Een derde kandidaten zakt voor examen T-rijbewijs

Een derde van de examenkandidaten zakt tijdens het examen voor het besturen van trekkers.

Deel dit topic

Reacties

+1
akkermopet
Een goede melkkoe....🤔
+5
930triplemaaier
@akkermopetHeb 10 jaar geleden mn vrachtwagenrijbewijs c+e gehaald (7000 euro!) en heb toen direct gezegd dat heel veel van het vrachtwagenrijbewijs ook toepasbaar is op het landbouwverkeer. En de degene die zeurt dat het een melkkoe is dat is niet zo want een vrachtwagenrijbewijs is nog veel duurder
+1
akkermopet
@930triplemaaier omdat het een verkapte vorm van de CE rijbewijs is...
+2
walker1
@akkermopet wat is daar dan mis mee? Dat certificaat wat je in het verleden bij wijze van spreken bij een pakje boter cadeau kreeg, was wel te simpel en niet meer van deze tijd.
akkermopet
@walker1 Ik zou meer het meer in groepen verdelen, o.a. net zo bij motorfietsen (250, 500 en zwaarder).
Dus bij tractoren 50, 100 en zwaarder in pk's.
Dat hadden/hebben ze in Duitsland ook.
+1
walker1
@akkermopet wordt dat niet onnodig ingewikkeld? Je zou misschien de minitrekkers erbuiten kunnen houden, maar een fruitteelt trekker gaat tegenwoordig ook al over de 100 pk en haalt ook al makkelijk 40 km/h.
+3
930triplemaaier
@walker1 ik zou zeggen tot 25km/h apk vrij en dat je dan met autorijbewijs mag. Kan de trekker sneller dan gewoon T rijbewijs. Op die manier kom je de hobbyist ook tegemoed.
40km/h 1x in de 2 jaar apk met trekkerrijbewijs.
50km/h 1x per jaar apk met trekkerrijbewijs
Sneller dan 50 jaarlijks apk met vrachtwagenrijbewijs
walker1
Ach, is met gewoon B rijbewijs ook, dat 1/3 de eerste keer zakt.
Pieter Buren
@walker1 de helft zelfs...
+1
noordhof
En eenmaal geslaagd vergeten ze 1/3 😅, niet bellen , snelheid aanpassen , ...
Clayson M80
Bij het slagen van B gratis E erbij bij verlengen AM er bij ( bromfiets )
nu bij verlengen T er bij gekregen
SJB533
@Clayson M80
Jij hebt 'm voor 1984 gehaald dus.
+1
Clayson M80
@SJB533 40 jaar geleden
Pieter Buren
@Clayson M80 Voordat ik hetzelfde heb moet ik 4x slagen. En ben ik minimaal €4000 kwijt.
Clayson M80
@Pieter Buren in 1978 800 gulden voor B en E ik was toen 18
eerste auto een mooie gele Opel Manta van Wouda Dokkum
oldtimergek
@Clayson M80 Iedereen die voor 1 juli 2015 zijn rijbewijs gehaald heeft, krijgt automatisch T erbij geschreven als het rijbewijs verlengd word. Ik ken mensen die hebben nog nooit een trekker van dichtbij gezien en die krijgen gewoon T erbij geschreven. Mijn kinderen hebben nu bij het verlengen ook T erbij. Kost ons dus niks. Ik zelf heb alle rijbewijzen dus nu ook de T.
Pieter Buren
@oldtimergek Maar die mensen mochten voor 1 juli 2015 ook al op een trekker rijden. Autorijbewijs voldeed.
dennisbouter
@Pieter Buren sterker nog iedereen mocht vanaf zn 18e trekker rijen
+4
roscho
Jammer dat het zoveel geld kost, maar dat de eisen hoger worden, vind ik prima. De verschillen met "vroeger" zijn zo groot:
- Er is veel meer verkeer op de weg, zelfs op de landwegen.
- Tractoren en aanhangende machines zijn zoveel sneller en zwaarder geworden, daarmee kun je in een ogenblik flinke schades veroorzaken en levensgevaarlijk zijn voor je medeweggebruikers. "Vroeger" was er vooral risico voor de bestuurder zelf, hij kon tegen een boom of in de sloot rijden, of de trekker kon kantelen. Maar omdat het niet druk was, was dat meestal een eenzijdig probleem.
- De hoeveelheid verkeersregels en -borden is, mede door het toegenomen verkeer, flink toegenomen.
- Met zo'n trekkerrijbewijs mag je rijden op een machine(-combinatie) die vaak een half miljoen of meer kost.

Natuurlijk zijn er "boys" die van huis uit leren hoe je zo'n machine moet gebruiken, maar als er geen eisen zijn, mag iedere jan-met-de-pet met zo'n ding de weg op. En de "boys" die alles thuis al geleerd hebben, zullen met zo'n rijexamen ook niet zoveel moeite hebben (mits pa natuurlijk het goede onderricht heeft gegeven... 😜).
bas101
Als ze in NL maar geen 7.5ton rijbewijs gaan invoeren, t creëert een schijnveiligheid zoals in Duitsland , er komen nog meer vrachtauto's op de weg , nl 7.5 tonners , die maar 1/3 kunnen vervoeren dan een 40 tonner , bovendien waaien ze bij windkracht 8 al om.
hooidonk
+1
bas101
@hooidonk verrek wist ik niet , vandaar dat verkeer verder toegenomen is , voor elke scheet een ander rijbewijs.
+1
SJB533
@bas101
1 vakje is er, dat nog niet kan worden ingevuld, dat is B1. Dat is een auto tot 400 kg totaalgewicht, als ik het goed heb onthouden.
+1
dennisbouter
@hooidonk was er vroeger ook al, toen kon je C halen zonder chauffeursdiploma
hooidonk
@dennisbouter
Maar dat was dan toch voor meer dan 7.5 ton?
Dit rijbewijs is ook helemaal niet zo duur.
Zit er wel eens over na te denken, wel handig om met een klein vrachtwagentje die ouwe zooi rond te kunnen kruien.
dennisbouter
@hooidonk nee want zonder c mocht je als je meer dan .. Uur per week reed 7,5 of max 8 ton zijn of zo iets dergelijks. En c1 is de opvolger van be zonder limiet aan een oud BE rijbewijs zit geen maximum gewicht met als gevolg dat ik met 14 ton op pad ben met rijbewijs be
hooidonk
@dennisbouter
Okee, dat wist ik niet.

Dus eigenlijk is C1E in plaats gekomen voor het oude BE rijbewijs?
C1 = bakwagen tot 7,5 ton
C1E = bakwagen + aanhanger tot 12 ton
Of lees ik het nu verkeerd?

Ik sprak trouwens gisteren iemand van het RDW, die vertelde dat je achter een landbouwtrekker geen snelverkeeraanhanger mag hebben. Dan moet de aanhanger een landbouwkenteken hebben. Het was voor mij compleet nieuw en het lijkt me ook stug, maar hebben jullie daar wel eens van gehoord?
Dan zouden al die Terberg terreintrekkers ook niet mogen.
dennisbouter
@hooidonk klopt ongeveer. Be is nu max 7,5 ton dacht ik dus al die be opleggers moet je c1+e hebben
Deutz fahr 5206
Is voor mij nog duurder

Heb autisme pddnos

Maar ik wil heel graag mijn t rijbewijs

Krijg je daar am ook bij ?
Pieter Buren
@Deutz fahr 5206 AM krijg je niet bij het T rijbewijs. Hebben wij ook gevraagd aan de rijschool toen. Ik heb beide apart gehaald. T rijbewijs kostte toen 1800 (ben een keer gezakt dus toen 2600). AM kostte 450.
Deutz fahr 5206
Wat kost dat ?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0