald Schiphol

Hoeveel brengt Schiphol op?
Jotke
@mike_v
Hoeveel brengt de agrarische sector op?

Als er over uitstoot belasting betaald moet worden geldt dat het zo goed voor grootvervuilers als Schiphol, Amercentrale en Co.

Wat iets aan andere belastingen binnen brengt staat daar los van.
mike_v
Minder dan de luchtvaart volgens mij @Jotke 😆 Maar het was eerder een retorische vraag 😉 .
+2
Bert353
@Jotke als de industrie zo groot is, hoeven ze niet hetzelfde te betalen als "de kleine man", de "kleine man" uitkleden door de regering is natuurlijk véél makkelijker, die sputtert tenminste niet zo tegen...
+4
walker1
Mensen kunnen zich weer aardig opwinden hier. Kom op, gaat om stukje gele plaat van 11 x 52 cm ongeveer.
jehan
@walker1 ja wat een gedoe over zon plaatje he ?
+1
Bert353
@jehan en de rest die er aan vasthangt.
+6
walker1
@jehan Zat er al jaren aan te komen. We wisten allemaal dat het vroeg of laat een keer ging gebeuren. Nu is het zover en half TF doet alsof ze failliet gaan van die paar tientjes.
+1
1046
@walker1 gewoon gelijk regelen .scheelt ook ellende
mike_v
Ontwikkeling kost nu eenmaal geld @walker1 🙈
+1
jehan
@walker1 ja ik ben blij dat het er nu echt komt ..
+1
bas101
@walker1 heb er 50 en dan praat je niet meer over een paar tientjes
+3
walker1
@bas101 Maar dan neem ik aan dat jij ook voor alle 50 brandstof kan kopen, 50 x onderhoud, 50 x verzekering, etc, dus 50 x kenteken lukt dan ook wel.
bas101
@walker1 erges ligt er een grens maar je kaart hier verzekering aan , ik heb nu 1 verzekeringskaart waarmee ik alle in mijn bezit zijnde tractoren kan rijden , hoe gaat t dit dadelijk verder , alle 50 verzekeren en daar weer een stuk of 40 elk jaar schorsen ?
mike_v
Iemand met 15 auto's moet toch ook 15 kentekens betalen @bas101 🙄
bas101
@mike_v ja en dan ook nog s schorsen als je dr niet mee rijdt , leuk melkkoetje voor de overheid.
1046
@bas101 50 stuks???tijd om op te ruimen dan 🤣🤣
+2
Fendt926Driver
@1046 tijd om nummer 51 te kopen bedoel je...
Van bijna alle fendt trekkers die ik verkocht of ingeruild heb heb ik wel even of langere tijd of nog steeds spijt van..
Dus gewoon bewaren dat spul...

Hoeveel inters zou jij hebben als je plek en geld genoeg had??
+1
1046
@Fendt926Driver 🤔🤔🤔🤔
Gewoon 4 denk ik. Voor ons allen in et gezin 1😊😊
+1
Tom VB
@bas101
Volgens mij onder de 25km/h geen kenteken nodig, er zullen mss ook wel uitzonderingen komen voor olditmer hobby trekkers ed.
bas101
@Tom VB onder 25kmh volgens mij ook , maar dan 1 plaat achterop.
jehan
Ach valt wel mee allemaal
+1
SJB533
Nu ook nog een degelijke algemene periodieke keuring, want er kan gehandhaafd worden. Zul je zien, dat er ineens een zooitje schroot verdwijnt...
+2
930triplemaaier
@SJB533 kijk maar naar de stro race alles wat daar strobalen kan vervoeren rijdt dan. remmen of geen remmen maakt niet uit.
SJB533
@930triplemaaier
Bijvoorbeeld ja
Jotke
Vraagje:

Bij de moderne( lees laatste 10 jaar) tractoren zit bij vrijwel allen achter in de dakrand een bevestiging voor de kentekenplaat. Aan de voorzijde niet. Wil je er daar een is dat vaak een vierkante aan de uitlaat waar vervolgens een rechthoekige plaat opgeknoopt wordt( of deze beland in de grille of achter 't raam). Bij de ouders series was dit vaak beide vierkant en dan achter op het spatbord.

Kun je voor 1 trekker ook 2 verschillende vormen platen krijgen?

Rechthoekig voor achter, vierkant voor voorkant?
1046
@Jotke volgens mij hoeft er maar 1 op en op de aanhanger een witte met kenteken van de trekker
Pieter Buren
1 kentekenplaat achterop de trekker. Op een anhanger wit (met zelfde nummer als trekker) tot 25 km/h. Boven 25 km/h een eigen gele kentekenplaat.
+1
mike_v
(Ik gok even dat NL min of meer dezelfde regels zal toepassen als BE)

De vorm maakt niet uit @Jotke. Zolang achteraan maar een officiële is. Deze zijn dan ook maar in 3 maten beschikbaar als het goed is. Rechthoekig, Vierkant groot en vierkant klein (De kleine zijn eigenlijk enkel voor motoren). Daar blijft het eigenlijk bij.

Vooraan moet je zelf een kenteken zorgen, een reproductie dus. Veelal worden hier evenzeer de "standaard" maten voor gebruikt aangezien de "ponsmachines" nu eenmaal die maat hebben. Het maakt dus niet uit of je nu achteraan een rechthoekige plaatst en vooraan een vierkante.
Pieter Buren
@mike_v waar zie jij dat je voor op de trekker ook een kenteken moet? Meende alleen achter, om het zo goedkoop mogelijk te houden.
mike_v
Lees de eerste zin van mijn voorgaande reactie @Pieter Buren; Ik maakte even de omweg richting de Belgische wetgeving. Ik zou niet weten waarom een landbouwvoertuig vooraan geen kenteken zou moeten hebben terwijl een auto, vrachtwagen, ... dat wil moet.
erik9831
@mike_v de kleine is ook verkrijgbaar voor tractoren. Je moet hiervoor dan wel verplicht langsgaan bij een keuringsstation voor goedkeuring te vragen van de stationschef.
SJB533
Quote Reactie van @mike_v:
Vooraan moet je zelf een kenteken zorgen, een reproductie dus.

In Duitsland moet je dacht ik voor en achter een plaat hebben, kan me niet voorstellen, dat je zonder mag rijden, als je Belg of Nederlander bent, in Dld. Zie ze hier geregeld met een grote plaat aan de kachelpijp rijden.
mike_v
Zeg ik toch @SJB533? 😉 Vooraan is het ook verplicht, maar die moet je zelf ergens gaan laten maken. Zit dus niet zo'n "stempeltje" op zoals achteraan.
Pieter Buren
@mike_v nieuweoogst.nl/nieuws/2020/…

Bericht is uit februari maar er is niks veranderd volgensmij (behalve dat 1e kamer akkoord is) en daar staat in: 'Er is een plaat nodig per trekker en die moet achterop zitten'.

Misschien dat je wel 2 nodig hebt als je naar duitsland gaat, net als bij grensverkeer plaat.
mike_v
Ik ga ervan uit dat Nederlanders een landbouwtrekker, even goed onder de categorie "Motorrijtuig" plaatsen @Pieter Buren, dan lees ik het volgende;

Quote:
7 Indien het kenteken van een motorrijtuig op meer dan drie wielen is aangebracht op een kentekenplaat volgens het model 18.2A tot en met 18.2E of 27.15A tot en met 27.16E van de bijlage, is het motorrijtuig aan de voor- en achterzijde voorzien van een kentekenplaat volgens hetzelfde model dan wel, voor wat betreft de modellen 27.15A tot en met 27.16E, van een kentekenplaat volgens één van deze modellen.

Bron; wetten.overheid.nl/BWBR0009071/2017-01-01/
(Voordat er iets over de datum gezegd wordt; bovenaan staat dat deze regels tot op heden van toepassing zijn.)
Sjon
@Pieter Buren Dat word dus 1 plaat achterop. Alle aangekoppelde werktuigen boven de 3,5ton een eigen kenteken. Deze moeten weer geremd zijn anders geen registratie mogelijk, maar als je onder de 25km/u blijft kan die weer de weg op met een “witte” plaat.
Pieter Buren
@Sjon onder de 3.5 ton ook eigen kenteken, maar dan hoeft het niet geremd te zijn. Ik zou alle getrokken werktuigen een eigen geel kenteken geven ipv een witte. Kost niet veel meer en de verkoopwaarde is hoger, want geregistreerd (dus geen uitgebreide keuring van 200 euro nodig) en meer dan 25km/h toegestaan.
roscho
Quote Reactie van @Pieter Buren:
Misschien dat je wel 2 nodig hebt als je naar duitsland gaat, net als bij grensverkeer plaat.

De EU-landen hebben afgesproken om de in de landen van de EU toegelaten voertuigen overal in de EU toe te laten. Als in NL maar 1 bord nodig is, zal Dld dat dus toe moeten laten.
Fendt926Driver
@SJB533 je mag een bepaald aantal km rijden duitsland in zonder platen. Maar alleen voor eigen gebruik.
Duitsland moet onze wetten respecteren..
Wij zeggen ook niet tegen de duitsers kenteken van de trekker af als ze ons land in komen
+1
suggs 73
Grappig om te lezen dat velen blindelings de overheid vertrouwen dat het alleen bij kentekens blijft , dat de meesten in de rij er voor staan om de overheid een stok in handen te geven waarmee ze kunnen gaan slaan , het is niet de vraag of , maar wanneer , blijkbaar staren de meesten op de geschetste voordelen , maar demonstraties met trekkers is verleden tijd , of je moet van zeer hoge aandenkens houden .
+2
bas101
@suggs 73 ben zelf eerder bang dat met de komst van kentekens ook weer t schorsingsspook om de hoek komt kijken , elke tractor verplicht verzekeren of anders elk jaar schorsen , NL mag dan t enigste land zijn zonder tractorkentekens ,het is ook t enigste land waar je betalen moet om NIET te kunnen rijden , , verzekeren kon tot nu toe kon ik dat op 1 kaart , zal nu voor elke tractor zijn .
+4
suggs 73
@bas101 ik verzeker je, dat er nog veel meer om de hoek komt kijken 😉, geld moet voor de overheid ergens vandaan komen , de auto en vrachtwagens waren al melk koeien , nu komen de tractoren erbij , men kan de borst nat gaan maken en velen zijn te naïef blijkbaar om dat te snappen.
+1
Clayson M80
Wanneer gaat het RDW loket open voor registratie ??
Pieter Buren
@Clayson M80 tweede kopje in het stuk: 'De RDW start het registratiesysteem nu op. Dit duurt naar schatting 6 maanden of althans, voor de coronacrisis was dit de prognose. Vervolgens start een overgangsperiode van 9 maanden om voertuigen aan te melden, zonder dat schouwen vereist is.'

Dus over een half jaar ongeveer.
Clayson M80
Krijgen oldtimers een blauwe plaat ??
bas101
SJB533
@Clayson M80
Nou, in principe niet, nee
Quote:
U mag alleen rijden met donkerblauwe kentekenplaten als:

  • de datum waarop het voertuig voor het eerst op de weg is toegelaten (datum eerste toelating) vóór 1 januari 1978 ligt én
  • het kenteken uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters bestaat.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!