Illustratie van:

Ford 3000 - START NIET MEER: ELEKTRISCH PROBLEEM?

Mijn Ford 3000 smalspoor na het cirkelmaaien stil gezet. Toen ik hem drie uurtjes later wilde starten deed hij niets meer. Er is kennelijk een elektrisch probleem mee want lichten doen het ook niet, niets wat met het elektrisch circuit heeft te maken eigenlijk. Andere batterij ingezet, maar dat helpt niets. Zit er ergens een hoofdzekering in - die in dit geval gesprongen is - of kan het wat anders zijn? Thanks.

Deel dit topic

Reacties

+1
Kijkt eens je masse aan de tractor aan of deze nog goed bij d emasse bedoel de dikke kabel die op je accu zit die op het chassis van de tractor zit .
+1
roscho
Begin eens met meten of de dikke draad aan de startmotor stroom krijgt. Zo nee, dan is er een onderbreking van de + pool of de - pool aan de accu.
Zo ja, controleer dan of er zaken zijn die NIET via het contactslot lopen die wel stroom krijgen. Zo ja, dan zou het in het contactslot kunnen zitten.
Misschien een paar overbodige vragen, maar we moeten alles uitsluiten. Weet je zeker dat je nieuwe accu wel stroom levert? Meten rechtstreeks op de + en - pool van de accu. En je hebt de + en - kabels wel met de goede pool verbonden?
Heeft alles wel stroom, dan kun je een noodstart uitvoeren door met een schroevendraaier of tang de dikke pool van de startmotor te verbinden met de draad die van de startschakelaar (contactslot??) komt. Pas hierbij wel op dat je geen kortsluiting maakt. Zo kun je in elk geval controleren of de startmotor nog functioneert.
Ik ken de trekker onvoldoende, ik kan je niet vertellen of nog ergens een (hoofd-)zekering zit die dit kan veroorzaken.
miquel-renquin
@roscho Dankjewel voor jouw tips. Aan het eventueel verkeerd aansluiten van de batterij ligt het niet. Gezien nergens elektriciteit (niets van lampen/controlelampjes brandt) dacht ik aan een hoofdzekering ergens.
+2
jammermaarhelaas
Als kleine aanvulling op het heel goede advies van @roscho, op de startmotor zit een kabel die naar het contactslot loopt. Hier zit aan de kant van de startmotor een hoofdzekering in, als het ware in de kabel, dus geen insteekzekering die je er uit ziet steken.
miquel-renquin
@jammermaarhelaas Dankjewel. Als ik jouw reactie lees zou er dus ergens een hoofdzekering zijn dan. Dat kan verklaren waarom er helemaal niets meer is van elektriciteit. Hoe predies ik het moet doen om via via de startmotor te laten aanslaan is mij niet geheel duidelijk.
+1
jammermaarhelaas
@miquel-renquin

Als je de +12V kabel vanaf de accu volgt dan zie je waar die aangesloten is op het startrelais van de startmotor. Meet maar eens of daar spanning op staat. Je zet dan 1 meetpen op die kabelklem van de dikke kabel op het relais, en de andere pan zet je ergens op een kale plek op het tractorframe. Werkt dit niet, en zet je de meetpen in plaats van op het frame, op de - 12V [pool van de accu, en je meet wel spanning, dan heb je slechte aarde. Dan dus eerst even de andere dikke kabel aan de startmotor even losmaken en de klem er van even mooi schoon maken (met schuurpapier bijvoorbeeld), dan wat vaseline er aan, en weer monteren. Die vaseline zorgt ervoor dat de contactoppervlakken niet zo snel corroderen en dus langer goed blijven.
Meet dan nog maar eens met 1 pen op de dikke +12V kabel die op het statrelais zit, en op de massakabel die je zojuist schoon gemaakt hebt.

De hoofdzekering zit in de kabel die ik in de vorige reactie noemde, als je die kabel los maakt van de startmotor/relais, dan zul je de zekering kunnen voelen in de kabel mantel. Je kunt vooraf ook de spanning op de aansluitklem waarmee die kabel op de startmotor/relais zit meten, dus 1 pen op die klem, en 1 pen op de dikke massa kabel van de startmotor, of op het tractorframe, of op de - 12V pool van de accu.

