Deutz D4005 - Witgrijze rook door onverbrande diesel?

Hallo, ik heb na 10 jaar mn D40.2 (1965) terug in gang gezet. Natuurlijk wel eerst alle filters, motorolie, olie op de injectiepomp vervangen, nagezien of de regelklepjes in de inspuitpomp nog los zaten, e, de oude diesel afgetapt en vervangen door nieuwe diesel. Na voortvloeien sprong deze tot mijn verwondering zo goed als direct aan, al draait hij wat hoekig en reageert minder vinnig op het gaspedaal, wat jaren geleden wel het geval was. Er komt wel veel grijswitte rook uit, dat verminderd als de motor warm wordt en bij hogere toerentallen, maar terug begint te roken bij stationair toerental. Als hij een tijd draait zie ik druppeltjes uit de uitlaat komen. Ik denk dat de motor teveel diesel krijgt, en deze onverbrand verdampt of via de druppeltjes langs de uitlaat naar buiten komen. Bij hoog toerental waarschijnlijk meer hitte in de cilinders waardoor de mindere rookpluim en bij stationair mindere temperatuur waardoor terug begint te roken? Zou dit mogelijk zijn of denken jullie aan een mogelijk andere reden? Iemand ervaring met injector cleaner in de diesel voor een betere verstuiving of lost dit niets op? Zijn injectors te testen op goeie werking? Ik lees graag jullie reacties. Alvast bedankt
deutz1965

Reacties

deutz1965
Voortvloeien = voorgloeien (door spellingcorrector aangepast)
blauwe tractor
Verstuiver stuk of klep die niet goed sluit.
Even kleppen controleren en ook meteen de verstuivers testen.
deutz1965
@blauwe tractor Bedankt voor de reactie, de klepspeling had ik nagekeken voor het opnieuw opstarten, maar niet of de kleppen wel volledig afsluiten. Kent iemand daar een trucje voor of moeten de cilinderkoppen er af? Voor de injectoren zal ik naar een werkplaats moeten want heb niet de tools om deze te testen
Reageer @deutz1965
goeiedag eem
@deutz1965 luchtfilter ook vervangen? dit is nog een oliebad filter en die willen ook door het lange stilstaan wel eens dicht gaan zitten, trek deze er eens onderweg en start hem dan eens. ik heb bij onze D40 de helft van het gaas eruit geknipt zo dicht zat die en sindsdien loopt die weer al vanouds
blauwe tractor
@deutz1965
Klep deksels verwijderen en voorzichtig met een hamer op de tuimelaar tikken ,
niet de meest goeie manier maar anders moeten de cilinderkoppen eraf .
Verstuivers kun je eruit halen en een leiding meenemen naar een lmb in de buurt gaan.
+1
goeiedag eem
@blauwe tractor dit kan zeer gevaarlijk zijn als net toevallig je zuiger bovenin staat en je slaat erop kun je de kleppen krom slaan en weet je zeker dat je de boel demonteren kan, altijd oppassen als je zulke reacties plaatst vind ik, niet iedereen weet het verschil tussen tikken en slaan😉😉😉
Gerron
"olie op de injectiepomp vervangen"
Door interne lekkage wordt die olie vervangen door diesel. Het is denk ik deze olie die nu in de motor wordt gespoten. Je zou de olie uit de injectiepomp kunnen halen en vervangen voor diesel. Ik weet dat het niet zo hoort maar zo heeft die pomp al lang gedraaid.
Huuuuub
@Gerron
Grote flauwekul, de druk in de plunjers is hoger dan er onder dus de olie kan nooit mee naar binnen gaan.
En daarbij kun je een diesel ook op pure motorolie laten draaien daar merk je totaal geen verschil mee.

