Blus zelf beginnende brand in de fronthef

In de huidige gortdroge zomers branden elk jaar in het stroseizoen enkele trekkers met persen af. Een Zwitser bedacht de oplossing: een blusinstallatie in de fronthef.

Het risico op brand op een trekker of machine is groot tijdens het persen van strobalen. Als zich ergens brand voordoet, duurt het doorgaans minstens 10 tot 25 minuten voordat de brandweer arriveert. De kans dat je dan nog een trekker of machine kan redden, is er niet.

Deel dit topic

Reacties

+2
kerstrunner
Voor iemand die veel in het stro zit vind ik het wel een heel goed idee! Het kost wel veel, 6460 euro is een bedrag waar niet veel loonwerkers gaan in investeren denk, waarschijnlijk komen er wel veel zelf bedachte varianten op de trekkers... Aan de andere kant, als je het 1 maal moest nodig hebben, en het doet zijn werk, is het na 1 maal terug verdiend, en als je het nooit nodig hebt, ben je een gelukkig man!
DANOONTJE POWERR
@kerstrunner Hier in de buurt rijden veel strodekmachines, de meesten hebben allemaal een brandblusser bij zich.
Dat is toch iets goedkoper en net zo effectief lijkt mij.
+2
Martinsame
@DANOONTJE POWERR als de trekker echt goed brand dan heb je aan 1 brandblusser denk net te weinig.
DANOONTJE POWERR
@Martinsame Het gaat ook om een beginnende brand, als de trekker echt goed brand kun je die met blussen ook niet meer redden.
Martinsame
@DANOONTJE POWERR ja dat snap ik, maar als de trekker warm is en er boven een wies met stro dan gaat het erg snel.
+1
Gerron
@Martinsame Als je met dit systeem een grootpakpers wil blussen dan lukt dat voor 10 minuten en dan begint het smeulende pak in de pers weer fel te branden. Het is veel beter om altijd een grote tank standby te hebben staan. Dan knoop je daar ook nog een keet om te schaften en wc bij aan en je hebt het helemaal voor elkaar.
erik9831
@Gerron dan neemt de brandweer het over na die 10 minuten... "Als zich ergens brand voordoet, duurt het doorgaans minstens 10 tot 25 minuten voordat de brandweer arriveert." 😄
Gerron
Quote Reactie van @erik9831:
minstens 10 tot 25 minuten

Durf je het aan om de trekker ook af te laten branden? Tuurlijk kan je de trekker afkoppelen en een stukje verder zetten maar voor je het weet staat het hele land in de fik.
+1
neatocht
@Gerron vaak is het ook nog zo dat je wel verzekert bent als de hele combinatie in vlammen opgaat, maar niet als alleen de kabels ligt te smeulen.
Gerron
@neatocht Dan gebruik je die grote tank maar om rond de combinatie te blussen...
mike_v
Quote Reactie van @neatocht:
verzekert

Ongeacht hoever het opgebrand is, brandblusser leegspuiten! Anders trekt de verzekering zich 9/10 terug omdat "er geen moeite gedaan is" de brand te stoppen. 😉
+1
Ritchie
Hier tegenwoordig altijd een brandblusser mee, vorig jaar de trekker in de fik gehad maar dat was alleen met poeder te blussen. Dan sta je toch vreemd te kijken moet ik zeggen. Nu viel de schade gelukkig mee, en gelijk een massaslot opgebouwd.
arjanvw
@Ritchie massa slot is zeker effectief als de trekker in de schuur staat. Tijdens het werk (in dit voorbeeld stropersen) heb je er niks aan.
+1
Ritchie
@arjanvw

Die van mij stond toch niet in de schuur, was net afgespoten voor de trekkertrek de volgende dag. Maar ging mij ook meer om de brandblusser.
Albert Peters
Een massa slot is altijd verstandi lijkt mij
+1
Sjon
Pin eruit en rijden, de verzekering regelt de rest.
+1
Rokus
@Sjon ben je mooi de lul als je een k80 koppeling hebt!
stephan-inter
@Rokus ook daar is het pin er uit en rijden.
Glijd er echt wel af
+2
Rokus
@stephan-inter nou meestal als je het graag wil komt ie er niet af!
mike_v
Zijn er nog geen constructeurs met een blusinstallatie op de machines? Dacht dat Claas het nu wel op de hakselaars had?
Marcel Dekker
Ik ben van plan om zelf wat de maaken met een vat van 200 liter
En dan een lucht ketel er bij om opdruk te houden moet is kijken of het werkt
Een brandblusser is altijd zo snel leeg
kerstrunner
@Marcel Dekker En als je een waterpomp hydrolisch aandrijft? In het stro is het toch meestal de pers of aanhanger die eerst vuur vat?
+1
Marcel Dekker
@kerstrunner wil het zo maken kraan open en spuiten moet niet eerst een ventiel aan moeten zetten
Casejx100u
@Marcel Dekker Vorig jaar ook brand gehad onder een pers (is goed afgelopen), remmen waren vast geslagen omdat trekker geen lucht meer gaf. Op je lucht moet je dus ook niet 100% vertrouwen.
Marcel Dekker
@Casejx100u word ook een losse ketel bij het vat water niet de lucht van de tractor
Casejx100u
@Marcel Dekker Oke, dat had ik zo niet begrepen. Dan kan het wel goed komen.
kerstrunner
Elk jaar brand er ook wel ergens een wagen, geladen met stro, ergens onderweg af, als je het dan direct gezien hebt, en kunt beginnen blussen, is het mischien nog te redden. Eenmaal je wagen aan het branden is, ga je met een poederblusser ook niet ver komen denk ik
+1
tone29
@kerstrunner ik sta er nog van te kijken wat je nog kunt met een poederblusser. Heb mijn fendt 514 ook geblust. Vuur was wel weg.... Maar omdat je kortsluiting in de bedrading krijgt begon het zo opnieuw. Had helaas zelf geen sleutel of tang bij me om de accuklemmen eraf te halen. Dan ben je rijk man met een massaslot. Gelukkig zelf de fendt nog wel kunnen redden
stephan-inter
@tone29
Poeder is grote rotzooi eigenlijk. Kan je in de toekomst nog veel problemen mee krijgen.
Massa slot is ook niet alles.
Hier al paar x een weg gebrande massa slot door kortsluiting verder op. Der wordt dan zoveel vermogen gevraagd dat die het ook niet meer aan kunnen.
tone29
@stephan-inter ten eerste moet he al een fatsoenlijk massaslot gebruiken... Die met een stalen sleutel.

Dat poeder ben ik niet zo bang voor. Heb alle bedrading vervangen van de hele trekker. Toen hij verbrand was moest hij door de verzekering ook helemaal compleet gereinigd worden. Dit om meer schade te voorkomen.

Dus ben er niet echt bang voor. Meeste problemen krijg je met het elektrische gedeelte en dat is allemaal vervangen
Fordje4600
Hier de hakselaar 2x een beginnend brandje gehad en de grootpakpers ook al eens, gelukkig nog met een tuinslang in de buurt kunnen blussen
OhDeere
Ik zie hier een paar keer het woord poederblusser voorbij komen. Zo'n ding heeft 1 klein nadeel, de poeder zit later overal en dit (zuur) vreet de electronica en de printplaten aan. Dan heb je de tractor of machine geblust en een half jaar later krijg je gekke elektrische storingen. Ik zou zelf een sproeischuim nemen maar deze kan weer bevriezen…..
+1
nhfendt fan
@OhDeere scheelt dat als je stro en dergelijke producten binnen haalt het meestal niet vriest
Bert353
@OhDeere dat poeder is een zout, en door de grote hitte in een vuur verandert dit chemisch gezien.
dit restprodukt (ik weet niet of het een zuur is?) veroorzaakt idd veel ellende, ook roest aan het metaal etc.
+1
frammi
Ligt er maar aan hoe snel je hem schoon maakt. Heb zelf een linde gehad waar een grote poederblusser in leeg gespoten was. Paar uur er na uitgezogen met stofzuiger, vervolgens goed schoongespoten met lucht en dan met water afgespoten. Nooit meer problemen mee gehad.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden fronthef , stropersen , brand , boerderij en trekkers geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
0