Fendt 308 LSA - zelfde motor inhoud als van een 309

Weet iemand of je een turbo van een 309 ook op een 308 zou kunnen zetten
Jerrykerkenveld

Reacties

Fast Eddy
Even een turbo omzetten is niet niks.
Je moet de brandstofpomp ook aanpassen en er moet een olieleiding naar de turbo.
keeko
Heeft de 308 al een turbo?
boer
Ik wou net vragen je hebt ook 308's met windmolen maa al heeft die van ze eigen geen windmole dan zou ik het niet doen hoop werk om te doen!
Wimsumar
Beste Keeko: In de "LS"-serie heeft de Fendt 308 in de laatste bouwjaren een turbo.
Zie:
werktuigen.nl/productinformatie/models/…

De 309 LS heeft altijd een turbo gehad ( was eigenlijk 'gewoon' de 308 + turbo). Motorisch is de inhoud gelijk van de 308LS en de 309LS.

werktuigen.nl/productinformatie/models/…
Jerrykerkenveld
Nou een hoop werk maak me niet uit en de rest zal ook wel goed komen denk ik nu alleen nog maar ff 1 op zoeken dan nee heef geen turbo nog maar spruitstuk zit aansluitpunt al op dus en ik dacht al zo iets want hier in de buurt loopt 309 ls met turbo
Mengeledriver
Mist die 308 dan niet z'n zuigerkoeling???
Lijkt met niet slim.
En koeling opbouwen bij die 308 is niet zo heel eenvoudig...
Als het om meer vermogen gaat dan kun je beter een slinger(tje) aan de pomp geven, heel schoon zijn die oude trekkers toch niet. Da's de eenvoudigste methode om aan meer vermogen te komen.
Of wil je het om een andere reden doen?
Jerrykerkenveld
Met een slinger aan de pomp gaat i zoepen en krijg je bulte toeren of het nou pks scheelt week niet gaat denk meer om idee as i rookt heeft i pks denken de meestn zal is rond vragen hoe dat nou precies zit dacht zelf dat zelfde motors waren alleen 309 een turbo had
steyrdriver
Als je slinger aan de pomp geeft dan krijgt die meer pk's meer toeren dacht ik niet.
stannetje96
Jerry als je een slag aan de brandstof pomp geeft krijg je niet meer toeren hoor....
als je dat doet dan krijgt de trekker meer brandstof waardoor ie meer vermogen geeft, en dus ook meer rook, zodat ie makkelijker met de kieper van z'n plek af komt bijvoorbeeld.

en een fiat van 100 pk kan met een slag(en) wel 40 pk extra krijgen. dat scheelt tog aardig

weet niet waarvooor jij meer vermogen wil?
stannetje96
.
Meneer Kool
@Jerrykerkenveld

Een slingertje aan de pomp levert niet meer toeren op hoor 😉 (Dan moet je de aanslag van het handgasverzetten.. wat ook gaaf is) en met het extra brandstof verbruik valt het ook wel mee.. zolang je alles met mate doet.. 5 a 10% vermogen extra bijvoorbeeld (voor sommige wat oudere tractoren heeft een slingertje aan de pomp juist goede gevolgen voor het brandstofverbruik)
307beul
Als 't een LS(A) uit de serie '90 - '98 is dan is het enige echte verschil tussen een 308 en een 309 de afstelling van't blok. De serie vanaf '93 scheelt 4 pk en 1(!) Nm.
De andere Farmer 300-serie (1993 tot 2000) heeft een iets andere versnellingsbak en een heel iets ander blok. Hier is het vermogensverschil tussen een 308 en een 309 9 pk, het verschil in koppel nog iets meer.
Tussen deze verschillende series onderdelen uitwisselen kan een ander verhaal zijn; zijn 't allebei LS'jes?
appie1967
@Jerrykerkenvelddie aansluiting aan het spruitstuk is niet van een turbo maar van een onderuitlaat
je mist zoals eerderverteld de zuigerbodemkoeling
de zuiger is ook niet het zelfde de bovenste zuigerveer van een 309 dus turbomotor ligt in een stalen zitting in plaats van in het aluminium van de zuiger
en het allerbelangrijkst je mist de olie af en aanvoer aansluitingen
ik zou hem wat brandstof bij geven je kunt bij een beetje extra al een enorm verschil merken
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 308 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!