Fendt 310 - Welke olie op motor?

Welke olie moet op de motor van een fendt 310 farmer? (Type zoals op de foto) Hebben er nu 10 w40, maar bij (zware) werkzaamheden: maaier, cultiveren, ploegen. verbruikt hij olie kan dat aan de olie liggen of aan de trekker? Heeft nu 6000 uur gelopen.
fendtlars

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Inter644fan
Normaal heeft dikte van de olie niet veel met olieverbruik te maken. Zal wel aan de trekker liggen ben ik bang.
+1
deJong
@Inter644fan

ze nemen altijd wel wat.

zolang je ze niet voller doet dan de helft van de peilstok aangave (tussen de twee streepjes in) beginnen ze ook niet snel te zuipen volgens de geleerden bij de lmb.

maar 10 w40 zou ik eruit doen. ook voor warm weer te dun. 15 w40 terug erin. en mooi verder draaien. zolang hij ook niet verschrikkelijk blaauw loopt.

@fendtlars

heb je de kleppen ook al laten stellen? dat wordt wel aangeraden binnen de 1000 of 1500 uren geloof ik. scheelde bij mijn 514 ook.
fendtlars
@deJong kleppen zijn zo ver ik weet inderdaad nog niet gesteld.
Bert353
@Inter644fan toch vind ik het raar dat je tegelijkertijd twee dezelfde posts open hebt staan???
Jowi
Kijk eens of er nog geen olie bij de koelvloeistof zit, als dit wel het geval is moeten er nieuw 0-ringen onder de bussen.
Inter644fan
@Jowi hoe kun je dat zien?
+1
Bekkink
@Inter644fan olielaagje in de koelvloeistof. De 308's hebben daar ook wel eens last van. Weet ik uit ervaring
fendtlars
@Jowi nee bij de koelvloeistof zit geen olie in.
Jowi
@fendtlars Hoe heb je dat gecontroleerd ?
fendtlars
@Jowi zoals @Bekkink zij, er zat geen olie laagje op
Jowi
@fendtlars Kun je zien in het kunststof reservoir boven de radiator voor het pijl en bij te vullen van koelvloeistof ,anders effe iets erin steken (schroevendraaier) als deze zwart wordt zit er olie bij ,bij deze serie een bekend probleem rond de 7000/8000 uren.
Zelf een 311 gehad, bij 8000 uren maar eens ingeruild.
Fendttrisixfan
@Jowi klopt deels wat je zegt, maar vele 300 hebben dit verschijnsel maar vaak komt het niet door de o-ringen, maar is de warmtewisselaar tussen motorolie en koelvloeistof kapot, als de o-ringen niet meer goed zijn loopt de koelvloeistof meestal weg in de motorolie. Dit kan je best zien als je de vuldop losdraait en kijkt of de binnenkant van de dop volhangt met witte smurrie
fendtlars
@Fendttrisixfan er was ook wat koelvloeistof van af.
+1
arnoud
Deze motoren Willen wel vaker wat olie verbruiken, de bussen verglazen dan. Hebben we zelf met de 308 gehad bij 8000 uur. Maar zolang het niet te te gek is mooi dicht laten zitten, als je hem los haald zou ik de bussen ook ophogen
+3
deJong
@arnoud een litertje olie is goedkoper dan een revisie👌
+1
pa
Je wil er olie opdoen. Zou het er in maar eens proberen
jd user
Verbruik kan ook door de turbo komen.Het lager word met motorolie gesmeerd.Als dit lager beetje ingelopen is ,kan het daarlangs (motorolie) weg komen.Kan een medeoorzaak zijn in combinatie met kleppen die niet goed in hun zitting terugkomen.Dan kleppenstellen wat hierboven al is aangegeven.Maar een trekker die gras maait zal altijd wel een klein beetje olieverbruik hebben en houden.Word verschrikkelijk warm ,veelal radiateurs niet goed schoongemaakt ,en op knieen volgas ervoor.Dan heb en krijg je weleens te maken met in en uitwendige lekkages.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 310 en hebben de trefwoorden olie en fendt geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!