Illustratie van:

International 724 - Koppelingsplaat montage?

Beste Tfers,

We zijn bezig om een dubbele koppeling op onze 724 te bouwen. Deze koppeling komt van een slooptrekker. Het punt is dat we niet zeker hoe de plaat gemonteerd moeten worden. Er staat niet (meer) op wat de vliegwielzijde van de plaat is. Dus nu is de vraag, moet de lange kant van de splines naar het vliegwiel of andersom?

alvast bedankt voor de tips

Deel dit topic

Reacties

LelyDechentreiter
Vergeten te vermelden dat het de rij-koppelingsplaat betreft.
Wimsumar
Beste LelyDechentreiter: kijk naar de stand van de demperveren.
Bij goede montage kunnen de drukveren schokken opvangen.
Bij verkeerd montage: geen werking.
basia
@Wimsumar

Beste Wim ; de demperveren zijn "symmetrisch ' dwz ; ze kunnen zowel linksom als rechtsom "dempen" dus aan jouw reactie hebben we niks .
Helaas weet ik het ook niet ; maar past de plaat op 2 manieren op het vliegwiel ? Soms kan het op 2 manieren ; vaak op 1 ( komt het hart van de plaat op vliegwiel ipv de voering ) Dus even logisch bekijken en bij twijfel even een dealer vragen .
Wimsumar
Beste Basia]

Quote:
de demperveren zijn "symmetrisch '

Dat betwijfel ik sterk!
Indien de plaat goed gemonteerd zit vangen de demperveren schokken op vanf de motor én vanf de aandrijvingszijde ( zo kun je het symetrisch noemen).
Als de plaat verkeerd om zit, dan draait de plaat de andere kant uit en werken de veren niet.

Is overigens de richting van de groeven ( welke het blokjespatroon in het frictiemateriaal maken) in de plaat ook een aanwijzing? "Naar buiten toe t.o.v. de draairichting"?
basia
Beste Wim ; een kopp plaat neemt torsie op via de veren zowel bij gasgeven en gasloslaten ( werk ook als trillingsdemper ) Je mag me zo,n plaat laten zien die maar van een kant "veert" !
radium45
Is dit hem? volgens mij kijk je nu tegen de versnellingsbakzijde kramp.com/shop/action/…
basia
@radium45

Beste radium ; als je even inzoomd zie je duidelijk staan : FLYWEEL SIDE = dus !
radium45
@basia

je hebt gelijk... ik zal hier nooit meer iets zeggen... Hoop dat vraagsteller hier iets mee kan, daar was het mij om te doen.
basia
Ja ; daar gaat het om ; de vraagsteller heeft zo.n plaat ; dus kan hij hopelijk zien dat dit de korte of lange spiebaankant is die naar het vliegwiel komt ; in dit geval de korte spiebaankant ? Ik vind nl deze kant nogal kort .
Wimsumar
Beste Basia: Als de plaat verkeerd om gemonteerd zit, en dus de andere kant uitdraait dan drukken de veren niet in bij schokken maar zouden uitgetrokken worden geworden en dat kan niet.
basia
@Wimsumar

Nee ; echt niet ! Allebei kanten uit drukken veren in !
Wimsumar
Beste Basia: Ik ga de veren in m'n oogleden eerst indrukken. 😄
basia
@Wimsumar

Die drukken automatisch wel in denk ik ; lekker koese !
robert433
Als je die kopp.plaat van de zijkant bekijkt dan steekt er aan 1 kant de het verdikte deel uit waar de spiebanen inzitten.
Deze kant moet naar het vliegwiel wijzen. dus het verdikte deel moet in het vliegwiel.
Als je hem andersom monteert dan komt de kopp.plaat niet vrij.
Sucses ermee

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 724 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
3