Illustratie van:

Valtra 8950 - Wanneer werkt Sigma power

Hi,

Zoals de titel al aangeeft vroeg ik me af wanneer de sigma power op een 8950 nu net werkt?

Volgens wat ik al heb gevonden zou hij inschakelen vanaf er 30pk over de aftakas wordt gevraagd, maar komt het volle vermogen dan nooit vrij op de baan?

Alvast bedankt !

Deel dit topic

Reacties

Derkmax
Denk het niet.. zo werken alle powerboosten. Extra vermogen als er meer wordt afgenomen door aftakas of hydrauliek. Bij Case/ NH ook in de hogere versnellingen of 2e variogroep. Weet niet of de sigma power dat ook doet ..
valmet6400power
@Derkmax
Sigma Power stamt al uit 1997 he. Is inderdaad uitsluitend bedoeld als boost bij (zwaar) aftakswerk. Voor de rest mag je het met het standaard vermogen regelen 😄
Valtra man
Ok, het gaat in ons belgenland hier wel heel erg op en af op de baan. Een collega van me heeft een 8550 die hij zo rond de 210pk heeft geregeld. Rijd vlotjes over alle bergjes over zo.
Nou vroeg ik me af, als je enkel de 200pk ontwikkelt bij aftakas werk, komt de 8950 eig zwakker voor de dag dan zijn ‘kleinere broer’ in transport toch?
valmet6400power
@Valtra man
In principe is hun vermogen inderdaad gelijk alleen je zou zeggen dat men destijds dan een 8950 zou kopen als je echt zwaar aftakaswerk hebt. Bijvoorbeeld voor een houtsnipperaar.

Pin me er niet op vast maar volgens mij is de 8950 de enige HiTech met Sigma terwijl de 8550 en de 8750 dan Mega uitvoeringen zijn. Die ontlopen elkaar qua pk niet veel.

Ps: er zit wel veel potentie in een 8950 hoor:

+1
roscho
@valmet6400power Al is de snipperaar nog zo zwaar,
de 8950 komt er wel mee klaar.
Alleen wij weten niet hóe zwaar die snipperaar trekt, we kunnen dus geen inschatting maken van de benodigde pk's. Ik zie wel een geweldige rookwolk en dat is voor mij het teken dat de trekker te ver is opgedraaid. Er mag een lichtgrijs dampje uit de pijp komen bij belasting, maar niet zo'n donderwolk. Dit is dus pure brandstofverspilling en luchtvervuiling.
valmet6400power
@roscho
Met een beetje hakselaar krijg je elke trekker stil. Of je er een 8950 voorzet of een S374, de hakselaar wordt bij de trekker gezocht en de trekker geeft het als eerst op.
@valmet6400power Hier heb je zn zn broer met intercooler erop 😄

(klik om te vergroten)

valmet6400power
@MaartenMandemaker
Poah! Dat ziet er exotisch uit?
@valmet6400power Ligt op onze combine. Ook een 7.4 liter, loopt prachtig met een mooie turbofluit
valmet6400power
@MaartenMandemaker
Ook met de roterende brandstofpomp? Of toch de mechanische lijnpomp?
@valmet6400power Een lijnpomp. 290 pk levert hij zo

(klik om te vergroten)

valmet6400power
@MaartenMandemaker
Dat zijn de betere brandstofpompen 🤭 op de 6400 zit er ook een dan gaat ie van 95 motor pk naar 160 op de aftakas 🔥
@valmet6400power voor een 4 cilinder? Hebben die ook nog een lijnpomp? De latere Mf 40 heeft 300 pk, zelfde motor.
valmet6400power
@MaartenMandemaker
Ja onze uit 1992 wel in ieder geval! Later werden die brandstofpompen electronisch geregeld en toen werden het ook roterende brandstofpompen.
@Valtra man Kunt evt die sigma power loskoppelen van aftakas en dan een schakelaar tussen zetten zodat je hem kunt bedienen wanneer je dat wenst. Vermogen is bij zo'n machine het probleem meestal niet. Slagje bijzetten heb je zo een bult pk winst.
valmet6400power
@tractorquintentje

Ik zag dat bij onze 8550 met Stanadyne pomp er ook een drukleiding loopt vanaf de luchtinlaat naar de brandstofpomp. Ik neem aan dat er bij meer druk in de inlaat er dus ook meer brandstof ingespoten gaat worden? 😁

Zal wel niet zo zijn dat je ongelimiteerd vermogen krijgt als je hem lostrekt haha
Valtra man
@valmet6400power eerder omgekeerd denk in 😉
Mn valtra dealer zei me vorige week dat op praktisch elke trekker met lijnpomp de turbo druk naar de brandstofpomp gaat. Valtra heeft dit sigma genoemd, maar achteraf is dat dus common practice geworden. Hoe het op roterende pompen is uitgevoerd moet ik eens opzoeken.
+1
valmet6400power
@Valtra man @CaseCS130
Ja ik wou zeggen wij hebben een roterende erop zitten natuurlijk.

Update van vandaag: wij hebben de waterpomp er weer op en de motor weer gestart, gelukkig zonder lekkage! Gelijk motorolie + filters vervangen en de dieselfilters. Morgen nog de toespoor bijstellen (die staat nu veel teveel toe), olie in de differentieel voor en eindaandrijvingen vervangen en nog wat stukken gelaste ijzer verwijderen van de neus. Dan nog de aftakaskeerring vervangen en de olie van de achterbrug + filters en dan kunnen we hem aan het werk zetten 😄
Valtra man
@valmet6400power mooi, direct een groot onderhoudje dus! Mss nog ff de bak kalibreren erna.. Heb ik ook gedaan en scheelde een pak in bruuskheid van de forw/rev
MaxxuM4ever
@valmet6400power onze 8550? Heb ik wat gemist, zeker de foto’s hier op tractorfan dan zeker. Een wens in vervulling gegaan zeker haha. Nu een dikke 3asser erachter?
valmet6400power
@MaxxuM4ever
Hij is ook nog niet toonbaar aangezien we hem groot onderhoud geven maar hij komt spoedig online. Je had hem ook op Facebook kunnen zien bij de Bemu 😄
MaxxuM4ever
@valmet6400power @Gavrie Willemsen deelt ook de momenten dat zijn materiaal in de werkplaats staat dus voel je niet bezwaard om foto’s van een trekker in onderhoud te plaatsen. Zijn eerste klusje wordt de graanstoppel lostrekken over een paar weken? Facebook heb ik niet, gelukkig is de Wieringermeer farmer fails vrij toegankelijk.
valmet6400power
@MaxxuM4ever
Klopt maar het aanzicht van een trekker zonder motorkap voor alleen een waterpomp is ook zo wat he! Nee eerste klus wordt de graszaad stoppel frezen volgende week ofzo, kunnen we gelijk kijken of alles een beetje heel blijft en droog blijft. En daarna tarwe rijden over een tijdje denk ik 😄
MaxxuM4ever
@valmet6400power staan nog een paar mooie drieassers te koop op internet zag ik, kan ie lekker scheuren. Tarwe maar naar agrifirm Kolhorn brengen dan zeker ipv net over de brug naar CAV, een mooier tourtje.
valmet6400power
@MaxxuM4ever
Haha hoe groter de kiepwagen die je koopt hoe duurder die wordt per keer kiepen. Omdat je minder vaak hoeft te kiepen 😂
Houden het voorlopig nog bij de 1400's, veel groter past er ook niet in onze stortbak. Denk dat ie er weinig om geeft straks met 12 ton tarwe in de bak. Zal wel beter trekken dan de 142 die hetzelfde vermogen + koppel heeft 😄
Valtra man
@valmet6400power dat zal wel vlotter gaan! Een 7,4 liter zijn koppel ligt veel breder dan die 4,9. 🙂
Hoewel ik geen recht van spreken heb, want de laatste 4 cilinder waar ik mee reed was een 705. En die is nou niet echt referentie te noemen tegenover de jouwe 😄
valmet6400power
@Valtra man
Klopt! En iets meer beleving omdat het in de cabine meer herrie is dan in de 142. Ach nog een paar dingetjes (worden er steeds meer) en dan kunnen we ermee aan de gang. Nog even nieuwe spiegels besteld, nieuw raam scharnier, nieuwe radio etc etc 😄
Valtra man
@valmet6400power je verheet de klassieker: gas bijsteken op de airco. 😂
valmet6400power
@Valtra man
Oja inderdaad! Die moet ook nog, was hem alweer vergeten 😂 maar niet noodzakelijk om mee te kunnen werken in eerste instantie 😄
Gavrie Willemsen
@MaxxuM4ever inderdaad, als je het “spelletje” eerlijk wilt spelen moeten er meer foto’s van trekkers die in 2 gesplitst zijn gepost worden want het is allemaal geen “Rozegeur en Maneschijn”....ook niet met 4 Fendts op den hof....
Quote Reactie van @valmet6400power:
Ik zag dat bij onze 8550 met Stanadyne pomp er ook een drukleiding loopt vanaf de luchtinlaat naar de brandstofpomp. Ik neem aan dat er bij meer druk in de inlaat er dus ook meer brandstof ingespoten gaat worden?

Nee, klopt wat @Valtra man zegt. Die leiding is eigenlijk bedoeld voor terugregeling van de pomp, zodat die zuiniger wordt. Als er weinig turbodruk is, regelt de pomp zich terug zodat die minder gaat gebruiken.
Dus bij het losmaken zal die niet meer zo hard trekken.
Wat je wel kunt doen: meestal staat er bij de regeling op de pomp een stelschroef aan de bovenkant van het membraan waar de leiding toekomt. (ik vermoed dat deze op de lijnpomp onder deze foto is afgedekt). Als je deze indraait, komt dit op hetzelfde neer als constant hoge turbodruk. Bijgevolg gaat de pomp ook op lage toerentallen meer inspuiten, waardoor die onderin harder trekt. Nadeel is natuurlijk dat het verbruik dan ook omhoog gaat.
valmet6400power
@tractorquintentje

Bijgevoegd de foto van hoe het bij ons zit! Opzich hoeft ie van mij niet in laag toerental meer diesel in te spuiten. Liever 250 pk haha neehoor

(klik om te vergroten)

Bakker S
@valmet6400power als ie stuk is, heb je geen kracht meer. Dat hebben wij al ondervonden...
valmet6400power
@Bakker S
O dat is vrij duidelijk? Heb niet het idee dat deze vermogen tekort komt maar hebben er dan ook nog geen werk mee verricht. Beetje over het landpad rijden 😄
Bakker S
@valmet6400power het is dan net een luie donder. Niet vooruit te branden. Geen pit meer in de motor. Bij ons was het membraam binnenin gescheurd. Ouderdom
valmet6400power
@Bakker S
Oh dat valt wel mee. Hij rookt een pietsie als je in z'n hoog 4 powershift 1 rijdt en dan stationair op het gas gaat. Niet echt overdreven veel zeg maar. Weet niet hoe dat met die van jullie is?
Bakker S
@valmet6400power rookt als een stoomloc😁. Bij het maaien wil ie wel roken. Hij is ook een beetje opgevoerd tot 170 pk aan de aftakas.
Valtra man
@tractorquintentje ik denk dat we ondertussen over 2 zaken spreken:
Op de lijnpomp, duwt/verdraait de turbodruk via een tandenstang (3) de plunjers zodat die meer diesel per slag oppompen. Hier wordt meer vermogen mee opgehaald

Op de roterende pomp verhinderd een te lage turbodruk dat het maximale volume diesel ingespoten wordt. Eigenlijk regelt ie terug om zwarte rook te vermijden.

Het membraam waar je van spreekt is deze op tekening hieronder (lijnpomp).

(klik om te vergroten)

+2
CaseCS130
@Valtra man als jou collega zijn trekker ver heeft opgevoerd is het toch logisch dat die nu sterker is dan jou standaard type? Als jij meer pks wil zul je hem ook moeten opvoeren of een manier zoeken om sigma power permanent in te schakelen. De vraag is of jou aandrijflijn dat leuk gaat vinden want je hebt al het zwaarste model uit de serie en die boost was puur bedoeld voor aftakaswerk en niet om op je aandrijflijn te zetten.
Valtra man
@CaseCS130 klopt helemaal, voor wat ik doe is 200pk echt voldoende. Ik hoef er zeker geen pk monster van te maken, de trekker moet nog lang mee 😄
Probleem dat ik mezelf voorstel bij het opvoeren, is dat als je de 8950 opvoert naar 200pk, dan zal hij bij aftakas gebruik 240 leveren.
Of voer je hem op naar 240 pk zodat hij op de baan er 200 levert? Want meten doe je in principe op de waterrem.

Het idee van die schakelaar vind ik dan weer mooi. Ik heb dat vermogen zelden nodig tenzij volgeladen. Maar denk dat het truukje enkel werkt bij de hitech 1 modellen. Vanaf Hitech 2 regelt de computer de brandstofpomp.
valmet6400power
@Valtra man
Met een mechanische brandstofpomp kun je hem zelf 1 slag geven dan heb je zeg maar 30 pk (?) extra dat moet de bak wel aan kunnen constant. Het is inderdaad wel de grootste trekker uit de serie en qua versnellingsbakken zijn ze zowat identiek dus zou niet te gek doen qua veel vermogen voor dagelijks werk..
+1
CaseCS130
@Valtra man Laat jou collega lekker gaan. Je hebt 1 van de zeldzaamste types uit de 8000 serie denk ik want ik zie er bijna nooit meer eentje. Mooi zuinig op zijn en van genieten. Als je die Sigma power zelf kan schakelen zou dat misschien nog te doen zijn als je er zelf met beleid mee werkt.
MaxxuM4ever
Ff de aftakas aan als je de berg op moet? Dan komt de boost bij toch?
+1
valmet6400power
@MaxxuM4ever
Hij moet wel meten dat je vermogen op de aftakas pakt volgens mij. Sigma monitort de pto dacht ik.
+2
roscho
@MaxxuM4ever En vervolgens begint de bodemketting van je silagewagen te lopen.... 😂
+2
radium45
@MaxxuM4ever Als ik het mij toen al eens goed heb laten uitleggen, komt het extra vermogen er pas bij als er een bepaalde tordering (Heel minimaal) plaats vind van de pto as. Dus niet bij wel of niet draaien van de pto.
Valtra man
@radium45 vermogen op PTO as wordt inderdaad gemeten via torsie. Opzetten van de PTO bij het trekken van een graanwagen gaat me helaas geen boost opleveren 🙂.

Valtra heeft dit zelf ingezien bij de introductie van de T serie, vanaf dan kickt de boost in tijdens de 2de en 3de powershift trap, of bij pto werk.
Bakker S
Deze trekkers kunnen veel hebben. In de fabriek gaan ze hem ook testen. Zo nu en dan in deze en de 6000 serie gingen ze tot de max. Net zolang doorgaan tot ie uitelkaar spat. Dus degelijk genoeg. Denk er wel om dat je hem NOOIT laat trekken in de lage gearing. Deze trekkers zijn zo sterk dat de bak het niet houdt. Ik ken 1 die binnen 2wk 2 keer dit geflikt heeft met dezelfde trekker... Succes en meer foto's natuurlijk..
+1
Valtra man
@Bakker S dat van die lage gearing had ik van de dealer ook al meegekregen toen we de 8100 in ontvangst namen. Is nooit goed idee om in de kruip gearing gewicht te gaan trekken.
Foto’s volgen, promise!
+1
worteljcb
@Bakker S In de lage gearing volop trekkracht leveren, kan geen enkele trekker tegen. Koppel wordt veel te hoog. Daar is het simpelweg niet voor bedoeld.
rubencasecs
De 8750 heeft toch ook sigma power, wat is het verschil tussen een 8750 en een 8950?
roscho
@rubencasecs De 8950 heeft 10 pk meer. (200 tegen 190).
Valtra man
Ik heb ondertussen wat opzoekwerk gedaan en ben wat wijzer geworden: de boost komt enkel tot leven bij het opnemen van vermogen door de aftakas.
Dit wordt gemeten door een sensor op de as vlak na de motor en een sensor op de as helemaal achteraan voor de aftakasstomp. Verschil in timing van signaal op deze sensoren gaat torsie weergeven.
Dit signaal gaat naar de sigma power module die achter de batterijbak staat. De sigma power module stuurt op zijn beurt een 12V signaal (als alle andere parameters ok zijn) naar een ventiel die turbodruk naar de brandstofpomp leid. Deze laat de pomp toe om meer brandstof naar de injectors te sturen.

De 12V aansluiting en ventiel staan onder een kapje dat is verzegeld, net onder de intercooler. Valtra had dus al zien aankomen dat creatievelingen daar zouden naar durven kijken 😇

Gezien de T190 dezelfde versnellingsbak heeft, en ik minstens 1 8550 weet rijden die al jaren dat vermogen erover stuurt, ga ik ervan uit dat de gearbox zeker 200pk moet aankunnen. Maar net omwille van die boost is het gevaarlijk om zomaar wat bij te draaien, want 200pk zonder boost wordt -hoe ik het begrijp- 240pk met boost. En dat vind ik dan weer wat teveel vh goede..

Ik ben dus van plan om een schakelaar te zetten die 3 standen heeft:
1) standaard valtra instelling (enkel boost bij 1000 toeren aftakaswerk)
2) boost vast aan, dus vast 12 V naar het turbo ventiel
3) boost aan in 2de en 3de Powershift tijdens transport, dus signaal van de koppelingen v/d powershift ‘stelen’ & signaal van de H groep.

Het 3de is de instelling zoals Valtra die heeft gemaakt vanaf de T serie. Maar die ga ik pas bouwen na evaluatie of ik er nog nood aan heb na de 2de stand.
Arie_MF
@Valtra man tf lid @Fransmffan heeft of had een MF 3680, die regelde hem direct op de pomp dacht ik.
valmet6400power
@Arie_MF
Gewoon vacuüm leiding eraf gehaald dan?
Arie_MF
@valmet6400power de exacte werking weet ik niet meer, heb de trekker 1x gezien en niet specifiek hiernaar gekeken. Heb er wel even op gereden💪🏻, mooi geluid!
Als @Fransmffan nog eens online komt kan hij het misschien toelichten.
+3
Valtra man
Ik heb ondertussen wat opzoekwerk gedaan en ben wat wijzer geworden: de boost komt enkel tot leven bij het opnemen van vermogen door de aftakas.
Dit wordt gemeten door een sensor op de as vlak na de motor en een sensor op de as helemaal achteraan voor de aftakasstomp. Verschil in timing van signaal op deze sensoren gaat torsie weergeven.
Dit signaal gaat naar de sigma power module die achter de batterijbak staat. De sigma power module stuurt op zijn beurt een 12V signaal (als alle andere parameters ok zijn) naar een ventiel die turbodruk naar de brandstofpomp leid. Deze laat de pomp toe om meer brandstof naar de injectors te sturen.

