Illustratie van:

Ford 5000 - Hoe wielen los maken?

Ha allemaal,

Ik ben onze ford 5000 aan het opknappen. Nu krijg ik de wielmoeren eraf alleen de wielen zitten muurvast. Ook niet vreemd al zeker 20jaar vastgezeten. Iemand tips hoe en wat?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
vanheule
Kruipolie laten weken en los slaan met hamer mss eens voorzichtig laten rusten op het wiel dat die zo mss los komt
+1
Fendttrisixfan
Of potkrik tussen velg en achterbrug, vorige week nog zo gedaan van een fiat
Korne
Super bedankt voor de tips ga het eens proberen. Poosje weken met olie en dan eens wat spanning erop brengen. 💪
verwijderd
+1
jammermaarhelaas
@ambu954 @Fendttrisixfan

Jullie bedelen een potkrik horizontaal houden, en dan krikken? Als ik dat met mijn (goedkope) potkrik doe, dan kan ie geen olie krijgen (neem ik aan), de zuiger gaat niet naar buiten. Zet ik hem rechtop, gaat ie wel naar buiten.
Hoe lukt het bij jullie wel?
+1
@jammermaarhelaas

Het pomp mechanisme aan de onderkant houden dan krijgt die olie en kun je pompen.
+1
Fendttrisixfan
@jammermaarhelaas idd potkrik plathouden met het hendeltje waar je pompt aan de onderkant
+2
jammermaarhelaas
@Fendttrisixfan

Het is zo logisch dat ik me nu best een beetje zit te schamen
+1
Fendttrisixfan
@jammermaarhelaas je bent nooit te oud om bij te leren 🤣
ambu954
@jammermaarhelaas goeie potkrik kopen want bij mij wil dat wel
+3
Sjon
Moeren er losjes opdraaien en dan met lage snelheid rondjes rijden?
+1
DANOONTJE POWERR
@Sjon Als ie dan loskomt is zeker alle draad beschadigd.
Michiel 6280
@Sjon jup dat hebben wij ook nog gedaan gewoon 0.5m rijden en terug opkrikken.
roscho
Zorgen die de trekker heel stevig staat, de wielmoeren er weer een paar slagen op, tussen de wielen gaan staan, handen steunen op het vaste wiel en dan met je hak ontieglijk hard tegen het wiel trappen.
tombo
Cola helpt ook...
+1
renault 89
Zoals bij vrachtwagens vaak gedaan word met reserve wiel of een ander wiel er vanaf de zij kant tegen aanrollen dit geeft een behoorlijke klap , soms een paar keer halen . en wisselen tussen voor en achter kant .beste is als het wiel even hoog is als het te demonteren wiel . succes laat even horen of het gelukt is en op welke manier kunnen we allemaal van leren.
+4
GerbertXL
Ik heb het eens gehad bij een trekker die rap nodig was op andere wielen. Op een helder moment bedacht ik dat er een hydraulische topstang opzat, dus die tussen velg en achterbrug gezet, plop eraf. De potkrik lijkt me verstandiger. Op de achterbrug, half in de cabine staand, een slang vansthoudend om de topstang op z'n plek te houden en reikend naar de goede hendel, hadden er prima een paar dingen fout kunnen gaan.
DANOONTJE POWERR
@GerbertXL
Hahaha, vaak ben je te bang, soms te dom. 😉
twand2505
@GerbertXL heb je wel massel gehad dat gietijzer is normaal niet zon fan van zijwaartse spanningen😂
+1
Korne
Ha allemaal,

Inmiddels beide wielen eraf gehad. Laagje verf erop en alles weer terug. Ik heb ze beide goed ingespoten met kruipolie uurtje laten weken en daarna met een grote voorhamer op de band flinke tikken gegeven en toen kwamen ze los😃 er zat echt enorm veel roest tussen dus het was duidelijk dat ze goed vast zaten.

Volgende stap is de hef nakijken. Deze werkte wel, maar naarmate je ging rijden zakte hij steeds naar beneden #ford5000

(klik om te vergroten)

Ford 5000 na het schilderen

(klik om te vergroten)

Hef

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 en hebben de trefwoorden banden en velgen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN