Illustratie van:

Onbekend Shovel - Midi shovel merk?

Hallo
Waar op te letten bij aanschaf van een 6 tons shovel?
Veel verschillen tussen de merken zoals constructie van de giek, duwende of trekkende (Zoals Terex) kiepcilinder, doorkijkgiek of dichte giek (zoals new holland)
Pendel Achteras of een draaipunt bij de knikbesturing (zoals jcb en cat)
Powershift of hydrostaat?

Welke merken geven veel kosten en welke merken niet?
Wat zijn Betrouwbare machine met goede service en onderdelenvoorziening?
Waar met een ruime boog omheen lopen?

Voor Allround boeren werk.
Kom maar op met tips en ervaringen.
Discussie van Goedkope Chinese troep niet aanhalen graag.

Deel dit topic

Reacties

bartjuh
Pendels achter is stabieler als je geknikt staat met zware last.
Voor werk op 't erf zou ik voor hydraustaat gaan. Dat rijd wat soepeler dan powershift. Maar als je van plan bent zware wagens te trekken zou een powershift weer beter zijn ivm koeling olie. Ligt er dus echt aan wat je ermee wil gaan doen en welk formaat je aan wil schaffen
Koeienboer!
@bartjuh wagen trekken zou incidenteel zijn. Zijn de moderne hydrostaten niet beter als de vroegere? Kwa koeling?
Formaat zou een ton of 6, misschien 7 zijn
Fast Eddy
Ik heb goede ervaringen met Volvo L30 pro en met Liebherr 506 stereo. Als je hem gaat gebruiken om de voerwagen mee te vullen zou ik voor een iets langere giek gaan. Maar dan lever je wel iets hefvermogen in. En als je voor een gebruikte gaat kijken let dan goed of het een 30 kmh versie is of 20 kmh. De 20 kmh versies zijn goedkoper.
Koeienboer!
@Fast Eddy is lange giek een optie af fabriek? 30km of harder is wenselijk indd, zal voor betaald moeten worden..
Fast Eddy
@Koeienboer!

Bij Volvo kan je de langere giek gewoon bestellen. En Volvo loopt standaard in Nederland 30 kmh optie is 35 kmh. Als je veel op de weg zit zou je ook giekvering kunnen overwegen.
+1
Koeienboer!
@Fast Eddy Giekvering niet alleen mooi op de weg. Op het erf ook erg lekker, vooral als die automatisch inschakelt op giekhoogte en rijsnelheid. Ah 30 of 33 is al mooie snelheid, dan halen de meeste fietsers je teminste niet in 👍🏻
+2
bartjuh
@Koeienboer! heb 't ook op mijn minishovel gemaakt. Kraan staat 90% van de tijd open. Alleen bij aflvakken of zwaar schep werk gaat de kraan dicht
J asper
@bartjuh hoe heb je dit gemaakt?
+1
bartjuh
@J asper T-stuk tussen de slang die voor heffen van giek is. Daar zit een stikstof bol aan met een kogelkraan ervoor. De bol en kraan zitten naast stuurkolom bij mijn linker voet. Dus kan er zo bij om kraan om te zetten
bartjuh
@J asper daar zit 't spul

(klik om te vergroten)

Schäffer 3036
J asper
@bartjuh bij dubbelwerkende cilinder heb je toch altijd twee bollen nodig of heb ik dat mis? Lijkt mij een aardige vooruitgang zo.
+1
bartjuh
@J asper ik heb 1 bol en dat werkt meer dan voldoende. Is ook dubbelwerkende cilinder en zit er al op sinds ik hem heb. Overgezet van de vorige waar ik 't op had gemaakt
Fast Eddy
@Koeienboer!

De giekvering moet je wel uitzetten bij schepwerk of kuilhappen. Anders heb je kans dat de stikstofbol barst.
Zou je voor een nieuwe shovel gaan of voor een oude? De L30B met het ronde kont heeft nog een luchtgekoelde Deutz motor. De L30G heeft een Kubota met roetfilter. De eerste G`s hadden problemen met het regenereren van het roetfilter.
Koeienboer!
@Fast Eddy zal daar ergens tussenin zitten. Nieuw heeft tegenwoordig geen belastingvoordeel (Mia/vamil) meer, En oude rommel hoef je niet te kopen want dat word het vanzelf.
Jong gebruikt is daarom een mooie optie. Weet ook niet wat nieuw kost, sta er nog redelijk blanco in..
maar doordat er veel verschil in bouwwijze zit heb ik geen idee waar ik moet beginnen..
J asper
@Koeienboer! wat ben je er precies mee van plan? En hoe voer je nu?

Als je veel op straat zit had ik liever voorlader. Bij huis niet
+1
Fast Eddy
@Koeienboer!

Kijk eerst eens wat voor dealers er in de buurt zitten. En dan pas kijken naar het merk en eventuele opties die je bij kan krijgen of die er standaard op zitten. Of je moet al een sterke voorkeur hebben voor een bepaald merk.
+1
J asper
@Fast Eddy tis allemaal een pot nat hoor met dit formaat shoveltjes. Allemaal ingekocht spul, alleen prijs zitten grote verschillen in. Grotere shovels zijn wel echte volvo's
Fast Eddy
@J asper

Bepaalde componenten zijn over het algemeen gelijk. Maar in de constructie van het frame en de giek zit wel wel degelijk verschil. Je kan op de tweedehands markt wel zien wat de betere shovels zijn. En om met Fendt-termen te spreken, de restwaarde bij inruil.
J asper
@Fast Eddy kleine Volvo' s lb 45 en kleiner zijn geen volvo's alles groter wel dat zijn echte volvo's met bijbehorende kwaliteit 💪
SJB533
Quote Reactie van @J asper:
kleine Volvo' s lb 45 en kleiner zijn geen volvo's

Wie bouwt die dan? CAT? Ahlmann? Weidemann?
J asper
@SJB533 zijn compleet andere shovels dan de rest van de volvo's. Draaien ze alleen zelf in elkaar.
+1
SJB533
@J asper
Is ook een compleet ander kaliber shovel.
J asper
@SJB533 ja en die tokkelen wel zo naar de 20 k uur, kleineren niet
Fast Eddy
@J asper

Volgens mij is dat gewoon een Volvo fabriek waar ze gemaakt worden. Ik ben met je eens dat er in de kleine shovels van Volvo meer componenten van buitenaf gebruikt worden dan in de grotere modellen. Maar de allergrootste shovel van Volvo de 350 is de aandrijflijn ook ingekocht bij Komatsu.
J asper
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Ik ben met je eens dat er in de kleine shovels van Volvo meer componenten van buitenaf gebruikt worden dan in de grotere modellen.

En ze gaan niet zolang mee als de grotere volvo's
Fast Eddy
@J asper

Dat heeft elk merk. Toch zijn er ook L30`s en kleine Ahlman shovels met 12.000 te vinden. Dat gaat zo`n kleine New Holland shovel niet halen.
J asper
@Fast Eddy 12000 is toch niet zo veel? Zou niet weten waarom onze er geen 4000 uur meer zou kunnen bijdraaien.
Fast Eddy
@J asper

Voor een shovel waar iedereen op zit en die geen volle dagen achter elkaar draait is 12.000 uur veel. Meeste Deutz blokjes zijn rond de 10.000 echt aan een revisie toe.
Dat er niet veel kleine New Holland shovels rond rijden heeft een reden denk ik. De New Holland dealer hier verkoopt liever een Volvo dan een New Holland bouwmachine.
+1
dennisbouter
@J asper ik weet niet waar jij je info vandaan haald maar die kleine volvo is gewoon 100% volvo
En ze worden gewoon gemaakt waar ze misschien al 50 of langer gemaakt worden, de zettelmeyer fabriek in konz
J asper
@dennisbouter tractorfan.nl/picture/886944/…

En dat is niet de enige, van de grotere volvo's hoor je hier nooit zoveel gedoe.
dennisbouter
@J asper en jij gelooft dat zo'n as zomaar sneuveld? Komen de laatste tijd best vaak 2ehands zettelmeyers voorbij dan hebben we over shovels bouwjaar van voor 2002.
+1
dennisbouter
@J asper staat nog een zl802 op marktplaats met 11500 uur gewoon op 4 wielen 🤷‍♂️
Koeienboer!
@J asper algemeen bekend, hoe kleiner de machines hoe eerder ze versleten zijn. Rupskraan 30 ton kraant zo 20.000uur
Een 3 tonner is bij de helft allang op z’n eind
Shovels zelfde verhaal
+1
dennisbouter
@Koeienboer! is niet helemaal waar als je een vaste machinist hebt die er zuinig op is loopt hij ook naar de 20000 uur ik ken IHI 55's die ook al op 15000 uur zitten
Koeienboer!
@dennisbouter dat zijn dan uitzonderingen. Een klein kraantje doet veelmeer bakjes per uur als een grote, dus simpelweg meer slijtage. Ook zijn kleine machines zenuwachtiger in de bediening als grote. Maar er zullen uitzonderingen blijven.
+1
Koeienboer!
@Fast Eddy hier in de omgeving zit terex volvo en jcb dealers. Met geen van die dealers bekend. Bijvoorbeeld Cat heeft landelijk service netwerk. Ik sta er juist vrij neutraal in, als het maar betrouwbaar is en zonder veel gedonder jaren meekan.
Daarom hoor/lees ik graag eerst wat ervaringen van anderen over wat wel/wat niet.
Fast Eddy
@Koeienboer!

Als je nieuw of demo koopt heb je meestal niet veel problemen. Pon en SMT(Kuiken) zijn logge organisaties die liever per 2 of meer verkopen. Ik weet niet wat voor trekkermerk er op de boerderij loopt en in welke regio je woont.
+1
dennisbouter
@Fast Eddy volvo compact koop je bij regionale trekker dealers
Fast Eddy
@dennisbouter

Dat klopt. Cat compact was eerder ook leverbaar bij sommige dealers nu niet meer. Terex kon je in de Claas kleuren bij de Claas dealer kopen. Nu kan je de daar Liebherr in de Claas kleuren kopen.
+1
dennisbouter
@Fast Eddy dat klopt geveke(pon) en sieberg toen deutz importeur (ook pon) hadden zo geregeld dat cat compact via het deutz netwerk werd verkocht. Terex hetzelfde verhaal Reesink is het moederbedrijf van zowel Kemp in de meern als kamps de wild, als je dus je trekker dealers een shovel bied stijgt je verkoop. Alleen je koopt geen liebherr in claas kleuren maar een claas geproduceerd door liebherr en dat is iets heel anders
Fast Eddy
@dennisbouter

Groenoord heeft ook nog een paar jaar Cat compact verkocht maar is nu dealer van Kramer.
De kleine Liebherr shovels worden als Deere verkocht in Noord-Amerika. Er liggen ook John-Deere motoren in.
worteljcb
Quote Reactie van @dennisbouter:
Alleen je koopt geen liebherr in claas kleuren maar een claas geproduceerd door liebherr en dat is iets heel anders

Hoe bedoel je dat Dennis?
dennisbouter
@worteljcb op het plaatje staat claas dus het is een claas bij de terex in claas kleuren is het een terex er staat namenlijk terex op het plaatje, en een liebherr en een claas zijn misschien ook niet hetzelfde qua technische details
worteljcb
@dennisbouter Oh zo, nou dat klopt in zekere zin. Terex en Claas hadden geen officiële samenwerking. Die Terex werd gewoon af fabriek als optie in speciale kleur (Claas groen) geleverd en blijft daarmee een Terex idd.
Liebherr en Claas hebben wel een officiële samenwerking, als fabrikanten. De verreiker en shovel zijn dus inderdaad een Claas, geproduceerd door Liebherr. Maar ik kan je vertellen dat er technisch geen verschil in zit bij de compact shovel, op de radio en diagnosesoftware na.
zettelmeyer
@Fast Eddy die ervaring heb ik niet met kuiken/smt. Vaak genoeg geweest voor onderdelen. Daarnaast ook wel eens demo gehad via hun. Misschien scheeld het ook dat er familie werkt
+1
Fast Eddy
@zettelmeyer

