Illustratie van:

Ford 7840 - Hydrauliek werkt niet bij half ingedrukte koppeling.

Hallo,

Wij hebben thuis een ford 7840 met blauw dak. Wanneer ik het koppelingspedaal half heb ingedrukt, werken de hef en hydrauliek niet meer of nog maar heel langzaam. Helemaal ingedrukt of helemaal los werkt alles wel. Is dit normaal?

Wij zitten als volgende trekker ook te denken aan een 40 serie en daar dan een voorlader op te bouwen. Maar dat zou dus betekenen dat de voorlader niet zou werken wanneer het koppelingspedaal half is ingedrukt. Dit lijkt me dan nogal moeilijk werken.

Deel dit topic

Reacties

InsaneNL
Waar dat in kan zitten weet ik niet maar dat is zeker niet normaal
valmet6400power
Vermoedelijk weet @nhmonteur dat wel?
inter533fan
Hallo

ik heb ook een 7840 die van mij doet dat ook dat is normaal dat het langzamer gaat
jammermaarhelaas
De lamellenkoppelingen in de versnellingsbak worden door dezelfde oliepomp van olie voorzien als de externe hydrauliek en de hef (een CCLS pomp). Dit is dus een producteigenschap.
Misschien is er wel iets aan af te stellen, zodat dit effect niet onnodig groot is.
nhmonteur
@jammermaarhelaas @Pieter Buren dit is volgens niet helemaal normaal.
De transmissie word inderdaad door de ccls pomp gevoed met olie. Alleen zitten er in deze ccls pomp nog 2 tandwielpompjes. De een zorgt voor het sturen, de andere voor het lage druk systeem en dus ook de transmissie.
In principe zou je transmissie dus niks met je hef en ventielen te maken hebben.

Hoe lang zitten je hydrauliekfilters al op de transmissie/achterbrug en wat is de staat van de olie.
Pieter Buren
@nhmonteur Filters en olie zijn 350 uur terug vernieuwd. Maar hij doet dit altijd al sinds we hem hebben (vorig jaar). Ik vraag het nu vanwege die voorlader. Nu is het soms storend, maar met een voorlader is heb je veel vaker de koppeling half ingedrukt.

Edit: Ik heb net even getest maar sturen heeft geen invloed op de snelheid van het heffen.
jammermaarhelaas
@nhmonteur

Hebben de 6640 nu 14 jaar, altijd dit gehad. Goed te weten dat dit niet hoort. Filters altijd tijdig vervangen zolang hij in ons bezit is. Wat kan ik doen om het zo te krijgen als het hoort (behalve naar de dealer gaan 😉 ).

Altijd als je wegrijd en tegelijkertijd extern olie gebruikt heb je dat effect.
+2
nhmonteur
@jammermaarhelaas misschien dat het dan toch een eigenschap is. Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord. Zal vandaag eens kijken of ik iets in een hydraulisch schema kan vinden.
+1
nhmonteur
@jammermaarhelaas Zo net inderdaad op het schema kunnen zien dat het lage druk systeem gevoed word door de ccls pomp. Er zitten wel 2 tandwielpompjes in, maar 1 is voor het sturen en de ander is de vulpomp van de ccls pomp.
Het zou dus wel zo kunnen zijn dat als je gaat koppelen er even wat minder olie beschikbaar is bij de hoge druk functies, alleen zou dit volgens mij bijna niet merkbaar mogen zijn.
Zal maandag eens op de zaak kijken of ik nog wat informatie hierover kan vinden.
Fordje4600
Hebben wij ook met 8340 maar hij kakt even in en dan gaat ie wel weer
+1
chris2
De lage druk wordt afgenomen van de hoge druk via het ventiel boven op de pomp (tussen pomp en wagenremventiel). Het is inderdaad zo dat tijdens het gebruik van het koppelingspedaal het debiet naar de ventielen vermindert. (Niet bij volledig los en niet bij volledig ingetrapt). Ik denk dat het ongeveer een 15 l/min is dat het debiet vermindert tijdens het gebruik van het koppelingspedaal. Dit wordt gebruikt voor extra smering van de koppelingen. Normaal als de trekker op stationair toerental draait, heb je aan één ventiel een 18-20 l/min. Dit kun je dan mooi zien minderen tijdens gebruik van het koppelingspedaal. Heb je al die 18-20 l/min niet, dan kan er intern lek zijn in het schakeldeksel.(labyrint dichting). Er is een mogelijkheid om de hoeveelheid smeerolie te minderen als je het schakeldeksel demonteert en er een smoring in vast zet. (Wordt ook via CNH als oplossing gegeven). Als ik het goed voor heb is dit vanaf TSA zo.
Pieter Buren
@chris2 Afgelopen winter is de hele trekker getest bij het mechanisatiebedrijf. De pomp geeft max 65 L/min bij 170 bar. Volgens tractordata zou dit 76 L/min moeten zijn. Is er dan iets lek of zou dit slijtage zijn? De trekker heeft 8500 uur. En als er iets lek is, bestaat er dan een soort revisiekit?
jammermaarhelaas
@Pieter Buren

Origineel 76 liter bij 193 bar.
chris2
@Pieter Buren 65L zou inderdaad kunnen wijzen op intern lek. Vroeger testte ik altijd die 18 l/min,op leeglooptoerental en zonder druk. Als ik die niet had, dan demonteerde ik de leiding van de pomp naar het ventieldeksel rechts van de transmissie. Komt aan T-stuk van stikstofaccumulator, sleutel 24. Stop die af met bv 50 cent er tussen te monteren. Als je dan die 18 liter hebt, is het bijna zeker dat labyrint in het schakeldeksel. Was vroeger van papier met fijne "baantjes", is dan naar papier met gaten gegaan en uiteindelijk een dikkere pakking met gaten. (De laatste dichting is er gekomen in TS, iets halfweg de productie) Toch blijft het fenomeen dat er tijdens gebruik van het koppelingspedaal een deel olie meer afgenomen wordt voor de smering. Dat was iets van 12-15 l/min. Dit was een probleem met bv een wikkelaar als ze het koppelingspedaal gebruikten om de baal op te nemen. Als je eventueel het deksel open doet, kan je misschien kijken om de smoring te monteren. Ik weet niet precies welk gaatje dat was, maar een dealer kan dit terug vinden in ASIST. Kan wel zijn dat het bij TS terug te vinden is. Labyrint dichting en wat o-ringen (zeker!!) kosten niet zoveel en het werk is ook niet zo groot.
+1
Pieter Buren
@chris2 nu u het zegt. Dat labyrint is ook vervangen toen voor een nieuwe dikkere. Ik weet eigenlijk niet of die 65L/min voor het vervangen van de pakking is of erna. Dan zou ik eerst nog een keer moeten testen. Komend najaar/winter heeft het mechanisatiebedrijf weer een trekkertest.

Maar ik weet nu in ieder geval hoe het zit. Het is dus normaal dat er (iets) minder olie is bij het laten opkomen van het koppelingspedaal. Dit kan worden verholpen door een smoring. Dan kan ik daar rekening mee houden bij het eventueel opbouwen van een voorlader.

Bedankt voor uw hulp (en dat u zelfs een account heeft aangemaakt om op mij te reageren).

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7840 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN