Illustratie van:

Fiat 640 - Kleppen afstellen van fiat 640

Hallo

Ik heb een fiat 640 die alleen wil starten als ik er remreiniger in doe.
Ik heb een vermoeden dat er niet genoeg compressie is.
Daarom zou ik graag de afstand tussen de kleppen en de klepstoters willen weten.

Met vriendelijke groeten
Sander

Deel dit topic

Reacties

Ijzerklopper
Volgens handleiding:
Inlaatkleppen: 0,25mm
Uitlaatkleppen: 0,35mm
sander-moeyaert
@Ijzerklopper
Dag ijzerklopper,
Bedankt voor de reactie.
Ik heb misschien een stomme vraag maar ik ben nog geen professionele tractor restaureerder 😉.
Mijn vraag is nu hoe kan ik het verschil weten tussen de inlaatklep en de uitlaatklep?

Alvast bedankt
Met vriendelijke groet
Sander
Als bij tractoren ongeveer het zelfde is als bij auto,s zijn de uitlaatkleppen groter van diameter.
basia
@tractor junkie xl

De inlaatkleppen zijn vaak groter dan de uitlaatkleppen .
Om zo veel mogelijk lucht (of mengsel) aan te zuigen zijn de inlaatkleppen dus groter ; de uitlaatkleppen kunnen kleiner zijn , omdat de uitlaatgassen toch uit de cilinder gedrukt worden .

Als ex Ford monteur met 43 jaren werkplaatservaring zou ik dat niet weten ?
sander-moeyaert

(klik om te vergroten)

Welke klep is nu de inlaat en welke de uitlaat?

Grt Sander
basia
@sander-moeyaert

Misschien kun je een foto plaatsen met de spruitstukken zichtbaar ?
Zo te zien zie ik boven nog een stukje inlaat-spruitstuk ; en dan zou de buitenste klep de uitlaat zijn ; en de binnenste (rechter op foto ) de inlaat
sander-moeyaert
@basia
Ik denk dat u zich vergist want dat hoekje dat op de foto stond was een spruitstuk van de uitlaat.
Hieronder een volledige foto.

Grt Sander

(klik om te vergroten)

basia
@sander-moeyaert

Dan kun je altijd nog als je de motor draait , (richting zoals die loopt ; rechtsom dus ) zien welke klep direct na de andere beweegt (tuimelen ) B.V. de eerste op tuimelen dus de uitlaatklep gaat dicht en de inlaat gaat open ; dan merk je ze even ; dan kun je de 4e stellen .
Zelfde bij 2 en 3 de ene op tuimelen de andere stellen
( zuiger 1 en 4 lopen gelijk en 2en 3 ook )

zo te zien kun je aan het inlaatspruitstuk ook zien ; het inlaatpijpje komt recht voor de inlaatklep uit
sander-moeyaert
@basia

Als ik het goed begrijp is de buitenste klep de uitlaat en de binnenste klep de inlaat.(per cilinder gezien)
basia
@sander-moeyaert

Vanaf de voorkant trekker krijg je eerst een uitlaat dan inlaat bij de volgende cilinders idem .
Dus cil 1 uit-in cil2 uit-in cil3 uit-in cil4 uit-in
sander-moeyaert
@basia
Oke nu weet ik wat de uitlaat en de inlaat is.
Maar hoe regel ik nu de kleppen af ( wat moet ik los draaien en wat niet).

Grt Sander
roscho
@sander-moeyaert Ik prijs je moed en je leergierigheid om hier zelfstandig aan te beginnen, maar ik vind het niet verstandig om dit aan te pakken als je er eigenlijk nog weinig van weet. Ken je niet iemand die dit vaker heeft gedaan en je kan leren hoe je dit het best kunt doen? Dan kun je het volgende keer zelf. Je loopt nl. het risico dat je het verkeerd doet en dan kan de motor flinke schade oplopen. Iemand die er kijk op heeft, kan je bijv. leren wat de functie is van de ,nokkenas/klepstoters, tuimelaars, kleppen en kan aangeven hoe hard je de verschillende moeren aan moet trekken. Als je er een dol draait, of je draait een barst in de kleppendeksel, ben je verder van huis.
Je hebt je woonplaats niet in je profiel staan, maar als je die doorgeeft, is er misschien iemand van TF die je wel een uurtje op een zaterdagmorgen wil helpen.
roscho
Soms komt het ook omdat de accu te weinig stroom geeft om de startmotor snel genoeg te laten draaien. Die achteruitgang merk je niet omdat het door de (levens-)jaren van de accu heen gebeurt. Probeer daarom eerst even een goede accu.
Trouwens, kleppen stellen is nooit verkeerd. Als ze te ruim staan, kun je ze vaak ook horen klakkeren.
basia
Is een heel logische vraag ; vaak kun je aan het spruitstuk zien (b.v. uitlaat ) waar deze aan de kop zit , is de uitlaatklep .
Het inlaatspruitstuk loopt dan dus met de ingangen naar de inlaatklep(pen)
basia
Ook kun je het zien bij het draaien van de motor (b.v. sleutel op krukas) direct na het sluiten van de uitlaatklep , opent de inlaat ( het is immers inlaat-compressie -arbeid-uilaatslag )
Ik zit met het volgende probleem koud staat hij zeer slecht een dat hij gedraait heeft start hij vanaf de eerste tik .ik moet echt 15 a 20 seconde blijven demareren voor hij start .heb al begonnen met allemaal nieuwe leiding te plaatsen opvoerpompje die lekte maar probleem blijft hetzelfde eens ik hem 1 min laat draaien en stil leg en weer probenren te starten direct weg .wie zou mij kunnen zeggen waar het probleem ligt
@jens-vanderpoorten wel moet ik bij zeggen met de hoge temperaturen van de laaste weken dat hij gemakkelijk starten na 5 a 10 seconden dan
@jens-vanderpoorten als ook alternator +batterij van 140 ah en starter vervangen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0