De 12V aansluiting en ventiel staan onder een kapje dat is verzegeld, net onder de intercooler. Valtra had dus al zien aankomen dat creatievelingen daar zouden naar durven kijken 😇

Gezien de T190 dezelfde versnellingsbak heeft, en ik minstens 1 8550 weet rijden die al jaren dat vermogen erover stuurt, ga ik ervan uit dat de gearbox zeker 200pk moet aankunnen. Maar net omwille van die boost is het gevaarlijk om zomaar wat bij te draaien, want 200pk zonder boost wordt -hoe ik het begrijp- 240pk met boost. En dat vind ik dan weer wat teveel vh goede..

Ik ben dus van plan om een schakelaar te zetten die 3 standen heeft:
1) standaard valtra instelling (enkel boost bij 1000 toeren aftakaswerk)
2) boost vast aan, dus vast 12 V naar het turbo ventiel
3) boost aan in 2de en 3de Powershift tijdens transport, dus signaal van de koppelingen v/d powershift ‘stelen’ & signaal van de H groep.

Het 3de is de instelling zoals Valtra die heeft gemaakt vanaf de T serie. Maar die ga ik pas bouwen na evaluatie of ik er nog nood aan heb na de 2de stand.

(klik om te vergroten)

Centraal boven de 2 leidingen En rechts van de 6de injectorlijn: de turbodruk die toekomt op de lijnpomp
valmet6400power
@Valtra man
Ben je toevallig lid van Facebook en van de groep “Valtra 8000 series”? Daar rijd iemand met een 8950 standaard met 300 pk rond en die noemt ook de bijkomende waarschuwingen.
Zoals “de eerste versnelling is zwak, de vierde sterk” en “delta power 3 en in z’n laag 4 is een sterke combinatie” terwijl “hoog 1 en delta power 1 de slapste combinatie is”.

Hij heeft hem ook voor de waterrem gehad met 629 pk trouwens 😄
Valtra man
@valmet6400power en ik maak me zorgen om 240pk 😅... ik zal de FB app maar weer eens downloaden dan 😉
valmet6400power
@Valtra man
Is wel grappige groep, je kunt daar ook vragen stellen want er zit wel veel kennis vanuit Finland in die groep 😄
+1
RPCounty
@valmet6400power dat is allemaal leuk en aardig....maar ik ken iemand die met een valmet trekkertrek doet en boven de 250 is het dus echt gebeurd met de delta power. Dus zo best is het dus niet. Hij heeft er nu een ford Dual Power voor gebouwd en de delta power dr uit. En die kan het dus met 2 vingers in de neus aan🤣🤣🤣
valmet6400power
@RPCounty
Haha ik zeg ook niet dat je ongelimiteerd de motor extra brandstof kan geven he 😃
Dat betreft zeker die zwarte Valmet die nu een blauw onderdeel gemonteerd heeft?
RPCounty
@valmet6400power juist. Die was niet echt onder de indruk van de kwaliteit van de bak. Want hij trok bijna alle tandwielen kaal.....
valmet6400power
@RPCounty
Weet niet of het nog scheelt dat Ford alleen hoog of laag heeft en dat de Valtra er nog een trap tussen heeft zitten? Vind het opzich niet gek dat er bij zoveel vermogen er iets als eerst de geest geeft trouwens 😄
Valtra man
@RPCounty een DPS was in ‘93 oorspronkelijk bedoeld voor de 8400 als zwaarste in de serie. 140pk was die.
Dat hij het jaren later uithoud tot 250pk vind ik wel knap. Maar net om die vrees voor wat jouw kennis overkwam ben ik dit topic gestart.