Ontopic:
Op de eerste plaats je verstuivers laten testen.
Dan kijken of je op alle cilinders evenveel brandstof krijgt. (Even onder het lopen de inspuitleiding losdraaien) hiermee kun je ook de boosdoener cilinder localiseren.
Mocht er duidelijk uit 1 leiding minder brandstof komen de pomp eraf en laten testen.
Mocht dit alles goed zijn zou ik aanraden om compressie te meten. Er zou theoretisch vocht door een openstaande klep naar binnen getrokken kunnen zijn en je cilinderwand of klep/klepzitting beschadigd heben door roest.
Gerron
@Huuuuub Aan je reactie te zien heb je er duidelijk meer verstand van dan ik. Zou het kwaad kunnen als TS het eerst even op mijn manier probeert? Misschien reageert het gaspedaal dan ook wel feller.
blauwe tractor
@Gerron
Als je dan zo slim bent kun je mij dan verklaren hoe de smeerolie uit de pomp word aangezogen en naar de verstuivers word gepompt.

P.S> wel op een begrijpelijke manier aub
Huuuuub
@Gerron
Tuurlijk kan dat kwaad, zo hebben ze het bij bosch namelijk niet bedacht om er diesel in te doen!
En je gaspedaal gaat dan niet feller reageren, hij reageert namelijk niet fel omdat niet alle cilinders meelopen. niet omdat de smeerolie in de pomp te dik is, dit is namelijk grote flauwekul. heeft niks met mekaar te maken.
Gerron
@Huuuuub Bedankt voor de uitleg.
twand2505
@Huuuuub je lek diesel/ olie komt niet eens op die hoogte 😝 zie mijn reactie op gerron die had eigenlijk op deze reactie moeten zijn 🙁
twand2505
@Gerron dit kan natuurlijk nooit... een bosch pomp heeft altijd een overstroom leiding bij de niet zelfsmerende pompen. Alle overtollige lekdiesel gaat hierdoor na buiten als het peil in de pomp een cm boven de nokkenas komt. De latere types zoals de laatste 912 en alle 913 hebben zelfsmerende pompen dat zit op de banjo van je overstroom een slang naar de boring van je zuigerkoeling. Alle olie/ diesel gaat dan via de pompvervroeger het carter weer in dit type pompen missen dus ook de topkeering van de nokkenas van je pomp.
goeiedag eem
@deutz1965 wat het ook kan zijn is dat je zuigerveren vast zitten en dat hij daardoor wat olie meeneemt naar boven en dat verbrand slecht bij lage toerental, op hoger toerental wordt het wel verbrand. Ik heb het zelfde met een motor die ik aan het reviseren ben en alles was gehoond en zijn ervan uit gegaan dat er nieuwe zuigerveren op zaten(niet goed gecheckt mijn eigen fout) en die had hetzelfde als jij omschrijft, bij lagere toeren witte rook en op hoger een stuk minder tot niets. Motor helemaal weer los gehaald en nu nieuwe zuigers er zuigerveren erin maken en dan moet het klaar zijn.
bas101
@goeiedag eem lijkt mij ook t meest voor hand liggend , motor even goed laten werken
deutz1965
Bedankt voor alle reacties. Ik heb er ondertussen al enkele uren mee gewerkt, maar dat geeft geen verandering in rookontwikkeling gegeven. Vastzittende of niet afsluitende zuigerveer sluit ik voorlopig nog even uit, want dan vermoed ik eerder blauwe rook, terwijl het lichtgrijze rook betreft. De luchtfilter werd eveneens vervangen en heeft ook zonder gedraaid, veranderde ook niets aan de rook. Als ik 1 voor 1 de toevoerleidingen naar de injectors losmaak is er niet zo direct een enkel verschil waar te nemen, dus vermoed ik dat alle injectors even slecht vernevelen. Ik ga dat eerst bekijken. Mocht er iemand een tekening of exploded view van de injectoropbouw hebben, of een link naar een locatie waar ik die kan vinden hoor ik het graag. Alvast bedankt!
goeiedag eem
