Oliedruk mercedes om636 na revisie

Goedendag , ik heb onlangs een onderblok van een mercedes om636 gereviseerd vanwege een uitgelopen drijfstanglager, dus krukas geslepen geheel voorzien van nieuwe lagers en overmaat zuigers , na alles weer gemonteerd te hebben kreeg ik bij t starten geen oliedruk, 5 x over 1 minuut laten lopen en nog steeds geen oliedruk , hierop olie via de lamellenfilter in t hoofdkanaal laten lopen en daar kreeg ik eindelijk oliedruk , toch ben ik niet tevreden over de oliedruk , deze haalt stationair maar 1 bar en volgas maar 4 bar en dat bij koude motor ( gevuld is 15w40) , mijn andere om636 motoren halen bij de start direkt 7 bar ( gaan al door t overdrukventiel heen) en blijven mooi op druk bij warme motor , wat is jullie ervaring met de oliedruk van deze motoren ? ze zitten bijv. in de Fahr d177 , Unimog , Bührer unm4/10 , Mercedes 180d en in bootjes en heftrucks.

Deel dit topic

Reacties

Hkramer
Heb je de oliepomp los gehad?, deze motor moet warm stationair wel 1.5 halen en minimaal 3/4 bij volgas. koud zit ie daar altijd overheen.
bas101
@Hkramer motor is geheel uit elkaar geweesr inkl oliepomp , oliekanalen gereinigd etc
+1
basia
Heb al eens gehoord dat oliedrukproblemen bij deze motortjes vaak liggen aan de nokkenas lagers ; als die te ruim zijn heb je daar veel drukverlies .
Zelf heb ik een Unimog gehad met warm de meter zo goed als op nul stationair ; nooit kapotgelopen .
bas101
@basia ok , ben ook niet bang dát ie binnenkort kapot zal lopen met die lage druk maar toch stoort t mij .
bas101
Probleem lijkt gevonden te zijn : voorste nokkenaslager veel te veel radiale speling tussen de lagerhelften , ik ga morgen de motor weer in elkaar zetten en dan met spanning t resultaat afwachten.
Fendt926Driver
@bas101 laatste reactie was 9maand geleden.
Heb je er zo lang naar gezocht of tussentijds ook nog wat anders gedaan?
+2
bas101
@Fendt926Driver tussentijds veel andere dingen gedaan , ik had nadat ik m in elkaar had zitten en constateerde dat de oliedruk niet goed was even t zin eraf en m in de hoek weg gezet , heb hier nog 30 andere oldtimer projekten staan , bedenk wel dat de voor t vervangen van dit nokkenaslager wel de hele motor uit gebouwd moet worden , vliegwiel er af koppeling eraf carterpan er af distributiedeksel eraf , , nokkenas eruit , nokkenaslager was op internet niet te vinden , gelukkig had ik nog 2 sloopmotoren staan waar ik de lagers uit kon pakken , heb nog 2 om636 blokjes staan voor revisie , 1 heeft dan ook een minimale speling tussen de lagerhelften zeg 0,2mm , weet niet wat t maximum speling mag zijn maar die met de te lage oliedruk had er 2 mm .
+1
Fendt926Driver
@bas101 duidelijke uitleg. Doe je die 30 renovatie projecten voor de hobby of als werk?
+2
bas101
+3
basia
@bas101

Durf wel. voor 99% te zeggen dat je (te lage) oliedruk probleem verholpen is .
+1
bas101
@basia ik juich nog niet te vroeg
basia
@bas101
Toch een beetje slordig denk ik ; een pakking (kje) half tussen de aansluitingen ?
bas101
@basia ja idd slordig , weet niet of mij dir overlkomen is of dat t zo al gezeten heeft
+1
Towaberg
Hopelijk is het nu opgelost! Wel interessant verhaal 👍
+1
bas101
@Towaberg ik juich nog niet te vroeg
+2
bas101
Heb m vanavond laten proefdraaien , oliedruk blijft laag , ik heb geconstateerd dat de olie met luchtbellen aangezogen wordt , dat kan ik aan de uitgang olieaansluiting manometer zien , besloten is dat we m morgen met water erop gewoon stationair laten draaien totdat hopelijk alle lucht weg is , heb dit nog niet eerder meegemaakt , de motor zelf loopt nu stukken beter nadat we de kop met nieuwe kleppen hebben voorzien en de zittingen hebben gefreest zodat de kleppen ook dicht zijn , met de nieuwe kleppen lekte die nl nog . we zien morgen of vrijdag verdre.
JD3010
@bas101 Kun je niet beter eerst uitzoeken waar die lucht dan vandaan komt? Het lijkt me dat als je het water erop doet het weinig zal veranderen.
bas101
@JD3010 met water erop kan ik de motor langer laten lopen
+2
roscho
@bas101 Zou het kunnen dat de olie-aanzuigbuis onderin het carter bovenaan niet goed afgedicht is? Of misschien vergeten vast te draaien?
bas101
@roscho ja , ik zit er ook aan te denken dat t probleem in de aanzuigbuis van de oliepomp moet liggen , bijv, haarscheur in de buis , pakking vergeten of lek , boutjes niet vast genoeg etc.
+1
JD3010
@bas101 Daarom zou ik daar zelf eerst naar zoeken, voordat ik de motor weer zou laten lopen.
+1
bas101
@JD3010 gaan we ook doen.
+1
roscho
@bas101 In ieder geval moet het probleem vóór of in de pomp zitten, hoe komt die pomp anders aan lucht.
bas101
@roscho De oliepomp is toch een delicater proces dan eerder werd aangenomen , heb info via internetingewonnen ,me radiaal axiaal en flankenspeling van de tandwielen , als de pomp ratelt komen deflanken tegen t huis enmoet je met een hamer egen de dekselikken om t op te heffen , heb hier2 pompen losliggen die ik vanmiddag getest en ingesteld heb , ook de aandrijfas in t huis verdiend aandacht met min. rad. sp. van 0,25 , en boring n t huis waar ze de mmmaten zelfs tot een duizendste aangeven.
+1
roscho
@bas101 Maar kun je die speling dan ergens instellen? Normaal heeft zo'n pompje geen instelmogelijkheden. Hij is heel of hij is kapot.
bas101
@roscho nee pomp heeft idd geen instelmogelijkheden ,echter is t zo dat de tandwielassen aan de bovenzijde in de deksel vallen , deze deksel moet dan weer loodrecht op t pomphuis gemonteerd worden , dat redt je niet door simpelweg de 4 bouten aan te draaien , je moet dan met een hamer aan de zijkant tegen de deksel tikken om m loepzuiver gepositioneerd te krijgen , door aan de aandrijfas te draaien kun je dan horen of de pomp ratelvrijloopt.
roscho
@bas101 Maar als die pomp luchtdicht in elkaar is gezet, kan hooguit de capaciteit teruglopen als hij versleten is, maar kan hij nog geen lucht happen. Daarom denk ik dat het probleem al voor de pomp zit, in de aanzuigbuis die lek is of niet goed aansluit op de pomp.
bas101
@roscho ja t blijt een vreemd iets dat ik ook niet eerder meegemaakt heb ,ik kan er alleen achterkomen door de carterpan weer los te nemen en een en ander te bezichtigen .
roscho
Quote Reactie van @bas101:
de carterpan weer los te nemen

Er lijkt niks anders op te zitten. Zou de lekkage in de pomp zitten, dan komt er nog geen lucht bij en zit de lekkage na de pomp, dan komt ergens olie uit. Blijft over dus voor de pomp. Dat kun je alleen zien door de carterpan er onderuit te draaien.
+3
bas101
Gisteren de motor weer onder handen genomen en hebt t probleem gevonden, de pakking tussen aanzuigbuis en oliepomp was verschoven , zat maar door 1 boutgaten gemonteerd t gat aan de andere kant van de boutpakking keek er aan de buitenkant uit , zekerheidshalve de hele oliepomp vervangen voor een andere , waar de pakking dan wel goed tussen zat , had geen zin voor de 4e keer de carterpan en vliegwiel los te nemen , als ik motor start slaat oliedrukmeter meteen uit naar r einde van de schaalverdeling i dit geval 5 bar , als motor warm is heeft die stationair nog altijd 3 bar , zo had ik t graag gezien .
+3
roscho
Quote Reactie van @bas101:
t probleem gevonden

Mooi dat het opgelost is en fijn dat je het hier even terugkoppelt. 👍🏼
+3
bas101
@roscho feitelijk waren t 3 problemen : versleten drijfstanglager versleten nokkenas lager en verkeerd zittende pakking , vermoedelijk heeft dat laatste probleem de eerste 2 problemen veroorzaakt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN