Fendt 615 - fendt 615 sl schiet uit de achteruitversnelling

Hallo, ik heb een fendt 615 SL uit 77 maar hij schiet uit de achteruit versnelling, wat kan ik het makklijkste doen? ik heb de olie eraf laten lopen en dat ziet er nog goed uit , er lag een klein veertje onderin de bak.

kan het kwaad als ik er eerst mee doorij en kijk wat er nog meer aan mankeert voor dat ik hem doormidden haal ? ... vr, gr, ruud mulder
bruudmulder

Reacties

Hkramer
Zou het veertje van de arretering kunnen zijn, springt hij er onder belasting uit of tijdens het uitrollen?
Fendt926Driver
Kun je de versnellingspook vast houden dat die er wel in blijft of gaat die met kracht uit de versnelling?
Als die er gewoon uit valt of gaat kan het de arretering zijn.
Als het met geweld eruit komt is de synchro meestal kapot...
+1
appie1967
Ga er maar gerust van uit dat de synchroring versleten is
Als een versnelling dus het synchromesh gedeelte goed is spring hij niet uit de versnelling ook niet met een slechte ariaterings veertje
De afstelling van de ariatering zou een punt kunnen zijn
Maar gezien de leeftijd lijkt me dat sterk
Als er geen gruis aan de stop zit
Kun je er gerust mee doorrijden tot het echt niet meer gaat om achteruit te komen
Versleten is het toch al
roscho
Misschien zijn het stangenstelsel en de schakelmoffen in de bak wat ingesleten en komen de tandwielen niet helemaal in elkaar. Soms kun je daar nog iets aan bijstellen, misschien is er een specialist die daar iets meer over kan zeggen.
appie1967
Even zonder koppeling de pook tegen de versnelling drukken bij gekraak synchromesh vesleten
Als de trekker iets begint te bewegen zonder gekraak zou het iets anders kunnen zijn
Sucses
roscho
@appie1967 Zelfs met versleten synchromeshringen zouden de versnellingen gewoon te schakelen moeten zijn en ook erin moeten blijven. De synchronisatie dient er alleen voor om de tandwielen bij het inschakelen gelijke snelheid te laten krijgen. Zijn die ringen versleten, dan kraakt het bij inschakelen van de versnellingen als de tandwielen niet evensnel draaien. Je kunt dat als bestuurder regelen door dubbelkoppelen en bij terugschakelen tussengas te geven.
Maar het is wel zo dat als je enorm vaak kraakt met de versnellingen de tandwielen op zich verslijten en als dat voortschrijdt, kan de versnelling er ook "uit schieten". Dan zou er dus al héééél veel gekraakt moeten zijn.
+1
appie1967
@roscho klopt deels het synchro deel is voor het op de zelfde snelheid brengen van het mesh gedeelte
Het mesh deel zit vast aan je tandwiel
Door de schakelmof er over te schuiven maak je verbinding
Nu is de binnenvertanding en de buiten vertanding van die beide delen zo gemaakt dat als idd alles goed afgesteld staat deze tanden zich zelf vast houden doordat ze ruitvormig zijn
Als door veel gebruik van de ruitvorm de hoeken afronden word het in elkaar grijpen vanzelf minder totdat het zover is dat hij er vanzelf uit springt en dat heeft niks met de synchroring te maken
Maar met het mesh deel
Dat het mesh deel versleten is komt wel door dat de synchroring versleten is
En dus krakerij dus tanden poetsen
Daarvan snap iedereen dat dat niet best is
Daarom de tip de pook voorzichtig tegen de versnelling aan drukken
Begint hij te kraken dan heeft de synchroring niet meer de werking waar hij voor bedoeld was
als dat al lange tijd zo is
Wat bij een trekker van die leeftijd niet vreemd is
Is het goed aannemelijk dat de hele versnelling vervangen moet worden
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 615 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!