International 844 S - Stuurleidingen vervangen, via dieseltank of koppelingshuis?

Bij mijn 844s beginnen de stuurleidingen/orbitrol steeds meer olie te lekken. De olie komt er aan de onderkant van het koppelingshuis en via de leidingen aan de zijkant langzaam uitdruppelen. Het begon met een beetje zweten maar nu begint het echt te erg te worden. Daarom wil ik de stuurleidingen/orbitrol weer lek vrij maken.
Maar wat is het makkelijkst de trekker bij het koppelingshuis scheiden en dan van onder de boel demonteren of de dieseltank eraf en dan van boven? Om de dieseltank eraf te krijgen moet ook de cabine eraf dacht ik, dus daarom dacht ik dat via de koppelingshuis makkelijker zou gaan en kan ik tevens gelijk kijken hoe de koppeling eraan toe is.
Heeft iemand dit al eerder gedaan? Zo ja, wat is het makkelijkst. Tips en ervaringen zijn erg welkom

Mvg J. Pestoor
Inter-844s

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Joran844-s
Heb je een comfort 2000 cabine? Dan kun je eventueel alleen het voorframe waar de voorruit in zit eraf halen en dan de tank eraf, heb ik ook gedaan. Via het koppelingshuis krijg je het orbitrol er niet af denk ik.
Joran844-s
Hoe heb je eigenlijk gezien dat het het orbitrol is dat lekt? Als het uit dat gat onder aan het koppelingshuis komt kan ook de price as keerring lekken. In dit geval moet de trekker wel in 2en.
Inter-844s
@Joran844-s olie die aan de onderkant eruit komt is helder van kleur, dus zal geen motorolie zijn. Daarom valt de achterste krukas keering af. De olie die in de transmissie ligt is vrij dik, wat eruit komt is vrij dun, dus leek mij hydrauliek olie, tevens komt het ook op de zijkant uit het koppelings huis, als het de price as was kan dit denk ik niet. Dit was mijn gedachte gang tijdens het kijken naar het probleem. Maar zou best wat anders kunnen zijn.
Corne S
Heb daar ook een keer de leidingen vast moeten zetten, maar dit kwam omdat de leiding aan de buitenkant gedraaid was.

Via koppelingshuis ging dat, echter had je wel open ringsleutels (leidingsleutels) nodig. Dit was wel bij een 744, die heeft het verlengstuk van 20 cm niet. Geen idee bij splitsen welke kant dit opgaat.
Inter-844s
@Corne S Nu je het zegt zijn de stuurleidingen wel eens los geweest van de pomp. Maar heb ze toen niet echt gedraaid, maarja misschien is een beetje ook wel te ver 😅
+1
Inter-844s
Vandaag maar begonnen met de operatie, viel niks tegen met een paar uurtjes was de trekker door midden 👍. Alleen de fronthef zat af en toe een beetje in de weg, maar toch nog genoeg ruimte om alles los te kunnen krijgen

(klik om te vergroten)

Hielke_Deere
Orbitrol lek vrij maken gaat niet lukken denk ik. Dat word dan een nieuwe. ahs-hydro.de heeft wel een nieuwe en is niet duur. type nummer van oude orbitrol kun je zo invullen.
Inter-844s
Vandaag weer even tijd gehad om met de inter bezig te gaan, de olielekkage naar alle waarschijnlijkheid gevonden. De keerring de de holle as van de aftakas en de as van de koppeling zou moeten afdichten was nergens meer te vinden, de keerring van de versnellingsbak was ook helemaal hard geworden. Beide keerringen besteld, en gelijk ook een nieuw kogellager die in de versnellingsbak zit. De leidingen van en naar de orbitrol waren wel wat ingesleten maar niet helemaal door, maar vervang die gelijk maar mee dan kunnen ze weer een tijdje mee.

Het enige wat me niet helemaal lekker zit is de koppeling, deze is een soort van bol afgesleten. Op het vliegwiel is dit erg duidelijk te zien, hier zitten ook kleine scheurtjes in het oppervlak. Weet niet of je het vliegwiel vlak kan laten frezen omdat de buitenste rand hoger is als waar de koppelingsplaat overheen loopt.

(klik om te vergroten)

De missende keerring

(klik om te vergroten)

Slijtage vliegwiel, dit zou vlak moeten zijn bij een nieuwe maar is toch wel een beetje veel ingesleten

(klik om te vergroten)

Slijtage drukplaat, hier bijna niet ingesleten

(klik om te vergroten)

De totale dikte is 10mm, de sinterplaten zijn aan beide kanten nog +- 1 mm, in de handleiding staat dat een nieuwe koppeling 9mm is. Maar is dat dan per kant of hoe moet ik dat dan meten?

(klik om te vergroten)

Haarscheurtjes in het vliegwiel
Corne S
Hoever zitten de klinknagels nog onder het sinter materiaal?

Meestal werkt de dealer met ruilvliegwielen en worden dan afgefreesd. Geen idee wat de minimale maten zijn.

En waar zit het tussenstuk van het koppelingshuis? Aan motorkant of bakkant? En bleef die vastzitten?

En de tank eraf, was dit nodig? Sorry voor de hoeveelheid vragen, maar hier staat een zelfde trekker op de nominatie.
Inter-844s
@Corne S Zal binnenkort even meten hoever de kinknagels nog onder het sintermateriaal zitten, maar dat zal niet meer als als die 1mm zijn.
Dat verlengstuk blijft aan de motor zitten en zit aan de binnenkant van het koppelings huis vast met 4 bouten.
De tank heb ik eraf om de orbitrol te demonteren en makkelijker de leidingen vast en los te maken

PS te veel vragen kan nooit, daarvoor is dit forum toch 😂. De 1046 ook iets onder de leden?
Corne S
@Inter-844s

1046 heeft zover ik weet niets onder de leden. Daar zit de rijplaat ook achterin drukgroep, waardoor vliegwiel niet slijt. Daardoor wordt hij volgens ons wel sneller heet.

844s maakt een heel raar geluid als de koppeling op laat komen. Waarschijnlijk iets mis met de drukgroep.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 844 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!