Ford 6600 dubbelwerkend ventiel

Hallo, ik heb nu een standaard enkelwerkend en dubbelwerkend ventiel op de 6600, nu heb ik met wiedeggen 3 dubbelwerkende nodig, is er ergens een aftakpunt waar ik de olie kan weg halen zonder aan de standaard ventielen te raken, volgens de dealer kan dit niet en moet ik de standaard ventiel als doorstroomventiel gebruiken naar het nieuwe ventielblok.
Ik hoor het graag, groeten Bert

Deel dit topic

Reacties

new holland koen
Dit weet @RPCounty wel denk ik
+2
hoest
Ik denk dat je het makkelijkste een ventielenblok van een oude voerdoseerbak oid op je wiedeg kunt zetten, dan kan elke trekker ervoor
bert8210
@hoest is geen oplossing, op de andere trekkers heb ik voldoende ventielen
casejxu115
@bert8210 dit is veruit het goedkoopste van al wat hieronder genoemd word.
Makkelijk + tractor blijft orgineel. lijkt mij dan toch wel een optie ?
bert8210
@casejxu115 zeker een optie maar ik wil het anders
jammermaarhelaas
Als je er een zogenaamd "lepelblok" op de hefdeksel hebt, zoals ze standaard door Ford geleverd werden, dan heb je die maximaal met 2 ventielen, zoals je weet. Er zijn ook ventielblokken van het merk "Till", die zit op dezelfde plek, en bestaat uit een basisventiel, en is uit te breiden met extra ventielen, die je er tegenaan monteert met bouten. Grote kans dat je dan wel 3 ventielen kunt monteren. Of dit ook echt kan weet ik niet, het moet qua ruimte passen.
RPCounty
@jammermaarhelaas dat klopt helemaal. Till kun je zelfs 3 groepen van maken.
bert8210
@RPCounty ok bedankt, waar is dat te krijgen?
bert8210
@jammermaarhelaas bestaat er geen deksel oid die je op de plaats van het blok schroeft met een aansluiting voor een olieleiding waarmee je dan naar een ventielbolk elders kan vertrekken, dan zit deze meteen ook op een gemakkelijke plek
jammermaarhelaas
@bert8210

Ja, er is een plaat die je tussen de hefdekesel en jou huidige ventielenblok kunt monteren. Hier kun je de oliestroom van aftappen, tussen de pomp en het ventielenblok, en vanaf het ventielenblok komt de oliestroom bij het hef ventiel terecht.
Gebruik je dan geen externe olie, dan werkt de hef, op het moment dat je een extern ventiel open zet, gaat dat voor op de hef.

Dit is het Till ventiel basisblok, zoals in mijn vorige reactie
kramp.com/shop-nl/nl/…

en dit een uitbreidings ventiel die je daar aan kunt monteren
kramp.com/shop-nl/nl/…
jammermaarhelaas
@bert8210

Hier een plaat waar je de oliestroom mee af kunt tappen, dit is denk ik wat je zoekt?
Zo te zien kan hier jou bestaande ventielblok niet meer op gemonteerd worden, en moet je gaan werken met een ander ventielblok zoals je wilde gaan doen naar ik begreep?
kramp.com/shop-nl/nl/…

En hier een tussenplaat, waar je de olie uit af kunt tappen, en waar je huidige ventielblok wel weer boven op kan worden gemonteert.
techniekwebshop.nl/ak-regeltechnik-tussenplaat-for…
bert8210
@jammermaarhelaas bedankt, dit is wat ik nodig heb, heb je toevallig een idee van de prijs?
jammermaarhelaas
@bert8210

techniekwebshop.nl/ak-regeltechnik-aanbouwventiel-…

Heb er een jaar of zes geleden zelf ook naar gezocht, maar was niet voorradig en levertijd was niet te noemen, en trof bij een dealer een gebruikt ventiel waar geen hendel meer aan kon, van het type zoals wat jij nu hebt, maar dan enkel. Heb daar zelf een hendel aan gemaakt en twee slangen met snelkoppelingen. Heb daar een ventielblok met kruishendel op aangesloten voor een voorlader.
bert8210
@jammermaarhelaas Beste, moet je als je deze plaat monteert, nog altijd de zwarte knop uittrekken als je oliestroom wilt naar je ventielen? Anders wordt het wel heel lastig werken als je telkens op de kopakker de knop moet omzetten.
+2
RPCounty
@bert8210 als je weinig wilt uit geven wordt t sukkelen he🤣
bert8210
@RPCounty die plaat kan nog gaan maar 3 keer 600 euro voor een till ventiel is mij toch te veel voor die paar dagen per jaar
jammermaarhelaas
@bert8210

Misschien dat een dealer een ander prijs kan aanbieden als je drie ventielen tegelijk koopt.
+2
RPCounty
@bert8210 gebruikt is t niet zo spannend
jammermaarhelaas
@bert8210

Ik ga er van uit dat je deze bedoeld:
techniekwebshop.nl/ak-regeltechnik-aanbouwventiel-…

Hier kun je niet weer de zwarte uittrek-knop op monteren, hij komt in de plaats van de zwarte uittrek knop. In de 4 draadgaten bovenop passen gangbare metrische aansluitkoppelingen (L12), je kunt dan direct uit de oliestroom tappen die van de oliepomp naar het hef-ventiel loopt. Wat je hier op aan sluit heeft dus permanent olie als de tractor motor draait. En gaat voor op de hef.
Ook kun je er volgens mij een hef-hulpcilinder, en een retourleiding op aansluiten (dumpt de olie dan direct terug in het reservoir van de achterbrug) maar die twee laatste beweringen zou je moeten navragen bij iemand die het beter kent.

