International 323 - waar extra op letten bij aankoop ?

Beste 323 bezitters,

Graag jullie tips bij de aankoop van een 323.
Is nog van 1e eigenaar, wel lang stil gestaan. Heffing gaat naar beneden als je de hendel omhoog doet. Is het een gewild type ?

Alvast bedankt voor jullie tips !

groet Looman
looman

Reacties

weurding
Nee niet erg gewild, de 423 en 353 zijn beter, is de oude motor nog uit de d serie geloof ik
Fokke
Ja dat is dezelfde 3 cilinder als in een D-324 / D-326, of ze daardoor minder gewild zijn weet ik niet.
Mocht er trouwens iets goed mis zijn met de hef. Volgens mij zit daar een regelhydrauliek hefdeksel op en daar heb je met een beetje geluk voor vanaf 50 euro ook een andere voor.

Is het voor de hobby of handel ? Anders wel een mooie trekkertjes hoor 😄
AW217
Onze 323 is nogal fel. Volgens meerdere nodigt het trekkertje uit tot scheuren. Knoop je er een 4 rotor schudder achter (5.20 m) moet ie flink werken. Viel me beetje tegen, de 433 doet datzelfde met het grootste gemak. Verder leuk hobby trekkertje.
Marcus
Klopt wat Fokke zegt qua motor. Is nog met lijn(diesel)pomp, en moet echt ruim voorgegloeid worden. Goed op te knappen, meeste onderdelen zijn goed voorhanden. Maar ik zie dat hier geen breedte lichten/richtingaanwijzers opzitten, dus je mag er zo de weg niet mee op. Helaas zijn de (originele) metalen behuizingen en de lenzen hiervoor uiterst slecht (zeldzaam) verkrijgbaar. Uiteraard moet je zelf een overweging maken voor een trekker, ook qua aanschafprijs, maar goed zoeken kan je best mooie exemplaren opleveren.
looman
@AW217

bij de technische specificaties staat dat de 323 een agriomatic 8+2 heeft. Zit er dan een hendel op waarmee je zonder koppelen van hoog naar laag en achteruit kunt ?
IH-Kees
@looman

niet achteruit, dat is agriomatic S.
dus alleen hoog laag. 4 vooruit, 1 achteruit, dus 8/2
looman
Hoe schakel je btw de aftakas is bij dit type ?

@IH-Kees

heb jij toevallig handboeken hiervan, volgens mij ligt de site van ihcparts eruit.
IH-Kees
Alleen Werkstatthandbuch Getriebe.
IHC-power
323 zijn leuke trekkers, idd de motor van een D-326 (een beetje aangepast). Zijn nog zat onderdelen van te vinden. Het gloeien is een beetje een nadeel, maar heeft ook weer zijn charme...
AW217
De mijne wil zonder te koppelen uit neutraal naar laag. Probeer ik dat bij de hoog dan kraakt het en pak je de koppeling er toch bij, maar het hoort volgens het boekje toch te kunnen?
Aftakas is voetkoppeling intrappen en schakelhandel in werkstand en dan voetkoppeling op laten komen.
agrarisch.marktplaza.nl/trekkers/…
Rega
Ook ff kijken naar de spatbord steunen aan de binnenkant van je achterwielen, willen nog wel es losscheuren/roesten van je achteras.
looman
@Rega die zijn inderdaad slecht en al vaker gelast
Rega
@looman

Aftakas inschakelen gaat gewoon via klein hendeltje links naast je stoel omhoog trekken.
looman
@IH-Kees

inmiddels werkt de site weer en heb ik het getriebeboek bekeken, bedankt nog daarvoor. Dat agriomatic verhaal is me nogal een dingetje: oliepomp, filter, lamellenkoppeling en een codetabel erbij voor de div varianten die gemaakt zijn.
looman
@AW217

hoe is het starten bij -10 ? Goed te doen met gloeien of tamelijk kansloos ? Zit er niet ergens iets op van een verhoogde inspuiting bij starten ?
Corne S
Agromatic = doordraaiende aftakas. Met de voetkoppeling kun je de aftakas vrij trappen, maar dan sta je ook stil. Met het hendel kun je de wielen koppelen en ontkoppelen in de lage gearing. Het lage / hoge gearing hendel heeft een tussen stand. Als je hem naar beneden doet, koppel je hem kraakloos als de versnellingspook in de versnelling staat. Vanuit tussenstand naar hoge gearing (versnellingspook in versnelling) kraken als een gek en het lukt niet. De meeste 353 en 423's hebben dit ook. Tenzij er een hendel naast het dashbord zit, is het de handkoppeling voor de aftakas.

Kortom gemaakt voor aftakaswerk met lage snelheden, bijvoorbeeld de pers. Met de kop is het toch makkelijk dat je zo kunt stoppen, zonder dat de machine gelijk stilstaat.
AW217
@loomanHa ha, we hebben 'm net een maand en het is nog niet erg onder nul geweest.......

@Corne S, je verhaal maakt veel duidelijk. Ik had echter gelezen ergens dat je ook zonder koppelen naar hoog kon, maar dat dit bij onze niet lukt is dus geen defect, maar hoort gewoon zo.
AW217

Dit is onze. Ik vind het wel lastig dat een 323 op Tractorfan onder mc cormick staat en onder international. Wat is er anders aan deze trekkers buiten het naamplaatje op de motorkap? Ik zou het niet weten
looman
@AW217

je hebt pb...
AW217
@looman

Jij ook
looman
@AW217

zie foto van de aanwinst in m'n profiel
AW217
Heb 'm gezien, ziet er goed uit!!
aj0979
Wat zou de top snelheid van een 323 kunnen zijn ? is dat 16 km ?
Patrick 2020
@aj0979 Lijkt me wel sneller dan 16 km/h. Ik denk eerder zo'n 25 km/h
aj0979
Ik heb er nu een die gaat niet harder dan 16 ,zit ook geen hoog/laag handle op.
Zit afgedopt .
Best langzaam als je 5 km verderop moet zijn 😉
Is dit normaal of heb ik een miskoop ?
SJB533
@aj0979
Heb je m wel in z'n 4? 20 was de standaard, dacht ik. Wellicht heb je een met het wandlergetriebe? dan heb je ipv een 8+2 een 16+4 transmissie met 25% reductie. Waar dat knopje zit weet ik niet, maar volgens mij ergens bij het dashboard.
Wimsumar
Beste AJ0979:

Quote Reactie van @aj0979:
geen hoog/laag handle

In onderstaande link de gebruikershandleiding van de I.H.-323 met vanaf pdf-pagina 9 de snelheidstabellen en versnellingsbakvarianten.
Een "maximum" snelheid van 16 km/uur (hoe heb je dat gemeten?) is mogelijk maar dan zou met het Amplimatic-hendeltje onder het stuur (nr 5 op de "dashboardfoto'' figuur 6) nog opgeschakeld kunnen worden naar "hoog".

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
SjoerdHylke
@aj0979 Mijn neefje heeft ook een 323, maar deze loopt rond de 30-31 op 14.9r28 banden
looman
@aj0979 die van mij loopt ruim 25 op 12.4r28. Enkele foto's van je trekker, versnellingspoken en dop zouden ons helpen !
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 323 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!