50

Ervaring met trekker stralen?

Moi
Ik ben een Landini 6550 aan het opknappen
Het plaatwerk/was allemaal niet optimaal meer, nu hebben we al wat delen nieuw ingelast.
Maar schuren zie ik niet zo zitten.
Nu kunnen we van een bekende een straal apparaat gebruiken.

Hebben jullie hier missien ervaring mee met het resultaat van stralen?
Raden jullie het aan?

Groet,
Tim.

Deel dit topic

Reacties

+4
Alles waar een opening zit goed dicht plakken evt eerst papier in duwen en dan afplakken.en niet te lang op 1 plek stralen maar steeds over heen waaien.nog 1 tip maak de trekker zo kaal mogelijk zodat het grit makkelijk kan weg blazen als je gaat spuiten.
@johndeere 2650 een rubberen leiding bevoorbeeld
Daar gaan het zo doorheen neem ik aan?
+1
@tim-klok nee dat niet valt goed mee.eerder net als diesel leidingen en vooral olie leidingen/openingen goed dicht plakken liefst met nog iets erin bv papier of een doekje dat alles goed dicht is
+4
@tim-klok kijk uit waar en hoe je straalt. Het kleine wegspattende grit komt overal.
En de kleine deeltjes kunnen ook makkelijk in je longen terrecht komen.
Als je alles 103% voor elkaar hebt kun je het gerust zelf doen. Anders zou ik hem zeker weg brengen en laten doen
+1
@Fendt926Driver ik hou jullie op de hoogte
Wou het graag zelf doen en die mogelijkheid heb ik dus we zullen zien
+3
@tim-klok is net als wat @Fendt926Driver al zei, kijk goed uit voor je longen, en ook met spuiten. Mijn longen zijn ook al verpest.
+5
@tim-klok plaatwerk kun je gerust stralen, motor en chassis afblijven met het straalapparaat, je spuit overal tussen met grote kans dat er straalgrid door de pakkingen heen gaat en binnen in de trekker /keeringen komt, en dan komt de ellende, heb er er ervaring mee, de hele trekker kon uit elkaar en begon te lekken met olie en toen hij uit elkaar was zag je pas waar het straalgrid overal in en tussen kruipt
+1
Quote Reactie van @johndeere 2650:
afplakken

Met duct tape
+1
@SJB533 als je het echt wilt doen … bijvoorbeeld voor in en uitlaat gaten, metalen mallen maken en daar nog een dichting tussen, zelfs eventueel dichten met vloeibare pakking.
+1
@erik9831
Klopt, maar dat doet niet iedereen. Is voor een hobbyist of specialist inderdaad nog wel te doen...
+3
Het resultaat is geweldig. Je blaast alles perfect schoon. Verf en roest verwijder je helemaal.
MAAR: het stuift als n kameel in volle draf en je wordt zelf ook meegestraald. Ik laat het tegenwoordig wel doen
+6
Quote Reactie van @KlaasM:
het stuift als n kameel in volle draf en je wordt zelf ook meegestraald.

Daarom hebben straal- en coitingsbedrijven daar speciale uitrusting voor
+3
Ik zou het laten doen als ik jou was. Je gezondheid, omgeving rond de te stralen dingen en de techniek van je Landini kunnen er van achteruit gaan. Het is vaak een hoop getob voor niks, het straalgrit vliegt overal naar toe. En zeker niet het motorblok met chassis stralen, dat kan meer schade veroorzaken dan je lief hebt. Een Duitser met het zelfde voertuig als die ik heb, had met een restauratie, delen van het motorblok mee laten zandstralen. Hij had alles op gebouwd en ging een proefrit maken, na een paar kilometer had hij geen compressie meer en later liep het motorblok vast. Rede: de luchtinlaat was mee gezandstraald en niet goed schoongemaakt waardoor er straalzand mee het motorblok in ging. Ik wil je niet bang maken, maar ik zou de bovenstaande reacties volgen, ben je wel wat duurder klaar maar je hebt geen zorgen. Veel succes! 👍
+2
Er bestaat toch ook zoiets als droogijs stralen?
Stralen met een bevroren CO2 (?), wat na het stralen verdampt.
Lijkt me wat duurder, maar een ideale oplossing voor zo'n situatie.
+1
@hooidonk roest en verf die goed vastzit, daar doet ook koudijs stralen niets aan.
ik heb eens 4 autostoelen zo laten stralen, iedereen die ik sprak vertelde daar wonders over, de enige wonderen voltrokken zich in mij portemonnaie, er zaten nog steeds vlekken in die stoelen.
en toch zei voorheen iedereen dat juist die vlekken eruit zouden gaan???
+7
Onderstel gewoon met de naaldbik hamer doen, en alle losse delen er af die kun je stralen en spuiten. Maar motor/bak achter brug met naaldbikhamer gaat alles er af. (Is wel paar uur werk maar dan heb je geen straal grit tussen je afdichtingen)
+1
@arnoud dankje voor de tip😀
Denk dat ik niet alles ga doen maar zal zien
+1
@tim-klok bij de 611 hebben we het gehele onderstel gedaan en alle losse delen laten stralen, maar is wel veel werk idd. Maar wel eer van je werk 👍
@tim-klok Bij dat soort werkzaamheden hoor je een overdrukpak te hebben. Dat voorkomt dat straalgrit en stof in je longen komen. Denk erom: als je je lichaam nu stuk maakt, heb je daar je verdere leven plezier (verdriet) van.
@roscho Ik zie nu dat ik reageer op iets wat een jaar geleden aktueel was. Ik denk dat het straalwerk van @tim-klok langzamerhand wel klaar is...
Quote Reactie van @roscho:
Ik zie nu dat ik reageer op iets wat een jaar geleden aktueel

3 😉
Zijn er nog mensen die dit doen? Ik vind schuren een k*t werk. Mijn idee was de tractor buiten op bokken te zetten
+1
Wij hebben zelf ook een straalketel. we gebruiken hem alleen buiten. Ivm stof en straalzand wat overal terecht komt. Ook moet je een grote compressor hebben. Wij gebruiken hem hoofdzakelijk voor de lastige hoeken. De grote oppervlakten gaan met de slijptol sneller.
@fendt-farmer slijptol? Wat voor schijf heb je er dan op?
+2
@brauheist deze bevallen ons goed.

(klik om te vergroten)

Voorkant

(klik om te vergroten)

Achterkant
@fendt-farmer oke nooit van gehoord, krijg je daar een mooi glad spuitoppervlak mee?
+1
@fendt-farmer werkt inderdaad super, alleen wat ik wel vind is dat je voor het spuiten even flink opruwen moet met schuurpapier zodat de verf beter hecht, het wordt er behoorlijk glad van
+4
@brauheist een kom borstel of een borstel schijf. (Wel een bril bij op doen die aansluit, je bent net een speldenkussen met die dingen ) 😬😬
+4
@Hannesman maakt ook veel verschil of je goeiekope of duurdere komborstels koopt in mijn ervaring, een duurdere betere houd de haren beter vast
+1
Ik heb zo veel trekker gestraald dat ik de tel kwijt geraakt ben en mijn advies is pas op met de motor kap kan je makkelijk werpen en net wat de rest zegt gebruik je verstsnd ik blijf altijd bij de kop van de motor weg en veel ducktap daar straal je niet zo maar door heen. olie vul doppen afplakken als je leven er van af hangt en blijf bij keringen vandaan good luck het gaat je lukken wie niet waagt blijft maagd
@Johndeere5020v8 ik heb hier een schuurmachine op lucht die prima is voor de hoeken waar ik niet bij kom, maar daar de hele tractot mee doen🙄
Is stralen in de buitenlucht te doen zonder een zooi te krijgen? Kun je het grit dan weer bij elkaar vegen en nog is gebruiken?
+1
@brauheist we leggen meestal een zijltje op de grond. Dan zuigen we straalgrid weer op. Als je klaar bent ff met de bladblazer rond.

(klik om te vergroten)

Zijl op de grond
@fendt-farmer oke maar verder wel te doen in de buitenlucht dan?
Ik ben uiteindelijk met een straalkast gaan stralen, heb er alleen last van dat de binnenkant van het glas snel zo beschadigd is dat ik niks meer zie,
Ik heb de kast per ongeluk laten vallen en het nieuwe glas word nog sneller wazig als het oude. Krijg dit ook niet hersteld.
Heeft iemand hier een tip voor?
@brauheist bij hbm kan je plastic folie bestellen die je op de binnenkant van het raam kleeft. Dit gaat wel eventjes mee, en als het te mat wordt trek je het ervan en plak je er een nieuwe over, kost weinig. Elke keer je glas gaan vervangen is niet zo interressant... werkt beetje zoals een screen cover voor je gsm. ook een beetje proberen stralen zodat het wegvliegende zand eerder naar de zijkant vliegt dan richting het glas
@Super50 oke bedankt, helaas zijn sommige onderdelen zo gevormd dat er veel afkaatst, nog maar een keer nieuw glas en die protectors er even bij bestellen
+1
@brauheist idd das waar, maar je kan er wel iets rekening mee houden, gaat het net wat langer mee. Ik heb zelf een straalkast met afzuiging van HBM en ben er nog altijd heel tevreden mee. Je kan er echt super werk mee doen!
@Super50 ik zit nog te denken iets van een tent idee te maken zodat ik spatborden enzo ook kan stralen zonder veel straal grid te verliezen
+1
@brauheist heb een kameraad die gewoon straalt in een afzetcontainer, zand blijft mooi binnen en is gemakkelijk weer op te vegen, en je staat nog altijd in de buitenlucht , scheelt al veel qua stof
@brauheist
RVS horrengaas voor je ruitje maken.
Zo spat je straalgrit niet meer tegen je ruit.
Geen kunststof gebruiken, dat is zo kapot.
@assink kun je daar nog fatsoenlijk door heen kijken?
+1
@brauheist 100 euro en kapwerk is gestraald
@johndeere 2650 zou ook nog kunnen
@brauheist wel zorgen dat ze fijn stralen. Niet met staal als je netjes regelt kun je er zelfs op wachten
@johndeere 2650 spatborden heb ik wat plamuur werk aan, dat zou dan achteraf moeten denk ik?
+1
@brauheist eerst stralen dan in de epoxy 2k spuiten dan kun je er overheen plamuren
@johndeere 2650
Als tip wil ik je geven 2k epoxy Sigmacover 280, goed en niet duur,
wordt veel gebruikt in de plezier en beroepsvaart, ook voor het onderwaterschip.
@brauheist je kan altijd op me 06 vragen erover stellen eventueel.
Die heb je nog denk ik?
@johndeere 2650 denk het wel, laat ik eerst maar is even zover zien te komen, met wat geluk loopt die dit jaar nog en als dat goed gaat kan ik aan de spatborden beginnen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
50
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
0