Ik ga er hierbij van uit dat je een multimeter hebt. Als je dat niet hebt kun je ook twee draden nemen, en die op een 12V lampje aansluiten (goed aansluiten, dat je zeker weet dat het goed contact maakt) en dan de uiteinden van die draden gebruiken als meetpennen. Bij spanning gaat het lampje branden...
+2
roscho
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Als je dat niet hebt kun je ook twee draden nemen, en die op een 12V lampje aansluiten

Prima tips, maar met zo'n lampje heb je wel meer kans op kortsluiting als het lampje ergens tegenaan komt. Je kunt het niet vasthouden, je hebt immers 2 handen nodig om die draden tegen de polen te houden. Ik raad @miquel-renquin aan om, als hij dat nog niet heeft, een simpele multimeter aan te schaffen. Voor minder dan 2 tientjes heb je al zo'n ding en het is een erg handige tool. Een simpele, die voltages van 12 tot 250 volt en weerstand kan meten is voldoende voor werk aan de trekker en om te controleren of lampen en zekeringen stuk zijn.
miquel-renquin
Dankjewel voor julie tips jammermaarhelaas en roscho. Ik heb al wat zitten uitmeten, maar ik geraak er niet meteen wijs uit. Wat vreemd is, is dat er niets van de elektriciteit werkt, zoals ik al schreef; dus niets van verlichting etc. . . Vandaag dat ik dacht dat er ergens een hoofdzekering stuk zou kunnen zijn. Kan dat die +kabel zijn die van de batterij naar het startrelais van de startmotor loopt, die dat (niets dat nog werkt dat elektriciteit van de accur nodig heeft) veroorzaakt - doordat de zekering er in stuk is?
+1
roscho
@miquel-renquin Normaal gesproken zit in de dikke pluskabel naar de startmotor geen zekering. De startmotor trekt nl. zoveel stroom dat dit bijna niet af te zekeren is.
Nog enkele punten om naar te kijken:
- Zit er misschien corrosie tussen de accupolen en de klemmen? Polen en klemmen even schoonmaken met schuurpapiertje.
- Als je op de dikke draad op de startmotor geen spanning meet en die draad is niet onderbroken tot aan de accu, dan kan het niet anders of de accu heeft geen stroom. Heb je de accu nog opgeladen voor de montage? Vervang deze accu om te testen eens door een waarvan je zeker weet dat hij goed is, desnoods van je auto. Daarmee alleen niet langer dan een seconde starten omdat hij ws. veel te licht is. Maar er moet dan wel beweging in de startmotor komen.
- Als je zeker weet dat de accu vol is, verbind dan eens een startkabel met de dikke pool (+) van de startmotor. Probeer nu of de machine starten wil, met startknop of sleutel. Werkt het niet, probeer dan met een tang of schroevendraaier de + op de startmotor even te verbinden met de pool die op op startrelais die van de startschakelaar komt. Als de startmotor nu nog geen sjoege geeft, is die stuk. Let bij deze trucs wel op dat je geen kortsluiting veroorzaakt.
+1
Raf76
Ik veronderstel dat de elektriciteit van een 3000 en 4610 wel ongeveer hetzelfde is. Bij mij (4610) zit er geen zekering. Op de foto (startmotor) zie je 3 draden. De dikke komt rechtstreeks van de batterij (+). De - van de batterij zit verbonden aan de bevestigingsbouten van de startmotor. De middelste draad op de foto gaat naar alternator en dashbord, rechtse draad komt van sleutelschakelaar.
Best meten of je tussen chassis en dikke draad op de starter 12V (DC) hebt, dan een verbinding maken met de startdraad (draadje of schroevendraaier of steelsleutel). Dan moet hij starten. Als je zelfs niets hoort, dan kan batterij stuk zijn of relais in op startmotor.

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN