Illustratie van:

Deutz-Fahr DX 6.50 - Reparatie Versnellingsbak (vast in laagste gearing)

Goedemiddag,

Ik schrijf dit bericht vanaf een met facebook verbonden account omdat ik mijn gegevens kats vergeten ben, maar enfin.

Ik ben nu een jaar trots eigenaar van een Deutz-Fahr DX 6.50 met heel veel pech. Vorig jaar heb ik de lagers van het deel van de voorwielaandrijving in de versnellingsbak vervangen. Dat is er een paar maanden later, op de terugweg van Den Haag, opnieuw uitgelopen na het verliezen van de banjobout voor het inschakelen van de voorwielaandrijving.

Nu is dat inmiddels gerepareerd, maar voordat ik er aan begon vond ik aan het magneetje op de oliestop van de versnellingsbak een kogeltje dat ik niet kon plaatsen, de versnellingsbak zag er op zichzelf prima uit. Bij de eerste keer starten merkte ik echter dat de trekker begon te rijden als ik hem in de vrij heb (heel langzaam). Daarnaast kan ik de pook van de verschillende groepen niet naar de hoog en laag krijgen, alleen midden en achteruit. Als ik hem in een van die versnellingen zet slaat hij af op het moment dat ik de koppeling los laat, dus het lijkt mij dat hij dan twee groepen tegelijk schakelt. De 1 tot en met 6 zorgt er wel voor dat hij harder rijdt als hij in de vrij staat.

Alles bij elkaar opgeteld lijkt het mij dat de arretering van de groepen kapot is. Er zit vanaf het potje waar de poken in gaan namelijk een heveltje die het bij deze trekker niet meer doet, maar bij onze andere dx nog wel omhoog gaat als je de pook opzij duwt.

Mijn vragen luiden: hoe weet ik dit zeker, hoe ga ik dit repareren, is het zelf te doen en wat is de werkwijze?

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp!

Deel dit topic

Reacties

Hvdv1986
Hallo ik had dat met mn dx 7.10. Na olie verversen, bleek dat mn tandwielen waren gekanteld, en daar door ook in 2 versnellingen stond, bij mij was de oorzaak een lager was kapot waar de as met tandwielen opzitten,
joris-ziengs
@Hvdv1986 Goedemorgen! Hoe groot is die kans? Naar mijn weten hebben de 6.50 en de 7.10 niet dezelfde versnellingsbak. Als ik hetzelfde probleem heb moet de trekker dus weer in drie stukken?
+1
Hvdv1986
Goede morgen, klopt een 7.10 heeft een steyr versnellingsbak, heb je een ondelenboek van dx 6.50. Als het tegen zit moet hij inderdaad in 3 stukken en cabine er af of eindje omhoog. En misschien ook nog de trompet er van af.
joris-ziengs
@Hvdv1986 Nee, ik ben nog opzoek naar een onderdelenboek. Maar ik heb verder niks gevonden in de olie en als ik onderin de bak keek, en van de zijkant naar de tandwielen zat er, zo op het oog, niks verkeerd. Dat ene kogeltje was ongeveer 6mm, dat is precies de grote van een kogeltje in de arretering. Dat is volgens mij nog te doen terwijl de trekker in een stuk is.
deutz7006
Ik vrees voor heel slecht nieuws. kosten van zo'n bak open te doen en nieuwe onderdelen zijn ontzettend duur. syncroringen zijn niet zomaar nog te kregen. als je geen werkplaatsboek hebt zou ik er niet aan beginnen. heb zelf zo'n bak opengehad 2jaar terug. zijn echt geen lachertjes die bakken. juist gereedschap enzo nodig. ik zou eerst kijken welke onderdelen je nodig hebt en kijken of ze nog te krijgen zijn. je kunt ook eerst het allemilium deksel waar de poken de bak ingaan eraf halen kun je al wel wat zien.
joris-ziengs
@deutz7006 Ik denk dat de trekker niet doormidden hoeft. Het schakelen van 1 t/m 6 gaat prima. Dat gaat als een heet mes door de boter. Hij wil ook in de M groep en R groep, maar doordat hij al in de LL vast staat slaat de trekker dan af omdat alles natuurlijk blokkeert door de twee verschillende snelheden. Naar mijn idee is er iets aan het schakelmechanisme kapot in dat potje naast de versnellingsbak. Het heveltje dat vanaf dat potje de bak in loopt beweegt niet meer als ik de pook probeer te bewegen.
deutz7006
@joris-ziengs schakeldeksel eraf halen en zien dat alles in vrik staat eventueel met een bandijzer helpen deksel er terug op en proberen. kan goed zijn dag hij in LL heeft gestaan met het monteren van het deksel en dan kun je die niet uitversnelling krijgen.
RobDeutz104
Denk dat de as van de aftakas is vastgelopen in de as van de versnellingsbak,
Harmölle
@RobDeutz104 Dat betekent dat de smering van bak niet voldoende is, toch? Heeft dit te maken met de oliedruk in de versnellingsbak?
boegie
Je zegt dat de trekker al begint te rijden als deze in de vrij staat, daar bedoel je dan de groepenpook mee? Dat je wel de 1 tm6 in de versnelling hebt staan?

Als dat zo is en de trekker gaat uit als je de groepenpook schakelt moet het haast wel zo zijn dat die vast staat in de groep

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr DX 6.50 en hebben de trefwoorden kapot , versnellingsbak en reparatie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0