Illustratie van:

Fiat 415 - Fiat 415 bij het rijden nogal geruis uit de achterbrug, waar kan dat van komen?

Ik ben bezig mijn 415 terug aan het rijden te maken.
Die had 15 jaar buiten gestaan. nu rijd ie toch wel weer heel aardig, maar ik merk bij het rijden op de weg, horizontaal dan ruist en giert het nogal in de achterbrug, dat word erger als ik een heuvel oprijd, en verdwijnt als ik de heuvel afrijd.

ook merk ik bij het wegrijden vanuit stilstand, dat als ik de koppeling laat opkomen ik het idee heb dat er gedeelten van de aandrijflijn liggen te springen, zo klappert dat op en neer.

Ik heb alle olien gewisseld, koppeling zelf is ok. er zit wat speling (ik weet niet of dat TE veel is of de normale speling ) tussen kroon en pignon wiel. in de reductiebakken heb ik nog niet kunnen kijken voor overmatige slijtage/speling.

maar in hoeverre kan de flexibele koppeling die achter de versnellingsbak zit zoiets veroorzaken?

Deel dit topic

Reacties

Polderjong
Als de tractor 15 jaar buiten heeft gestaan dan zal condens in de versnellingsbak/achterbrug de nodige roest hebben veroorzaakt, op lagers e.d,dit geeft onherroepelijk herrie. Verder zijn de meeste versnellingsbakken van de diamant serie 315/415 na verloop van tijd verre van geruisloos, ze maken bijna allemaal enige herrie, de één wat meer dan de ander maar echt stil zijn ze niet. De rubbers van de flexkoppeling tussen drukgroep en versnellingsbak kunnen er ook uitliggen, dit kan de oorzaak van het klapperen zijn. Ik zou er eerst eens een paar keer wat ritjes meemaken en kijken of het wat beter wordt. Was de olie melkachtig die eruit kwam ?
Bert353
Héé, ik ben blij dat je reageert!
Inmiddels heb ik er wat meer mee gereden, en heb gemerkt dat het geluid echt uit de achterbrug/reducties komt.
De oliën die eruit kwamen, waren geen van allen melkachtig.
ik heb de achterbrug opengehad, en ik kon géén roest vinden, wel een beetje speling op kroon/pignon wiel, maar doordat dat zover weg zat kon ik dat niet meten, en heb daar ook geen matreaal/specificaties voor.
Ik heb kort na een ritje ook de reducties open gehad, en daar blies de lucht uit (doordat ze op temperatuur gekomen waren) en liep de olie over de vulplug heen, die was ook mooi schoon, dus daar heb ik niets aan gedaan, ook geen lekken op het huis van de reducties, dus verwacht ik dat daar ook geen speling op de lagers zit. (anders hadden die door de speling toch de keerringen vroegtijdig versleten en daardoor gelekt?)

Waar het aan ligt weet ik niet (als jij/jullie een idee hebben meld dat aub?) maar ik denk dat ik van de winter de achterkant van de trekker haal en ermee naar NL ga om de speling goed af te stellen
en zo misschien de reden van al dat geluid te ontdekken?
Polderjong
De eindaandrijvingen (reducties) geven bijna nooit enig probleem, zolang er voldoende olie in zit hoef je je daar geen zorgen om te maken. Even nog een andere vraag welke oliesoort heb je gebruikt bij het verversen van de versnellingsbak en achterbrug ? en heb je deze weer opgevuld tot aan de peilplug aan de linkerkant van de versnellingsbak ? Er gaat ongeveer 14-15 Ltr. totaal in.
Bert353
@Polderjong Ja, gewisseld tot aan onderkant vulplug in linker zijkant v-bak.
minerale 80W90
Bert353
Kan het zijn dat dat de wiellagers zijn? Ik reed laatst ook mee over een bosweggetje, en ging "bijna" in krabbengang over de weg. en dat kwam wel degelijk van de achterwielen.
daardoor gebruik ik hem op het moment niet zoveel.
Polderjong
Voor wat betreft de lagers van de achterwielen, wat je zou kunnen doen is even een achterwiel met een krik net vrij zetten van de grond en dan met een groot en stevig breekijzer onder de band wrikken om op die manier vast te stellen of er speling op de lagers zit. Op deze manier kun je in ieder geval vast stellen of je speling hebt op de lagers van de uitgaande as.
Bert353
@Polderjong goed, zover ben ik nog nu niet. ik had gedacht dat als er speling op de achterwiel lagers zou zitten, de keerringen van de reductors (die na al die jaren ook droog en hard zijn) zouden lekken? omdat ze de bewegingen die de wielen dan maken niet kunnen volgen?
vreemd genoeg zijn die bij mij dicht, toen ik die na wat rijden open deed, kwam er luchtdruk uit geblazen, en de olie stond net tot onder de rand.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 415 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
0