Fordson Dexta - Probleem met montage nieuwe fuseepennen.

Recentelijk heb ik de vooras van mijn dexta (eerste ingebruikname 1959) gereviseerd. Bij de montage van de nieuw bestelde fuseepennen bleek dat de locatie voor de spie en de uitsparing om de bevestigingsschroef van de stuurarm door te laten om en bij de 5mm te laag te zitten. De leverancier zegt dat dit de enige pennen voor Dexta zijn. Bij verificatie of de extentiearmen origineel zijn bleek dat deze een identificatienummer hebben van dexta. Heeft hier nog iemand ervaring mee.
Johan Dexta59

Reacties

toon.m
Dag Johan,
bij mijn super dexta zaten er op beide kanten een verschillend aantal chimmen tussen de fusees en nog wat rubberen bandjes. ik wist niet welke origineel waren en welke niet dus ben toen een zoektocht naar technische tekeningen begonnen om te zien wat ik nodig had. misschien loont het wel om een gelijkaardige zoektocht te ondernemen aangezien je nooit kan weten wat eventuele vorige eigenaren met de machine hebben uitgespookt. controleer daarnaast of alles dat ertussen moet zitten zeker recht zit en op zijn plaats. het kan aan een klein hoekje liggen.
Johan Dexta59
@toon.m Dank voor uw reactie. Het is inderdaad niet gemakkelijk soms om te weten wat origineel is en wat niet. Alle maten lijken echter te kloppen. Shims worden wel eens gebruikt om een teveel aan speling op te vangen. Maar de onderdelen die er zitten zijn die dat er moeten zitten volgens de exploded views die ik heb. Het enige wat ik zie dat zou kunnen zijn is dat de extentie arm niet origineel is. Echter die heeft een dexta serienummer en lijkt niet bewerkt te zijn. Overigens, als dat zo was, bvb vlakgefreesd of iets dergelijks i.e. materiaal weggenomen, dan zouden de uitsparingen te hoog moeten zitten. Ze zitten echter te laag. Voorlopig heb ik de oude er weer ingezet, in nieuwe bussen. Ondanks lichte slijtage op die assen valt het nog wel mee. Ik denk dat ik met de nieuwe eens naar een metaalbewerker stap. Anderzijds, als mijn verhaal klopt, verwacht ik dat anderen tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen.
Volgende stap zal een revisie van het stuurhuis zijn. Daar zit ook nog veel speling op. Lijkt me ook nog een uitdaging.
Fred4130
@Johan Dexta59 als je gekocht hebt bij 1 van de historische trekkerparts leveranciers ga er dan maar vanuit dat de pasvorm soms niet best is. Heb hier zelf al een brandstoftank , een brandstofleiding, allerhande elektra waar de pasvorm beroerd of niet eens in de buurt kwam ondanks juiste types en vorige week nog een remas waar een spie een andere maat had . Allemaal namaak , want nieuw old stock is er amper meer van de dextas , wat niet geweldig is en je nogal eens wat moet aanpassen e.d. Helaas , maar het is niet anders. In elk geval 1 leverancier ziet me nooit meer terug.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!