Hi,
Zoals de titel al aangeeft vroeg ik me af wanneer de sigma power op een 8950 nu net werkt?
Volgens wat ik al heb gevonden zou hij inschakelen vanaf er 30pk over de aftakas wordt gevraagd, maar komt het volle vermogen dan nooit vrij op de baan?
Alvast bedankt !
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Valtra 8950 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Nou vroeg ik me af, als je enkel de 200pk ontwikkelt bij aftakas werk, komt de 8950 eig zwakker voor de dag dan zijn ‘kleinere broer’ in transport toch?
Dit wordt gemeten door een sensor op de as vlak na de motor en een sensor op de as helemaal achteraan voor de aftakasstomp. Verschil in timing van signaal op deze sensoren gaat torsie weergeven.
Dit signaal gaat naar de sigma power module die achter de batterijbak staat. De sigma power module stuurt op zijn beurt een 12V signaal (als alle andere parameters ok zijn) naar een ventiel die turbodruk naar de brandstofpomp leid. Deze laat de pomp toe om meer brandstof naar de injectors te sturen.
De 12V aansluiting en ventiel staan onder een kapje dat is verzegeld, net onder de intercooler. Valtra had dus al zien aankomen dat creatievelingen daar zouden naar durven kijken
Gezien de T190 dezelfde versnellingsbak heeft, en ik minstens 1 8550 weet rijden die al jaren dat vermogen erover stuurt, ga ik ervan uit dat de gearbox zeker 200pk moet aankunnen. Maar net omwille van die boost is het gevaarlijk om zomaar wat bij te draaien, want 200pk zonder boost wordt -hoe ik het begrijp- 240pk met boost. En dat vind ik dan weer wat teveel vh goede..
Ik ben dus van plan om een schakelaar te zetten die 3 standen heeft:
1) standaard valtra instelling (enkel boost bij 1000 toeren aftakaswerk)
2) boost vast aan, dus vast 12 V naar het turbo ventiel
3) boost aan in 2de en 3de Powershift tijdens transport, dus signaal van de koppelingen v/d powershift ‘stelen’ & signaal van de H groep.
Het 3de is de instelling zoals Valtra die heeft gemaakt vanaf de T serie. Maar die ga ik pas bouwen na evaluatie of ik er nog nood aan heb na de 2de stand.
Dit wordt gemeten door een sensor op de as vlak na de motor en een sensor op de as helemaal achteraan voor de aftakasstomp. Verschil in timing van signaal op deze sensoren gaat torsie weergeven.
Dit signaal gaat naar de sigma power module die achter de batterijbak staat. De sigma power module stuurt op zijn beurt een 12V signaal (als alle andere parameters ok zijn) naar een ventiel die turbodruk naar de brandstofpomp leid. Deze laat de pomp toe om meer brandstof naar de injectors te sturen.
De 12V aansluiting en ventiel staan onder een kapje dat is verzegeld, net onder de intercooler. Valtra had dus al zien aankomen dat creatievelingen daar zouden naar durven kijken
Gezien de T190 dezelfde versnellingsbak heeft, en ik minstens 1 8550 weet rijden die al jaren dat vermogen erover stuurt, ga ik ervan uit dat de gearbox zeker 200pk moet aankunnen. Maar net omwille van die boost is het gevaarlijk om zomaar wat bij te draaien, want 200pk zonder boost wordt -hoe ik het begrijp- 240pk met boost. En dat vind ik dan weer wat teveel vh goede..
Ik ben dus van plan om een schakelaar te zetten die 3 standen heeft:
1) standaard valtra instelling (enkel boost bij 1000 toeren aftakaswerk)
2) boost vast aan, dus vast 12 V naar het turbo ventiel
3) boost aan in 2de en 3de Powershift tijdens transport, dus signaal van de koppelingen v/d powershift ‘stelen’ & signaal van de H groep.
Het 3de is de instelling zoals Valtra die heeft gemaakt vanaf de T serie. Maar die ga ik pas bouwen na evaluatie of ik er nog nood aan heb na de 2de stand.
(klik om te vergroten)
Na 20 keer het elektrische schema en de werking uit service manual gelezen te hebben, toch maar op onderzoek gegaan:
Kalibratie gedaan, alle sensoren opgezocht en afgesteld en uiteindelijk de kabelboom opgegraven.
Helaas hield plots de kabelboom op met bestaan en bleek de module gewoon niet te zijn aangesloten. 🤨
Uit nieuwschierigheid toch maar eens 12 V naar het ventiel vd turbodruk gebracht en bingo
Dat moest getest worden, zodoende effe die schakelaar bijgeplaatst in de cabine en de baan op. Op een goede helling van 400m lang eerst zonder boost: 43km/h aan de top. Met boost, een heel klein beetje zwarte rook, nauwelijks te zien maar wel een snok harder en boven aan 48km/h.
(Beide malen leeg weliswaar, maar het verschil is absoluut en echt heel merkbaar)
Volgende op de planning is bij de dealer eens aan de waterrem hangen, benieuwd welk vermogen er dan in beide modussen vrij komt. Ondertussen voorzichtig omspringen met het knopje wat ik weet niet hoeveel pk ik nu juist loslaat... straks aan de graanwagen mss toch even... we zien wel.
(klik om te vergroten)
Met boost trekt de Valtra echt heel hard, elke berg over in 4de versnelling, de powershift automatiek doet de rest. Wel fijn rijden zo, is helemaal anders dan bij de 8100.
Opgemerkt ook: terwijl onze 8100 zwarte rooksignalen stuurt als hij het zwaar krijgt, houd de 8950 het gewoon proper. Bijna geen zwarte rook te maken. Toch wel een teken dat alles nog netjes afgesteld staat denk ik dan?
(klik om te vergroten)
Heb jij dit rode knopje er ook in zitten of hebben ze dat er zelf ingeknutseld? Hij heeft zo’n “tussen”standje net als die van de hefinrichting of de schakel automatiek.
(klik om te vergroten)
Word jullie achterbrug ook “zo warm” als je ermee over de weg rijdt? Heb wel gelezen dat er wat warmte problemen mee kunnen zijn met de achterbruggen van de grote 8000 serie.
Sorry dat ik er het 8550 topic van ga maken maar ben nu toch bezig. Hoe stel je de tijd in het dashboard in? We hebben geen agrodata kast "boven" de hydrauliek ventielen aan je rechterhand zitten. De manual behandelt dit niet volgens mij?