Illustratie van:

Mc-Cormick 423 - mogelijk versleten zuigerveren

Goedenavond,

Ik heb een MC Cormick 423. Hij doet het goed maar er komt rook en olie uit de carter uitlaat. Ik ben bang dat de zuigerveren zijn versleten.
Kan iemand mij hierover adviseren wat te doen en of het wel aan de veren ligt?
Mvg Rene

Deel dit topic

Reacties

bramvdberg1
Compressie meten?
Remi_91
Compressie meten idd. Kan bij ieder mechanisatie bedrijf. Eerst in normale toestand meten. Om je zuigeveren uit te sluiten gooi je motorolie in je cilinders. Dat dicht de boel af. Mocht de compressiedruk dan nog zo zijn, zijn je klepzittingen versleten, of koppakking kapot. Als de compressiedruk dan hoger is kun je er van uit gaan dat je zuigerveren/zuigers/cilinderwanden versleten zijn.

Maar zou eerst meten voor je dingen gaat ondernemen, want zulke reparaties kunnen veel geld gaan kosten.
tom xla
Als je je hand voor het pijpje van de carter ontluchting houd als de motor draait. voel je de motor dan druk op bouwen? zo ja dan heeft hij onder druk, een klein beetje is niet erg maar bij teveel moeten er nieuwe zuigers en bussen in
international-633
@Remi_91

als er rook door de carterontluchting komt moet het wel via de zuigerveren zijn...
maar is evengoed slim om direct je kleppen te laten slijpen
radium45
Setje veren kosten 86 euro/zuiger.
Wimsumar
Beste Mc Rene: Je schrijft: "de trekker doet het goed".
In hoeverre is het dan belangrijk dat een ''klein'' cosmetisch probleem verholpen moet worden?
Kijk, er komen al een aantal goedbedoelde reparatieadviezen en onderdelenprijzen in reacties te staan maar met een prijs van € 86,- voor alleen een setje veren kan het probleem niet opgelost worden. Ik bedoel, in de praktijk blijkt dat er nog veel meer bij komt en het budget schromelijk overschreden gaat worden.
Als ondernemer zeg ik: "De trekker is het niet waard nog een sleutel op te zetten''.
Als Tractorfan zeg ik: "Pak de motorrevisie goed aan en kijk niet op enkele honderden (zoniet duizend) euro meer of minder".
Onduidelijk is wat het Mc René waard is de motor weer áls nieuw' te maken. Is dat beslist nodig voor het dagelijks gebruik óf is de trekker voor de hobby en maakt het niet uit wat het kost?
Fokke
Idd, als je echt liefhebberij aan die trekker hebt zou je een revisie kunnen geven.

Hoe zit het met 't olieverbruik dan ?
mc Rene
Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties. Ja, hoeveel is een trekker waard en zeker voor zo'n reparatie?
Als tractorfan zeg ik ook dat het wel waard is maar het lukt mij niet om zo'n reparatie uit te voeren. Bij wie zou ik een dergelijke reparatie uit kunnen voeren die ik ook kan vertrouwen? b.v in Friesland.
Wat ik ook zou willen weten is of bij zo'n klein cosmetisch probleem de trekker nog jaren mee kan. Wat zou uiteindelijk kunnen gebeuren.

Ik ga in ieder geval vanavond even kijken naar de onderdruk.

Als laatste, ik neem aan dat een mechanisch bedrijf eea. weet als ik langs ga om de compressie te meten.

Bedankt tot zover. Ik laat het jullie weten.
Wimsumar
Beste MC René: Komende herfst/winter zijn er vast weer mechanisatieshows bij je in de buurt. Vaak is er dan een gratis mogelijkheid de trekker te laten testen. (vermogenstest op de aftakas). Aan de hand van de test wordt dan een (vrijblijvend) onderhoud/reparatie-advies gegeven.
De slijtage die de motor nu heeft is ook in + / _ 35 jaar opgebouwd, dus, de trekker houdt het nog wel een paar jaar vol zo.
mc Rene
Net bij de carter ontluchting gevoeld. Als ik mijn hand ervoor hou dan voel ik het aardig blazen. Hou ik het even dicht dan vliegt er olie uit het pijpje waar ik olie vul.
mc Rene
Beste Wimsumar, bedankt voor de tip. Kan ik een soort vastloper verwachten als ik de trekker verder gebruik?
Wimsumar
Beste Mc René: Je zegt zelf; "de motor loopt goed", dus de carterdruk zal veroorzaakt worden door een evenredige slijtage in alledrie cylinders.
Onduidelijk is hoeveel en welk werk er met de trekker wordt gedaan maar vastlopen zal ook niet gebeuren.
international-633
Als je het olieverbruik in de gaten houdt en weer bijvult als het nodig is zal die niet vastlopen...
ihc423-1246
Bij mijn 423 komt ook rook uit dat pijpje maar dat doet ie al 15 jaar dus ik denk dat dat geen kwaad kan hij gebruikt wel een beetje olie vooral bij zwaar werk (en dat is natuurlijk al vrij snel) gewoon bijvullen die van mij loopt ook nog gewoon als een zonnetje dus ik denk dat dat nog heel lang goed kan gaan de mijne is trouwens van 1967

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick 423 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
31