Wielschijf losmaken lukt niet

Ik ben voor een vriend een Holder B12 aan het opknappen. Remmen doen het niet meer, dus zullen na 60 jaar wel versleten kunnen zijn. Ik heb nieuw liggen, maar de wielschijf losmaken van de trekker gaat niet vanzelf. Er zitten twee M12 gaten om met een bout de schijf uit te duwen. De schroefdraad kwam naar buiten in plaats van de schijf. Nu was mijn idee opboren naar M16 en nog een poging doen. Maar is er iets dat ik anders moet aanpakken?

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
De wielschijf ??
Of de remtrommel??
Vaak zitten er nog 2 verzonken bouten om de schijf op de plek te houden.
Zit een platte schroevendraaier kop op...
rudolf-zweep
@Fendt926Driver Als dat aan de voor kant zit zijn dat twee M12 gaten. Daat zat niks in...
Fendt926Driver
@rudolf-zweep heb je de roest weg gekrabt?
Soms vallen ze helemaal niet op dat die bouten er in zitten.
rudolf-zweep
@Fendt926Driver Er zit geen roest, maar wel veel verf. Waar zitten ze ongeveer?
Fendt926Driver
@rudolf-zweep ze zitten vaak in de ronding van de wielmoeren me en dan dus ergens er midden tussen.
Maar ik ben geen holder specialist.
Sommige assen hebben ook doorlopende wielbouten met moeren in de remtrommel

Vooral omdat je zegt dat het enorm vast zit doet mij denken aan een extra borging ergens
rudolf-zweep
De schijf waar de velg op geschroefd zit, dus volgens mij wielschijf. Zitten die verzonken bouten aan de achterkant?
rudolf-zweep
Zo ligt het er nu bij:

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
bas101
Onder spanning zetten met de poulietrekker of 2 m12 of m16 bouten en dan een.klap met de vuisthamer op de trommel geven , Evt een dag eerder nog wat kruipolie op de middelste as spuiten
roscho
Als die schijf meteen de remtrommel is, moet je wel eerst de rem helemaal terugstellen. Mogelijk zijn de schoenen ingelopen in de trommel en dan houden ze de trommel vast.
marcus 1
Ik zou er niet tehard op kloppen! trommels zien mij er van gietijzer uit, deze kunnen vlug breken.
bas101
@marcus 1 in dat geval een stuk hout ertussen of met een rubberen kamer.
+6
AG35
Die draadgaten moet je niet gebruiken om de schijf los te drukken.
Als je dat op de verkeerde plek doet, druk je de remschoenen kapot.
Die draadgaten zijn om bouten in te draaien, en dan aan te trekken.
Even een trekker voor maken, dikke strip of zwaar u moer m20 of zoiets eronder lassen
bout erin bouten in de draadgaten, flink spanning erop en dan flink op die m20 bout slaan.
en alleen op die bout slaan. zit er flink conisch op, en knalt er dan als het goed is af.
en inderdaad eerst de remmen terugstellen.
En inderdaad niet op de schijf slaan is gietijzer.

In jouw geval dus inderdaad opboren. en een nieuwe poging wagen...
En als niks wil heb ik nog wel zon wielschijf liggen...
Fendt926Driver
@AG35 kijk dat zijn de holder specialisten...
Super uitleg erbij!!!
+1
AG35
Weet ook waarom je de draad uit de gaten hebt getrokken, er zit m14 draad in die gaten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0