Ik wil ze overigens geen eten geven, de mannen die roepen dat ze over de 300 pk gaan en nog nooit een sleutel nodig hebben gehad. Meestal zijn die kort van geheugen 🙂
@valmet6400power zo'n 7.5 liter trek je ook met gemak 350 pk uit
valmet6400power
@MaartenMandemaker
Ja veel meer, vooral omdat de 8950 een P pomp erop heeft zitten. De vraag is of je dat moet willen 😄
Valtra man
@valmet6400power domme vraag waarschiunlijk, maar wrm noemen ze dat nu eigenlijk P pomp en niet L
valmet6400power
@Valtra man
Ik heb geen idee, vermoedelijk staat die P voor iets?
@Valtra man Dat is het type van Bosch
marco steyr
@Valtra man als je nog meer vermogen wil kun je nog constant 12v op de koudstart magneet zetten, die zit op de foto in het midden net onder die twee leidingen, of de stelschroef van het vacuüm membraan helemaal indraaien, die zit onder het kapje links naast de leiding van de turbodruk
valmet6400power
@Valtra man
Ik heb gister even bij een 8950 staan kijken onder de kap maar het lijkt wel een supercharger die brandstofpomp! Alsof het 50 pk kost om hem aan te drijven, wat een unit is die pomp 😂
Valtra man
@valmet6400power ja die is wel een paar tellen groter dan op de 8100! Heb ergens een dyno test gezien dat er in Finland iemand 400pk uithaalde. Of het allemaal klopt weet ik niet, maar er zal wel reserve zijn qua brandstoftoevoer
Quote Reactie van @Valtra man:
ja die is wel een paar tellen groter dan op de 8100! Heb ergens een dyno test gezien dat er in Finland iemand 400pk uithaalde. Of het allemaal klopt weet ik niet, maar er zal wel reserve zijn qua brandstoftoevoer

400pk moet je niet eens zoveel voor doen bij zo'n ding. 😉
valmet6400power
@Valtra man
Ja veel groter! En het is een stuk voller onder de kap dan de bij 8550. Ene deel komt door de intercooler en die andere door een unit van een brandstofpomp. Heb ergens gelezen dat Valmet (en andere merken) kiezen voor een Bosch (lijn)pomp omdat die in een relatief korte tijd veel brandstof in kunnen spuiten. Daardoor kun je het inspuitmoment kort houden. Het nadeel, of voordeel, is dat je dus als gebruiker nog veel meer brandstof in kan laten spuiten als je ermee rommelt. Wat zorgt voor heel veel vermogen. Bedoel de 6400 kan van 95 pk standaard aan de motor naar 160 pk op de aftakas. En ik heb een 8400 gezien die van 140 pk op de motor nu 246 pk heeft. En dat zijn dan “nog maar” cilinders van 1,1 liter.

Ik heb ook een 8950 gezien met 629 pk voor de rem maar weet niet of die helemaal standaard is.
Valtra man
@valmet6400power haha , wat?? 😄😄 das echt heel extreem toch? De bak en eindreductie zijn voorzien op 160 pk, no way dat die 4 keer zijn engineered vermogen de baas kan 🙂
Ik blijf er in ieder geval af, standaar trekt ie meer dan voldoende. Zou zelfs niet weten waar ik aan moet draaien
valmet6400power
@Valtra man
Misschien dat ie dat op de aftakas (heavy duty) wel kan handelen? Weet niet of @tractorquintentje daar wat over weet? Ik heb het filmpje al eens geplaatst bij een foto van je volgens mij:

Valtra man
@valmet6400power als ik me niet vergis was het van deze man dat ik het 400 pk verhaal gelezen heb. Mika tralalala en nog iets uit Finland.
Mooi niet hier, alles blijft heel. De 4 schaar ploeg weet straks al niet waar kruipen 😛
valmet6400power
@Valtra man
Klopt op de Valtra 8000 series had ik gevraagd of hij jaarrond reed met 629 pk. Toen vertelde hij ook welke versnellingen wel extra vermogen konden hebben en welke niet.
De 8550 heeft bij ons nu ook 250 lachende uren gemaakt, denk dat ie van de zomer met woelen-kopeg-zaaien het wel zwaarder krijgt 🔥🔥
+3
Valtra man
Ondertussen weer wat verder geraakt. Ik had al een hele tijd het idee dat de sigma power unit niet volledig koosjer was: De uitlezing van het opgenomen vermogen op de aftakas was steeds 100%.
Na 20 keer het elektrische schema en de werking uit service manual gelezen te hebben, toch maar op onderzoek gegaan:

Kalibratie gedaan, alle sensoren opgezocht en afgesteld en uiteindelijk de kabelboom opgegraven.
Helaas hield plots de kabelboom op met bestaan en bleek de module gewoon niet te zijn aangesloten. 🤨
Uit nieuwschierigheid toch maar eens 12 V naar het ventiel vd turbodruk gebracht en bingo 🙂 klik, ventiel open: ledje aan.

Dat moest getest worden, zodoende effe die schakelaar bijgeplaatst in de cabine en de baan op. Op een goede helling van 400m lang eerst zonder boost: 43km/h aan de top. Met boost, een heel klein beetje zwarte rook, nauwelijks te zien maar wel een snok harder en boven aan 48km/h.
(Beide malen leeg weliswaar, maar het verschil is absoluut en echt heel merkbaar)

Volgende op de planning is bij de dealer eens aan de waterrem hangen, benieuwd welk vermogen er dan in beide modussen vrij komt. Ondertussen voorzichtig omspringen met het knopje wat ik weet niet hoeveel pk ik nu juist loslaat... straks aan de graanwagen mss toch even... we zien wel.