Je kunt (moet omwille van de werking van de hef) dus met deze deksel een apart ventielblok van olie voorzien, en die dan ergens monteren waar het jou goed past. Dat kan dan dus een blok zijn met 3 ventielen, of meer, wat jij wilt. Ook zijn er blokken met bijvoorbeeld een kruishendel er op.
Zou je deze deksel zonder ventielenblok monteren, dan moeten er twee aansluitingen doorverbonden worden om de hef van olie te voorzien.
je moet ook rekening houden met dat er oliedruk op de retour kan komen wanneer de hef olie vraagt ten tijde van het bedienen van een extern ventiel. Oliemotoren kunnen daar gevoelig voor zijn, die zou je dan denk ik sowieso beter op een enkelwerkend ventiel kunnen zetten en de retour van de motor (en daarnaast tevens een eventuele lekleiding) op een drukloos retour kunnen aansluiten.
bert8210
@jammermaarhelaas dat is idd zoals ik het wilde maar sprak de dealer vandaag en die zei dat met zo een deksel je toch nog moest kiezen tussen hef en ventielen.
jammermaarhelaas
@bert8210

Wat voor dealer was dat? Voormalig Ford?
Op zich is het zo dat als je continue hydrauliek gebruikt, dus ononderbroken, dan zal de hef veel minder kracht hebben. Wanneer je de aangesloten ventielen allemaal op neutraal hebt staan dan zal de hef gewoon werken.

Mag ik vragen wat je wilt gaan doen met dat ventiel?
bert8210
@jammermaarhelaas ja echte ford dealer, wiedeggen en schoffelen met een hydraulische side shift
jammermaarhelaas
@bert8210

Oke, maar wat als je je huidige ventielblok inruilt voor een Till blok met 3 ventielen? Eventueel een Till blok met 2 ventielen en een derde er bij kopen. Dan heb je geen apart ventielblok nodig, en heb je alles handig en degelijk in orde?
jammermaarhelaas
@bert8210

En als je 1 ventiel nodig hebt voor uit en inklappen van de eg, dan zou je, om kosten te besparen, na het uitklappen van de eg, de slangen van het in en uitklappen er uit kunnen halen, en die van de side-shift er in.

Ook kun je op de eg een 6/2 ventiel aansluiten, dan kun je na uitklappen de hendel op de eg omzetten en de side-shift gebruiken. Dan hoef je niet met snelkoppelingen te "knoeien", maar kun je toe met omzetten van 1 hendel als je op het perceel komt en weer omzetten als.je van het perceel vertrekt.
bert8210
@jammermaarhelaas de side shift is op de schoffel, is een andere machine
bert8210
@jammermaarhelaas zo is het nu, die zwarte uittrekknop blijft toch zitten?

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
@bert8210

Ja, die blijft zitten, ik had een ander type voor ogen.
bert8210
Zijn nogal prijzig zag ik net, weet niet of ik er zo veel aan kwijt wil
hendrik8100
@bert8210 kan je er niet drie weg kranen tussen zetten,dan splits je je dw ventiel
bert8210
@hendrik8100 ja, dat zou kunnen maar dat werkt niet gemakkelijk
hendrik8100
@bert8210 6/2 ventiel kan je op trekker zetten en elektrisch om zetten ik heb t ook op één van mijn trekkers
dj832
Bij een 10 serie bouw je een voorladerventiel direct op de persleiding van de pomp met een retour terug de achterbrug in. Bij een 600 serie heb je een andere pomp, maar mpet dit ook kunnen lijkt me?! @RPCounty ?
dirkford
Heb jij een foto van een voorladeraansluiting op de persleiding bij een 10 serie want nu zit die bij mij in een snelkoppeling waardoor ik 1 ventiel kwijt ben
dj832
@dirkford het buisje wat vertikaal uit de pomp komt moet je dan een aftakking op maken.

(klik om te vergroten)

vandewalje
Ik zou 2 of 3 , 6-2 ventielen op je schoffelmachine bouwen en electrisch werken, simpelste oplossing volgens mij, en met 1of 2 , joysticks of schakelaars.En dan je dubbelwerkend ventiel idd als doorstroomventiel gebruiken volgens mij zijn er niet echt veel andere mogelijkheden.
+1
bert8210
@vandewalje is al opgelost, heb nu 3 dubbelwerkende ventielen en de hef blijft altijd voorrang houden, het werkt super
vandewalje
@bert8210 3blokken opgebouwd op je hefdeksel of op een andere manier ? met een prioriteitsventiel gewerkt dan ?
bert8210
@vandewalje met die plaat van hierboven en een extern ventiel met 3 functies
vandewalje
@bert8210 ah oké, die plaat is soort van prioriteitsventiel denk ik, die prioriteit geeft aan je hef en dan je ventielen. Denk dat dit idd wel de beste oplossing is dan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
39
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0