Illustratie van:

David Brown 996 - Wat is het maximale hefvermogen van een David Brown 996?

Ik overweeg een David Brown 996 te kopen, maar lees op tractordata.com/farm-tractors/007/… dat het maximale hefvermogen 907 kg is.
Vroeger hadden we 885 die ook niet echt veel kon tillen, maar dit lijkt wel heel weinig.
Weet iemand of dit klopt?

Alvast bedankt!

Huib

Deel dit topic

Reacties

+2
valmet6400power
Volgens Konedata.net 2040 kg. Lijkt me beter.
Fred4130
Heb vroeger een 990 gehad en daar gewoon een kuilsnijder met hefmast achter gehad met dikke pakken kuil erop. Meende dat die zo'n 1900 kg max kon tillen . Kon die makkelijk aan, al was de hef/hydrauliek wel een drama af en toe. Die kon nu en dan wel eens een eigen leven gaan leiden , de 996 van mijn zwager kon ook nukkig zijn op dat gebied. Was niet het beste gedeelte van de David Browns. De Fords erna waren 10 x makkelijker in gebruik
Fred4130
@Fred4130 tractordata.com/farm-tractors/006/…
Als je hier kijkt bij de 990 is 907 kg aanbevolen en maximaal een dikke 1900 kg. 1000kg in de hef dan zal die nog net aan de grond blijven , met 1900kg blijft je hef op de grond en de neus de lucht in....😊
Huib Chardon
Dank je wel voor jullie reacties. Hefvermogen lijkt dus wel ok, maar hef zelf geeft nogal wat kans op problemen zo te zien. Dan maar op zoek naar een Ford 🤔
valmet6400power
@Huib Chardon
Dat is wel wat je hoort en leest inderdaad dat de hef erg gevoelig is voor vervuiling en voor storingen. Aan de andere kant zijn David Browns niet echt duur vergeleken met bijvoorbeeld een Inter.
Huib Chardon
@valmet6400power Daarom was mijn oog er ook op gevallen, maar problemen kopen voor relatief weinig geld is voor mij niet de beste optie, want dat kost uiteindelijk (meestal veel) tijd 😅
valmet6400power
@Huib Chardon
Ja goedkoop is vaak wel duurkoop. Dan moet je zeggen van ik vind het leuk om eraan te sleutelen dan is het wat anders natuurlijk!
@valmet6400power Motorisch en mechanisch zijn het wel uitstekend trekkers, motoren zijn ook erg sterk. Alleen de hefregeling is wat knuddig
valmet6400power
@MaartenMandemaker
Ja klopt, hebben thuis vroeger van 1200 tot 996 gehad en nu nog een 1394. Nadeel van de 990 enzo begreep ik is dat de motoren na een paar duizend uur wel wat olie gaan verbruiken?
@valmet6400power wij hebben een 880 selectamatic. Maar die verbruikt bijna niks. Wel een pittige trekker met een zware aandrijflijn voor zn vermogen
Fred4130
@Huib Chardon op zich zijn het leuke trekkers, heb altijd nog een wens weer eentje in de schuur te hebben. En voor het geld van een nette Dexta van 32 pk heb je ook al menig 990/995/996 met tussen de 54 en 65 pk. Gewoon de hef testen met gewicht erin. Gaat ie normaal omhoog en omlaag dan loopt het wel los. Nog een dingetje om op te letten is de stuurinrichting als hij zonder bekrachtiging is. Kogels in de worm lopen er regelmatig uit, hier enkele malen met het hart in de keel op tijd kunnen stoppen voor een sloot toen die rechtdoor ging i.p.v. de bocht om en 1 x onderweg op straat gebeurd, wat was ik klaar toen met dat k.tding. Dus eentje nemen met stuurbekrachtiging
Huib Chardon
@Fred4130 Hij heeft stuurbekrachtiging. Breng me nou niet aan het twijfelen.... Ik wil hem gebruiken om met onze pipo/woon/schaftwagen wat makkelijker (= sneller) door de heuvels te kunnen rijden (onze pre corona ambitie was naar Zuid Engeland gaan). Zou hij de 30 km/h halen? Daarnaast moet ie goed met de hefmast overweg kunnen, want die is eigenlijk te zwaar voor mijn Fiat 450. En hier heb ik het beeld van vroeger: met de 885 met kuilvoersnijder mais halen: hef omhoog, handgas en vervolgens afstappen om de neus omhoog te helpen tillen en vervolgens met mijn broertje op het gewichtblok achteruit bij de stal zien te komen....
valmet6400power
@Huib Chardon
Houdt met 27 wel op, die Engelsen waren niet zo snel.
Fred4130
@Huib Chardon het houdt inderdaad met 25/27 km wel op. De Dexta reed hem helemaal zoek met 32/33 en met een foefje tegen de 36 km. Zelfs de opvolgers 1290/94 en 1390/94 zijn niet vooruit te branden. Maar goed , mijn ford 5600 loopt ook 10 km langzamer dan mijn vorige 4610, 25 a 26 km....
De 996 MET stuurbekrachtiging (🤗) zal de pipowagen moeiteloos trekken en een hefmast met eventueel gewicht , dus niet je broer, voorop gaat ook wel lukken.
valmet6400power
@Fred4130
Inderdaad onze 1394 loopt vol gas (2200 toeren) 25 km/u op z’n standaard 13.6 R38 banden. Echt gênant voor de andere weggebruikers maar gelukkig hoeft ie met tarwe oogst maar 3 km over de weg, inclusief een viaduct 😂
+1
Arie_MF
@valmet6400power op zich is een trekker die 25 loopt wel makkelijker in te halen als 1 die 50 loopt. En je hoeft niet te twijfelen of je de hedendaagse fietser met elektrische fiets hoeft in te halen.
valmet6400power
@Arie_MF
Ik ervaar juist dat men het als hinderlijk beschouwd dat je geen 40 of 50 rijdt omdat je nu juist het verkeer hindert. Als ik het viaduct op moet en 1 versnelling terug moet omdat er 12 ton tarwe achter hangt dan ga ik maar 15 km/u. Moet je kijken hoe lang die file achter me dan is 🤭
jammermaarhelaas
@Fred4130

Waar zit hem dat verschil tussen stuur zonder en met bekrachtiging?
Klinkt alsof er een cilinder aan de stuurstang zit die het stuurhuis ontlast? Of zelfs een orbitrol?
+1
Fred4130
@jammermaarhelaas voor zover ik het me herinner is het een cilinder tussen de stuurstang, dit ontlast de worm en rol blijkbaar voldoende en komen er minder krachten op. Want over de 996 met stuurbekrachtiging hoor je die problemen die wij hadden met de 990 zonder SB namelijk niet. Mijn zwager had er die kleine 10 jr dat hij de 996 had ook nooit problemen mee, terwijl het bij de onbekrachtigde veel vaker voorkwam. De dealer kende het probleem erg goed namelijk.....heb de laatste keren zelf iedere keer de boel uit elkaar gehaald en alles weer in elkaar geprutst. Leek me ook een constructie fout , in elk geval niet over nagedacht. Het was ook zo'n typische trekker waar je donders goed op je duimen moest letten , aan de buitenkant van het stuur houden, want bij het minste of geringste sloeg het stuur je door de vingers, met de duim uit de kom als resultaat. Heb hem er vaak om vervloekt als je er even niet bij nadacht. Was dat bij de fords niet gewend.
jammermaarhelaas
@Fred4130

Ford had duidelijk een andere strategie als DB 😉
Onze 880 loopt wel een goede 30 km per uur.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 996 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0