(klik om te vergroten)

Ohja, ik zoek nog een passend icoontje. Suggesties zijn welkom 🙂
Valtra man
Quote Reactie van @hobbyboer:
9XT713630401

Haha, das een goede kanshebber. 😄
Arie_MF
@Valtra man haasje/schildpad schakelaar is er van Hella, weet niet of dat ook bij dit model schakelaar kan.
Arie_MF
@Arie_MF of dit bij Kramp: 9XT713630401 Symbool snel
Valtra man
@Arie_MF nice, De powershift automatiek heeft al zo’n symbool dus ik vrees voor verwarring bij mijn vader.. Die beleeft nu al de schok van zijn leven op zijn 73 🙂
+3
valmet6400power
Net als in films, zo’n rode knop met daar overheen een glazen kapje. Dat je eerst dat glazen kapje moet weghalen voor je de boost kunt activeren 😂
+1
valmet6400power
@radium45
Ja! Dat is echt legendarisch als je zoiets maakt haha
MaxxuM4ever
@valmet6400power al druk sigma power op de 6400 aan het bouwen?
Valtra man
Die graanwagen, die heeft afgezien vandaag 😁
Met boost trekt de Valtra echt heel hard, elke berg over in 4de versnelling, de powershift automatiek doet de rest. Wel fijn rijden zo, is helemaal anders dan bij de 8100.
Opgemerkt ook: terwijl onze 8100 zwarte rooksignalen stuurt als hij het zwaar krijgt, houd de 8950 het gewoon proper. Bijna geen zwarte rook te maken. Toch wel een teken dat alles nog netjes afgesteld staat denk ik dan?

(klik om te vergroten)

26Ton aan de haak? niks van gevoeld 😅
MaxxuM4ever
Wat een dikke trekker en top om te lezen hoe enthousiast je erover verteld. Ff testen voor de dieplader van @Gavrie Willemsen of trek je dan de dissel eraf?
Valtra man
@MaxxuM4ever haha, hangt ervan af of die vast staat zou ik zeggen 😁
Geen idee uit welke regio @Gavrie Willemsen is, maar ik gok toch een eindje van hier hoor
valmet6400power
@Valtra man
Heb jij dit rode knopje er ook in zitten of hebben ze dat er zelf ingeknutseld? Hij heeft zo’n “tussen”standje net als die van de hefinrichting of de schakel automatiek.

(klik om te vergroten)

Valtra man
@valmet6400power in de twintrac uitvoering zit daar je powershift knop.. Verder is die plaats leeg zover ik weet.
Bakker S
@valmet6400power zit bij ons de achter ruitenwisser. Ff goed indrukken krijg je ook nog water op je achterraam😉
valmet6400power
@Bakker S @Valtra man
Die ruitenwisser zit er bij ons niet meer 😃
Net op de weegbrug gehad, met alle tanks vol diesel precies 6000 kg.
Valtra man
@valmet6400power woeps daar gaat die 5,2 ton uit het boekje 😁 Jullie hebben geen voorasvering?
valmet6400power
@Valtra man
Opzich niet heel gek hoor, iets bredere banden dan standaard. Extra dieseltank en dan nog een 3,5 ton fronthef (denk ik, gezien de cilinders) met strippen van 1 centimeter dik minimaal 😂 en dan van voor tot net aan de cabine. En dat weegt bij elkaar dan 800 kg 😄

Geen voorasvering inderdaad
CaseCS130
@valmet6400power Dat is nog steeds licht in mijn ogen voor zo'n grote trekker met de reputatie van degelijk gebouwd.
valmet6400power
@CaseCS130
Viel mij ook hartstikke mee! Sommige noemen het een nadeel omdat je dus altijd frontgewicht (of wiel gewicht) nodig hebt als je werk gaat doen waar je 160 pk voor nodig hebt. Bijvoorbeeld een opraapwagen achteruit de bult op drukken.

Denk dat de meesten het wel als een voordeel zien want verzwaren kan altijd nog!
CaseCS130
@valmet6400power Opzich wel, al is mijn ervaring eigenlijk wel dat lichte trekkers ook daadwerkelijk wat minder kunnen hebben dan zwaarder gebouwde. Maar heb zelf met Valtra weer praktisch geen ervaring.
Valtra man
@CaseCS130 hangt ervan af waar ie “licht” is gemaakt.
De valmet 8100 & (vooral) 8400 zijn legendarische trekkers qua duurzaamheid. Alhoewel ze geen 5 ton wegen, en op betonwegen bonken als gek.
MaxxuM4ever
@Valtra man je ziet ze niet veel in het grond verzet volgens mij.
Valtra man
@MaxxuM4ever klopt, maar daar zie je -althans in onze streek- bijna enkel Fendt of New Holland.. op 1 uitzondering na die Valtra rijdt.
Waarom Steyr, Case, Deutz, MF of andere merken in die sector niet echt aan bod komen is me een raadsel.
MaxxuM4ever
@Valtra man ik heb hier wel eens gelezen dat de steyr 9100 serie ook niet zo’n zware kont had, te ligt voor 10.000 uur dumperen in ieder geval. Sta er dan wel van te kijken dat Hopmans volgens mij nog steeds met die tvt rijdt.
Verder was de case MX nou niet echt een comfortabele trekker qua groepen schakelen en een grote oliepomp. Dan kom je toch een stuk verder met een NH TM denk ik.
Valtra man
@MaxxuM4ever tja, was maar 40km/h die MX.
Denk dat het i/h dumperen ook vaak op snelheid aankomt. Daar was Fendt altijd al koploper in.
+1
CaseCS130
@MaxxuM4ever Die ZF achterbrug is juist harstikke degelijk en loeizwaar. Onze 110 heeft er koud werk mee om alles rond te krijgen🙈. Maar loonwerkers hadden allemaal het zwaarste model uit de serie van 145 pk en die hadden dan ook nog de neiging om in de loop van de tijd er fors pks bij te krijgen. Die ik ken zaten allemaal tussen de 180 en 190 pk en werden ook zo gebruikt. Die hebben allemaal toch de 10.000 uur gehaald zonder bak revisie. Koeling, frontaftakas en aftakas koppeling waren dan wel een dingetje.
+1
MaxxuM4ever
@CaseCS130 beetje zelfde verhaal
Als met de 8340 van ford/new Holland dus.
inter fan
@MaxxuM4ever ruim 16.000 uur, trekker werkt harstikke mooi.
MaxxuM4ever
@inter fan veel bij de sortiva zeker, ik zie hem weinig meer.
inter fan
@MaxxuM4ever klopt, staat vaak voor de nieuwere Joskin dumper. Rijd ook wel regelmatig door de polder voor de windmolens.
valmet6400power
@Bakker S
Word jullie achterbrug ook “zo warm” als je ermee over de weg rijdt? Heb wel gelezen dat er wat warmte problemen mee kunnen zijn met de achterbruggen van de grote 8000 serie.
Bakker S
@valmet6400power Klopt. Heb dat een paar keer gehad onderweg. Dan zegt ie ook STOP. Dit kwam door het hydr.remventiel. Die bleef een beetje op druk staan. Dus vol gas over de weg, dan gaat de olie ook snel door de overdrukventiel==> Te warme olie. Nadien geen problemen meer gehad. Zorg ervoor dat de achterbrug op peil is. Vooral met kiepers dan extra hoog pijl. De versnellingsbak en achterbrug zijn 1. Anders kun je door te weinig olie schade in de bak krijgen. Tipje; bij het verversen van de achterbrug moet er 60lt olie in. Dan zou je goed op pijl moeten zitten. Succes...
Bakker S
@Bakker S Eventueel de oliepersleiding op het remventiel doorverbinden met de leiding naar het ventielblok. Dan zou je verschil/oorzaak kunnen zien in de warme achterbrug.
valmet6400power
@Bakker S
Goeie tip! Zal er volgende keer even naar kijken 😄
Vergeleken met de 6400 vond ik deze achterbrug behoorlijk warm worden maar ik weet dan ook niet wat "hoort". Je kan je hand er wel even ophouden hoor het is niet dat hij gelijk verbrandt 😃
valmet6400power
@Bakker S @Valtra man
Sorry dat ik er het 8550 topic van ga maken maar ben nu toch bezig. Hoe stel je de tijd in het dashboard in? We hebben geen agrodata kast "boven" de hydrauliek ventielen aan je rechterhand zitten. De manual behandelt dit niet volgens mij?
+1
Valtra man
@valmet6400power haha geeft niet, tenslotte is dit info die iedereen kan gebruiken.
Tijd gaat via het groene knopje naast je snel zakken knop. Even naar rechts ingedrukt houden en dan met rechtse pulsen verder tot je op uur bent. Met linkse puls de uurtallen en verder de minuten setten. 10 sec later is alles gememoriseerd.
Tenzij je de batterij schakelaar aflegt, dan reset alles 🙄
valmet6400power
@Valtra man
Is ook weer gelukt! Hebben er ook nog nieuwe spiegels opgezet en een nieuwe stoel 🤭 alleen de aftakas keerring nog want die zweet iets en dan kan die volgende week aan de bak 😏

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valtra 8950 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
117
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN