Illustratie van:

Deutz D4005 - Start niet meer gloeistiften reeds vervangen

Hallo,

Ik heb mijn Deutz D4005 in April werkend weg gezet, nu wil hij niet meer starten.
De gloeistiften waren slecht, deze heb ik vervangen.
Tijdens het starten meet ik +/- 11V op de stiften, accu is volledig geladen, diesel wordt ingespoten en startmotor draait.
Voorheen kwamen er tijdens het starten pufjes blauwe rook uit de uitlaat, nu niet.
Iemand nog een idee?

Deel dit topic

Reacties

Rick V
Effe remreiniger er in spuiten, heb je lang gestart? kan dan zijn dat overdreven gezegd de zuiger vol staat met diesel, en dan verstuift tie niet meer, is bij een 912 wel het geval, ik dacht dat een 812 weer een andere zuiger heeft
Patje76
Het is een 812, net een beetje remreiniger erin gespoten, tijdens starten lijkt de motor uit te doven. Er komt een vlam uit de luchtpjip en het lijkt erop dat er vanuit het motorblok metaal op metaal klinkt. Na even te hebben gewacht nogmaals proberen te starten zonder reiniger, geen resultaat. Maar het metaal op metaal geluid is wel weg. Deksels van de drie cylinders afgehaald, deze zijn allemaal zeer nat vanbinnen.
+4
goeiedag eem
@Patje76 met remreiniger starten!!! Nooit doen, daar help je de boel mee om zeep, onze d40 (zelfde motor als en 4005) start nu zelfs gewoon zonder gloeien, de oorzaak opzoeken is veel beter dan dan zulke praktijken opzoeken,heb je met het monteren alles goed schoon gemaakt zodat de afdichting ook weer goed is, anders heb je compressie verlies en gaat hij het ook niet doen, en alles weer goed aangesloten?
+1
deutz d25s
@goeiedag eem Helemaal mee eens!
Rick V
Dat ze nat zijn is niet zo erg, dan smeert tie lekker of nat water?, je hebt wel diesel uit je verstuivers? er moet trouwens ook olie in de brandstof pomp, hoor je die allemaal tikken?

op het werk hebben we diesel cleaner,(werkt alleen als de motor draait) anders zou je er zoiets in moeten doen kan het zo zijn dat verstuivers misschien verstopt zitten? al komt er geen blauwe rook uit lijkt het me ook niet dat er diesel in komt
Patje76
Uit de stalen aanvoer leidingen komt diesel, of er bij de verstuivers zelf diesel uit komt weet ik nog niet, daarvoor moet ik ze eerst uitbouwen. Ik hoop dat morgen te kunnen doen.
+1
goeiedag eem
@Patje76 als die trekker lopend weggezet is 3 maand geleden zou ik niet weten waarom je dan na de gloeispiralen vervangen te hebben de verstuivers eruit moet halen, denk dat jouw probleem ergens anders ligt, in een verkeerde aansluiting of je hebt ergens een zekering uitliggen zodat hij niet gloeit
Patje76
@goeiedag eem Ik heb nog niets aan de verstuivers gedaan, maar het lijkt idd dat ze niet warm genoeg worden. De originele gloeistiften waren BERU 108 MJ 9,5V. Ik heb nu vervangende stiften via Kramp Bosch 0250200055 van 11V. Tijdens het starten meet ik +/- 11V op de stiften. Als ik na het starten aan de bovenkant van de stift voel kan ik niet zeggen dat ze warm zijn, dit was bij de oude stiften wel zo.
Patje76
@goeiedag eem Correctie, als ik ze na het starten eruit draai dan zijn ze toch behoorlijk heet.
Rick V
Succes! dat is denk ik een heel karwei! ga je de koppen er dan ook afhalen? hopen dat de rekbouten niet breken
Afrikadeutz5206
@Rick V, goede tip met inspuiten van bouten etc,, 50% aceton en atf goed mixen, in oliespuitje,, bij mij alles los gekomen, ook van truck, auto trekkert, etc
county854t
Als er n traditionele lijnpomp gemonteert is, kan het zijn dat deze klem zit in de "uitstand". Dat gebeurt wel ooit meer. Even het zijdekseltje demonteren en n tik geven op de vertanding die daar ziet. Deze zit op alle 4 de plunjers en daar loopt n tandheugeltje achterdoor. Klein hamertje en n schroevendraaiertje, tikkie en springt ie meestal wel los.
Als het een inpandige brandstofpomp zoals op n f2l712 is zal je naar n Deutz specialist moeten.
Succes
Patje76
@county854t @Oldtimer-fan Ik heb de verstuiverleidingen nog eens losgehaald bij de dieselpomp, er komt toch geen diesel uit bij het starten. De diesel die ik eerder heb gezien was misschien wat restant. Ook tijdens met het oppompen met het handheveltje komt er geen diesel uit. Ik wil nu de schuif controleren, maar waar moet ik het deksel nu losdraaien? Bij de gele of rode pijl? Bij beide deksels zal de olie uit de pomp lopen en die moet ik dan vervangen. Ik heb SAE 10W-30 multifuctional super tractor oil staan kan ik deze daar voor gebruiken?

(klik om te vergroten)

roscho
@Patje76 Als er met het handheveltje al geen diesel komt, is de opvoerpomp stuk of er zit een verstopping tussen tank en opvoerpomp, inclusief het kraantje aan de tank. Draai de aanvoerleiding van de tank eens los bij de opvoerpomp en blaas dan eens met lucht in die leiding. Even de dop van de tank losdraaien, anders komt die zo bol te staan.
Omdat de tank hoog zit, hou ik het op een verstopping. Na de blaasactie zou de diesel zomaar vanzelf uit de leiding moeten lopen. Daarna kijk je of je met de handhevel nu wel diesel kunt aanpompen. Zo niet, dan is de opvoerpomp stuk of daar zit de verstopping (misschien een gaasje in de banjobout).
Patje76
@roscho Leiding tussen de tank en opvoerpomp is open. Als ik het kleine slangetje tussen de opvoerpomp en dieselpomp een slag los draai en dan ga pompen spuit er diesel uit het slangetje dus een defecte opvoerpomp denk ik niet. Ik denk ook steeds meer dat de stopschuif dicht blijft zitten.
goeiedag eem
@Patje76 even een simpele vraag? Heb je tijdens het starten de handgas handel wel wat los getrokken op zeg maar 1200 motor toeren? De D40 start je door gas los te zetten en zet je uit door hem helemaal dicht te doen, dus niet met een aparte stopzetter zoals de 06 serie heeft. Als je het handgas dicht hebt staan zal hij van zijn levensdagen niet starten
Patje76
@goeiedag eem Ja de handgas zet ik los tijdens het starten, ik heb inmiddels het dekseltje van de kleppen van de dieselpomp afliggen. Alle drie de kleppen gaan op en neer tijdens starten, echter er komt geen diesel uit de bovenkant van de pomp waar de verstuiverleidingen op aangesloten zitten. Als ik de handgas beweeg zie ik ook niets gebeuren alleen wanneer ik het gaspedaal optil om hem in stop te zetten zie ik de palletjes boven de kleppen naar rechts gaan.
Er staat een filmpje op youtube
maar zo ver naar links bewegen ze niet.
roscho
Quote Reactie van @Patje76:
Ik heb de leidingen nog eens losgehaald bij de dieselpomp, er komt toch geen diesel uit bij het starten. De diesel die ik eerder heb gezien was misschien wat restant. Ook tijdens met het oppompen met het handheveltje komt er geen diesel uit.

Heb ik je dan zo verkeerd begrepen???
Patje76
@roscho Hiermee doelde ik op de leidingen die vanaf de dieselpomp naar de verstuivers gaan. Is misschien idd onduidelijk omschreven. Ik zal het bericht aanpassen.
InsaneNL
@Patje76 er hoort ook geen diesel bij de verstuiver leidingen te komen als je met het opvoer pompje pompt. Het enige wat je doet is eigenlijk het interne reservoir van de pomp vullen zodat de plunjers diesel kunnen pakken en deze naar via de leidingen onder hoge druk naar de verstuivers kan sturen. Als je via het opvoerpompje diesel bij de verstuiver leidingen zou krijgen heb je enorme interne lekkage en gaat alle druk die de plunjers proberen te maken niet naar de verstuivers maar terug de pomp in.
roscho
@Patje76
Boven de brandstofpomp hoort pas diesel te komen als de motor (en daarmee de brandstofpomp) rondgaat. Dus: leidingen op de pomp los en starten, dan zou er wel diesel moeten komen.
Ik neem aan dat je brandstofpomp een ontluchtingsschroef heeft? Je moet in ieder geval net zolang met de handpomp werken tot uit die schroef geen lucht meer komt, maar alleen brandstof. Eenmaal gevuld, dan kan de brandstofpomp druk opbouwen, maar dat gaat nog niet goed omdat de verstuiverleidingen nog leeg zijn. Die moet je dus nu, terwijl de startmotor de motor ronddraait, ontluchten bij de verstuivers. Komt daar diesel, dan draai je de leiding snel vast en zouden de inspuiters moeten gaan werken. Daarmee zou dan de motor moeten gaan werken.
Zo niet, dan zul je toch moeten kijken of die stophendel vast zit.
Patje76
@roscho & @InsaneNL Bedankt voor de uitleg, ik dacht namelijk dat je met het opvoerpompje wel tot de verstuiver op kon pompen. Ik ben er ook achter gekomen dat de stophendel vast zit, inmiddels heb ik hem half los gekregen, ook bij het bedienen van het handgas zie ik hem nu heen en weer bewegen. In het oliereservoir waar deze hendel heen en weer beweegt zit veel vuil op de hendel aangekoekt, ben nu aan het proberen om dit schoon te krijgen zodat de hendel weer soepel heen en weer kan bewegen.
Rick V
4005 is een f3l812 dus drie cil met lijn pomp
Patje76
Hydrauliek en startmotor staan toch los van elkaar? Dit zijn toch verschillende systemen? Toen ik de Deutz in April weg zetten had ik wel een probleem met de hydrauliek, deze werkte niet meer. Ik wou nu gaan kijken wat er met de hydrauliek aan de hand was en kwam er achter dat hij nu helemaal niet meer sart.
Rick V
@Patje76 klopt
roscho
Als de motor bij het starten wel probleemloos rond gaat en er ook brandstof in de cilinders komt, zou je kunnen proberen hem aan te slepen. Daarbij gaat de motor sneller rond en dat zal misschien voldoende zijn om hem aan te laten slaan.
Tsja, water kan het niet zijn in die cilinders bij een luchtgekoelde trekker, tenzij er door het lange stilstaan (regen)water in de tank of de uitlaat is gekomen.
Rick V
Of dynamo afkoppelen en 2 accu's in serie er op, dan start je op 24v, kan wel eventjes, niet te lang
+1
Oldtimer-fan
@Rick V Jou adviezen zijn niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de tractor.

@Patje76 Lijkt me dat er geen diesel tot bij de verstuivers komt. Zoals boven als eens gezegd is, lijkt me dat de stopschuif in de dieselpomp blijft hangen waardoor hij geen diesel geeft. Komt wel eens voor bij deze lijnpompen.
Dit kun je testen door een verstuiverleiding bovenop de pomp los te draaien. Dan starten en kijken of er diesel uikomt.
Komt er niks uit, zit de schuif vast.
Patje76
@Oldtimer-fan Ik heb de verstuiverleiding bij de verstuivers los gedraaid, hier komt wel diesel uit bij het rondgaan van de motor. Het komt er niet met veel druk uit, maar met een zacht straaltje. Kan het dan zo zijn dat de schuif niet helemaal geopend wordt?
roscho
@Patje76 Het lijkt uit de leiding een zwak straaltje te zijn, maar de verstuivers sluiten het gaatje (bijna) af, zodat de druk oploopt tot zo'n 200 bar. Weinig diesel, hoge druk dus. Dat is nodig om de diesel in de cilinder te "verstuiven". Verstuivers, what 's in a name....
Rick V
@Oldtimer-fan hij heeft gezegd dat er wel diesel op de verstuivers komt, ik heb ook niet gezegd dat je lang op remmenreinger moet draaien, maar u moet lezen wat ik heb geschreven namelijk: Effe remreiniger er in spuiten, heb je lang gestart? kan dan zijn dat overdreven gezegd de zuiger vol staat met diesel, en dan verstuift tie niet meer, is bij een 912 wel het geval, ik dacht dat een 812 weer een andere zuiger heeft en: Of dynamo afkoppelen en 2 accu's in serie er op, dan start je op 24v, kan wel eventjes, niet te lang, dit doe ik ook vaak bij mijn motoren als ik 2 slechter accu's heb dan is de spanning nog maar rond de 18 of 20 volt, dit kan wel eventjes, startmotor is nog nooit doorgebrand
+1
goeiedag eem
@Rick V zelfs effe remreiniger gebruiken is al te veel, daar lost geen enkel startprobleem voor goed mee op zodat alles weer werkt als normaal, je helpt de boel alleen maar meer omzeep, met dat spul moet je alleen ontvetten
Rick V
@goeiedag eem als je je startmotor wil sparen met lang starten gebruik ik het zelf wel, kan ook start piloot gebruiken maar dat heb ik niet
roscho
@Rick V Als je de startmotor wilt sparen, moet je zorgen dat je de motor zo in orde hebt dat hij snel aan slaat. Je kunt trouwens je startmotor ook sparen door aan te slepen.... 😂
Rick V
@roscho ooit weleens gedaan? Is ook niet alles aanslepen
roscho
@Rick V Jawel, is ook niks, maar je spaart er wel de startmotor mee. Of trekker op een heuvel zetten en om te starten naar beneden laten rollen.
Rick V
@roscho tja, of een enorme compressor op de lucht inlaat! 😉 nee gekkigheid allemaal
goeiedag eem
@Rick V liever een startmotor reviseren dan de motor omzeep helpen, maar je hebt ze er bij zitten die het standaard nodig zijn, maar als je het bij een deutz nodig bent klopt er wat niet.
+1
contitour
Sluit de gloeibougies even buiten de motor aan op 12 volt. Ze moeten niet alleen warm worden, maar echt roodgloeiend. Als ze dat doen zijn ze goed.
@Rick V: Ik wordt niet heel gelukkig van je adviezen. Starten op remmenreiniger is een echt paardenmiddel waarmee al heel wat motoren om zeep zijn geholpen door detonatie op het verkeerde moment. Idem voor het starten op 24 Volt. Hoe lang kan dat volgens jouw? 10 seconden, 30 seconden, 3 x een minuut.......
+1
Patje76
Iedereen bedankt voor de tips en advies. De stopschuif stond vast, ik heb de dieselpomp gedeeltelijk uit elkaar gehaald en alles weer goed gangbaar gemaakt. Hierna de boel ontlucht en hij start weer vanzelf!! Nu de boel weer vullen met olie en dan op zoek naar het probleem met de hydrauliek.
+1
county854t
Kijkaan probleem opgelost!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4005 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN