Generator deel van stationair aggregaat op aftakas bouwen.

Beste TF ers,
Is het mogelijk om een generatordeel van een stationair aggregaat om te bouwen naar een pto aggregaat?

Alvast bedankt.
fendtvario415

Reacties

Fendt926Driver
Is zeker mogelijk.
Als jij weet hoeveel toeren het aggregaat moet maken voor zijn 50 hertz en welke aftakas overbrenging er tussen moet om dat vanaf de 540 toeren aftakas te kunnen halen.
Op 1000 aftakastoeren de 540 halen zou ik nooit een aggregaat laten lopen of het moet op 1000 toeren bij 2100 motortoeren zijn.
Dan moet je zo n overbrenging zoeken (of zelf bouwen) en moet het ook nog op de koppelpunten van het aggregaat passen...
fendtvario415
@Fendt926Driver bedankt,
Als ik het goed begrijp heb je dus een versnellingsbak voor je pto nodig en je moet een aftakas + behuizing er tussen bouwen? Tussen generator en pto bak.
Fendt926Driver
@fendtvario415 yup.
En wat corne zegt is ook heel belangrijk.
De aandrijving moet zo constant mogelijk zijn.
En als je er 80 pk voor zet moet die versnellingsbak ook die 80 pk kunnen hebben.
Want ik heb 150 pk 6 cyl al uit zien gaan voor een aggregaat
Corne S
Waarschijnlijk wel. De meeste generatoren zijn 3000 rpm of 1500 rpm bij 50 Hz. Dit haal je niet direct op de PTO.

Hou er wel rekening mee dat het toerental zo stabiel mogelijk moet blijven met wisselende belasting (toerental is direct gekoppeld met frequentie). Normaal zit er een regeling over.
Dit wordt bereikt door er voldoende vermogen voor te zetten. Hier moet je ook rekening mee houden op welk toerental je gaat draaien.
dirkao
Is echt niet zo moeilijk. je moet wel eerst effe kijken of de as van je generator aan 2 kanten gelagerd is . er zijn er die aan één kant gelagerd zijn en aan de andere kant alleen een flens hebben die rechtstreeks aan het vliegwiel van de motor geschroeft wordt, aan deze kant zit dus geen lager. Bij zo'n type agragaat is het ook wel weer mogelijk om er een tweede lager op te maken, maar het wordt al een heel stuk lastiger. Zoals gezegd zul je iets moeten hebben om van je aftakastoerental naar het gewenste toerental van de agregaat te gaan dit kan met een tandwielkast.(die zitten af-fabriek op de meeste trekkeragregaten) , Poelies met Vsnaren. of een versnellingsbak die je er achtersevoren tussen zet.
dirkao
Hoe groot is trouwens je agregaat? het benodigd vermogen is afhankelijk van het afgenomen vermogen. ik heb hier een agregaat die 80pk vraagt als alles uit de kast moet. (melkmachine koeltanks waterpompen en bij warme weer de nodige ventielatoren) de uren buiten de melktijden is een klein trekkertje voldoende.
fendtvario415
@dirkao momenteel 55 kva maar is te licht, we zijn op zoek naar van 65 tot 75 KVA. Onze grootste trekker heeft 150 pk
dirkao
@fendtvario415 als 55 kva nu te licht is, ga dan voor minstens 100 kva. een trekker van 150 pk kan die wel aan, krijg je echt geen spijt van, zo'n ding koop je voor jaaaaaren.
+1
Fendt926Driver
@fendtvario415 als je 55 kva al te klein hebt ga je toch zeker nu voor een 80kva met een vaste motor voor?
Die dingen kostten ja geen drol.
Daar kun je toch niet voor klooien met een trekker aggregaat
Corne S
@Fendt926Driver

Klopt. Op marktplaats zie er zat voorbij komen met niet al teveel uren / geld.
fendtvario415
@Corne S zou je een paar links kunnen plaatsen?
deufi
@fendtvario415 Ik zou ook altijd voor een complete set gaan.
Hier hebben ze ook altijd een grote voorraad gensets: homborg.nl/voorraad/generatoren-gebruikt/
DB780
Bij mijn generator (3000 omw/min orginele aftakas generator) zit een overbrenging van 1:7 bij 540 aftakas keuze.
Om 3000 own/min te draaien maakt mijn aftak-as 423owm/min en de motor 1410 omw/min
De overzet verhouding is zo gekozen dat deze op het maximaal koppel van de motor en NIET het maximaal vermogen van de motor ligt.
Waarom dit is gedaan zou ik ook graag willen weten?, en of meerdere bezitters dit herkennen.
dirkao
@DB780 dat van ongeveer 1400 motor toeren herken ik. ik weet niet waarom, maar kan me zo voorstellen dat men er vanuit gaat dat bij de meeste trekkers niet het volle vermogen nodig is om de agregaat aan te drijven. om brandstof te besparen dus een lager toerental. ik weet niet de verhouding van de tandwielkast en ook niet het toerental van mijn agragaat, ik denk 1800 toeren omdat we hier 60 hertz hebben. de aftakas moet 380 toeren draaien wat dus inhoud dat de overbrenging 1 op 4.75 zou zijn.
+1
JOHNDEEREBOERTJE
@DB780 Bij het maximum koppel is je motor het meest "eigenwijs". als er plotseling een extra belasting bij komt dan zal de motor niet zoveel inzakken. Bij maximum vermogen zal de motor veel verder terugzakken omdat hij daar vaak veel koppel mist. en dat is wat je absoluut niet wilt met een agregaat.
deerejohn
Er zijn wel carnavals wagens die zo de gehuurde geluidsapperatuur naar zijn grootje geholpen hebben
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!