Fendt - Water of luchtgekoeld?

Aangezien ik deze vraag nog niet ben tegengekomen, graag advies.
Ben van plan een Fendt 102s of 103s aan te schaffen, echter zijn de 102s tot 1975 luchtgekoeld. Wat zijn de grote nadelen van dit blok t.o.v. watergekoeld? en waar op te letten bij aanschaf?

Deel dit topic

Reacties

+1
Sojaboontje
Ik ben zelf als Eicher liefhebber grote voorstander van luchtgekoelde motoren. Maar moest ik nu een 102 of 103 kopen, ging ik toch voor een watergekoelde. Vanwege de goeie ervaringen met de d226 motor.
+1
boegie
In de eerste 102's zit dan een 325? Zijn ook geweldige blokken
Sojaboontje
@boegie Ja klopt, en de eerste 103s hadden 225 motors. Zon 225 motor hadden wij ook eens in een Hela liggen die draaiden met aardig wat toeren.
walker1
Luchtgekoeld is wel meer herrie aan de kop.
+1
fendt farmer309c
Wij hebben beide hier thuis gehad en ik zou voor een watergekoelde 102s gaan of een 103s (die zijn altijd watergkoeld).

Omdat een luchtgekoelde - een hoop herrie maakt,
- een lichtere neus heeft frontblok waar het moedergwichten aan moet is bij een watergekoelde zwaarder/ groter en natuurlijk de radiator zorgt ook voor wat gewicht,
- een luchtgekoeld is over het algemeen minder waard,
- een luchtgekoelde heeft een andere teller en volgens mij geen dieselmeter maar weet dit niet zeker,
- ook hebben ze geen aparte hydroliek tank langs de motor (zoals de watergekoelde) maar alles in de achterbrug ook zit de diesel tank anders als bij een watergekoelde,
- en een luchtgekoelde heeft altijd een H versnellingsbak en de eerste serie watergekoelde hebben ook een H bak, de latere (1979-198...) hebben een bak met aparte hoog en laag schakeling,
Kwa kwaliteit zijn de bakken hetzelfde alleen met een H bak moet je in het begin even leren rijden.

Verder is een luchtgekoelde technisch ook gewoon goed, niks mee mis alleen een watergekoelde is gewoon net wat doordachter en zwaarder
Fendttrisixfan
@fendt farmer309c je kon de laatste 102s ook nog met dubbele H bak krijgen
fendt farmer309c
@Fendttrisixfan na 1980 zijn er geen H bakken meer verkocht in de 100 serie zover ik weet, en de serie met de trekhaak slede al zeker niet zover ik weet.
+1
Fendttrisixfan
@fendt farmer309c wij hebben 102s van 1983 (nieuw gekocht) met verstelbare trekhaak en dubbele H bak
fendt farmer309c
@Fendttrisixfan oh apart in Nederland zijn er na 1980 geen H bakken meer verkocht en ben er zelf ook nog nooit 1 tegen gekomen die een H bak heeft met een bouwjaar na 1980 ook nie in Duitsland.
+1
Fendttrisixfan
@fendt farmer309c blijkbaar heeft het te maken met superkruip
fendt farmer309c
@Fendttrisixfan zou goed kunnen ja 👍🏻
+1
Kidd
Mijn luchtgekoelde 102 maakt minder leven dan mijn watergekoelde 103, ik vind ze voor een luchtgekoelde motor rustig lopen.
De Watergekoelde 102 heeft iets meer vermogen (45pk en de laatste 48 pk) dan de luchtgekoelde (42pk).
Zoals al eerder vermeld zitten de hydrauliek reservoirs en de brandstoftank op een andere plek.
Kwalitatief zal het mekaar niet ver ontlopen, een trekker kan maar zo goed zijn als dat je hem zelf onderhoud🤷‍♂️
Niemar
Dank voor de reacties, eigenlijk maakt het dus allemaal weinig uit.
Een luchtgekoelde heeft wat vaker aandacht / onderhoud nodig? (koelribben schoon houden)
+1
eicher4048driver
@Niemar Niet helemaal, aan een luchtgekoelde kan minder stuk gaan als een watergekoelde. Je moet al niet kijken dat er antivries op het systeem zit en kan al geen last krijgen van lekke radiator, leidingen of een waterpomp of thermostaat die stuk is. Het enige waar je moet naar kijken bij een luchtgekoelde motor is dat de radiator en koelribben zuiver blijven dus samen met het onderhoud zoals luchtfilter uitblazen, even mee dat compartiment uitblazen.
+1
Freggel
@eicher4048driver net zoals je met een watergekoelde de radiator ook vrij moet houden. Dus een luchtgekoelde motor is wat gemakkelijker in sleutelen en onderhoud. Ook geen kans dat door een kapotte koppakking water en olie mengen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0