Illustratie van:

Fendt 103 LS - hydroliekolie bijvullen

Hallo,

Ik heb een vraag over waar je bij een Fendt 103ls hydroliek-olie moet bijvullen.
En ook de olie voor de hef of zit dit op dezelfde plek?
Lijkt mij niet maar ik weet het niet.

Alvast bedankt
MVG, Edwin Schoonhoven.

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Edwin283: Zit er bij deze Fendt103 LS misschien ook een olietank aan de rechterkant van de motor, onder de motorkap?
edwin 283
@Wimsumar

Nee volgens mij niet, dit is mij tenminste nog nooit opgevallen.
basia


Dus hheft een tankje zoals Wimsumar zegt !@edwin 283

Moet je eens goed kijken op de Fendt bij je profielfotos zie ik duidelijk de olieleidigen; bovenop het tankje zit een stop ( ook ontluchting en peilstok ) hie kun je de olie bijvullen !
En deze olie is voor hef en hydrouliek .
Favorit614
Deze foto dus :

Hydro tank zie je daar wel zitten
Fast Eddy
En als je geen tankje hebt zit het tussen de motor en versnellingsbak.
herman744
Hoi,

Bij mijn luchtgekoelde Fendt 102s moet je de olie voor de hef bijvullen ongeveer 10 cm boven het glazen kijkoog in de buurt van het koppelingspedaal net voor de grote ronde schijf. Het is een grote schroef. Bij de 102s moet er 15,7 liter in. Het is tevens de olie voor de hydraulic. Als je alleen de hef gebruikt is 10 liter ook voldoende.

Herman744
basia
@herman744

Ja ;kan kloppen Herman ; trouwens lucht of watergekoeld maakt niet uit ; ik meende vanaf bouwjaar 1974 is dit verandert ; dus vanaf 1974 zit het reservoir onder de motorkap als een tankje rechts naast de motor .

Bij de oudere typen zit het reservoir in de tussenbak ; de vulplug is maat 22 ; en herman weet je dat achter die ronde plaat die met 6 bouten vastzit een oliefilter zit dat je schoon kunt maken ?
Misschien na zoveel jaren een keer eruit halen en reinigen .
edwin 283
@basia

Is dit op deze plek?
Bij de pijlstok bedoel ik dan 😉
Wimsumar
Beste Edwin 283: Het tankje boven de startmotor is het hydrauliekolietankje.
edwin 283
@Wimsumar

Tankje?
Zo te zien is het een beste tank, tenminste als ik de goede voor me heb, ik denk dat ik nu een andere voor ogen heb.
Wimsumar
Beste Edwin 283: Die ''beste tank'' is de dieseltank. Het tankje er voor, dat is het hydrauliekolietankje.
edwin 283
@Wimsumar

De linkse tank is de dieseltank, dat weet ik, maar ik bedoel de rechtse tank die tegen de dieseltank aanzit.
Wimsumar
Beste Edwin 283: Juist, dat is het hydrauliekolietankje.
Er zit een schroefdop op ( ik dacht sleutelmaat 19) met hieraan de peilstok, dit is tevens de vulopening.
edwin 283
@Wimsumar

Oke bedankt dan ben ik hier ook weer uit 😉
basia
Bedankt Wim dat je het even hebt overgenomen ; ik was er effe niet ; en Edwin het moet nu wel duidelijk zijn denk ik cq wij ; het is idd een knap tankje ; normaal is 10 liter genoeg ; maar bij extra cilinders ( bv kipper ) kan je max tot ong 20 liter vullen meende ik .
O ja de retourolie komt terug bovenin het tankje (deksel zit met 4 boutjes vast ) door een filter ; niet verkeerd een keer controleren op vervuiling .!.
edwin 283
@basia

Oke ik zal deze binnenkort eens controlereno vervuiling, tegelijk even met het luchtfilter en het brandstoffilter.
Maar zit hier dan ook een goeie sterke hydroliekpomp op?
Hoeveel liter pomt deze ongveer per minuut?
Want ik heb ze weleens gezien met een kleineren tank voor de olie.
basia
@edwin 283

Hoi edwin ; volgens mijn gegevens is de pompopbrengst 30,45 l pm en met hydr-besturing ( zoals die van jullie ; als ik het zo zie ) 34,80 l/minuut ; maar dit kan iets afwijken ; niet altijd werden dezelfde pompen gemonteerd ;denk ik ; hangt soms af van productie jaar en serie .
herman744
Hallo Basia,

Mijn 102s is van 1974. Het filter achter het ronde deksel heb ik een maand of twee geleden schoongemaakt, gelijktijdig met het vervangen van de dichtingsring van de hefcylinder. Alle hefolie zat in de versnellingsbak door die defecte ring.
Ik ging ervan uit dat er door de koelventilator bij de luchtgekoelde motor geen plaats was voor een olietankje onder de kap.

Groet,
Herman744
edwin 283
@basia

Deze is van 1980 bijna de laatsten van deze serie die ze ervan hebben gebouwd volgens mij.
edwin 283
@Wimsumar

Misschien weet @Basia het ook wel, maar waar is dit gele vaatje op de foto voor?
marco955
@edwin 283 dat is het tankje voor de ruitensproeier vloeistof
Wimsumar
Beste Edwin 283: Het pompje voor de ruitensproeier zit "onder de startknop".
edwin 283
@Wimsumar

Dat is me al eens verteld, maar hoe gaat dit nou precies in zn werking?
Wimsumar
Beste Edwin 283: Het gele busje doe je vol water. Met het rubber (voet)pompje zuigt het water op en bij indrukken perst het water via een slangetje (zit een klepje in) naar de sproeier.
P.S.: De kans is groot dat het verstopt zit en eerst zorgvuldig doorgespoeld moet worden. ( Het gaatje in de sproeier met een speld doorprikken).
edwin 283
@Wimsumar

Moet er bij het water geen ruitenwisservloeistof bij doen?
Wimsumar
Beste Edwin 283: Als het pompje werkt (proberen met alleen water) kan/mag er inderdaad ruitensproeiervloeistof in gedaan. Dit reinigt/ontvet de ruit beter dan alleen water en het bevriest niet.
edwin 283
@Wimsumar

Oke maar er komt toch allemaal viezigheid in het vaatje met vloeistof ?
Wimsumar
Beste Edwin 283: Als je er zorgvuldig mee om gaat, door er schone vloestof in te doen en de dop goed af te sluiten kan het prima werken.
edwin 283
@Wimsumar

Maar op dit vaatje zit geen dop en op de ander 100 series die ik heb gezien ook niet.
Dus dan komt er toch troep bij in?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 103 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
30