Ford 3000 - Werking aftakas en voorgloeien

Goedendag,
Sinds kort zijn we in het bezit van een Ford 3000, hiervoor hadden we een dexta die heel wat simpeler is dan ons nieuwe pronkstuk
Mijn vraag,
* op welke wijze moet je deze tractor voorgloeien?
* hoe werkt de aftakas? Als ik de hendel links naast de stoel naar achter druk dan gaat de aftakas aan. Als ik de koppeling helemaal intrap blijft de aftakas gewoon draaien en gaat alleen weer uit als ik de hendel links weer terug haal. Dat lijkt me niet goed, wat zou ik hier aan kunnen doen, of moet ik het anders doen. Ik weet van onze dexta dat wanneer je de koppeling intrapte, je de aftakas kon aanzetten, schakelen en dan langzaam laten opkomen zodat de aftakas ging draaien.
Stadstuin

Reacties

spiroe
Als je mij via een persoonlijk bericht even je emailadres stuurt kan ik je wel een een boek voor de Ford 3000 helpen.

Heb zelf een Ford 5000 en daar an ik de aftakas zonder koppeling inschakelen maar of dat voor jouw 3000 ook van toepassing is dat weet ik niet zeker maar anderen zullen nog wel reageren.

Voorgloeien gaat bij mjn 5000 door de sleutel naar rechts te draaien, tegen het starten aan. Er zit waarschijnlijk een voorgloeistift in het inlaatspruitstuk aan de rechter kan van de motor.
+2
spiroe
Misschien dat deze twee pagina's helpen.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Stadstuin
@spiroe bedankt, ik zal het eens proberen.
jammermaarhelaas
Als het in de achterbrug niet gaat krassen wanneer je de aftakas aan zet zonder koppeling in te trappen, dan heb je een 3055, met onafhankelijke aftakas, want dan draait de aftakas ook gewoon door als je de koppeling helemaal intrapt.
Om dat goed te kunnen beoordelen is het het eenvoudigste als je even een foto van de tractor plaatst waarop de aftakas hendel duidelijk zichtbaar is. Of een foto van de hele tractor, waarop we de achterwielnaaf en de vooras kunnen zien.
Als de tractor bij de achterwielen geen remtrommels heeft zoals een Dexta dat wel heeft, dan is het zeker geen 3000, maar minimaal een 3055.

Heb je een 3000 dan moet je daar net als bij een Dexta eerst de koppeling helemaal intrappen alvorens je de aftakas in kunt schakelen zonder krassende tandwielen. Uitschakelen hoort daar ook met ingetrapte koppeling.

Voorgloeien doe je door de contactsleutel linksom te draaien, zie: tractorfan.nl/topic/50517/
Starten kan door de sleutel weer rechtsom te draaien, zoals je anders ook start zonder eerste te gloeien. Je kunt ook starten door de sleutel nog verder naar links te draaien, echter, dan moet je hem na het starten wel zelf op groot contact zetten, anders laad hij niet bij.
En het kan zijn dat in de jaren er ooit een ander contactslot in is gekomen, dan de nieuwere sloten hebben gloeien rechtsom, zeg maar waar een wandklok/horloge 3 uur aanwijst.
spiroe
@jammermaarhelaas Weet wat geleerd. Dank je wel.
Stadstuin
@jammermaarhelaas oké, ik lees goede tips, waarvoor dank. Ik zal morgen enkele duidelijke foto’s maken. Het zou dan misschien een 3055 kunnen zijn maar op de motorkap staat Ford 3000 vandaar. Als het een 3055 is vraag ik me nog steeds af hoe en wat, als voorbeeld: als ik de frees er achter heb dan kan ik de aftakas niet inschakelen met de koppeling ingetrapt, ik zou dan eerst de tractor uit moeten zetten, vervolgens de aftakas inschakelen en dan starten maar dit lijkt mij niet de juiste procedure toch?
jammermaarhelaas
@Stadstuin

wat je verteld over het frezen klinkt alsof de koppeling niet goed staat afgesteld, dat ie dus niet ver genoeg open gaat, waardoor wel de rijkoppeling maar niet de aftakaskoppeling opent. In dat geval heb je dus toch een 3000.
Stadstuin
@jammermaarhelaas oké, is dit makkelijk zelf op te lossen of moet ik hiervoor naar een mechanisatie bedrijf
jammermaarhelaas
@Stadstuin

De koppeling moet bij het pedaal een vrije slag hebben van 4 cm. Je kunt die vrije slag instellen door het vorkje wat aan de hevel zit die het koppelingshuis in gaat, zeg maar opzij van het koppelingshuis, iets van 15 cm naar voren en omlaag vanaf de voorkant van de treeplank aan de kant waar het koppelingspedaal zit. Dus even de pen uit dat vorkje halen, bijstellen tot ie goed is, en nadien de pen weer goed borgen met een splijtpennetje en de contramoer tegen het vorkje vastdraaien.

Vrije slag is het deel wat het pedaal kan bewegen voordat de drukgroep bediend wordt. Je merkt dat doordat het pedaal vanaf een bepaald punt meer tegendruk geeft als je hem indrukt.

Wanneer de koppelingsplaat slijt wordt je vrije slag kleiner, en moet je hem weer bijstellen. Zou je dat niet doen, dan zal de vrije slag geheel verdwijnen en de drukgroep niet meer volledig op druk kunnen komen waardoor de koppeling voortdurend slipt, en snel verslijt.

Hier een voorbeeld filmpje, van 1:10 tot 1:30 zie je het afstellen, bij een 3000 moet daarvoor dus het vorkje aan de heven die uit het koppelingshuis komt af, en moet je het vorkje verdraaien.
+1
roscho
@jammermaarhelaas Jouw uitleg is duidelijker dan de gesproken uitleg in het filmpje.... 🤣🤣🤣
Stadstuin
@jammermaarhelaas bedankt voor de duidelijke uitleg.
Helaas heeft dit geen resultaat gegeven en blijft de aftakas constant draaien als je de hendel naast de stoel naar achter heb gezet.
Misschien iemand nog een idee?
dennisbouter
@Stadstuin en wat gebeurd er dan als je de frees inschakelt zonder koppeling? Als het een 3055 moet dat kunnen zoals ik het begrijp
Stadstuin
@dennisbouter dat lukt niet, hij ratelt dan en wordt niet ingeschakeld.
dennisbouter
@Stadstuin dan heb je dus toch die koppeling nodig🤔
Fred4130
Of je een 3055 of een 3000 hebt is simpel te zien. De 3000 heeft trommelremmen tegen de velg zitten, te zien aan een rond trommel van zo'n 30 a 35 cm schat ik en een cm of 8 dik. De 3055 heeft alleen een wielschijf en de (natte) schijfremmen in de achterbrug. Ook schakel je de aftakas enkel met de hendel hydraulisch in, dus zonder koppeling te gebruiken. De 3055 heeft namelijk de achterbrug van een 4000 en de voorkant van een 2/3000
+1
Stadstuin
Het werkt weer, met dank aan jullie allen. Het was eigenlijk een fluitje van een cent @jammermaarhelaas heeft hele goeie uitleg gegeven 👍
jammermaarhelaas
@Stadstuin

Mooi dat het gelukt is!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 en hebben de trefwoorden aftakas en voorgloeien. geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!