Illustratie van:

Ford 6640 - SL koppeling gaat bokkig/grijpen

Koppeling grijpt en gaat bokkig
Wat kan hier de oorzaak van zijn
Bak is gecalibreerd
Zit geen stikstofbol op bij dit type

Deel dit topic

Reacties

jammermaarhelaas
Wat voor versnellingsbak is het? Dual Power? Hoeveel versnellingen heb je?
MF65power
Kan een plaatje zijn die bij de koppeling zit die versleten is, dan schokt ie als je een powershift hebt
Fordje4600
@MF65power welk plaatje bedoel je?
MF65power
@Fordje4600 ik zou het eens moeten opzoeken hoe het juist heet , maar onze 6640 moet daar ook voor open.
MF65power
@MF65power De trillingsdemper/torsiedemper net na de motor bedoel ik
Fordje4600
@MF65power die is nieuw bij ons maar bokken doet hij al heel lang
jammermaarhelaas
@MF65power

Volgens de topictitel is het een SL, dus allicht een DualPower, 24x24. Die zullen een torsieplaat en een hydrostatisch bekrachtigde koppeling hebben, niet zoals voorheen tot en met de 10 serie een aparte droge plaat koppeling met torsieveren in de droge plaat.
Alinde8630
Frictieplaat is nieuw en geen immietatie , orgineel
Drukken van koppeling is instelbaar maar blijft bokken
O-ringen en platen van schakelen in de bak zijn vervangen
jammermaarhelaas
Nogmaals:
Quote Reactie van @Alinde8630:
Wat voor versnellingsbak is het? Dual Power? Hoeveel versnellingen heb je?

Als je daar antwoord op geeft kunnen we je beter helpen

Ik denk bij jou klacht aan een slechte/bijna versleten potmeter op het koppeling pedaal, maar misschien heb je een bowdenkabel en geen potmeter?
Of een pwm klep die blijft hangen door een vervuiling/beschadiging?
En een stikstofbol zit er bij een SLE sowieso op, maar goed, das ff afwachten 😃
dennisbouter
@jammermaarhelaas er staat SL dat is toch gewoon een zelfde bak als in een 10 serie ?
MF65power
@dennisbouter 10 serie heeft 2 soorten versnellingsbakken he
MF65power
@MF65power ik bedoelde de 40 serie **
jammermaarhelaas
@MF65power

40 serie heeft er 3. De oude die al in de 1000 serie zat werd er ook in geleverd, maar daarvan zijn er misschien wel geen in Nederland verkocht. In andere landen waar eenvoud telt, daar werden ze wel geleverd.
jammermaarhelaas
@dennisbouter

Nee, dat is de S, die heeft de 8x2 bak zoals in de 1000 serie.
De SL heeft een hoog midden laag hendel en 4 versnellingen, later kwamen ze ook met DP.
dennisbouter
@jammermaarhelaas de 10 serie heeft geen 8x2. 4H 4L 4R dat is toch 8x4? En met dualpower 16x8. Dat is zover mij bekend ook bij een SL
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @dennisbouter:
de 10 serie heeft geen 8x2

Hier in NL zie je vaak de gesynchroniseerde bak, zoals jij zegt. Maar af en toe zie je een ongesynchroniseerde langs komen, dus met de 8x2 bak. Bijvoorbeeld in de VS zie je die wel eens op YT of in advertenties van open trekkers.

Voorbeeld:
tractordata.com/farm-tractors/005/…

Ook de 40 serie is geleverd met deze 8x2 bak, dat was bij mijn weten dat de S uitvoering.
Een fabriek als Ford, en later NH, levert over de hele wereld, en heeft zodoende ook met een divers publiek te maken, niet iedereen wil geld neerleggen voor relatieve luxe.

Voorbeeld:
tractordata.com/farm-tractors/005/…
Hier zie je ook de benamingen S, SL en SLE staan in de beschrijving per versnellingsbak.
dennisbouter
@jammermaarhelaas dus beide bakken uit de 10 serie noemt men S
jammermaarhelaas
@dennisbouter

De 8x2 en de 16x4 (8x2 met DP). Feitelijk zijn dit de bakken uit de 1000 serie, met vast wel hier of daar intern een kleine verandering waar alleen de specialist monteur weet van heeft. Maar voor de gebruiker maakt het niet uit. Zit dus ook in de 40 serie S.

Als bakken specifiek voor de 10 serie zie ik de synchro bakken 8x4 en 16x8 (8x4 met DP). Die zijn beide niet meer aanwezig in de 40 serie bij mijn weten, maar vervangen door de 12x12, 24x24 (12x12 met DP) in de SL en de 16x16 met zijn 4 powershift trappen in de SLE.
dennisbouter
@jammermaarhelaas als ik de link van tractordata bekijk wel alleen ik dacht dat een 8x4 een SL was maar dat zou dan ook een S zijn🤷‍♂️
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @dennisbouter:
dacht dat een 8x4 een SL was maar dat zou dan ook een S zijn🤷‍♂️

Die 8x4 bak is niet wat je daar op de foto hebt, dat is een 16x4. En die 16x4 is de 8x2 ongesynchroniseerd met Dual Power. De 8x4 is er gewoon niet meer in de 40 serie.
dennisbouter
@jammermaarhelaas ojaa ik zit te slapen, dan ben ik verkeerd voorgelicht
dennisbouter
@jammermaarhelaas kijk hier staat hij gewoon bij

(klik om te vergroten)

Fordje4600
Bij ons gaat dit lampje branden als de trekker warm is, alleen volgas
sjuu
Wen er maar aan, net als John Deere die blijven ook bokkig.
Alinde8630
Pmw klep waar zit die . Achter de accubak soms . En heeft geen stikstofbol
Het is een SL dus handgeschakelde bak met dual power volgensmij 3 groepen
+1
jammermaarhelaas
@Alinde8630

Je hebt bij een handgeschakelde 24x24 bak (DualPower knoppen op de versnellingshendel) twee hydraulisch bekrachtigde lemellenkoppelingen, C1 en C2, elk met een eigen pwm klep. Er zit een torsieplaat tussen vliegwiel en de koppelingen, er zit geen droge plaat koppeling in zoals bij een 12x12 bak.
De pwm kleppen zijn hydraulische ventielen die electormagnetisch proportioneel gestuurd worden middels een microcomputer en een schakelaar en een potmeter op het koppelingspedaal. De spoelen van de pwm kleppen kun je zien zitten buiten de bak, zit een kabeltje op.
Ze zitten zitten (als je achter tegen de trekker aan kijkt) rechts naast de versnellingsbak, dus als het ware tussen accubak en achteras. Het zijn er dus twee die boven elkaar zitten, aan de kant van de accubak.
Er zit ook een gewone klep (dus geen pwm) aan de kant van de achteras, dit is de dumpklep (die stuurt de olie direct retour, voordat het bij de pwm kleppen komt), en als je 4wd hebt dan zit er daar nog 1 onder, voor de 4wd.

Ik heb dit zelf niet bij de hand gehad, maar de kabel en de spoel kunnen er af, en de hele klep kan er uit gedraaid worden. Als je dat zou doen kun je het eerst proberen met de olie nog in de bak, grote kans dat het niet wegloopt naar buiten via dat gat.

Echter, heb je de laatste tijd ook storingscodes gehad van de bak? Staan dan in het hoofdscherm.
En, als je de pwm kleppen zou wisselen om te kijken of dat verschil maakt, of je zou er een opknappen of vervangen, dan moet er weer gekalibreerd worden.

Bij mij heeft het vervangen van de potmeter op het koppelingspedaal (heb een 16x16 SLE) veel geholpen, was voorheen ook erg bokkig. Nakijken en opknappen van een ruw lopende pwm klep deed de rest. Nu is het weer goed.
Alinde8630
Oke goeie informatie dit . Ik ga het proberen bedankt tot zover

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6640 en hebben de trefwoorden versnellingsbak en koppeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0