Schuitemaker Perfekta - Help, ik krijg de giertank niet vol

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem bij het vullen van de giertank.
De tank geeft te vroeg aan dat hij vol is. Bij ongeveer 3/4 vol, zuigt hij vacuüm waardoor ik er niks meer in krijg. Dit zie aan de drukmeter en het is te horen aan het bekende geluid.
Het lijkt wel of de bal in de tank te snel de tank afsluit. Aan de wijzer kan ik zien en ook voelen dat er nog ruimte is bovenin de tank. Dit probleem heb ik bij drijfmest maar ook als ik de tank vul met water is dit het geval.
Er zit een turbovuller op de tank.

Wie kan mij helpen met dit probleem zodat ik weer met volle capaciteit kan mest rijden?

Groeten, Gijs
GroenGeel

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Ronijn
Even de bal vooraan de tank en bovenop de tank schoonmaken. Zit dan zoveel prut aan dat ie op den duur te vroeg dicht slaat
bartjuh
Wat al gezegd word kan zijn. Prut in het "mandje" van de bal in de tank.
Ook kan het zijn dat je ergens valse lucht mee zuigt en daardoor de bal op schuim komt te drijven..

Ff die toeter voor/bovenop de tank los pakken
GroenGeel
@bartjuh Oke bedankt ga ik proberen.
flip1150
Het probleem kan zijn als je vooraan doet vullen met een turbo vuller dat er een werveling vooraan in de ton ontstaat waardoor deze eerder afslaat. Dit was vroeger al een vast gegeven bij de gewone vacuum tank, dat deze van achteren beter gevuld werd als wanneer men dat van opzij deed. Een andere tip is dat als de ton 3/4 vol is gas terug te nemen. dan neemt de snelheid van de mest iets af en wordt de vulling beter.
Deutz fahr 5206
Dat is een slootsmid mesttank
Geen schuitemaker
labella
@Deutz fahr 5206 volgens mij laat slootsmid de tanken bij schuitemaker maken en plakken er dan een slootsmid sticker op.
GroenGeel
@labella Klopt, het is een Schuitenmaker
ronald-deutz-fahr
Een goede turbovuller drukt toch de tank vol zonder vaccuum? Dus even pompen om de turbovuller te vullen, dan aftakas uit, pomphandel in de midden en zien hoe vol die hem krijgt?
GroenGeel
@ronald-deutz-fahr
Doe je dit als de tank al bijna vol is of ook al als tank leeg is?
Ik probeerde het al wel toen ik water aan het pompen was maar toen lukte het niet.
ronald-deutz-fahr
@GroenGeel water zit tegenwoordig wel diep in de sloot hè, dat scheelt ook 😉
Ik dacht dat na 100 liter in de tank, de turbovuller het al moet kunnen overnemen.
Zoals gezegt, de bal die de tank afsluit misschien controleren. Zou de goedkoopste oplossing Zijn
GerbertXL
@ronald-deutz-fahr Dat is een centrifugaalpomp, die zijn niet zelfaanzuigend en dan word er een vacuumpomp gebruikt om het deel tussen pomp en put vol te krijgen. Verschil tussen centrifugaalpomp en turbovuller is vooral de vorm van de schoepen zover ik kan ontdekken.
EA_MF
@GerbertXL exact, als ik de foto zo bekijk lijkt het haast op een joskin turbovuller, daarmee kun je het wel vergeten dat je de tank vol krijgt zonder vacuüm en ze hebben een hekel aan (te) dikke mest uit diepe putten. Veenhuis turbovullers schijnen een stuk beter te zijn wat dat betreft, die hebben volgensmij ook licht gebogen waaiers ipv recht zoals bij Joskin het geval is.
fan van trekkers
@EA_MF bij water is het bij onze veenhuis zo dat er druk op de tank komt hoewel hij wel vaccum probeert te zuigen, maar omdat de turbovuller dan zo hard door drukt dat de pomp hem niet bij kan benen.
Derkmax
Hoeveel tijd heb je nodig om te vullen ? Wat is de diameter van de zuigslang ?
