Schluter 1250V super, brandring koppakking te dik,

Hallo, heb hier prachtig gebakje in de werkplaats staan,

Cilinderbus gescheurd, nieuwe cilinder bus er in (overmaats)
betreft een schluter motor ,

Maar nu past de koppakking niet , de brandringen zijn te dik , aanhaalmoment op 18kgm , maar lekt als een gieter,

Heeft iemand hier ervaring mee?? En weet iemand waar dunnere versies te verkrijgen zijn?

Deel dit topic

Reacties

Huuuuub
Heb je de bushoogte gemeten?
Dikke kans dat die te hoog ligt.
Bus hoogte is goed, achterste bus alleen vervangen (6) maar ook de andere cilinderkop dicht niet goed af, ( het zijn 2 koppen) aan deze bussen heb ik niet eens aangezeten.
Huuuuub
@Jaring visser1991
Heb je de bushoogte ook daadwerkelijk gemeten?
En zoja, op welke manier?
Lijkt me sterk dat een pakking een te dikke brandring heeft, zou theoretisch wel kunnen maar ik denk dat je het eerder ergens anders zou moeten zoeken.
Granit heeft maar een dikte liggen, wil ook niet de tapeinden overstrekken
bas101
Waar heb je de koppakking gekocht? Is t wel de originele?
@bas101 dat is dus mijn vraag, weet iemand waar ik een orginele kan krijgen, zelfs egelseer (sluter onderdelen duitsland) stuur tegenwoordig je doodleuk een granit pakking toe
bas101
@Jaring visser1991 evt kan ik m na laten maken , als je er niet uit komt kan ik wel een reproductie naar wens regelen info(a)tractoalpin.eu
Scheelt bijna 1tiende mm in dikte
joop-same
@Jaring visser1991 Een tiende valt zeker binnen de tolerantie dit kan nooit de oorzaak zijn.
InsaneNL
Ik zal de schluter kenners hier even taggen voor je, die kunnen je waarschijnlijk wel helpen. @Schluterfan @schluterman @SchluterMarco
Schluterfan
Bestellen bij Stefan Had: info (at) schlueter-ersatzteile.de .

Jij spreekt over 18kgm? Dan is het er nog een met draadeinden ipv tapbouten. Die cilinderbus, is dat er een van Mahle?

EDIT, zag in een andere reactie idd tapeinden.

Er zijn of waren 2 soorten koppakkingen, de gewone en de versterkte. De versterkte kwamen er voor de zwaardere SDM motoren omdat die sneller de neiging hadden te lekken, vooral de turbo em turbo intercoolers. Maar die gaan ook in de andere Schlüters voor zover ik weet. Ik heb ze in de 1250 zitten. Verschil ziu hem zitten in de koper afdichtingen.

Controleer ook voor alle zekerheid de rechtheid van het blok en de cilinderkoppen.

Er werd gezegd dat de koppen in 3 fasen moeten aangetrokken worden. De motor laten warm draaien en dan nog eens natrekken. Na 50u nog eens natrekken.

De volgorde van de bouten moet ik nog eens controleren in de werkplaatshandboek, er werd wel eens gezegt van binnen naar buiten, maar dat schijnt volgens de originele fabrieksopgave niet te kloppen. Ik kijk dat voor je nog na morgen.
Jaa draadeinden, cilinderbus van mahle inderdaad,
Schluterfan
@Jaring visser1991

Oke, ik heb mijn vorige antwoord nog aangevuld.
+1
Bedankt ook voor de snelle reactie's , ik zal de eerst een juiste koppakking moeten regelen dus want met de nieuwe die er nu tussen zit zal het niet nooit gaan lukken ben ik bang. als ik nu het systeem maar een beetje op druk zet gutst het er uit tussen beide koppakkingen uit. ik heb de bouten/tapeinden in een spiraal naar buiten aangedraaid. 4,5/10/18kgm
schluterman
@Jaring visser1991 dat klopt inderdaad van binnen naar buiten toe met tapeinde 18kg bouten 23kg. Ik zelf heb bij mijn super 850v bij een motor revisie bedrijf de koppakking besteld omdat er een zuiger een gat in zat een klep verbrand en ik heb hem daar laten maken afpersen en volledige garantie.
+1
Schluterfan
@Jaring visser1991

Volgens voorschriften van Schlüter;

De stangen moeten ingeoliet zijn, in 3 stappen natrekken (80, 150 en bij de jonge Schlüters met tapbouten 240nm, in jou geval 210Nm door de tapeinden). De einden dienen van kruislings van binnem naar buiten aangetrokken te worden. Motor warmdraaien, moeren dan 1 voor een weer iets losmaken en weer natrekken. Na 50u nog eens natrekken.

Heb in verleden nog gehoord dat het bij de tapeinden 180Nm was en bij tapbouten 230. Kennelijk is Schlüter hier later op terug gekomen, want de info die ik hier boven schreef zijn in voege gegaan begin de jaren 90 geloof ik.

Bij de tapbouten was het ook aangeraden om die te vervangen bij vernieuwing van de kopoakking. Weet niet if dit ook telt bij tapeinden.

Succes!
PS een foto van de trekker hier op TF zou leuk zijn 😉.

Tip, vraag bij de bestelling van de kopdichtingen bij Had gelijk ook voor het zekers de aantrekmomenten, waarom, omdat er ook bij Schlüter nog gemodificeerd word. Stefan en zijn monteur kennen de trekkers vanbinnen en vanbuiten en durven ook dingen te verbeteren.
joop-same
@Schluterfan De lengte en de dikte meten, als dit veel afwijkt van een nieuwe dan vervangen.
+1
Bij deze een foto

(klik om te vergroten)

Schluter super 1250v
RVM
@Jaring visser1991

Mooi gebakje 👍
schluterman
@RVM het is geen volvo 😂😂
+1
RVM
@schluterman nee die stond dan buiten ipv in de werkplaats 👏😂 mooie trekker ook zo in het groen. Ik vind het grijs/zilver vaak te aanwezig bij de rode Schluters
schluterman
@Jaring visser1991 een van de eerste super 1250vl
+2
Schluterfan
Aah, das die eens in Trekker stond.
+4
@Schluterfan jaa klopt,

ik ben naar Odelzhausen gescheurd voor een 2 koppakkingen ,
bleek inderdaad dat er verschillende diktes in omloop zijn.

vlakheid nog eens gecontroleerd (niks loos) , daarna koppakkingen geplaats, koppen er op, en tapeinden ingeolied , bouten spiraal gewijs naar buiten op moment aangedraaid (80,150,210nm)
rest weer opgebouwd zodat hij kan lopen, koelwater er weer in en op druk gebracht, en halfuur laten staan met de pomp er op , meter was niet gezakt. daarna motor rustig warm laten draaien,
boel weer afgebouwd en vervolgens kopbouten weer en voor een losgedraaid en 210nm aangedraaid, scheelt bijna 60graden.
schluterman
@Jaring visser1991 en niet meer lekken op de koppakking
bas101
@Jaring visser1991 voor een koppakking met de auto vice verca naar Odelzhausen in zuid Duitsland gereden ?
@bas101 jazeker, post met coronatijd ga ik niet op wachten, zelf van nachtlevering kun je nu niet echt op aan .
+1
radium45
@Jaring visser1991 Van hieruit is dat heen en terug 1400 km. Vanaf jou ruim 1600 schat ik. Wat moest die trekker doen dat je er zo,n haast mee had?
+1
@radium45 trekker stond al geruim anderhalve maand bij ons in de werkplaats, Cilinder bus is al moeilijk aan te komen, moest daarna nog uitgeboord worden en opnieuw gehoond, trekker moest toch eens een keer klaar, dan het gas er maar even op om dit af te krijgen, en tegelijk even een leuk uitje.
Trekker word nog wekelijks gebruikt, pakken persen,harken,schudden etc. Vandaar
Schluterfan
@Jaring visser1991

Waar had je de cilinderbus besteld? De laatste keer moest bij Egelseer ook al zo lang wachten... Als ik de 450 ooit reviseer, bestel ik ze ook weer bij Stefan. Vind het bij Egelseer de laatste 2 jaar maar om zo te laten de service...
+1
@Schluterfan bij , motoren michaelis in Straubing , kon eerst nergens iemand vinden die rap kon leveren, dus na lang zoeken hun eens gebeld, maten door gegeven via de telefoon 5 minuten later belden ze me terug, hebben we wel op voorraad liggen , 4 dagen later lag hij netjes in het onderdelen hok. Was alleen de standaard bus (zonder zuiger) wilde de zelfde zuiger behouden en overmaatse bus kon ik nergens vinden. vanwege de inhoud, dus daarna laten uitboren en honen in een oude ford blok. zal misschien wel niks uit maken achteraf , maar ga dan liever voor safe , spul is duur genoeg en krijg overal jeuk als het niet mooi loopt.
schluterman
@Jaring visser1991 en zeker met zoiets. Het is duur zat
+6
@schluterman helemaal dicht, hij staat er weer klaar voor💪

(klik om te vergroten)

Schluter 1250
+2
Schluterfan
@Jaring visser1991

Super! Odelzhausen das bij Stefan dus 😁. Ik ga er altijd met veel plezier heen.

Ben altijd blij als ik mensen met woord en daad kan bijstaan, en vooral als ze geholpen zijn.
+1
roscho
@Jaring visser1991 Die ziet er best wel strak uit. Motorkap en spatborden lijken nog heel goed. En mooie maat banden erop.
+2
Kramer U800
@Jaring visser1991 Wat een prachtige trekker zeg 😍👍
+2
Danku allen 💪💪💪

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden aanhaalmoment en Koppakking geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0