International 724 - Motor vast na lange stilstand

Trekker stond een 10-tal jaren stil (onder afdak) en probeer deze opnieuw tot leven te brengen. Heeft al groot onderhoud gehad (nieuwe olie, filters, water etc).

Na het oplossen van defect contact slot en slechte massa op de batterij krijg ik bij het starten enkel 1 harde metaal-"klop" en daarna niets meer. Volgens mij zit de motor vast na al die tijd maar geen beweging te krijgen en dit heb ik al geprobeerd:

- op de krukaspoelie zit geen central bout maar 3 bouten maatje 17, heb geprobeerd om even kracht op te zetten maar te riskant om af te breken en dus geen beweging.
- geprobeerd op de aftakas achteraan grote glassleutel te zetten met buis van 2m maar geen beweging
- startmotor af gehaald en startkrans proberen te bewegen met koevoet maar geen beweging
- in hoge versnelling tractor voorzichtig vooruit en achteruit getrokken..

Ik denk er nu aan om de verstuivers of volledige injectoren te verwijderen en via hier de blok op te gieten met diesel om te laten weken en binnen een 2-tal dagen nog eens een poging te doen om los te krijgen. Of iemand een beter idee vooraleer de Carter eraf te gooien en cilinder kop?

In bijlage enkele foto's om de staat van de motor te visualiseren.
davy-polspoel

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Klein Rot
@davy-polspoel
Je had beter eerst de motor los kunnen maken en dan de rest. Nu loop je kans dat de motor alsnog uit elkaar moet omdat de zuigers zijn vast geroest in de cilinders. Grote kans dat enkele kleppen ook aangeroest zijn.
Om hem toch los te krijgen alle verstuivers eruit, dan kruipolie op de cilinders gieten, niet te weinig enkele dagen laten inweken. Dan trekker in de hoogste versnelling zetten en heen en weer wiegen tot er beweging komt. Dit kan wel enkele weken duren.
davy-polspoel
@Klein Rot aangezien de trekker werkend was weg gezet hoopte ik op het beste om hem direct aan de praat te krijgen.. en die filters en olie zijn niet verloren als de motor toch uit mekaar moet. Ik heb de tractor in hoogste versnelling een meter vooruit en achteruit al geduwd, en hoor in de versnellingsbak wel dingen ronddraaien maar de motor blijft vast..
deerejohn
Heb pas bij de automatriaalhandel een bus kruipolie versterker gehaald gaat een reactie aan met kruipolie , misschien dat dat nog werkt , zijn er mensen die daar ervaring mee hebben gereedschapbestellen.nl/rustyco-reactor-300ml/… rustyco.nl/userfiles/file/…
stephan-inter
Heb je er al een verstuivers uit? Der is kans dat de kop vol water/koelvloeistof staat.
davy-polspoel
@stephan-inter koppen zijn eruit, de eerste was kurkdroog met stof, de andere vettig met wat rommel bij maar geen water of roest te zien. Hoe reinig ik best deze koppen/naald, met diesel?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

stephan-inter
@davy-polspoel met wat diesel krijg je ze zeker wel schoon ja.
Ja had motorblok wel even mogen afspuiten met hoge druk. Je kan zo wel heel makkelijk rotzooi in je verstuivers krijgen of in het motorblok zelf.
Ik denk dat je nu het beste wd40 op de zuigers kan gieten in de hoop dat er wat los weekt. Mocht dit helpen zou ik nog wel alsnog de zuigers er uit halen om te kijken wat er aan schade is in de bussen
verwijderd
+1
Klein Rot
@davy-polspoel
Je had eerst de rommel en stof boven op de cilinderkop moeten weghalen, alles valt nu in de cilinders als je de motor nu loskrijgt loopt hij schade op door de rommel die er nu invalt. Als je met deze werkzaamheden begint dan eerst de boel goed schoonmaken. Dat is met de injectoren hetzelfde liedje eerst goed schoonmaken voor demontage, of beter nog eerst testen hoe de werking is en aan de hand daarvan beslissen over reparatie.
davy-polspoel
@Klein Rot dit is niet de eerste trekker die ik begin en ja normaal kuis ik hem eerst maar hij staat binnen reeds, rijdt niet en mijn andere trekkers zijn aan het werk. De blok is nu vooraf schoongemaakt met een harde borstel, afgeblazen met drukpistool en tijdens het verwijderen van de koppen was dit met stofzuiger bij de hand. Ik heb geen professioneel atelier en behelp mij met de dingen die ik heb. Trouwens de koppen zaten sowieso vol met troep dus dat extra pluisje dat erin valt zal de zaak niet maken..
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 724 en hebben de trefwoorden motor en starten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!