Over SMT hoor ik tegenwoordig niet veel positieve verhalen qua aftersales.
Bij Pon moet je de juiste verkoper treffen dan gaat het nog wel.
+1
dennisbouter
@Fast Eddy hoorde je over kuiken indertijd al zeker nadat volvo samung overnam,
+3
worteljcb
@Koeienboer! De liebherr shovels worden ook in claas kleuren verkocht. En zou sowieso proberen bij een trekkerdealer wat te kopen, dan zit je in de buurt. En mocht er eens wat zijn, dan heb je niet meteen voorrijkosten enz, om over de uurtarieven van de meeste bouwmachines monteurs nog maar te zwijgen..
SJB533
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Liebherr 506 stereo

Helaas niet uit te schakelen. Je moet er echt op verdacht zijn, hoe je staat als je het gas intrapt. Maakt een shovel wel wendbaar.
+1
Koeienboer!
@SJB533 waarom? Stereo is mechanisch toch? Gewoon stangen van voortrein naar fusees achteras..
+1
SJB533
@Koeienboer!
Dat klopt. Heb zelf de bak al een keer boven de sloot gehangen, doordat ik er niet op verdacht was, dat ik zo scherp gestuurd stond. Is behoorlijk verraderlijk
new holland koen
Je kunt ook nog een oogje werpen op Ahlmann.
Zeer degelijke machines en veel wendbaarder dan een knikshovel.
Wij hebben er 2 van en daar zijn we zeer blij mee, er komt nooit meer een shovel zonder zwekgiek...

Qua onderdelen: ze weten bij ahlmann zelf goed van de prijs...
Maar vaak kun je er via een ander adres wel goedkoper aan komen.
+2
Noknok
@new holland koen dan wel de oudere modellen nemen. De nieuwere wordt niet zo hard over geroepen.
new holland koen
@Noknok Niet?
Vertel?
Is mij niks over bekend...
+1
Koeienboer!
@new holland koen eigenlijk niet bekend met ahlmann. Heb je voordeel van het zwenken, of juist van de 4 wiel besturing? Of juist de combinatie daarvan?
new holland koen
@Koeienboer! Ik denk inderdaad een combinatie van beide. Alleen 4 wielbesturing lijkt mij niet makkelijk dan knik besturing, omdat de giek dan altijd in dezelfde richting staat als de hele shovel.
En een zwenkgiek op een knikshovel lijkt mij ook minder fijn dan een met 4 wiel besturing, sowiso omdat dat minder stabiel is.
+1
deJong
@new holland koen

juist heel erg stabiel. Wij hebben een knikshovel met draaikrans. Een venieri.

Bij het iets wat zwenken van de giek stempelt hij automatisch ook de achteras met 2 cilinders.

De shovel is een 6.3 ton tilt dik 2.5 ton vast voorop en wel een ton op zij gezwenkt. Koeien, pallets zaagsel, balen en sloepen😅 net een kraan😄 ik wil nooit weer een andere opdat ik de atal e.d. er ook mee uit schuif zwenk je zo de bak even om en gaan.

Heb er een euro adapter op zodat de bakken van de voorlader er gewoon opkunnen.

Er staan her en der wel foto's op mijn profiel.
deJong
@deJong nog ter informatie. Als ik alleen ben trek ik wel onze lege oplegger naar het land. Dat kan wel. Word de shovel ook wat warm.

Haal ik de volle oplegger weer op met de trekker😅
new holland koen
@deJong Ahlmann vergrendeld de achteras idd ook bij zwenken.
Ben jij niet heel onstabiel als je met een volle bak gras ofzo zwenkt en tegelijk stuurt om hem leeg te kiepen in de mengwagen?
Daarbij lijkt mij dat een Ahlmann stabieler is.
+2
deJong
@new holland koen dit werkt prima ook geknikt.

(klik om te vergroten)

Venieri swingloader

(klik om te vergroten)

Venieri swingloader
SJB533
Quote Reactie van @new holland koen:
veel wendbaarder dan een knikshovel.

