Ford 7810 - Hef gaat niet naar beneden- Bonken in vooras

Beste Mensen,

Vanuit het niets ondervind ik problemen vandaag met mijn Ford 7810 tijdens het balen halen.

Eerste keer een lichte slip tijdens het schakelen met de duo power en daarna niet meer reageren op het duo power Schakelen.
Trekker uit gezet en het duo power schakelen deed het weer en later ook geen problemen mee onder vonden.
Na een tijdje begon de aandrijflijn te bonken net alsof ik de vierwielaandrijving uit zet op de straat. Trekker weer uitgezet en het was over. Na een tijdje begon de aandrijflijn Weer te bonken en als ik de trekker weer uitzet is het weer een tijdje voorbij. Later op de dag minder last van gehad.

De hef reageert ook helemaal niet meer maar de voorlader werkt wel, wellicht ietsje trager.
De hendel van de hef kan ik door het hele bereik heen en weer schuiven maar ik voel weerstand.
Nu hangt er dus 1400 kg in de hef en de hef gaat niet naar beneden. Normaal gesproken als ik de trekker uit zet kan ik de hef nog naar beneden doen.

Wie herkent deze symptomen en weet een oorzaak?

Bij voorbaat dank.

Deel dit topic

Fendt280S

Reacties

Fendt280S
Foto

(klik om te vergroten)

Ford 7810 en Fendt 280S hooi balen laden.
contitour
Ken het probleem van het niet zakken van de hef bij mijn 8210. Bij mij was het destijds het prioriteitsventiel wat op de bak geschroefd zit. Kan je bijkomen via de kabine. Kan je er van bovenaf precies bij om hem eruit te halen. Op de werkbank demonteren en schoonmaken. Goed opletten naar wat er uit komt. Er zitten veren in. De schuiven kan je eventueel even polijsten als er een braampje op zit. Na wat oefening is het een uurtje werk.
Als dat het niet is denk dan eens aan het lagedruk oliecircuit wat al deze zaken aanstuurt.
Hopelijk heb je wat aan deze info.

Groet Bouke
Fendt280S
@contitour
Bedankt voor je antwoord.
+1
contitour
Laat ff weten of het dat wat of iets anders.

Groet Bouke
dennisbouter
Dat bonken was dat ook na gebruik van de dualpower? Hele stomme vraag zit je hendel van je hef of evt je trekweerstand onder de cabine nog vast aan de hevel? Als je achter de trekker staat en je duwt met een stok tegen de hendel kun je zien welke er beweegt, vind het toch raar dat de voorlader werkt en de hef niet en je transmisie lampje brand die wel eens bij gebruik dual power?
Fendt280S
@dennisbouter
Nee het bonken is niet bij het gebruik van de Dual power, misschien wel na het stevig intrappen van de remmen. Er branden verder geen waarschuwingslampjes. Ik zal binnenkort controleren of alles nog goed vast zit. Zelf heb ik het vermoeden dat de hydrauliek pomp in de Achterbrug het begeven heeft maar dat is nog niet op feiten gebaseerd. Het vreemde is dat als de motor uit geschakeld is geweest het weer een tijd goed gaat qua bonken. De hef blijft niet werken.
Mvg
dennisbouter
@Fendt280S zakt de hef wel als de trekker een paar dagen uit staat en stijgt hij als je de trekker start?
Fendt280S
@dennisbouter
Dat weet ik nog niet. De problemen ontstonden gisteren. Vanmiddag ga ik er naar kijken.
+2
nhmonteur
Bij de pomp in de achterbrug zit een vierkant stopje van plastic. Deze zit vlak bij het filter. Draai deze er eens uit. Hier zit een zeefje aan. Als dit zeefje helemaal vies/verstopt is kan je ook rare storingen krijgen in je 4wd en dual power circuit.
Fendt280S
@nhmonteur
Kun je het filtertje er zo uit draaien zonder dat de achterbrug leeg loopt?
+1
jammermaarhelaas
Je zult het wel weten, maar is het hydrauliek-oliefilter op de hoofdpomp (rechts naast achterbrug, onder cabine, filter staat horizontaal) de laatste 600 uur nog vervangen?
Dit filter is van het hef/hydrauliek circuit.

Als je het prioriteitsventiel wilt reinigen, en je wilt er van boven bij zoals @contitour beschrijft, dan kan dat door de rubberen vloermat uit de cabine te halen, en de deksel die je dan in de vloer ziet, los te schroeven.
Fendt280S
@jammermaarhelaas
Filters plus nieuwe olie zit er net 200 uur op.
Fendt280S
@jammermaarhelaas
Hoe ziet dat prioriteits ventiel er precies uit? Een blokje of zo die boven op de achterbrug vast zit?
dennisbouter
@Fendt280S zo schreef @contitour het wel
+1
jammermaarhelaas
@Fendt280S

Voor het prioriteitsventiel hier een link naar een verkoper, zie de foto's:
asiltractor.com/en/products/…

En het gaasfilter voor het lagedruk circuit, dat filter met vierkante plastic kop, kan er zo uit gedraaid worden met de olie in de achterbrug.
Heb hem bij onze 5610 destijds er ook wel eens uit gehad, bij een servicebeurt, zat een spaantje in. Dus had zijn nut al bewezen.
Fendt280S
@jammermaarhelaas
Bedankt. Vandaag de trekker nog Ff nodig gehad. Hef ging normaal op en neer maar nog wel een paar bonken in de voor aandrijving.
Nog geen tijd gehad om verder te onderzoeken.
ReneSuperMajor
Ik zou de oliedruk van het lagedruk systeem eens even meten als ik jou was
Fendt280S
@ReneSuperMajor
Wat zou de druk moeten zijn?
ReneSuperMajor
@Fendt280S bij een 30 serie tussen de 19 en 21 bar ongeveer, zal bij een 10 serie ongeveer het zelfde zijn
Fendt280S
Ik heb het kleine filtertje van de pomp eruit gehaald. Dat was wel Ff schrikken, ik had er een lamp opgericht en kon goed zien dat er grove stukken Slijpsel mee stroomde naar buiten. Ook het filter zit vol met slijpsel.
Nu de vraag waar komt dit slijpsel vandaan en wat is de oorzaak?
Dat kleine filter hoort bij het lage druk circuit?

(klik om te vergroten)

Filter met slijpsel uit een Ford 7810
ReneSuperMajor
@Fendt280S remplaten denk ik
+2
nhmonteur
@Fendt280S misschien schrok je er van, maar ik vind dit nog wel meevallen. Het kan inderdaad zijn dat je remmen aan het slijten zijn. Maar hoe lang is het geleden dat dit filtertje eruit is geweest? Als dit lang geleden is dan is deze vervuiling vrij normaal.
Dit filtertje is inderdaad van het lage druk circuit. Als deze helemaal verstopt zit dan heb je vaak een te lage druk ok bv je aftakas/ dual power en 4wd te schakelen.
Je kan de lage druk meten onderaan de pomp waar de dunne leiding naar de 4wd loopt.
Als het mogelijk is zal ik deze zeker even nameten.

Verder het zeefje even goed schoonmaken en na een dag werken weer even bekijken. Is hij weet zo als nu dan is er idd iets aan het slijten.
+2
Fendt280S
@nhmonteur
Bedankt voor je uiteenzetting. Ik ga op zoek naar een geschikte drukmeter. Ik heb het filter schoongemaakt en zal het weer controleren zodra er weer een paar uur extra op de klok staat.
Met de remplaten bedoelen jullie gewoon de algemene remmen van de trekker of van de aftakas?
Groet vanuit Frankrijk.

(klik om te vergroten)

Ford 7810
+1
ReneSuperMajor
@Fendt280S de algemene remmen van de achterwielen
Fendt280S
Hallo,

Ik heb een tijd de Ford niet gebruikt nadat ik het kleine filtertje schoon gemaakt heb.
Ook nog niet de tijd gevonden om de druk te testen van het lage druk systeem. Gisteren een baal weg gebracht over de weg en viel mij op dat de vierwielaandrijving aan blijft staan.
Kan dat ook te maken hebben met het lage druk systeem?
Ik heb het kleine filtertje opnieuw bekeken maar dat ziet er nog schoon uit.
+1
nhmonteur
@Fendt280S dit kan er inderdaad mee te maken hebben als je lage druk systeem te laag is. Door het lage deuk systeem word je 4wd uitgeschakeld. Is de druk te laag in het lage druk systeem, dan is er inderdaad kans dat hij de 4wd aan gaat.
Je zou toch eens onderaan de pomp moeten meten (zonder de 4wd en dual power te voeden) welke druk erop staat op het lage druk systeem. Is die goed dan zit er een lekkage bij de 4wd of dual power.
Is de druk niet goed dan kan de pomp de boosdoener zijn
+4
Fendt280S
De remmen bleken versleten en zorgde voor het ijzervijlsel. De filters zaten ook helemaal vol. Het mechanisatie bedrijf in de buurt voert de reparatie uit. Ik heb er helaas geen tijd voor. Bedankt voor het meedenken.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7810 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!