Illustratie van:

Deutz D4006 - Advies voor aankoop

Beste collega hobbyisten,

Ik ben op zoek naar een eenvoudige, betrouwbare tractor.
Daarmee wil ik naar Frankrijk rijden tijdens mijn vakantie.
(en de kinderen zullen hem vaker gebruiken om bijv. een sloopauto weg te brengen; zij hebben oudere Opels, zoals de Admiraal, als hobby).

Enkele boeren uit de buurt hebben me een Deutz aangeraden, vooral vanwege de luchtkoeling.

Indien ik een Deutz kies, dan zou ik voor de 4006 kiezen.
Mijn motivatie om te kiezen voor een 4006 is, als ik op Internet kijk zie ik dat het model 4006 het langst gebouwd is, niet te oud is, niet te klein of te groot en bovendien kan ik werkplaatsboeken ervan downloaden.

Nu staat er bij mij in de buurt een 6006 uit 1970 met Duitse papieren te koop.
Deze staat langer dan een jaar stil en de koplampen ontbreken. (Wat ontbreekt er dan nog meer?). De eigenaar vraagt er 2750 euro voor.

Tevens staat in de buurt een mooie D40S uit 1963 te koop, echter met opgeknapte boerenaanhanger erbij. Voor deze combinatie wil hij 4000 euro.

Wil iemand van jullie mij adviseren hieromtrent en me verder op weg helpen?
Graag had ik advies van mensen die er meer van af weten dan ik.
Overigens is mijn oudste zoon vrachtautomonteur.

Vriendelijke groeten, Jos Maassen, Einighausen
(josmaassen@hetnet.nl / 046-4521297)

Deel dit topic

Reacties

fendtinterfan
Een 4006 is een hele goede koop lijkt mij... beresterk coor een 40 pk trekertje.

de 6006: is een stuk zwaarder dan een 4006, rijd ook vaster op de weg. gebruikt alsnog heel erg weinig brandstof. missende koplampen zie je heel vaak, een jaar stilstaan is ook geen probleem: het is raadzaam om overal nieuwe olie in te doen.

D40 S weet ik niets van.
fendtinterfan
Eindelijk weer een goed onderbouwd topic
Rozema
Ik denk dat vooral voor hobbymatig gebruik een d4006 een zeer goede keus is. Ik heb zelf ook een d4006. De 06 serie van deutz hebben betrouwbare en goede motoren. Eventuele onderdelen zijn vollop nog verkrijgbaar en niet te duur. Het is echt een allrount trekker. Op marktplaats staan er wel een paar. Een motorisch goede d4006 mooi de lak kost ongeveer 2500-3000 euro. Ik denk voor de doeleinden waarvoor u ze gebruikt een d4006 zeker aan te raden is.

Over die d40s, ik ben niet erg thuis in dat type. Er zijn genoeg andere deutz liefhebbers op dit forum die daar meer over weten en straks wel zullen reageren. En zoals fendtinterfan zegt; eindelijk weer een goed topic met duidelijke uitleg.

Voor verdere vragen ben je altijd welkom!
weurding
Zou voor de 4006 gaan, goede trekkers, koplampen kosten nieuw 35 euro/stuk, enig minpuntje zijn de remmen, die zijn nogal eens "op vakantie" bewezen techniek, weinig onderhoud en gebruiksvriendelijk, op een tank vol diesel kun je makkelijk 2o uur draaien, even proberen of ze bij belasting niet uit de versnellingen springen, beetje carterdruk hebben de ouderen soms ook maar niets onoverkomelijk 😉
Wimsumar
Beste Tractor Jos: Wat de prijs is weet ik niet ( het zal je budget aanvankelijk wel wat overschrijden) maar je bent in 1 keer klaar:
Neem deze:

mechanisatie.nl/aanbod/details.php/…
jordi 1455
Let op de verschillende versnellingbakken.
Deutz-5006
Deutz 4006 zijn erg goed trekkers erg goed starters idd en weinig onderhoud. rijden simpel en zijn idd erg sterk voor de 40pk! Beetje carterdruk is op zich niet erg als het maar bij een BEETJE blijft. voor je vertrekt zou ik idd de remtrommels er even afslaan en de remschoenen wat schoonmaken/opschuren. Deutz d40 zij overigens vergelijkbaar qua kwaliteit, maar deze zijn wel weer een hele slag ouder dus let wel op de motor dat deze niet te veel carterdruk heeft! koplampen e.d. geen probleem alles vandeze trekkers is volop verkrijgbaar. onderdelen van een 4006 zijn over het algemeen wel goedkoper! suc6
KHD Deutz-Fahr
@Deutz-5006
@fendtinterfan

Een Deutz 4006 is 35 pk, geen 40.konedata.net/Traktorit/deutz3006.htm/
Beresterke trekkers, weinig onderhoud. Minpunten zijn de remmen en de koppeling.
deutzke123
Wij verkopen onze 5206 deze is volledig in orde met Rondom Nieuwe banden,Motor Compleet laten reviseren en nieuw in de verf gezet, het is een zeer wendbare 3 cilinder met veel pit.
fiatfan
Ik vind een deutz 06 serie ook een heel goede keuze. simpel en sterk. maar als je een zelfde kwaliteitje wilt, maar dan met goede remmen kun je net zo goed een fiat 450 nemen. zijn zeker zo sterk, goede remmen, en er zijn heel veel onderdeln van te krijgen want er hebben er gewoon heel veel van gelopen en nog steeds. in frankrijk beter bekend als someca 450. succes! (maar van een deutz krijg je ook geen spijt)
Fendt926Driver
Ik zou zonder twijfel voor de 6006 gaan eigenlijk alleen voor de remmen. als je veel op de weg zit (naar frankrijk) MOET je remmen hebben waar je op kunt vertrouwen en de 6006 heeft apparte remtrommels waar je in 5 min bijkunt als het nodig is. bij de kleinere 4006 blijf je met die dingen aan het stellen en bij lang veel remmen verglazen ze kun je nix meer. extra voordeel is dat de 6006 (iets) harder loopt je kunt dus even snel als de 4006 met minder toeren en minder lawaai aan je hoofd. ook als je zegt dat ze er autos mee willen verplaatsen MOET je goede remmen hebben
pieto84
Zijn inderdaad degelijke pittige trekkers. Na lang stilstaan zou ik er in ieder geval nieuw olie+filters op zetten. Misschien is het ook verstandig om de tank schoon te maken. Bij die oudjes wil daar nog wel eens rotzooi in zitten.

Hoe zit het in Frankrijk met de Deutz dealers? Ik heb er in Frankrijk weinig gezien.. Of zit er een in de buurt? Anders is het handig om een trekker te kopen waar je ook ter plekke in Frankrijk mee geholpen kunt worden.
weurding
Een renault 461 is ook een goede keuze, standaard stuurbekrachtiging, goede remmen en een luchtgekoeld MWM motortje die echt niet voor deutz onderdoet , en natuurlijk frans dus volop kennis daar ter plekke
fiatfan
Ja, renault is misschien nog wel de beste optie. dan bijv. 461-551-651 echt probleemloos. heb je zelfs geen onderdelen nodig want gaan zelden kapot
jan zonderland
Jos, niks mis met een Deutz, welk type dan ook maar ik ben het eens met Fiatfan om ook eens naar een Renault te kijken. 461 is prima (let op, niet de 461 M kopen want die heeft geen hydr. besturing) en uiteraard 551 of 651. Super goeie trekkers, simpel en makkelijker in Frankrijk als er toch ooit wat mee is. Hebben ook een volledig gesynchroniseerde bak, iets waaraan ik bij de genoemde Deutz'en niet zeker van ben. Is wel erg comfortabel schakelen. Ik zie de noodzaak van luchtgekoeld waar velen het over hebben niet zo. Wat is er mis met een watergekoelde motor. Ja je moet er in de winter wel voldoende antivries in hebben maar is dat nu zo'n probleem ? Ook kan er eens wat lek gaan maar ook dat gebeurt toch maar zelden ? Luchtgekoeld, vooral een 3 pitter, zijn nogal rumoerig, vind ik een nadeel als je ermee wilt toeren, de paden op, de lanen in. Koop je een trkker met cabine dan heb je met een watergekoelde motor ook verwarming. Kan bij een luchtgekoelde ook wel maar dan is het gewoon de koel lucht die dan via een klep de cabine ingevoerd wordt. Is niet zo lekker. Succes met je keuze en prettige vakantie.
Deutze-Meutz
Hoi ben op facebook nu gestart.
Deutz-Fahr fan contact Nederland.
Voor de mensen die Deutz fan zijn.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4006 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
107