Daaraan twijfel ik. Wendbaarheid zal om het even zijn. 4WS is minder gevoelig voor kantelen tijdens sturen. En een voordeel van onze Kramer, ik dacht, dat Ahlmann dat ook heeft, was de hondengang.
+1
dennisbouter
@SJB533 mijn gevoel zegt dat een ahlmann een kleinere draaicirkel heeft dan een vergelijkbare knik
worteljcb
@dennisbouter De draaicirkel over de wielen is bij 4WS vaak kleiner, dat klopt. Maar de buiten draaicirkel, over de hoek van de bak, is weer groter omdat de giek niet meezwenkt met de stuurrichting. Is knikshovel is daarom wendbaarder in kleine ruimtes dan een 4WS, hoewel zijn draaicirkel iets groter is.

Bij een ahlmann kun je de giek natuurlijk zwenken. Dan win je uiteraard als je daarmee speelt.
new holland koen
@worteljcb Idd, klopt wat je als laatste zegt.
Als ik naar links stuur zwenk ik automatisch de giek mee naar links, en andersom...
+1
johndeere6230
Quote Reactie van @SJB533:
En een voordeel van onze Kramer,

Alleen een Kramer heeft een vaste giek en dus een grotere draaicirkel buitenom, juist de 4 ws icm denk maakt hem zo wendbaar
new holland koen
@johndeere6230 4ws en een vaste giek lijkt mij iig niet fijn werken.
Dat vind ik ook een nadeel van verreikers
+1
Noknok
De oudere modellen az 10 85 150 zijn degelijke machines , de nieuwe modellen is nogal eens wat mee, is niet de ahlmann uit de vorige series met deutz motor etc.
new holland koen
@Noknok Oke, dat wist ik niet.
Wij hebben een az 14 en 45e, dus dat zijn ook al wat oudere. Maar die zijn oerdegelijk.
Voor de topicstarter zou een 45 of 85 mooi zijn...
+1
rubenv
@Noknok wij hebben een az150 en een az85
maar toch het meeste schik met de 85
heerlijk wendbaar vrij veel hefkracht en een keer een aanhanger gaat ook goed mits de oliekoeler maar goed is
zwenk ben je in notime aan gewent dan wil je niet meer zonder!
verder valt de hef en uitkiephoogte echt niks tegen
cabine is aardig ruim das ook wel fijn
new holland koen
@rubenv Bij de 45 is de cabine wel krap. Die van de 14 is wel mooi groot
+1
Noknok
@rubenv Hier ook een az 85 bevalt goed inderdaad, enigste minpunt is de hogere bandenslijtage vooral voor(wringt) ten opzichte van een knikshovel.
+1
J asper
Hier nu bijna 8000 uur op een nh w80 tc. Bevalt goed tot nu toe weinig aparts gehad(afkloppen) is wel een gestuiter maar dat vindt ik van alle shovels van dit formaat.
J asper
@J asper slangen...🙈 accu, stuurcilinder speling uit gehaald, gaskabel
J asper
Ventielenblok zat een x vast. Losgehaald toen zat er een stukje ijzer in vast, dat er uit toen geen last meer.
Koeienboer!
@J asper dat is een met een dichte giek? Hoe bevalt dat?
Je ziet ze weinig die nh ‘s
De dingen die jij noemt zijn kleinigheden als dat alles is
+1
J asper
@Koeienboer! ja klopt dichte giek 320 cm onderkant lepels volgensmij. Klopt je ziet ze weinig. Ze hebben het van O & K over genomen. Wij hebben hem met 1000 uur gekocht en er nu zelf bijna 7000 bij op gereden.
casejxu
Quote Reactie van @J asper:
320 cm onderkant lepels

Dat red onze sauerburger ook al volgens mij
Koeienboer!
@casejxu maken die ook grotere shovels? Of is dat een mini?
+1
casejxu
@Koeienboer! Nee is redelijk mini en groter worden ze niet
J asper
Quote Reactie van @Koeienboer!:
De dingen die jij noemt zijn kleinigheden als dat alles is

Reageer @Koeienboer!









J asper

0min geleden




Bovenliggende wijzigen
Reactie loskoppelen
Reactie wijzigen
Reactie verwijderen

Kopieer link




Ben vast nog wel iets vergeten maar niks groots. Hij wil nu sinds kort alleen niet meer via contact uit. Zetten hem nu zelf uit met touwtje.
+1
Koeienboer!
@J asper kans is groot dat dat de stopzetter op de brandstof pomp is. Valt wel mee kwa kosten
J asper

(klik om te vergroten)

Koeienboer!
@J asper weet je zo hoe hoog het cabine dak is? En is het een snelloper? Heb je er weleens een kar achter?
+1
J asper
Quote Reactie van @Koeienboer!:
weet je zo hoe hoog het cabine dak is?

Paste precies in oude strohok, dat was 3 meter volgensmij. Maar als je het zeker wilt weten moet ik het nakijken. Nee is geen snelloper 😴 loopt net 20. Wel is wagentje achter gehad maar nooit dikke vracht gewikkelde balen ofzo. Met bouw en slopen wel heel veel gebruikt 🙈
+1
worteljcb
De Liebherr l506 en l508 zijn mooie degelijke shoveltjes. Eenvoudige bediening, rij je zo mee weg. Ook super laag met 2,50 meter doorrijhoogte.
Wel 20 km/u max, dat is jammer. Al lopen ze zowat 25 km/u op 20 inch banden.
+1
dennisbouter
Quote Reactie van @J asper:
@bartjuh wagen trekken zou incidenteel zijn. Zijn de moderne hydrostaten niet beter als de vroegere? Kwa koeling?

Dat zal de stopmagneet zijn
+2
worteljcb
Ik zou voor een duwende kiepcilinder gaan, die hebben veel opbreekkracht. En ook weinig draaipunten, minder gauw slijtage.
Een shovel met pendelende achteras heeft een hogere bouw, niet echt geschikt voor lage stallen. Ook een hogere instap, wat ik bij een shovel wel belangrijk vind. Je springt er toch veel op en af. Een draaipunt is daarom mijn favoriet. Of ze echt minder stabiel zijn vraag ik me af.
+1
Koeienboer!
@worteljcb kijk hier kan ik wat mee. Lage instap had ik niet aan gedacht, goed punt. Instap is sowieso een aandachtspunt..
En Indd duwende kiepcilinder is het sterkste, daarom begrijp ik niet dat er merken zijn die dat anders construeren. Dikkere cilinder maakt het onnodig traag..
worteljcb
@Koeienboer! Nadeel van de Z giek, met de duwende kiepcilinder, is dat die niet parallel blijft. Zo’n ZP giek van terex bijvoorbeeld doet dat weer wel.
Bepaalde merken shovels met Z giek hebben palletvorken met de aanlashaken onder een speciale hoek. Zodoende is hij weer wel nagenoeg parallel, dus dan heb je er met pallets stapelen geen last van. Met de bak merk je er sowieso weinig van, dat went snel genoeg.
Koeienboer!
@worteljcb die z gieken blijven inderdaad niet allemaal mooi parallel. Toch heb ik dat liever als die giek van terex, met beperkte uitbreek kracht en een constructie met een geweldig dood punt, wat eerder genoemd is. Dat is vast de reden dat overbeek ze graag met hoogkiep pelikaanbak verkocht.
Dan heeft new Holland nog een compleet ander princiepe met 2 cilinders onder de dichte giek (wel duwende kiepcilinder) Wat die doet kwa kracht en parallel blijven weet ik niet.
worteljcb
@Koeienboer! Z giek is ook het snelste over het algemeen. En heeft het beste zicht.
J asper
Als aanvulling, werk ook wel eens met een Terex tl 60 of 80 In scheaff kleur. Maar daarmee moet je altijd oppassen hoever je kuilhapper kiept. Als je hem te ver kiept krijgt die hem niet meer achterover en dan moet je over bakrand van mengwagen heen knooien om hem weer achterover te krijgen.
Koeienboer!
@J asper dan gaat die door het dooie punt heen? Geen mooi systeem idd. Verder wel degelijke shovels naar mijn idee. Worden nu nog volgens zelfde principe gebouwd
J asper
@Koeienboer! Ja klopt, laatste stukje gaat ook met gang dus dat is oppassen dat die niet door dooie punt gaat dan.
hookwood
@J asper Heb vorig jaar zo'n terex gehad te gebruiken toen mijn Cat 906 werd gereviseerd. Heel irritant idd.

Mijn Cat 906 heb ik gekocht 12 jaar geleden met 3400 uur. Nu ruim 5000 uur meer gelopen. Vorig jaar pomp en rijmotor gereviseerd.

Toen dat gefixt was had ie weer zoveel vermogen dat de achterwielaandrijving het niet meer aan kon. De spiebanen van de pignonas versleten.

Al met al een duur jaar qua shovel. Maar doet het weer prima. En een veel fijnere shovel om mee te werken als de Terex die ik toen had te gebruiken.
J asper
@hookwood Dan zou dat wel een kwaal zijn van die terex'en🙈 als je het niet gewent bent is het idd wel lastig. Dat is ook minder idd 🙈😓 met 8500 uur rijmotor kapot?
hookwood
@J asper kapot of te veel slijtage, het is maar net hoe je het wil noemen. Zat iig geen snelheid meer in....
Koeienboer!
@hookwood hoe ervaar je PON als enige servicepunt? Duur? Of doe je veel zelf? Of gewoon plaatselijke lmb?
+1
hookwood
@Koeienboer! plaatselijke LMB. Heeft een heel aantal 906 en 908 lopen bij hun klanten. Verkopen nu meer Terexen want die CAT zijn bijna niet meer te vinden en dat nieuwe type doen ze niet.

Weten Pon aardig te vermijden. Zo had ik vorig jaar die pignonas stuk. Via Pon zou het complete differentieelhuis moeten worden vervangen. De assen komen echter van Carraro en ze zijn achter het juiste onderdeelnummer van Carraro gekomen waardoor ze die los konden bestellen. Schijnt hetzelfde te zijn als van een NH TS90 oid.
+1
Derkmax
Ik heb een Kramer 950. geen knik, wel 4 wielbesturing. Super wendbaar. 30 km. Wel giekvering, dat rijdt echt veel beter. 5 ton gewicht, zeer degelijk gebouwd naar mijn mening. Wat doe ik ermee ?
Kuilhappen, balen laden, stelcon platen leggen. en nog heel veel.meer.
keesflodder
Heb zelf een Caterpillar 906 met dichte giek, en knikbesturing machtig fijne machine in gebruik. Maar op de weg rijd de shovel maar 25km per uur. shovel stuitert ook nogal op de weg. Wij gebruiken de shovel voor voer halen, en allemaal kleine klusjes op het melkveebedrijf.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @keesflodder:
shovel stuitert ook nogal op de weg.

Heb je geen dansonderdrukking op de boom?
Of heb je dat knopje nog niet gevonden?
Lijkt mij toch dat het op zo n nieuwe shovel zou moeten zitten
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Dat is niet bij elk merk standaard.
Koeienboer!
@Fendt926Driver zal wel een optie zijn. Cat 906 is al een paar jaar in productie, schat al 20.
Fendt926Driver
@Koeienboer! Mijn ahlmann az10 is van 92 volgens mij en die heeft het ook al
+1
keesflodder
@Koeienboer! Ja klopt volgensmij zijn ze al gebouwd voor de jaren 2000. Die van ons is van 2006 en heeft nu ongeveer 6000 uur gelopen
+1
hookwood
@Koeienboer! Ik heb het er later op laten zetten door mijn dealer.
keesflodder
@Fendt926Driver nee zit er niet op, is een vrij simpele machine
deerejohn
Dit is niet wat je vraagt ,, maar laatst een uurtje met een deutz ttv met voorlader gespeeld wat werkt dat fijn en supers steer ,, zou denk niet meer voor een loader gaan als ik iets moest
Koeienboer!
@deerejohn voorlader past niet bij mij en bij mijn erf. Een Gebruikte moderne vario trekker kost meer als een nieuwe shovel. Maar kan je wel weer meer mee.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Onbekend Shovel ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
110
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
0