Illustratie van:

Fendt 306 LS - Schakelen met de Fendt 306 ls

Hoi hoi! Vandaag mijn eerste grote trekker gekregen. Geen nieuwe maar een oudje waar ik enorm blij mee ben. De Fendt 306 ls 2wd. Ziet er nog top uit. maar ik heb ook een vraagje:

De vorige eigenaar kon mij helaas niets meer uitleggen over de trekker en met die stukjes papier die ik heb kunnen vinden, word ik ook niet blijer.
Ik vraag me af hoe jullie de versnellingen gebruiken van deze trekker. de versnellingspook icm met de vertragingshendel naast het stuur.
Daarnaast hoe gaan jullie om met de aftak-as. Ik las iets van het pookje op slak zetten in plaats van haasje, maar kom er niet goed uit. Misschien wil iemand uit deze groep mij even helpen? zou super fijn zijn

Deel dit topic

Reacties

Fast Eddy
Je kiest de groep met de handel op het dashbord(kan ook tijdens het rijden), schakelen doe je met de versnellingspook rechts van je. Het pookje van haasje/schildpad kan je gebruiken om heel langzaam te kunnen rijden. Als je die gebruikt moet je stilstaan. De aftakashendel naast het dashbord moet als je hem niet gebruikt naar voren wijzen(de"aan"stand). Rechts van je bij de versnellingspoken, zit een langwerpig pookje daar kan je het toerental(540/750/1000)van de aftakas mee kiezen. Daar zit ook de nulstand op voor als je de aftakas niet gebruikt.
@Fast Eddy Dank je! dus als ik de aftakasniet gebruik, moet de handle links naast het stuur naar voren staan?
Schakel jij op van 1 naar 2 naar 3 en hoger of start je al in een hoge versnelling. Dacht dat Fendt dat had bedoeld met de turbomatic
Quintto
@kleinerodetrekker wij starten meestal in de 2de versnelling met onze 305. je kan wel in een hogere versnelling starten met een lege trekker, maar het turbomatik systeem in de 300's is niet bedoeld om in de hoogste versnelling weg te rijden. dat kan wel met de turbomatik E systemen in de jongere 600's

verder heb ik meestal de pook onder het stuur op S staan tenzij ik langzamer wil rijden. (deze heeft ook alleen effect op de 1ste, 2de en 3rde versnellingen. net zoals in de schildpad stand waarin je niet eens de hogere versnellingen kan gebruiken.
Fast Eddy
@kleinerodetrekker

Handel naast het dashbord naar voren en de keuzepook voor het aftakas toerental op 0.
Weg rijden kan het beste in de 2e of 3e versnelling doen met lading. Lege trekker wil in de 25 ook wel. Bij veel manoeuvreer werk deed ik de versnellingspook op het dashbord in de L. Dan gaat het ietsje rustiger.
+1
Super bedankt Fast Eddy en Quintto voor jullie reacties. Daar kan ik echt wel iets mee.
Volgend project wordt de bakolie en hydrauliek olie vervangen. Maar daar gaat nogal een bedrag aan olie in zeg! Krijg het er nu al warm van. Advies ingewonnen, maar 15w40 multiolie lijkt de beste oplossing te zijn. De Fendt monteur vertelde me dat die 15w40 multi eigenlijk overal in kan.
Fast Eddy
@kleinerodetrekker

Kijk uit dat je niet te dunne olie gebruikt. De versnellingsbak van een 300 zitten naaldlagers in. Kijk maar even op kroonolie.nl wat voor olie er in hoort.
LuftDeutz
@Quintto en @Fast Eddy

Goedenavond,

Pas een Fendt 305LS 40 KM uit 1990 gekocht.

Nu heb ik hier een paar vraagjes over:

Het gloeien werkt alleen via de sleutel in startstand zonder de kopelling in te trappen. Werkt dit ook op een andere manier ? zoals koudstart?

De LMS schakeling weet ik hoe die werkt M = naar boven L= naar onder S= vanuit neutraal en dan de Rode knop indrukken en naar beneden en dan moet de knop rood branden.

Nu heb ik een vraagje: Als hij in de vrij staat, en je doet de pook naar voor. Staat deze dan in zn 2 of in de 25?

Hoe doen jullie het met opschakelen ? vanuit welke versnelling en hoe zetten jullie de LMS?

Ik hoor het graag!

Mvg,

Jordy
+1
Fendt_103Luuk
@LuftDeutz LMS standaard in de S rode knopje indrukken en dan de hendel naar je toe trekken. Met opschakelen zonder iets er achter of in de hef versnelling 3-30-40 met lading 2-3-25-30-40. Als hij in zijn vrij staat zou hij in versnelling 2 moeten gaan. Dit is altijd zo als je in de lage giering (slak rijdt) in de hoge giering (haas) moet je nadat je de weg versnelling hebt gebruikt vaak even de pook naar links tikken vanuit de vrij. Komt die vanuit het weg gedeelte van de versnellingsbak naar de werkversnellingen.
Gloeien heb ik geen ervaring mee met een nieuwere. Heb zelf een oudere 304LS (1983) en die kun je gewoon op de sleutel en koppeling gloeien. Maar dit is in principe eigenlijk nooit nodig. Met -5 start hij met 1 slag.
+1
Derkmax
Dag Jordy,
Jouw trekker heeft een soort dubbele vrijstand. Als je de pook helemaal naar links drukt en weer loslaat, daarna naar voren drukt, heb je hem in 2. Druk je de pook in helemaal naar rechts, heb je hem in de hoge vrijstand.Als je hem nu naar voren drukt, staat hij in 25. Beetje lastig ontworpen, kan het niet mooier. (makkelijker) maken.
Derkmax
@Derkmax met behoorlijke vracht schakelde ik altijd als volgt :
2m, 3 l, 3s 25,30,40.
Zonder vracht bijvoorbeeld 3l, 25, 40.
LuftDeutz
@Derkmax

Ah oke dat verklaart het al. Ik dacht al, als ik van de 40 terugschakelde dacht ik al wat gaat hij hard…

Maar dan stond hij in de 25 ipv de 3.
Fendt_103Luuk
@LuftDeutz dat had ik ooit ook al eens na het balen rijden. Ging gelukkig net goed maar scheelde bijna de hoek van de schuur.
LuftDeutz
@Fendt_103Luuk

Ja ik had het vandaag met afdraaien, ging toch sneller dan ik dacht en ik dacht hier klopt iets niet😂
Fast Eddy
@LuftDeutz

Van de 40 naar de 3 zou ik niet eens proberen. Op de straat kan je met de 3 wegversnellingen alles wel doen. behalve als je met een volle zware last op moet trekken zou ik in de 2 of 3 beginnen.
LuftDeutz
@Fast Eddy

Ook niet als afremt voor een kruising zodat je bijna stil staat? Dus jij begint dan onbeladen gewoon bij de 25?
Fast Eddy
@LuftDeutz

Dat ligt een beetje aan de situatie. Bij een losse trekker met een lichte machine in de hef deed ik dat wel vaak. Er zit niet voor niets een vloeistofkoppeling op. Remt jou trekker ook op alle 4 de wielen? Als de 4 wielbereming in goede staat is. Kan je het zat aan met de remmen van de trekker. Afremmen op de motor door hem in een lage versnelling te drukken vind de versnellingsbak ook niet fijn.
Je gaat ook niet met een auto van de 5e versnelling in eens terug naar zijn 2 of 3?
+1
LuftDeutz
@Fast Eddy

Ja deze remt op 4 wielen. En heeft idd een vloeistofkoppeling.
Fast Eddy
@LuftDeutz

Dat zal. Maar remt hij daadwerkelijk ook op alle 4? De 305 die ik had remde alleen achter maar. Het remsysteem voor zat lucht in of was afgesloten. Dus hij remde alleen achter maar.
LuftDeutz
@Fast Eddy

Volgens mij remt hij ook gewoon op de voorwielen
(zo voelt het in ieder geval )bij mij is hij niet afgesloten leidingen lopen er gewoon.

Hoe kom je hier eigenlijk achter dan of hij op 4 wielen wel echt remt?. Achter zijn de remmen vervangen dus daar remt hij sowieso.

Dat terug schakelen bedoel ik vooral voor bijv. Een hoge drempel, anders vind de vooras dat ook niet leuk. Ook al heeft hij wel vooras veering.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Dat terug schakelen bedoel ik vooral voor bijv. Een hoge drempel, anders vind de vooras dat ook niet leuk. Ook al heeft hij wel vooras veering

In de versnelling waar je rijdt. Gas los iets bij remmen tot de gewenste snelheid en gas er weer op.
Vloeistof koppeling pakt dat prima op met alleen de ttekker.
Met 4 a 5 ton er achter schakel ik ook wel eens terug.
+2
Fast Eddy
@LuftDeutz

Met deze trekkers moet je met beleid schakelen. Net wat @Fendt926Driver zegt gewoon afremmen en weer optrekken is het beste. Ik weet natuurlijk niet wat voor springbulten er bij jou in de buurt liggen. Maar over het algemeen is gas los en remmen het meest voorkomend. Met een zware last zal je hooguit terug moeten naar de 25.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 306 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0