GroenGeel
@Derkmax duurt een dikke drie minuten denk ik. Mestslang is 6' duims
Derkmax
Denk dat je turbovuller niet goed werkt, en samen met je dunne zuigslang te veel weerstand geeft. Kun je een 2e zuigslang aansluiten ?
GroenGeel
@Derkmax 2e zuigslang kan niet. Alleen aan de andere kant van de tank maar dat kan natuurlijk niet
mdoornekamp
Zet je de tank wel eerst goed op vacuüm voordat je de turbo vuller aan zet?
GroenGeel
@mdoornekamp De turbovuller staat direct aan. Al voor ik de klep open doe
mdoornekamp
@GroenGeel je moet wel eerst vacuüm hebben voordat je de klep open zet.
GroenGeel
@mdoornekamp Vanzelfsprekend. Het lost het probleem er niet mee op helaas :s
geerts 88
Draait je turbovuller wel goed om?
En heb je er een manometer opzitten dat je de druk kunt zien.
GroenGeel
@geerts 88 Zit een drukmeter op, dat lijkt allemaal goed..
verwijderd
GroenGeel
@geweldenaar Het probleem is er ook als ik alleen water pomp, en dan heb je geen schuim
GroenGeel
Ik heb het mandje schoongemaakt, was flink vuil. Het probleem is er helaas niet mee opgelost.. Wie heeft de gouden tip?
Fendt926Driver
@GroenGeel als jou tank op vacuum het geluid laat horen dat die vol zit.
Zot de bal eronder en is de tank dicht.
De turbovuller zal er dan niets bijin krijgen omdat de lucht niet uit de tank kan.
Sommige (veenhuis) tanken hebben daarom een afsluiter bovenop de tank om de lucht eruit te laten.
Dus voordat de bal zich eronder zuigr vacuum pomp uit en misschien dat de turbo vuller wel zijn werk kan doen.
Heb je de turbo vuller ook al open gehad?
Misschien dat daar wat in zit wat de (mest) stroom tegenhoudt
GroenGeel
@Fendt926Driver Ik denk niet dat het aan schuim ligt omdat ook bij slootwater het probleem blijft. Ook na een aantal tanken. Ik zet de pomp op neutraal als de bal er in zit. Dan zou hij weer terug moeten vallen. De turbovuller laat ik dan aan, maar ik heb niet de indruk dat die er nog veel in krijgt..
langeslagdiesel
Tank vol onder vacuüm trekken en dan alles uit en alle afsluiters dicht behalve die van de turbo vuller. Deze slangaansluiting afdoppen. Grote kans dat de mestkeerring van de turbo vuller lek is of een afsluiter lekt op de zitting of de stang. Hoor je het nergens fluiten of slissen dan maak je nog kans dat je zuigslang lekt bij de flens in de slang. of door de leeftijd poreus is geworden. Bij warm weer woorden oudere slangen snel poreus. Gaat het in het vroege voorjaar nog prima. Dan kan het bij warm weer zomaar lekken.Je krijgt bij snel laden onder hoog vacuüm met een turbo vuller, en het minst geringe lucht gaatje zeer veel schuim vorming in de tank. Daar drijf je bal op.
GroenGeel
@langeslagdiesel Ga ik proberen.
Aan de andere kant van de tank heb ik nog een slangaansluiting zonder turbovuller. Ook als ik de tank daarmee vult, duurt wel even, blijft het probleem dat hij er te snel mee ophoudt ookal zit de tank niet vol. Dit doet mij dus denken dat het niet aan de turbovuller ligt..
langeslagdiesel
@GroenGeel dan doe je de zuigslang aan de turbo vuller en dop je die af. Dan test je gelijk je slang mee in de procedure die ik geschetst heb.
+1
jammermaarhelaas
Heb je het mangat deksel voor op de tank al open gehad om even te kijken of je iets vreemds/afwijkende ziet aan de bal-afsluiter ? Oudere tanks van SR hadden een blaaspijp die een eind de tank in liep, bij zuigen kon die ook mest mee trekken (persoonlijke ervaring).

Wel zelf buiten de tank blijven bij inspectie!!!!
GroenGeel
Ik dacht het probleem gevonden te hebben. De afsluitklep aan de achterkant had een lekke cilinder waardoor die licht zoog tijdens het vullen. Ik dacht dat dit schuim kon veroorzaken waardoor de bal te snel de tankal afsluit. Nieuwe klep en cilinder erop.
Maar het probleem blijft😡
Klopt het trouwens dat er bovenin de tank twee ballen zitten? Ik zag er twee in het mandje zitten bovenop elkaar toen ik hem bovenop los had.

Het blijft voor mij een raadsel waarom hij niet vol komt
jammermaarhelaas
@GroenGeel

Even een suggestie, voor als je er wat mee wilt/kunt:

Zijn de klachten ontstaan nadat er iets met de balafsluiter is gedaan (vervangen, nagezien) ?

Kun je een foto maken van die balafsluiter wanneer je hem toch nog weer los maakt ter inspectie?
Zijn beide ballen even groot?
Zijn de ballen even zwaar?
Blijven ze beide in water drijven? Of de een duidelijk dieper dan de ander?

Misschien zitten de ballen verkeerd om?

Weet je zeker dat de slangen tussen pomp en tank goed zijn? Dus niet dat er een voering in zit die dichtklapt op een bepaald moment, bij een bepaalde onderdruk?

Als je de tweede balafsluiter, die voor de tank, ontdoet van de bal (eenmalig ter controle buiten werking stelt) blijft het probleem dan nog bestaan?

Lekt er geen te grote hoeveelheid lucht langs de as van de niveau wijzer voor op de tank?
Die bij mij is iets anders, maar dicht af op een O-ring in de bus waar de as door heen loopt.

In het deksel op het mangat zit een rubberen band, deze zal ingedrukt zijn, en door deze er uit te halen, en achterste voren weer er in te stoppen, heb je een verse rand, die vrijwel zeker goed afdicht.
Nhpaultje
Weet je zeker dat de tank niet helemaal vol zit. Het kan namelijk ook dat de wijzer, (vlotter in de tank) lek is en daardoor niet de juiste stand aangeeft.
Derkmax
Wat is je onderdruk tijdens het zuigen ?
GroenGeel
@Derkmax -0.4
Tegen het rood aan
Derkmax
@GroenGeel
Ik denk dat de capaciteit van jouw vacuumpomp groter is dan de aanvoercapaciteit. Ergens in je toevoer zit iets wat de toevoer smoort. Je trekt dan de mest "uit elkaar" omdat het vacuum groot is. Heb het idee dat het dan ook wat scheef in detank komt, het hoogste nivo bij de pomp/ bal waardoor deze het vacuum eerder afsluit. Zodra je weer lucht in de tank laat, zakt het nivo.
Zelf heb ik 2 6 duims aansluitingen op de tank laten zetten (af fabriek.) Als ik met 1slang volzuig heb ik hetzelfde wat jij hebt. Met 2 slangen is de tank sneller en helemaal vol..
langeslagdiesel
@Derkmax ja dat klopt. Die ervaring heb ik ook.
9115
Wat jammermaarhelaas ok al benoemt de slang tussen vacuümpomp en afsluiter. Zie je aan de buitenkant niks aan maar als de binnen voering loslaat trekt die hem daar dicht en geeft je vacuümpomp ook het geluid van vol.
+1
fan van trekkers
Tank goed op vaccum, klep los, trekker uitzetten en goed luisteren. het kan zijn dat hij toch ergens valse lucht zuigt. dit hebben wij ook gehad bij de zuigarm. maar doordat de pomp draaide, de turbovuller aan en trekker op toeren hoorde je het niet. wij hadden er toen ook heel veel aan gedaan, maar uiteindelijk kwam het toch omdat hij veel valse lucht zoog, ook veel afdichtingen waar bouten uit waren getrild, of waar de afdichting er uit werden gedrukt, waardig hij veel valse lucht zoog.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Perfekta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!