Illustratie van:

International 724 - Rijd niet, agriomatic of versnellingsbak probleem?

Beste leden,

Ik heb al tijdje een International 724 met agriomatic die ik niet-werkend gekocht heb (stond 10-tal jaar stil). De motor heb ik draaiend gekregen maar rijden wil hij niet. Ik heb al veel gezocht en nagekeken maar zonder succes en bij deze wou ik even jullie mening weten van oorzaak.

Ik kan de groepen wel schakelen maar de kleine versnellingen zijn moeilijk te schakelen. Hoe meer ik de trekker start hoe vlotter dit begint te gaan(?). Maar in zijn 4de krijg ik hem absoluut niet in geen enkele groep - lijkt te erin te gaan maar dan krijg ik bij de laatste duw gekraak/geschroef.

Wanneer ik hem in zijn hoge groep zet en in bv. 2de versnelling zet/duw voel ik de trekker heel even vooruit trekken, dus dat is op zich goed denk ik (versnellingsbak werkt). Maar wanneer ik de agriomatic hendel vooruit/achteruit zet gebeurt er niets. Enkel wanneer ik heel veel gas geef komt hij enkele centimeters vooruit. Bij de veld- of achteruit groep gebeurt er niets (of bijna niet merkbaar). De aftakas kan ik ook inschakelen met koppelingspedaal (met licht kraakje) en uitschakelen maar hier zit wel enige vertraging op...?

Op dit moment denk ik aan te weinig druk in de agriomatic en ligt dit misschien aan de pomp. Maar aangezien deze pomp volgens ik begrijp ook de hefinrichting bedient (en deze werkt - niet getest met gewicht) lijkt mij dit ook weinig waarschijnlijk? Volgende zaken heb ik ook gedaan of geprobeerd:

- Smoorschroef agriomatic links van de versnellingsbak bijregelen (en filtertje nagekeken) - geen verschil
- nagekeken of genoeg olie in de bak is (klein beetje bijgevuld met Universele transmissie olie)
- hydrauliekfilter links van de zetel vervangen
- Aanzuigfilter nagekeken (is vrij van vuil)
- op de trekker zit ook nog een voorfilter aan de pomp maar deze heb ik nog niet open gekregen (zie foto). Maar zie hoger, aangezien de hefinrichting werkt veronderstel ik dat er door die filter wel (genoeg) olie komt?

Wat is jullie mening of idee wat er mis kan zijn en waar ik kan naar kijken nog? Dit weekend ga ik proberen de oliedruk te meten via de nippel rechts van de versnellingsbak, maar als zoals ik dacht er te weinig of geen druk is waar kan de oorzaak zitten?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+3
valmet6400power
Ik heb geen verstand van dit model maar complimenten voor het uitgebreide topic, het probleem duidelijk omschreven en ook dingen die je geprobeerd hebt erbij gezet.

Klasse!
+1
Klein Rot
@davy-polspoel
De agriomatic heeft een eigen oliepomp die in de versnellingsbak zit, in de aanzuigleiding zit een stukje rubber slang kan zijn dat deze slang kapot is door ouderdom, of dat de pomp de olie heeft laten lopen en deze niet meer aangezogen krijgt. de hef inrichting heeft een eigen pomp rechts van de motor die op de foto staat.
SJB533
Quote:
Universele transmissie olie)

Welke soort? Hoort HyTran in, zou me niet verbazen, dat een of andere beunhaas jarenlang verkeerde olie gebruikt heeft. Super transmissie, maar zwak op dat punt, heb ik al eens gehoord. Voordeel van de Agriomatic S is, dat je dat pakket eruit halen kan. Dan hou je de gewone standaardtransmissie (8+4) over
Klein Rot
@SJB533
Dat zal niet zomaar gaan er ontbreken een aantal verbindingen tussen versnellingsbak en groepen verstelling als je het agriomatic deel weghaalt
davy-polspoel
@SJB533 tractan 8 van BP nl. API GL4
+2
davy-polspoel
Update: probleem gevonden - zie foto. Na nog een zijpaneel van het transmissieblok weg te nemen tot mijn verbazing een stuk koperen leiding gevonden op de bodem van het chassis. Blijkbaar de drukleiding van de pomp dat naar de oliedrukschakelaar (en ventielblok) loopt die afgebroken is.. 🙄

Hoe dat ooit gebeurd is vraag ik mij nu wel af.. maar we weten weer wat doen de komende dagen. Alles open gooien om dit te kunnen repareren..

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

wolseley
Ik zou wel de hele bak met olie verversen en vervangen met originele case ih hytran olie. Dat moet in deze bak én daar mag geen universele olie in.
davy-polspoel
@wolseley dat heb ik nog nooit gehoord hoor. Dat is meer merchandising voor de winkel van Case/IH en om de kassa te laten rinkelen. Versta mij niet verkeerd, Hytran is prima olie maar aangeraden door IH en niets meer. Er zijn genoeg alternatieve olie merken die ook zeer prima werken EN voor de helft van de prijs.
wolseley
@davy-polspoel zelf weten. Je bent niet de eerste die ze door verkeerde olie kapot draait
+1
marco955
@davy-polspoel ik heb een MAXXUM maar met hytran in de bak merk ik duidelijk verschil. Trekker schakeld stukken beter met hytran
wotan2
@wolseley gewoon op letten dat de olie de hytran specificaties heeft, dat is wel belangrijk. Maar dat Case de enige leverancier is van olie met hytran specificaties is een fabeltje.
deerejohn
Er mag in elk geval geen transmissie in ,, te dik

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 724 en hebben de trefwoorden versnellingsbak , oliepomp , agriomatic en versnellingen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0