Illustratie van:

Valmet 2005 - Motor temperatuur te hoog

Beste leden,

Ik heb het volgende probleem met mijn valmet 2005.
De temperatuur meter staat als ik met een koude motor rustig wegrijd met 10 min in de gele zone.
Ik heb toen met een infrarood meter de motortemp gemeten dit was na 20 min de temperatuur was volgens de meter 78 graden.
Als ik tijdens een draaien de motor het contact uitzet dan staat de meter een minuutje in de groene zone en gaat dan uit, als ik dan het contact aanzet dan staat de meter in het groene en klimt dan langzaam omhoog naar de gele zone.
2 weken geleden tijdens het woelen op het landt sloeg de meter helemaal in door in de rode zone, en ging dan soms weer terug naar groene, heb toen hij in de rode zone stond de temp gemeten en die was 84 graden max.
Ook als je naast de trekker staat blaast hij gewoon koele lucht bij de koelvin.
Waterpomp, thermostaat tempsensor zijn vervangen de radiateur is ook vrij nieuw.
De toerenteller danst ook bij stationair toerental.
Weten jullie wat dit zou kunnen zijn?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
edewaele
Heb je al gekeken naar de bedrading onder het dashboard of deze niet is geoxideerd is Contoleer ook op losse draden .Kontakt aanzetten en onder het dashboard wat aan de draden bewegen en kijken of alle signaal gevers goed blijven branden Contoleer ook de temperatuur sensor en dat de stekker goed vast zit (zie ook of de zekeringen niet gecorodeerd zijn )
e de waele
volvo430
@edewaele Dankje dat heb ik idd al gedaan!
Ik zal volgende week maar eens weerstand gaan meten
+1
valmet6400power
Gelukkig heb je gemeten dat het water niet daadwerkelijk te heet wordt, dan kun je er in ieder geval mee doorwerken. Het lijkt dan inderdaad een elektrisch probleem te zijn aangezien jij de mechanische onderdelen al vervangen hebt. Dan zit het probleem in het draad tussen het dashboard en de temperatuurvoeler voorin 😃

Overigens beweegt de toerenteller bij onze Case uit 1985 ook als je stationair draait, onze Valmet heeft dat dan weer niet. Die komt uit 1992.
volvo430
@valmet6400power ik heb met de infrarood meter op veel verschillende plekken van de motor een meting gedaan, hoogst gemeten was op de achterste cillinder 83 graden.
Op het thermostaat huis was hij ietsje heter maar ook niet veel.
Ik heb trouwens gemeten tijdens zwaar werk
valmet6400power
@volvo430
Lijken mij prima waardes. Ben inderdaad benieuwd wat de weerstandmeting naar boven brengt 😄
+1
volvo430
@valmet6400power ik ook zal een update plaatsen in dit topic!
edewaele
Ok hou de temp goed in de gaten tijdens het werk Ik ben benieuwd naar de weerstandsmeting
dat de temp aan de achterste cilinder wat hoger is dat is normaal
e de waele
volvo430
@edewaele ik ook, ik zal deze week indien tijd de weerstand meten en houdt je dan op de hoogte via dit topic
+1
ValtraStisch
Controleer of het dashboard goede massa heeft.
Desnoods naar minpool van accu meten,of een kabeltje trekken.
volvo430
@ValtraStisch dankje ik zal dat ook meenemen tijdens het meten!
+1
VBM 814
Idd waarschijnlijk een massa probleem. Kijk ook de stekkers onder de cabine eventueel na. Radiateur is er idd nieuw opgekomen. Is wel met ruimere honinggraad als origineel ivm dichtslippen, qua koeling maakt dit niks uit
volvo430
@VBM 814 Gaf hij bij jullie ook deze temp aan? Heb van de week de gemeten en er zat op sommige kabels een behoorlijk hoge weerstand
+1
VBM 814
@volvo430 klopt dat is de waarde die hij altijd al aangaf. Bleef hij ook stabiel in. Bij zwaar werk enkel een heel klein beetje hoger maar dat doen volvo's over het algemeen. Het zijn vrij koude motoren de meesten tractoren zitten rond de 90 graden volvo er vaak iets onder, maar hij ging bij ons nooit in het rode.
volvo430
@VBM 814 dankje, dan is het toch een massa probleem of een fout bij de montage van de door mij nieuwe geplaatste waterpomp.
+1
roscho
@volvo430 Kijk eens of de draad naar de sensor ergens is doorgesleten en massa maakt. Ik weet niet hoe het bij Volvo zit, maar meestal krijgt de meter stroom en deze maakt dan meer of minder massa via de sensor. Er zou ook nog iets kunnen mankeren aan de stekkerverbinding op de sensor of aan het contact van de sensor op de motor. En verder aan de massa op de motor, maar dat zal wel goed zijn, anders zou de trekker niet starten.
+1
volvo430
@roscho de sensor maakt idd mass aan de motor, er lijkt ook ergens bekabeling beschadig te zijn.
Vandaag de 2e goed werkende sensor die ik heb aangesloten op de trekker, water gekookt en de sensor in de water koker gedaan.
Daarna de warme sensor op een blank stuk chasis gedaan.
De meter gaf toen netjes groen aan water was ongeveer nog 73 graden.
Terwijl de sensor nog op het chasis zat ben ik aan de kabels gaan buigen en rommelen, de meter sloeg toen een paar keer heen en weer en een keer op koud.
volvo430
@roscho de sensor bij de 2005 heeft trouwens 3 draden
@volvo430 Did you find out what the problem was? I have a Valmet 2005 with a similar problem. Greetings from Denmark!
+1
volvo430
@per-sand-lauridsen yes it is the clock self.
I buy an other one in sweden
@volvo430 Ok, thank you for your reply!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valmet 2005 en hebben de trefwoorden massa , radiateur en koeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!