@deutz1965 bij mij was het witte rook en hij nam de olie mee door de uitlaatpoort naar buiten dus zou dat niet uitsluiten, de verstuivers te laten testen, dat kan nooit kwaad maar als je zegt dat er olie mee uit de uitlaat komt zoals je boven in de topic omschrijft hoef je het daarvolgens mij niet te zoeken, maar denk eerder aan vastzittende zuigerveer of veren. Wat je ook kan doen is het uitlaat spruitstuk eraf draaien dan kan je zien of het 1 cilinder is, of dat ze het allen 3 doen, dat kun je dan goed beoordelen
deutz1965
@goeiedag eem beste, er komt geen olie uit de uitlaat, maar diesel. Dit is beperkt maar het is er wel. Als het jouw ervaring is zal is ook de cilinderwanden en zuigerveren nakijken. Maar voor ik begin te demonteren ga ik eerst ook eens compressie meten want klep(pen) met wat roest op door lange stil staan en daardoor niet afsluiten is idd ook zeer goed mogelijk. Ik hou jullie verder op de hoogte van het verloop. PS niemand die iets zegt over mijn vraag of injector cleaner in de brandstof toevoegen wel werkt. Ik neem aan dat dat dan maar een lapmiddel is dat niet echt goed werkt, en ik daar geen hoop moet op vestigen. Ik kan me ook inbeelden dat deze na 55jaar eerder versleten zullen zijn dan gewoon vervuild.
twand2505
@deutz1965 grijzewitte nevel duid bij een luchtgekoelde vaak op compressie verlies.. als je pomp niet voldoende opbrengst heeft door bijv een versleten plunjer, dan is je pomp langer bezig om de inspuitdruk te bereiken en ga je dus bijv, niet tijdens je graden voor inspuiting inspuiten maar bijv haast op bdp waardoor je diesel niet goed mengt met de aanwezige lucht, dan krijg je ook wittegrijse rook en verklaard het verhaal van de diesel uit je spruitstuk. Maar ik zou allereerst verstuivers testen, of verstuivers wisselen om te kijken of de onverbrande diesel dan uit een ander uitlaatpoort komt.
+1
yoohan
Ik zou eerst de verstuivers eens laten testen. Grote kans die allang niet meer open gaan op het moment dat het zou moeten. Dat is relatief kleine ingreep, dat kan sowieso geen kwaad.
twand2505
Had jij dezelfde vraag ook niet in de deutz app gestuurd? Het injector middel is werkt wel degelijk maar dan zul jij een tank met toevoeging gedurende een lange tijd onder een bepaalde belasting moeten gebruiken dus met rond toeren gaat dat niet lukken
Mijn-eerste-deutz
@twand2505 is er een apparte deutz app waar ook vraag en antwoord behandelt wordt omtrent deutzen? Is daar een manier voor om app toegevoegd te worden of is dit een vrienden app?
twand2505
@Mijn-eerste-deutz als je lid wordt van de deutz nederland club dan kun je ook in die app, en een aantal keer in het jaar wat uitjes en ect. Ja je kunt je vragen stellen en dan proberen we elkaar te helpen en fotos ect
deutz1965
@twand2505 neen, de Deutz app ken ik niet
deutz1965
Ik heb ondertussen de compressie op de cilinders laten meten, en deze is bij de 3 cilinders ongelijk en afwijkend tov voorgeschreven. Het verschil loopt op tot 9 bar, en los van de injectoren wil dit idd ook zeggen dat de zuigerveren versleten zijn, en/of de cilinderwanden beschadigd, en/of de kleppen niet meer volledig sluiten.... Dat wordt een klusje voor komende winter. Bedankt voor de reacties en de geboden hulp voor de zoektocht naar de oplossing
goeiedag eem
@deutz1965 tip, als je hem los haalt doe het goed en bespaar niet op iets wat misschien nog wel redelijk is, daar krijg je spijt van, kost wel wat meer maar heb je ook waar voor je geld
twand2505
@deutz1965 miss wel even fijn om de gemeten drukken er bij te zetten? Ik maak wel vaak mee dat je ook bijv 9 bar verschil meet, bijv 30 28 en 21 maar dan zit vaak de tule van de meter niet fijn. Als je waardes meet van 20 14 12 oid dan kun je wel stellen dat de motor zn beste tijd heeft gehad.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4005 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!