Illustratie van:

Ford 8210 - Weinig hydroliek olie

Kan iemand mij verder helpen. Ik heb bij mijn Ford 8210 gen2 weinig kracht in de hydroliek ventielen. Bij een vollevracht gras krijgt die de bodemketting niet op gang. Achteras olie en filters zijn nieuw. Verder lijkt alles goed te werken. Denk zelf slijtage aan een pomp maar welke?

Deel dit topic

Reacties

+2
Fendt926Driver
Zet eens een snelkoppeling met een meter op de ventielen

(klik om te vergroten)

Jaccoford5000
@Fendt926Driver

Hoeveel druk zou die ongeveer moeten leveren?
jammermaarhelaas
@Jaccoford5000

Bij mijn weten hadden ze destijds 176bar werkdruk.
Fendt926Driver
@Jaccoford5000 kleine 180 bar druk
Jaccoford5000
@Fendt926Driver

Super ga ik hem eerst even meten
+3
Fendt926Driver
En probeer ook alle snelkoppelingen met die meter. Degene die jij nu / altijd gebruikt kan versleten zijn.
Maar ook de koppeling aan de slang van de opraapwagen kan iets versleten zijn waardoor die gekoppeld aan de trekker nog maar 20% van jou olie door laat
Jaccoford5000
@Fendt926Driver

Heb aan de opraapwagen al nieuwe koppelingen gezet en dit maakt geen verschil
jammermaarhelaas
Ik vermoed ook dat het gezien de leeftijd aan 1 of beide oliepompen ligt. Echter, even eenvoudig vooraf: blijft de hendel van het gebruikte hydrauliekwel in de stand (in of uit) staan? Of schiet deze meteen weer terug naar neutraal?

Er zit een automatisch arretering op elk ventiel (ik neem aan dat je de deluxe venteilen hebt). Met de bout met borgmoer boven de 2 snelkoppelingen kun je de druk instellen waarop het ventiel uit de arretreing schiet. Zelf heb ik ze zo ingesteld dat hij pas terug gaat naar neutraal wanneer de oliestroom geblokkeerd is, dus ook wanneer er geen snelkoppelingen op dat ventiel zijn aangesloten.
Jaccoford5000
@jammermaarhelaas

De hendels blijven hangen en schieten pas terug als ik bv gas geef en er geen slang of iets inzit. Kan ze volgens mij niet afstellen staat wel een haasje en slakje op.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Jaccoford5000:
Kan ze volgens mij niet afstellen

Dat soort kun je afstellen, maar dan stel je alleen de arretering af, niet de pompdruk.
Haasje slakje is de doorstroomhoeveelheid, dat is iets anders (maar wel erg nuttig in praktijk).
Jaccoford5000
En zullen beide pompen defect zijn? Of Hoe kan ik erachter komen welke?
dennisbouter
@Jaccoford5000 rechtstreeks aan de pomp meten?
Jaccoford5000
Ik heb gemeten zowel warm als koud ruim 170 bar
Dennis_dB
Is het probleem alleen met de bodemketting? Zo ja dan kan de hydromotor die de bodemketting aandrijft ook versleten zijn of misschien zit daar nog een extra overdruk beveiliging op die vrij laag staat.
Een pomp doormeten met een flowmeter geeft een betrouwbaarder beeld van de staat van de pomp. Een pomp kan gerust nog 170 bar leveren als die versleten is maar bijna geen liters. Dan zal je bodemketting ook slecht willen draaien.
Jaccoford5000
@Dennis_dB

Ik heb het alleen nog gemerkt met de bodemketting. De de slangen heb ik al direct aan de hydromotor gemaakt. Maar als die niet wil lossen draait die helemaal niet. En je druk is tog om hem op gang te krijgen en je liters voor de snelheid? Als ik het goed heb gelezen gaat er pas olie stromen (dus via de retour terug) als je motor draait. Of hij moet inwendig lek zijn.
Dennis_dB
Als het alleen met de bodem ketting is zou het de moter best kunnen zijn. Met de slangen er direct op heb je een eventuele druk begrenzing uitgesloten.
Druk is inderdaad de kracht en liters snelheid.
De olie komt inderdaad pas in de retour als de moter draait. Een beetje inwendige lekkage heb je altijd. Ik weet niet of er nog een mogelijkheid zit op de moter om lekleiding aan te sluiten. Als dat zo is en je doet er een slang aan en die leg je in een lekbak of emmer en je zet dan het ventiel aan en er komt een behoorlijke hoeveelheid olie uit is je hydromotor op zijn eind.
Jaccoford5000
Wil gaan meten per pomp hoeveel liter per min die lieverd maar kan iemand mij vertellen hoeveel dat moet zijn? Per pomp en in het totaal samen?
jammermaarhelaas
@Jaccoford5000

Voor zo ver ik hier kan zien, bij 2100 motortoeren:
Pomp op nokkenas (motor) 32,2 l/min., pomp in achterbrug 35 l/min.
Jaccoford5000
@jammermaarhelaas
Oké super bedankt! Ga ik verder meten
Corne S
@Jaccoford5000

Al een andere trekker geprobeerd voor de opraapwagen? Of hoe heb je die leeg gekregen?
+1
Jaccoford5000
Olie pomp in de achterbrug was het probleem

(klik om te vergroten)

Zat een metaal splinter tussen
Fendt926Driver
@Jaccoford5000 ook nog een beetje goedkoop opgelost of veel geld gekost?
Jaccoford5000
@Fendt926Driver

Zijn los te koop dus goed te doen
Fendt926Driver
@Jaccoford5000 mooi.
Low budget toch je trekker weer in orde gektegen. Super

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8210 en hebben de trefwoorden olie en hydroliek geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN