Deutz-Fahr Agrocompact 3.70 - Deutz 913 motor dampt ineens abnormaal.

Ik heb met een bijna lege brandstof tank gereden (de meter zei dat hij leeg was en maar hij deed het nog ik miste precies wel wat vermogen op dat vlak na het tanken niets meer gemerkt ). Nu rookt hij heel hard.
Kan dat dampen te maken hebben met lucht op de pomp of de hoge buitentemperatuur en olie die te dun wordt. En zit nu 10W 40 in
Deutz agrocompact

Reacties

valmet6400power
Rookt ie (zwart) uit de uitlaat of (wit) uit de carter ontluchting? Dat wordt nog niet helemaal duidelijk uit je verhaal.
Deutz agrocompact
Wit uit de uitlaat. Presies mistig in de straat.
valmet6400power
@Deutz agrocompact
Okee, wit uit de uitlaat wil meestal zeggen dat er vocht wordt verdampt. Dat heeft in principe niks te maken met dat je je tank hebt leeg gereden. Dan zou je eerder zeggen dat de koppakking het begeven heeft bij wijze van spreken, dat zou heel toevallig zijn.

Is het koelvloeistof peil aanzienlijk gedaald of het motorolie peil gestegen? Door dingen uit te sluiten kom je uiteindelijk wel bij de oplossing 😃
+3
Fendt926Driver
@valmet6400power @roscho bij mij weten is een deutz 913 motor altijd luchtgekoeld.
Dus waar jullie die koelvloeistof vandaan halen die witte rook veroorzaakt is mij een raadsel
valmet6400power
@Fendt926Driver
Oja glad vergeten. Nouja dan kun je koelvloeistof in ieder geval uitsluiten 😂
roscho
Quote Reactie van @Deutz agrocompact:
Wit uit de uitlaat. Presies mistig in de straat.

Behalve op een nieuwe paus duidt witte rook erop dat er koelvloeistof in de cilinders komt, dat dus de koppakking lekt.
Waarschuwing: mocht de motor nu op de startmotor niet meer rond willen, dan is er grote kans dat een of meer cilinders vol koelvloeistof staan. Vloeistof is niet samendrukbaar. Als je toch forceert dat de motor rondgaat (aanslepen of zo), dan loop je grote kans op schade, bijv. gebroken krukas of drijfstang.
Als er koelvloeistof bij de olie komt, heeft de motor geen goede smering meer. Water is zwaarder dan olie en juist onderin het carter zit de oliepomp, die zal dan dus koelvloeistof door de oliekanalen gaan pompen. Als je verlies van koelvloeistof of stijging van het olieniveau constateert: niet meer laten draaien dus.
blauwe tractor
@roscho
Deutz 913 Koelvloeistof????????????

U heeft dringend vakantienodig!!!!!!!!
roscho
Quote Reactie van @blauwe tractor:
Deutz 913 Koelvloeistof????????????U heeft dringend vakantienodig!!!!!!!!

Als dat zou kunnen....

In verband met de Agrocompact vond in dit:

"De Agrocompact is leverbaar in 3 typen 60V, 70V en 80V in de
categorie van 60, 70 en 80 pk. In tegenstelling tot hun voorgangers
hebben ze allen een vloeistof gekoelde motor. Deze modellen
vervangen de Agrocompact DX serie en zijn bedoeld voor de boom en
wijngaarden. Al vrij snel worden de 3 en 4-cilinder modellen uitgebreid met de 90 V /F met een vermogen van 88 pk. " (trekkermuseum-otmmz.nl/Otmmz%20doc/…)
Ik heb dus automatisch aangenomen dat dit een vloeistofgekoelde trekker is. Als dat niet zo is, dan ga ik inderdaad even op vakantie. Stel je mij een goede bestemming voor?
Valtra man
Ik heb al een paar keer ervaren dat witte rook betekend dat de turbo defect is.. mocht er één opstaan tenminste?
roscho
Quote Reactie van @Valtra man:
witte rook betekend dat de turbo defect is

Ik denk eerder dat een motor daarvan zwart gaat roken omdat hij dan te weinig lucht krijgt. Zwarte rook = onverbrande brandstof.
Valtra man
@roscho ik kan er niet direct een zinnige uitleg aan geven. (Want meer diesel dan lucht = zwart) Maar ik heb het al een paar keer ervaren bij de loonwerker en laatst ook op een vd vrachtwagens op ons bedrijf.
+1
boegie
@Valtra man komt doordat er dan overmatig veel olie in de motor terechtkomt
Fendt926Driver
Trouwens een agrocompact 3.70 bestaat volgens mij niet.
De enigste dx 3.70 die bestaat bij deutz heeft ook een 912 motor. En zijn gebouwd van 1985 tot 1989
Alleen de 3.90 had een 913 motor
roscho
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
een agrocompact 3.70 bestaat volgens mij niet.

Ik heb er ook tevergeefs naar gezocht. De Agrocompacts worden aangeduid met F60, 70 en 80. Maar wat voor motor erin zit, kan ik niet vinden. Volgens mij zijn ze tamelijk zeldzaam.
Dan weten we dus ook niet of er een turbo inzit.
joop-same
@roscho Dit zijn de Same modellen met 1000/3 of /4 A of W motoren
Jan mf6465
Ik heb vroeger een atlas 1204 kraan gehad. Toen ik die kocht rookte de motor ook enorm. Er kwam toen ook wat olie langs het uitlaatspruitstuk gedruppeld. Onder het kleppendeksel zat een plug wat je moet uitdraaien om aan de kopbouten te komen. Die plug lag gewoon los tussen de tuimelaars in. Ik dacht dat je door het uitlaatkanaal uit moest om de cilinderkopbouten los te draaien. Ik kan fout zijn, het is al meer dan 10jaar geleden. Plug er toen terug erin gedraaid en nooit geen probleem meer gehad met de motor.
Deutz agrocompact
@Jan mf6465 ik zal dat alvast eens nakijken. Voor de verdere duidelijkheid het is een luchtgekoelde motor zonder turbo.
Wordt blijkbaar ook nog al eens ingezet bij generatoren.
Jan mf6465
@Deutz agrocompact de motor in mijn atlas was idd een luchtgekoelde Deutz zonder turbo
roscho
Quote Reactie van @Deutz agrocompact:
luchtgekoelde motor zonder turbo

In dat geval mag je al mijn bijdrages tot nu toe vergeten.
Het enige waar ik dan nog aan denk, is dat er olie op de warme delen (uitlaat) komt, bijv. een lekke klepdekselpakking of klepsteelrubbers.
Kramer U800
@Jan mf6465 Dat klopt helemaal, om bij de kopbouten te komen moet je de (bronzen) doppen eruit draaien. Links 2, rechts 2. Links zitten ze boven de in- en uitlaat.
Welgerap52
Als het na het tanken gekomen is ,dan vraag ik me af wat je er in gegooid hebt
Welgerap52
En heeft de trekker veel carter damp? misschien zuigerveren gebroken? of een rotte verstuiver
Deutz agrocompact
Quote Reactie van @Welgerap52:
zuigerveren

Hieraan zat ik in eerste instantie ook te denken. Of verstopte/vuile injector of een kapotte zuigerveer.
Kramer U800
Heeft deze luchtgekoelde Deutz al klepsteelrubbers? Het kan natuurlijk dat hij olie gaat aanzuigen van de klepgelijders als deze ondicht zijn. De oudere type hadden nog geen klepsteelrubbers. Wel raar dat het heel plotseling is dan.
+1
Deutz agrocompact
@Kramer U800 het beestje is van ik dacht 1995
Fast Eddy
Heb je de brandstoffilters ook vervangen? Het kan zijn dat er behoorlijk wat water in de tank zat en dat meegekomen is in de filters.
vanheule
Stottert hij ook?
In dat geval is het de brandstoffilter die versropt zit
+2
Deutz agrocompact
Ik heb het idd gevonden. Het was troep in de brandstof filter. Ik vermoed dat hij daarom niet mooi verstuifde. Filter vervangen en reiningsproduct voor het injectie systeem erbij gedaan. Het is al veel beter enkel nog een klein wolkje bij het gas geven. Dat zal mss nog wel beteren als het reinigingsproductje zijn werk heeft gedaan.
Alvast bedankt aan iedereen voor de goede tips. En bij suggesties nog steeds welkom.

(klik om te vergroten)

Troep uit de filter
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrocompact 3.70 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!